Grand Theft Auto: Vice City Stories Recenze GTA: Vice City Stories

GTA: Vice City Stories

michal.jonas

michal.jonas

16. 3. 2007 23:51 9

Podobně, jako jsme navštívili dvakrát Liberty City, i služebně mladší Vice City opět slouží jako kulisy novému dobrodružství galerky ve světě zvaném GTA. Po konverzi příběhů z Liberty City, nám chlapíci od Rockstarů servírují ze svého PSP portfolia druhý a nutno říci, že i velmi podobný kousek. Jen se tentokrát vrátíme o několik dekád zpět, protože svou teplou náruč opět otevře Vice City se svými osmdesátými léty.

Konečně kladný hrdina!

Hlavní a možná nejdůležitější změna se udála na postu hlavního hrdiny, což nyní není vůbec žádný kovaný gangster, ale naopak zatím čestný (jaká to novinka!) a pracovitý černoušek Vinc Vance (bratr Lance Vanceho), toho času naverbovaný armádou. Inu, dalo se to čekat, protože Vinc je sice namakaný a schopný, ale moc umu nepobral, tudíž se mu jevila zelená kariéra v armádě strýčka Sama jako dobrý job pro vydělání nějaké té koruny. Peníze totiž Vinc potřebuje pro svého nemocného bratra a senilní matku, o kterou se chce na stará kolena postarat.

Vidíte, že to jsou samé čestné úmysly, jenže to by Vinc nesměl narazit na svého "seržu", jenž má o službě k vlasti trošku jiné mínění a jede v různých nepravostech, které k uniformě moc nepasují. Vinc se od něj nechá zlákat vidinou většího zisku a sem tam pro svého nadřízeného vykoná nějakou tu pochybnou službičku, jako je dovážka prostitutek, nebo drogový kurýr. Slibná kariéra ale vezme rychlý konec, když Vince lapí s lehkou společnicí velitel základny a na hodinu ho propustí. A právě zde pak začíná nekalé dobrodružství, protože se Vince okamžitě ujme jeden seržantův dodavatel...

V armádě pšenka nekvete

Po vyhazovu pak už vlastně všechno známé z dřívějška znovu začíná. Vinc začne kvůli penězům pro rodinu postupně budovat své zločinecké impérium, pohříchu naprosto stejně, jako je tomu v minulých dílech nejen na PSP. Pro znalce série se vlastně prakticky nic převratného nezměnilo. Vše je přímo v duchu předešlého dílu ze sousedního města. I když zdejší Vice City zhruba odpovídá své prapůvodní podobě ze stejnojmenného předchůdce pro PS2, rozloha je trošku menší a design některých oblastí mírně změněný.

Svezení i létání

Menších změn doznal i vozový park, který nabízí opět velmi širokou škálu všemožných vehiklů od mopedů a motocyklů, přes vozy, až k lodím a vrtulníkům. Fanoušci okamžitě poznají již skoro tradiční jména, ale také solidní a bezproblémový jízdní model. U některých vozidel je na první pohled vidět jasná inspirace skutečnými předlohami, poznal jsem např. variace na starší Mercedesy, BMW, nebo klasické policejní Harleye. Dopravní park je zkrátka příjemně rozmanitý a pěkně se řídí, čemuž napomáhá znovu znamenitá nabídka rádií s mnoha licencovanými songy éry osmdesátých let, ve které se hra odehrává.

Proto nemá Vinc mobil, ale dnes již přežitý pager, na který obvykle dostává informace a nové zakázky. Nyní bývalého vojáka naučili v armádě nově plavat, přičemž nejen při tomto pohybu je na výběr vždy čtveřice kamer s různým oddálením, takže není problém nahlížet na zdejší stále se měnící svět podle svého gusta. Trošku divně ale působí nedotažené napojení in-game filmečků, protože když přijedete v dešti na místo úkolu, tak se spustí video sekvence, ovšem natočená za krásného počasí.

Technicky slabé

Další výtku si zaslouží vůbec celé grafické provedení staronového GTA, když na první pohled patří do škatulky obrazové dokonalosti snad nějaké tři až čtyři roky zpátky. Doporučuji proto vypnout zbytečný efekt rozmazání (trails) v menu hry, protože s ním je obraz naprosto přebarvený a neostrý. I po této úpravě je ale grafika hodně hrubého zrna, oproti starší PSP verzi se kromě větší dohlednosti a menšího doskakování prostředí prakticky nic jiného nezměnilo. Alespoň že lze obraz vycentrovat a nechybí podpora formátu 16:9.

Muzika jako víno

Naštěstí je alespoň zvuk dalek slabé grafiky, dabing je tradičně výborný a osmdesátkové fláky jak z hudebního kanálu VH Classic jistě potěší nejedno ucho. Namátkou vybírám hity od Foreigner, Scorpions, nebo Roxy Music. Zdejší rádia hrají pěkně čistě, tudíž jsou hudební stopy určitě digitálně zremasterované. Škoda, že chybí podpora prostorového nazvučení, nabízí se jen klasické stereo. Ovládání a pohyb postavy je zcela poplatný minulému dílu. Zde se nic ani měnit nemuselo, jenže to již neplatí pro zaměřování a vůbec celý boj, protože tato bohulibá činnost důkladně potrápí vaši nervovou soustavu.

Právo útrpného boje

Automatické zaměřování nejbližšího protivníka totiž často chybuje a kromě trapného cílení na chodce okolo také nechce moc rádo zaměřit pozornost na dalšího v pořadí. Proto je střelba docela útrpná, čemuž vydatně pomáhají i kvanta bezmyšlenkovitě nabíhajících nepřátel. Ruční cílení zase znesnadňuje obtížné a pomalé rovnání pohledu tím správným směrem, což je bohužel daň za jinak příhodně svobodnou kameru, jenž pomůže kupříkladu i při občasné návštěvě interiérů budov.

Drobné zboží

Drobnější novinky představuje možnost opětovného zakoupení policisty zabavených zbraní, ale za hodně tučný obnos. Taktéž se nabízí i pohotový taxík, který vás dopraví zpět před místo zadání posledního nesplněného úkolu, z čehož plyne většinou lineární řešení zakázek, ovšem s jistou vyjímkou, protože zde najdete v určitých případech i možnost volby. V domě se může Vinc znovu módně oháknout a přirozeně si také zapsat svou pozici. V pauze si často kontroluje své místo na jednoduché mapě, která supluje hezčí papírovou verzi a nabízí se samozřejmě i velmi podrobné statistiky všeho nekalého konání.

Multiplayer pak dle očekávání zcela chybí, nicméně praktické titulky naštěstí již nikoli a všechny rozhovory se navíc ukládají do rolujícího přehledu, takže ani hráči se základní znalostí angličtiny by neměli mít s překladem větší potíže. Jisto jistě nechybí známé vedlejší prácičky v kůži policisty, hasiče i saniťáka, stejně jako skokanské kousky a další podobné sériové libůstky. Kupodivu jsou některé hlavní mise i časově omezené a stará bolístka s mizením jednou zaparkovaných aut, potažmo viditelným generováním provozu v blízkém výhledu nebyla zahojena.

I když fanoušci série i vzhledem k menší ceně jistě opět zaplesají, já sám mám spíše dojem skoro zbytečného nastavování série technologicky zastaralou konverzí, která sice hratelně jistě pobaví, ale technicky rozpláče i otrlé hráče. Jenže za tu cenu, no neberte to, že?

Grand Theft Auto: Vice City Stories

Fanouškům série asi nemá cenu konverzi vymlouvat, když zde naleznou desítky hodin své oblíbené zábavy, ale je jen málo opravdu dobrých důvodů, proč měla vůbec další PSP předělávka vyjít, když nenabízí mnoho nového. Bodík k dobru za nižší cenu.

Stále dobře hratelné díky velké svobodě a otevřenému světu, dopravní park, dabing, ale hlavně skvělá hudba a možná i přesvědčení hlavního hrdiny.
Opravdu zastaralé technické provedení s minimem pozitivních změn nevyváží ani nižší cena a špatné zaměřování dovede také potrápit.