Guild Wars: Nightfall Recenze Guild Wars: Nightfall

Guild Wars: Nightfall

Luke

Luke

27. 11. 2006 23:44 1

Vstoupit do světa Guild Wars v nové expanzi Nightfall je jako obout si dobře onošené boty a jít na túru: všechno funguje jak na drátkách, nic neskřípe a oči vypadávají při pohledu na grafickou nádheru, kterou dokáží lidé ze studia Arena Net vyrobit. Pravidlo o několikerém vstupu do stejné řeky je v tomto případě kvalitně nahlodáváno. Ne, plesání nad nádhernou grafikou nebo ověřeným ovládáním není hlavním trumfem Nightfall – stejně jako ve Factions dostávají hráči na zlatém podnose naservírovanou paletu inovací a nových herních prvků, které by bezchybně fungovaly i kdyby prezentace Guild Wars vypadala jako Heimdall.

Pro ty z vás, kteří s Guild Wars nemají zkušenosti, je třeba na úvod vysvětlit, že jde o online hru bez měsíčních poplatků, k níž pravidelně vycházejí expanze (nikoliv updaty!), nabízející nové herní styly a pravidla. Ten, koho nová data nezajímají, může bez problémů zůstat u původních Guild Wars nebo naopak hrát jen Factions či Nightfall. Každý titul představuje ucelený a izolovaný herní svět, ani v nejmenším se neprotínající s předchozími tituly, tudíž není nutné vlastnit všechny ostatní k hraní nového. Mezi kontinenty-hrami přesto funguje doprava, pakliže máte hry nainstalované. Samotný herní obsah těží ze zkušeností hlavních vývojářů studia Arena Net, kteří předtím pracovali na hrách Diablo společnosti Blizzard a namísto kolaborace na World of Warcraft se rozhodli dotáhnout koncept soubojů hráčů s hráči do detailu. Že šlo o úspěšnou volbu dokumentují pravidelné mezinárodní turnaje a dva milióny hráčů.

Nightfall stylově zapadá do severoafrického kontinentu v době rozmachu egyptské říše. Výtvarníci a scénáristé nepřebírají doslovně reálie, ale pouze se nechávají inspirovat prostředím a kulturou tehdejší doby a vytvářejí vlastní atmosférické lokace a příšery. Podobnou metodu zvolili při budování Čínou inspirovaného prostředí Factions – výsledkem jsou důvěrně známé, zároveň exotické a fascinující lokace. Do volby časoprostoru nutně zapadají nové profese derviše a paragona. Zatímco derviš je hbitým bojovníkem s kosou a schopností převtělovat se do pěti bohů, paragon je podpůrnou profesí na pomezí mnicha a paladina. Paragon je z devadesáti procent fiktivní profesí, dervišův původ můžeme vysledovat až ke klasickým dervišům, kteří dosahují tranzu rituálním točivým tancem a janičářům, oddaným osobním strážcům tureckých sultánů. Příklad uvádím jen jako důkaz detailního výzkumu, který vývojáři provedli před vymodelováním herních prvků. Pakliže za hrou stojí hluboké rešerše, je to důkaz její propracovanosti.

V samotném herním modelu se objevuje propracovaná – a nejvýraznější – novinka v podobě hrdinů, kteří hráče doprovázejí stejně jako v offline RPG hrách. V předchozích Guild Wars plnily roli námezdné síly neovladatelní pochopové – hrdinové oproti tomu nabízejí hráči plnou kontrolu nad svými statistikami, vybavením, pohybem a chováním. Pro hraní to znamená větší taktickou seberealizaci v plnění misí a hlavně možnost nespoléhat se jen na spoluhráče, kteří jsou často blbci. Se skupinou hrdinů si můžete dovolit i náročnější úkoly a zkušení stratégové mohou uplatnit i něco více, než je neustálé klikání a mlácení nepřátel – mohou z dálky pěkně plánovat postup terénem, aniž by sami do soubojů zasáhli. K hrdinům si také vytvoříte citové pouto, jakmile se dozvíte, jakou historii za sebou jednotlivé postavy mají – každá je velmi propracovaná a nedá se potkat jen tak na cestě. Nejsilnější machry si musíte pěkně vysloužit plněním těžkých misí. Hra vás tedy odměňuje mnohem více, než jen zkušenostmi či nalezenými předměty.

Kromě hrdinů naleznete sofistikovanější mise s logickými hádankami nebo pastmi (to je taková ta věc, co vás instantně zabije, aniž byste o ní věděli). Tím se postup hrou protahuje na deset a více hodin, ovšem zapomenout nesmíme ani na samotný model PvP, který nevyžaduje hraní příběhové linie. Masakr hráčů hráči je s novými profesemi mnohem pestřejší a zajímavější v misích, které staví na nutnosti kooperace členů jednotlivých týmů. V případě, že proti sobě jdou hráči se svými hrdiny, je herní zážitek opět někde jinde: například vyhlásíte pravidlo, že do soubojů nebudou zasahovat hráči, ale jen budou přesouvat hrdiny jako při hraní šachů. Kdo je lepší taktik, ten vyhraje.

A tak dále a tak podobně. Guild Wars: Nightfall je hrou plnou excelence a překvapení, zábavy a adrenalinu, napětí a očekávání, fascinace a chtivosti. Kdyby šlo o produkt bez předchozích dílů, dostal by vyšší hodnocení, než je sedmička – takto se dá říci, že důsledně udržuje nastavenou laťku kvality. Snad se zadaří i při dalším rozšíření herního světa.

Guild Wars: Nightfall

Perfektní extenze Guild Wars, v níž je vidět rozvíjení původního akčního modelu do taktických směrů.
Možnost zneužít počítačových hrdinů k zabíjení silných nepřátel, jimž se hráč nevyrovná. Je to takový podfuk, no.