Grow Home Recenze Grow Home

Grow Home

Jiří Bigas

Jiří Bigas

11. 2. 2015 14:30 7
Reklama

Francouzský Ubisoft loni nade vší pochybnost dokázal, že umí nejen multimilionové trháky, na nichž pracují stovky vývojářů po celém světě, ale i ambiciózní a inovativní hříčky, které se nebojí jít proti proudu. Pokud se vám líbily malé velké tituly jako Valiant Hearts: The Great War nebo Child of Light, existuje velká pravděpodobnost, že vás osloví i Grow Home. S prvně jmenovanou dvojicí sice nemá novinka na první pohled vůbec nic společného, ale sdílí s ní stejný smysl pro estetiku i kreativní podhoubí, které umožňuje, aby se i v početných studiích Ubisoftu rodily i menší hry popírající soudobé trendy.

UBISOFT KREATIVITĚ NEBRÁNÍ

Grow Home je dobrodružná plošinovka od britských Ubisoft Reflections, které jsme si až dosud spojovali především se závodními hrami v čele se sérií Driver. Něžný průzkumný sandbox, v němž se ujmeme robota jménem B.U.D. (Botanical Utility Droid), zcela očividně vybočuje z obvyklé produkce studia a je nejlepším důkazem toho, že Ubisoft rozhodně kreativním pokusům svých svěřenců nebrání. Grow Home totiž vznikl coby vnitrofiremní experiment, který si rychle získal mezi kolegy takové renomé, až se vydavatel rozhodl učinit z něj legitimní titul, jenž zařadil do své nabídky. I díky tomu se zkrátil čas mezi oznámením a uvedením hry na minimum a z Grow Home se tak hned zkraje roku vyklubalo jedno z největších překvapení posledních měsíců.

Narazíte tady na vznášející se ostrovy a skalní útvary popírající gravitaci i zdravý rozum jako ve filmu Avatar.

Osmičlenný tým vývojářů, který dokázal svým prototypem oslnit zbytek firmy, se netají tím, že se Grow Home masivně inspiruje animovaným filmem WALL-E od studia Pixar. B.U.D. ovšem nemá za úkol třídit odpad na Zemi jako kolega, ale namísto toho hledá rostlinu, která by byla schopná okysličovat jeho domovský svět. Právě na takovou narazí na samém začátku hry. Gigantická Star Plant roste na neznámé planetě a B.U.D. musí s pomocí hráče získat vzorek jejího semínka. Neohroženě opouští bezpečí svého kosmického plavidla a za věčného upomínání umělé inteligence se vydává na povrch nezmapovaného cizího světa, aby splnil svou primární směrnici.

PÍSKOVIŠTĚ PRO PRŮZKUMNÍKY

Grow Home nemá komplikované mechanismy, ale jejich popis může působit trochu kostrbatě, pokud hru nevidíte v akci. V úvodu musíte najít zmíněnou rostlinu. Když se vám to podaří, v druhé fázi je třeba ji pomoct vyrůst až na hranici stratosféry, kde na orbitě čeká vaše kosmická loď. Rostlina čerpá životní energii ze zeleného bláta, které produkují některé levitující skály ve vašem bezprostředním okolí. Na první pohled pustý cizí svět totiž trochu svým vzezřením připomíná planetu Pandora ze sci-fi filmu Avatar Jamese Camerona. I tady narazíte na vznášející se ostrovy a skalní útvary popírající gravitaci a zdravý rozum. Květina sílí a roste s každým výhonkem, který se vám podaří jako chapadlo spojit s některým z životodárných ostrůvků. Abyste tak mohli učinit, je třeba s robotem šplhat neustále vzhůru a hledat na Star Plant zárodky aktivních úponků. Jakmile takový šlahoun najdete, osedláte jej a oživíte, musíte kormidlovat jeho náhlou expanzi, dokud se nespojíte se zmíněným zdrojem nazelenalé energie, která umožní povyrůst celé rostlině.

Pokud si nejste jistí, jak to přesně v praxi funguje, snadno celý princip odkoukáte z našeho videa. Co je ale důležitější než suchý popis, že tenhle neokoukaný mechanismus funguje a je radost se jím nechat pohltit. Vývojáři doporučují hrát Grow Home na gamepadu, což je pro mnoho hráčů poměrně neobvyklý přístup, když vezmeme v úvahu, že hra vychází exkluzivně jen na PC. Má to ale své důvody. B.U.D. totiž nešplhá autonomně, jak jsme si ve hrách zvykli, ale je třeba ovládat obě jeho ruce zvlášť střídavým tisknutím levé a pravé spouště. Po počáteční aklimatizaci je to docela intuitivní způsob, jak titul osvěžit i zkomplikovat, aniž by jím autoři odradili méně trpělivé hráče. V každém případě, trpělivost je jednou z ctností, které vám pomohou kouzlo Grow Home docenit. Pokud hrajete především akční hry nebo obvykle spěcháte vstříc závěrečným titulků, novinka od Ubisoft Reflections není s největší pravděpodobností určena pro vás. Jestliže ale toužíte prozkoumávat a objevovat, jaká tajemství ukrývá zdánlivě opuštěný svět, přijdete si na své.

SE HROU SI MUSÍTE SAMI VYHRÁT

Na konec hry se sice můžete prokousat za tři čtyři hodiny (pokud se budete opravdu snažit, dost možná i rychleji), ale to byste se připravili o velký kus dobrodružství. Hrát Grow Home je při správné konstelaci nátury a okolností podobný pocit, jako když jste se jako malí prohrabávali zaprášenými tajuplnými krabicemi u prarodičů na půdě. Jedině tak objevíte, že některé levitující skály ukrývají mnohdy spletité jeskynní prostory, které nejsou tak docela opuštěné, jak by se mohlo zprvu zdát. Když začnete s místní faunou a florou trochu experimentovat, čeká vás další porce zábavy. Objevíte listy a houby, které vám pomohou jedním skokem překonávat obří vzdálenosti. Budete sbírat krystaly, s jejichž pomocí rozšíříte dovednosti svého robotího svěřence o zoom nebo jet pack. A konečně objevíte třeba i předměty, které vám pomohou přežít, když ztratíte pevnou půdu pod nohama - jako květinky, které suplují padák, nebo list ve tvaru kluzáku, díky kterému může B.U.D. plachtit mezi jednotlivými skalami a rameny gigantické rostliny.

Grow Home
i Zdroj: Hrej.cz

Jinými slovy, nudit se nebudete, pokud už hře dáte jednou šanci a cítíte, že vás oslovuje. Rozhodně to není bezchybný pokus a zcela jistě to není ani plnohodnotná hra v pravém slova smyslu. V některých momentech a ohledech působí nedotaženě a může leckomu připomínat spíš technologické demo. To je ale dáno jednoznačně tím, kde se Grow Home vzal. Je to experiment a tak je na něj třeba i pohlížet. Minimalistické výtvarné zpracování vás určitě neurazí a působí svěžím a neotřelým dojmem. Procedurálně generovaná animace se maopak nemusí líbit všem a je pravda, že z klátivého pohybu hlavního hrdiny lze nejsnáze usoudit, jak neortodoxní přístup k vývoji a vydání tentokrát Ubisoft zvolil. Když ale vezmete v úvahu, že tento interaktivní pokus nemusí skončit ze závěrečnými titulky a hra obsahuje i solidní end game, jeví se rozhodně jako skvělá investice. Botanická robotí pouť stojí na Steamu symbolických 8 eur, čili v přepočtu asi 220 korun. Vzhledem k tomu, jak si hráče dokáže omotat kolem prstu, bych s nákupem neváhal, i když tahle překvapivá novinka není bezchybná a v některých ohledech může připomínat spíš projekty z programu Early Access.

Grow Home
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Nejlepší vizitkou pro Grow Home je, že mě coby konzolistu extrémně mrzí, že hra vyšla pouze na PC, ačkoli ji pohání engine Unity, s nímž si tykají Xbox i PlayStation. Pokud nehrajete i na počítači, můžete tuto vertikální plošinovku svým kolegům jen tiše závidět.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama