Guild Wars: Factions Recenze Guild Wars: Factions

Guild Wars: Factions

Luke

Luke

27. 6. 2006 22:44 5

Sliby se mají plnit: to si řekl Jeff Strain, bývalý zaměstnanec Blizzard Ent., když vyhlásil, že online hra Guild Wars nebude procházet kontinuálními upgrady, ale že se jednou za čas dočkáme nárazového datadisku. Factions jsou prvním přídavkem, který bude následovat třetí a čtvrtý – všechny mají za cíl rozšířit herní zážitek z původní hry. Srdce Guild Wars vždy bilo v rytmu PvP, a to notně pokročilém, nikoliv v začátečnických pokusech. Díky jasné specializaci na mlácení hráče hráčem, což by se zřejmě křesťanům nelíbilo, vznikla ucelená hratelnost bez komplikací typu RPG prvky nebo složité (a v MMORPG nepovedené) příběhy. Dá se říci, že hráči poprvé přesně věděli, co mohou od online hry očekávat – navíc nemusí platit měsíční poplatky. Factions zaostření hry nezamlžuje: rozšiřuje krajinu, přidává povolání a nové bojové vlastnosti, samotnou herní náplň však nikterak nemění.

Nejen Azerothem živ je člověk

Za grafickou inspirací se vývojáři vypravili do Asie, konkrétně do čínské mytologie, odkud přejali nejen fantastické draky a nejrůznější démonické postavy, ale především celkový dojem herního světa, který vychází z mixu čínsko japonské architektury a fetišistického zobrazení avatarů. Tématické názvosloví ukotvuje dojem jiného světa: nejsme ve středověké fantazii, prozkoumáváme nové atraktivní prostředí. Vývojáři tím reflektují nejen velkou popularitu MMORPG v Asii, ale především ošoupanost středověkých fantasy světů v ostatních online hrách. S jasnou razancí ukazují, že „dost bolo pseudo evropských fantasy“. Není bez zajímavosti, že příští expanze Guild Wars bude laděna do arabského světa. Perfektní grafickou prezentaci zajišťuje stejný engine, který poháněl Guild Wars – tím pádem je zajištěna kompatibilita původních Guild Wars s Factions, zároveň však Factions můžete hrát samostatně bez originálního produktu.

Stáhnout ve vysoké (75M) nebo v nízké (25M) kvalitě

Pevné akční jádro zůstává neporušeno. Města slouží jako socializační lokace, z nichž se vyráží do instančních misí s maximálním počtem osmi hráčů ve skupině. Každé povolání nabízí desítky schopností, jejichž řetězením získáváte extrémně silná bojová komba. Pozitivní krok je zakomponování upgradovaného herního módu RvR, tedy Realm versus Realm neboli království proti království. Jednotlivé guildy se přiklánějí k jedné ze dvou mocností a skrz vítězství v misích posunují válečnou frontu hned sem a hned tam. Pestré mise, z nichž mnohé připomínají capture the flag nebo strategii (!), kdy hráči musí přesně spolupracovat v různých místech lokace, aby docílili úspěchu, jsou přesně tím, co na původních Guild Wars chybělo. Smysluplnost a nutná sehranost týmu je jasnou podmínkou pro vítězství a posunutí hranice – otázka ovšem zůstává, do jaké míry je starost o hraniční čáru podstatná: dobytá území hnedle ztrácíte pod náporem nepřátel a jste tam, kde jste byli na začátku – nebo tam, kdyby se všichni hráči na válku vykašlali. Postrádám smysluplnost válčení, například ve formě dlouhodobé odměny. Ve Factions jste odměněni za dobytí extrémně taktických pozic pouze krátkodobě.

Pitomci – riziko každé online hry

Nechci sáhodlouze vypisovat výhody nových povolání asasina a ritualisty. Obě jsou výhodná pro určité bojové styly a plnohodnotně zapadají k ostatním povoláním. ArenaNet si dává zatracený pozor, aby náhodou neporušila hratelnost Guild Wars a tak nás nepřekvapuje, že novinky datadisku jsou obecně krokem směrem kupředu. Co se zatím nepodařilo vymítit je idiocie početné skupiny hráčů, kteří dokáží ostatním hru kazit tím, že pořádně nechápou, co se po nich přesně chce. Na vině jsou jak klasičtí n00bové (prostě a jednoduše pitomci), tak ti, co se snaží o RPG hraní. Guild Wars nikdy neaspirovala na pořádné RPG rochnění, šlo v ní jen o jediné: rozmlátit kolemjdoucím hráčům ústa. RPG faktor by v takovém kontextu působil rušivě, proto byl do značné míry úspěšně odoperován (například neexistuje klasická tabulka vlastností) a nepřekáží, pakliže si nějaké trdlo nesplete World of Warcraft s Guild Wars a nezačne se snažit o pořádné procítěné hraní. A o tom Guild Wars není. Stejně jako Diablo je o rychlých reflexech, adrenalinu a častém umírání.

Guild Wars: Factions rozhodně doporučujeme všem lidem, kteří se bojí přehnaně komplexních online her.

Guild Wars: Factions

Factions jsou stále stejně dobrou online hrou jako Guild Wars. A to by vám mělo stačit.