Gravity Rush 2 Recenze Gravity Rush 2

Gravity Rush 2

Pavel Makal

Pavel Makal

20. 1. 2017 11:27 10

Když jsem se před rokem rozplýval nad kvalitami remasteru prvního dílu Gravity Rush, který si roky po svém debutu na handheldu PS Vita proklestil cestu i na PlayStation 4, uzavíral jsem recenzi s tím, že jsem velice zvědav, jaká vylepšení konceptu přinese druhý díl. Ačkoli se mi totiž první Gravity Rush velice líbil, některé oblasti nesporně volaly po vylepšení. A přestože verze pro PS4 by se mohla ve školách vyučovat jako příklad skvěle zvládnutého remasteru, bylo vidět, že handheldové kořeny hra zkrátka zcela zapřít nemůže. Gravity Rush 2 už ale okovy slabšího hardwaru k zemi nepoutají, a máme tak před sebou titul, který je po všech stránkách větší hezčí a bohatší. Je ale tím pádem také skutečně lepší? Odpověď není tak úplně jednoznačná.

SBOHEM, HEKSEVILLE, AHOJ, BANGO

Pokud jste první díl nehráli, je namístě nastínit alespoň základní zápletku, doporučuji ale, abyste jeho absolvování ještě před spuštěním dvojky alespoň zvážili. Pokračování totiž poměrně úzce navazuje, potkáte v něm stejné postavy a zejména zpočátku by vám tak mohly ujít některé důležité souvislosti. V hlavní roli se opět objevuje Kat, královna gravitace a hrdinka z města Hekseville, toho času ovšem v civilu. Podivná gravitační bouře ji zanesla neznámo kam a v celé té šlamastyce navíc ztratila svou kočku Dusty, která jí propůjčuje schopnost popírat fyzikální zákony. Celou první kapitolu tak strávíme v těžební kolonii jménem Banga, kde se Kat a její starý známý Syd snaží zajistit si obživu těžbou vzácných minerálů. V úvodu navíc nemáte možnost manipulovat se zemskou přitažlivostí, projdete si jej tedy z větší části po svých a budete mít aspoň dost klidu na to, abyste pochytili místní kolorit a zjistili, o co tentokrát půjde. Protože se ale hra nejmenuje Děvče Běhá v Sexy Kraťáskách, nýbrž Gravity Rush 2, poměrně záhy vám kola osudu znovu přihrají věrnou galaktickou kočku, hrdinský kostým a ruku v ruce s tím i vytoužené zvláštní schopnosti. Díky nim je Kat okamžitě středem pozornosti těžařské kolonie, vyřeší několik menších i větších problémů a když už máte pocit, že byste se rádi podívali někam dál, hra jako by poslouchala tok vašich myšlenek a děj se přesune na skutečně rozsáhlé hřiště. K příběhu se vrátím ještě později drobnou oklikou, nyní je čas chválit a obdivovat.

Jestliže vám asijská stylizace nepůsobí vyloženě kopřivku, můžete si být jisti, že vás hra hned od začátku bude neustále překvapovat svým neobyčejným půvabem.

Jednoznačně největší předností hry, jakkoli povrchně to může znít, je její grafické zpracování a estetická stránka obecně. Tam, kde se první díl musel nevyhnutelně uskromnit kvůli technickým limitům, vynahrazuje dvojka mnohonásobně veškeré kompromisy minulosti. Jestliže vám asijská stylizace nepůsobí vyloženě kopřivku, můžete si být jisti, že vás hra hned od začátku bude neustále překvapovat svým neobyčejným půvabem. Zavalí vás množstvím drobných, ale působivých detailů, zaujme vás krásně plynulými pohyby postav a jednoznačně nadchne parádní barevnou paletou. To vše samozřejmě za předpokladu, že vám slova jako manga či anime nejsou úplně cizí, byť zrovna Gravity Rush i přes často bizarní nápady patří spíše k umírněnějším exemplářům. Technické zpracování dopadlo na jedničku a až na občasný pop-in objektů v okamžiku, kdy se velkou rychlostí řítíte vzduchoprázdnem ke svému cíli, není zkrátka co vytknout. Město, v němž strávíte nejpodstatnější část hry, je překrásně navrženo, majestátně se tyčí na vznášejících se ostrovech a každá jeho část má svůj osobitý ráz, ať už jde o chudinský slum v hlubinách, barevné tržiště plné lidí či luxusní vily místní smetánky. Často jsem si jen tak plachtil a kochal se, užíval si nápaditou architekturu a do plnění příběhových či vedlejších úkolů jsem se moc nehrnul. To má ale i jiné důvody.

HRDINKA, NEBO HUSIČKA?

Jakkoli Gravity Rush totiž exceluje ve své prezentaci a technickém zpracování, jiné aspekty často pokulhávají. Hádáte správně, je tu oblíbený odstavec kritiky. Tak předně, Kat sice má poměrně odvážný oděv a oko hráče-nemravy by si teoreticky mohlo lebedit, dívka je ale tak zoufale naivní a dětská, že budete mít spíš chuť zabalit ji do deky a poskytnout jí kakao, protože místo silné hrdinky před sebou máte lehce přihlouplé koťátko, co sebou nechá neuvěřitelně manipulovat. S obtížemi jsem to snášel už v prvním díle, kde ovšem Kat své schopnosti teprve poznávala. Po všem, co už má za sebou, bych ale čekal silnější osobnost. Nechápejte mě špatně, nevolám po drsňačce, která si po každém souboji frajersky zapálí cigáro, odfoukne loknu z obličeje a prohodí něco o ženské síle. Trocha svéprávnosti by ale hlavní hrdince neškodilo.

Dalším, poměrně zásadním problémem, s nímž se vývojáři dle mého soudu nedokázali uspokojivě popasovat, je ovládání a samotný pocit ze stavu beztíže. Aby bylo jasno, Kat reálně neumí létat, pouze mění přitažlivost. S touto skutečností je spjat fakt, že ve vzduchu ji nemůžete ovládat plynule, ale je nutno v podstatě zadat směr plachtění a pak jen čekat. Problém je to v situaci, kdy někoho pronásledujete a onen výtečník neprchá po přímé trajektorii. Vy pak zuřivě míříte kurzorem do směru, kam má Kat padat, aby se tento během zlomku vteřiny zas změnil. Netřeba popisovat, že s ohledem na to, v jakém prostředí se hra odehrává, vcelku brzy ztratíte pojem o tom, kde je nahoře, kde dole a kam to sakra vlastně míříte. Tímto problémem trpěl už první díl a čekal jsem, že se s ním autoři ve dvojce poperou lépe. Plachtění je fajn, pokud tedy zrovna nejde o čas. Pak se z něj stane spíš váš nepřítel než nápomocná schopnost. Situaci moc neprospívá ani divoká kamera.

VYPADÁ TO SKVĚLE, ALE...

Kromě pohybu vzduchem dokáže Kat nově také mírně naklonit rovinu a rychle se klouzat. Tato dovednost nalezne své využití zejména ve vedlejších úkolech, kdy máte rychle něco posbírat nebo naopak rozházet. Mnohem zajímavější je ale antigravitační pole, které kolem sebe hrdinka umí vytvořit, pojmout do něj předměty v okolí a ty pak použít jako projektily. Je až neuvěřitelné, jakou spoušť může Kat napáchat na poklidném tržišti, když dá naplno průchod svým (mým) ničitelským touhám. Stánky, ovoce i lidé létají vzduchem, bedny, deštníky a nádobí se tříští na tisíce kousků a vypadá to zatraceně dobře. Protože je ale Kat dobrák od kosti, využije tuto schopnost spíše k nabírání vody z kašny, aby uhasila rozsáhlý požár. Nuda!

Některé mise jsou spíše frustrující než zábavné a zejména vedlejší úkoly občas skýtají otravné a repetitivní činnosti

Gravity Rush 2 vám nabídne přes dvacet příběhových misí, tři desítky vedlejších úkolů a různé výzvy, hledání pokladů a tak dále. Celkem ve hře můžete strávit kolem 40 hodin, pokud budete zvlášť pečliví a nenecháte si ujít nic, co před vás postaví. Doba je to slušná, bohužel ne vždy opodstatněná. Některé mise jsou spíše frustrující než zábavné a zejména vedlejší úkoly občas skýtají otravné a repetitivní činnosti, které budete absolvovat jen proto, abyste si doplnili další kus mozaiky svých představ o zdejším světě. Dlouhodobému hraní kupodivu moc nepomáhá ani hudba, která se ve hře nachází v extrémně krátkých smyčkách a byť jsou jednotlivé skladby hezké a budují atmosféru, po půl hodině kolovrátkového poslouchání stále stejného hudebního podkresu jsem rezignoval a do hry si bez okolků pustil raději vlastní playlist ze Spotify. Není to sice ideální, ale pěstní souboje s pořádkovými jednotkami za zvuku Assimilate od Skinny Puppy mají také něco do sebe.

KŘEHKÁ DÍVKA S TVRDÝMI PĚSTMI

A propos, souboje. Kat se naučila několik nových fíglů a kromě víš zmíněného metání rozličného pouličního harampádí, vzdušných kopů a tradičních soubojových chvatů nyní ovládá dva zvláštní styly - Jupiter a Lunar, mezi nimiž můžete snadno přepínat pomocí touchpadu na DualShocku a pomohou vám zejména ve větších bitkách. Z minula zůstal i velice jednoduchý RPG systém, který vám umožní si za nasbírané krystaly vylepšovat své schopnosti. Úplnou novinkou je pak přítomnost talismanů, jimiž vás hra v různých situacích odměňuje. Najednou můžete mít aktivní až tři, jsou ale rozděleny podle tvaru (lze se vybavit jedním od každého typu) a poskytují vám další výhody, jako třeba zvýšený zásobník antigravitační energie, díky němuž můžete ty své skopičiny provádět o trochu déle. Čas od času vám hra pošle do cesty i nějakého toho bosse. Souboje s nimi jsou zábavné, i když nepříliš náročné, pokud tedy ovšem zmíněný nepřítel není příliš rychlý. Při prvním klání s maskovanou dívkou, která oplývá stejnými schopnostmi jako hlavní hrdinka, jsem často proklínal kameru, ovládání, Boha a celý svět. Mám rád výzvu, ale musí být fér. Umírat opakovaně jen proto, že vývojáři něco opomněli, není zrovna můj šálek kávy.

Gravity Rush 2 je ale i přes veškeré uvedené výtky těžké nemít rád. Hlavním důvodem je možná přívětivá, milá atmosféra, občas naivní, ale neurážející smysl pro humor a hlavně všeobjímající pohoda, která na mě při hraní sálala. I když budete v roli Kat často řešit poměrně závažné situace, hra je umí skvěle odlehčovat a ačkoli na pozadí příběhu stojí komentář o sociální nerovnosti a dalších, pro tak barevnou hru skoro až nečekaných tématech, váš čas s Gravity Rush 2 bude spokojeně, možná trochu líně plynout ke zdárnému konci. Styl vyprávění se nezměnil, hra se stále místo animací spoléhá na komiksová okénka, to ale rozhodně není na škodu, spíše naopak. Gravity Rush 2 neobsahuje dabing, postavy se omezují na zpravidla jednoslovná zvolání, Kat vám ale svou mlčenlivost plně vynahradí svým roztomilým zpěvem v jedné ze scén.

Gravity Rush 2

Novinka nakonec přináší to, co se od slušného pokračování čeká, rozhodně si ale nenechte nikým namluvit, že se jedná o okamžitý hit pro každého. Je to spíš právě naopak. Pokud se vám líbil první díl, dvojka vám nabídne vrchovatou porci téhož. Všeho je víc a je to patřičně velkolepější. Keičiro Tojama se svým týmem sice nedokázali odstranit všechny bolístky, splnili ale to, co slibují v průvodním dopisu k recenzní kopii hry – dali nám k prozkoumání skutečně krásný a neobvyklý svět s velkou spoustou podivuhodných zákoutí. Jen dávejte pozor, abyste se v něm kvůli hrátkám se zemskou přitažlivostí dočista neztratili.

Gravity Rush 2

Pro fanoušky prvního dílu jednoznačná povinnost. Všichni ostatní by měli ke Gravity Rush 2 přistupovat trochu obezřetněji, výlet do překrásného světa, který pro nás vývojáři připravili, ale rozhodně stojí zato.