GRID: Autosport Recenze GRID: Autosport

GRID: Autosport

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

1. 7. 2014 14:00 9
Reklama

Proč? Moje první otázka v momentě, kdy jsem se dozvěděl, že vývojáři z Codies po nemastném pokračování série GRID připravují v rychlém sledu další díl. Přiznávají tím, že situaci kolem GRID 2 podcenili, protože si nepřipouštěli, jak oblíbená jednička byla? Anebo si jen slepě mysleli, že i svým ne zrovna kompletním zážitkem nastartovali po pěti letech touhu po dalších podobných závodech? Upřímně, ani se mi nechce do důsledku přemýšlet nad tím, co stálo za oznámením GRID: Autosport, podstatné v tuhle chvíli je, že hra spatřila světlo světa a od prvního okamžiku se snaží napravit chyby předchozího dílu. Úspěšně? To byla moje druhá otázka...

PRCHAVOST VOLBY

Pokud hrajete závodní hry pravidelně, skladba hlavní nabídky vás ničím zásadním nepřekvapí. Možná jen tím, že v GRID: Autosport absentuje jakákoliv křečovitá snaha o příběh na pozadí, který by vás vlekl od jednoho závodu ke druhému a za tím vším stálo cosi hrozně důležitého. Ne, kariéra je jednoduchým mixem závodů rozdělených do pěti základních kategorií, které musíte postupně všechny odehrát, abyste se dostali k větším šampionátům. Je to zkrátka daň za mnohotvárnost Autosportu a je už dopředu jasné, že vás některé disciplíny budou bavit méně a některé více. Pokud bych měl volit za sebe, nikdy v podobných hrách nevyhledávám driftovací soutěže, na druhé straně mi ale nevadí městské závody amerických muscle cars ani klasická touringová klání plech na plech. Co jsem si naopak užil dosyta, byly závody odlehčených formulí a pak vytrvalostní závody, ve kterých nejde jen o to být co nejrychlejší, ale musíte také kontrolovat opotřebování pneumatik a jednoduše si rozložit síly.

Rozdíly mezi obtížnostmi medium, hard a very hard jsou natolik velké, že vás bude hraní po nějakou dobu buďto nudit, anebo naopak poměrně frustrovat.

Za vyhrané závody pod hlavičkou některého ze sponzorů pak logicky získáváte zkušenosti a v přehledném menu můžete sledovat, jak si na tom v jednotlivých kategoriích stojíte. Absence často docela otravné omáčky kolem sice není na škodu, ale ztotožňuji se s názorem, že by hře prospěla alespoň základní interakce s týmovým kolegou. V paddocku, který rovněž není žádným způsobem vymodelován, je možné upravit základní nastavení brzd a rozložení hmotnosti, opět ale nejde o nic, co by se mohlo rovnat simulacím. Tím, zas a znovu, mohu i rozseknout to, co už mnozí z vás tuší - Autosport není simulátor, ale jeho odlehčené prvky ve hře samozřejmě najdete. Vše závisí na nastavení obtížnosti a zvolených asistentech, od kterých se rovněž odvíjí i výše získaných zkušeností. Patříte-li, stejně jako já, do skupiny lidí, kteří se v jednotlivých nastaveních obtížnosti zmítají, pak vás Autosport rozhodně nepotěší. Rozdíly mezi obtížnostmi medium, hard a very hard jsou natolik velké, že vás bude hraní po nějakou dobu buďto nudit, anebo naopak poměrně frustrovat, když vám hned po startu celé pole závodníků ujede a vy, v drtivé většině případů startující odzadu, musíte všechno dohánět a tlačit se polem vzhůru.

VZHŮRU DO TOHO

Ale dobře, pojďme na trať, se kterými Autosport nakládá v podstatě úplně stejně, jako jakákoliv jiná závodní hra z poslední doby. Velké známé okruhy jsou rozsekány na menší úseky a není náhodou, když po těch stále stejných kroužíte i několik závodů za sebou. Jistě, jednotlivé sezóny, na které je kariéra rozdělena, obsahují zpravidla dva závodní víkendy, ale pokud se už bavíme o arkádě, prostředí se na můj vkus skutečně střídá až trestuhodně málo. Samotné ježdění ale špatné není, zahodíte-li do koše jakákoliv prohlášení vývojářů, že je nový GRID spíše simulace. Není a hra by se za to neměla stydět - jako arkáda totiž funguje dobře a vyblbnete se u ní.

Do značné míry tomu pomáhá umělá inteligence ostatních závodníků, která dokáže v určitých momentech příjemně překvapit ostrým předjetím, anebo naopak férovým vyhnutím v momentě, vynáší-li vás optimální stopa ze zatáčky o dost rychleji. Bohužel ale nesdílím nadšení, které se kolem Autosport stihlo od vydání hry vytvořit a rozhodně neshledávám AI nikterak pokrokovou. Po většinu závodu totiž dělá, jako kdybyste na trati vlastně vůbec nebyli a nejsmutnější je, že za pořádný šťouchanec a následném vyjetí mimo trať ještě schytáte penalizaci v podobě chvilkového zneaktivnění plynového pedálu. Ve hře je stále možnost přetočit si vaše počínání o pár vteřin dozadu a poté se snažit chybu napravit, ale určitě chápete, že člověk přechází do rage módu když se k tomuto zbabělému kroku jednoduše musí uchylovat i několikrát za závod.

PŘEKVAPENÍ! JÍZDNÍ MODEL UJDE

Abych ale pouze nekritizoval, nebo lépe řečeno - nevynášel hru do nebes - musím uznat, že samotné ježdění je zábavné a rozdíly mezi jednotlivými druhy vozidel udrží vaší pozornost. Pryč jsou momenty, kdy jste ani po několika hodinách hraní GRID 2 netušili, co vaše auto udělá. V Autosport se dá všechno poměrně snadno odhadnout a začnete-li postupně vypínat jednotlivé pomocníky, přijdete na to, že vás jízda tím správným způsobem uspokojuje. Jediné, co mi příliš nevoní, je možná až příliš benevolentní přístup k vytahování aut ze smyku, kdy stačí opravdu jen nepatrně trhnout volantem a z hrozivě vypadajících toček už zase letíte bez problému dál. Člověka pak zkrátka mrzí, že se vlastně ani nenadře a jediným skutečným problémem je vyhýbání se kolizím.

Systém získávání kreditů a následné kupování vozů je bezproblémové, byť nikterak nápadité.

I vzhledem k tomu, že se bavíme o arkádě, odehrál jsem celou hru na gamepadu a vy byste si také neměli dělat násilí. Pokud potřebujete zjišťovat, jak se auta chovají s volantem, ušetřte si námahu a vraťte se k osvědčeným simulacím, na občasné poježdění jednoduše stačí ovladač a o zážitek se neochudíte. Problém nastává v momentě, kdy začnete koukat kolem vás a zjistíte, že grafika Autosportu tak trochu... zaspala dobu? Při pohledu na šťavnaté obrázky ze starých Dirtů je patrný možná až mírný krůček zpátky a vymodlený návrat pohledu z kokpitu vozu se také nepovedl. Dvě varianty - pohled nalepený na sklo a pokus o FPS - a přitom ani jedna z nich nedosahuje kvalit již zmiňovaného DIRT anebo třeba NFS: Shift. Vývojáři se sice zaklínali, že po vydání hry uvolní také HD textury (?!), ale upřímně, velký rozdíl jsem nezaznamenal. Schválně se sami podívejte na některý z obrázků - palubní deska má jen rozmazaný mód, ruce skoro nevnímáte a celkově se prostě na Autosport nedívá zrovna s nadšením.

VE VÍCE LIDECH, VĚTŠÍ ZÁBAVA?

Stejně jako u stříleček ale chápu, že většina hráčů si podobné hry kupuje pro to, aby mohla soupeřit s ostatními hráči, a k tomu slouží Autosport standardním způsobem. Zvát můžete kamaráda k singlu, do online hry, případně se spolehnout na matchmakingový systém a čekat, který z náhodných závodů vám hra přiřkne. V různé denní doby jsem zkoušel připojit se ke konkrétnímu klání, ale měl jsem dost často smůlu, anebo se ke mně nepřipojil dostatek hráčů. Random volba proto podtrhuje sváteční pojetí celé hry a nevnímám ji jako zásadní problém. Systém získávání kreditů a následné kupování vozů je také bezproblémové, byť nikterak nápadité, ale aspoň máte možnost si jednotlivé kousky v garáži postupně vylepšovat a v rámci závodní sítě RaceNet stoupat po žebříčcích vzhůru.

Celkově tedy nelze GRID: Autosport ani přehnaně kritizovat, ani přehnaně chválit. Pokud jste se shodou nešťastných náhod druhému dílu série nevyhnuli, pak vám Autosport přinese jen nedomrlý pohled z kokpitu, lepší jízdní model a nápaditější umělou inteligenci, která se, mimochodem, nezdráhá i natropit pořádnou chybu a vyválet auto v kotrmelcích. Jinak ale nevidím mnoho důvodů k tomu, abyste si hru kupovali v tuto chvíli za plnou cenu a nečekali na některou ze slev. Autosport zkrátka nevystrkuje hlavu z průměru a v zásadě nepřichází ani s novinkami, ani s výraznou evolucí. Má nám to být líto? Otázka pro vás...

Hru Grid: Autosport si můžete koupit v obchodě GameExpres!

GRID: Autosport
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
iOS iOS
Xbox Xbox 360
Nintendo Switch Switch

Verdikt

GRID: Autosport splnil svůj hlavní úkol - alespoň částečně napravit chyby předchozího dílu, jinak se ale jedná o průměrnou závodní arkádu bez velkých chyb a ve výsledku vyznívá zase o chlup hůře, nežli úplně první díl.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama