Gravel Recenze Gravel

Gravel

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

9. 3. 2018 16:45 5
Reklama

Hned na první nádech se přiznám. Série DiRT, respektive původní stejnojmenná pokračování značky Colin McRae, mají v mém srdci neochvějné místo. A adrenalinové dovádění v terénu jsem si užíval i v nepříliš oblíbeném třetím díle. Spouštění čerstvě nainstalovaného Gravel tak vyvolalo podivné chvění někde v oblasti mého zátylku. To nicméně nemuselo být nutně spojeno s nadšeným očekáváním, pod tuhle čerstvou gurmánskou nabídku pro milovníky dvoustopého hrabání v bahně se totiž podepsalo studio Milestone. A tahle italská partička je zapsána v srdcích hráčů především dokonale průměrnými závodními tituly, které produkuje jako na běžícím páse. Ostatně, na vydání dvou velkých titulů během jednoho týdne si obvykle netroufne ani společnost rozměrů EA, v Milestone si ale zřejmě věří a v rychlém sledu vypustili vedle Gravel i motokrosový simulátor s oficiální licencí Monster Energy. Jak se jim první jmenovaná záležitost z oktany provoněného tandemu povedla?

ZABLÁCENÉ BLATNÍKY

Už první závod, do kterého vás hra snaživě vyplivne, o ní prozradí téměř všechno. Závodí se zásadně s plynem na podlaze, graficky i zvukově se propadáme o pár let zpět, jízdní model dech nevyrazí a design tratí působí spíše rozpaky. V klasické rallye Corolle potrháte drny kdesi v lesích na Aljašce a budete se sami sebe ptát: Mám tohle vůbec zapotřebí? Pokud se Gravel něco skutečně nedaří, je to první dojem. Ne, na první dojem vás dokonale zadupe do země svou okázalou špatností. A z téhle slupky se následující hodiny horko těžko prokousává ven.

Na klasickou erzetovou rallye tak rovnou zapomeňte.

Gravel hráče vrhne do pozice nového závodníka v rámci stejnojmenného extrémního sportovního kanálu. Gravel Channel nabízí rozsáhlé spektrum závodů ne nepodobné těm z druhého a třetího dílu zmíněných DiRT (nemluvě o podobnosti názvů, rozumíme si?). Na klasickou erzetovou rallye tak rovnou zapomeňte. Absence soutěžních licencí také vylučuje skutečné závodní seriály. Místo toho potrápíte offroad speciály v přehnaně rychlém speedcrossu, přírodě nakloněném cross-country nebo na bahnitých stadionech. A tady přichází další kámen úrazu. Zatímco některé závodění je poměrně zábavné a především na okruzích v divočejších vehiklech dokáže být Gravel i příjemně napínavým požitkem, jiné kombinace disciplín a typu vozidel dokáží být k smrti nezábavné a nezajímavé. Konkrétní příklad? Závody na titěrných okruzích plných přechodů mezi zpevněným a nezpevněným povrchem za volantem agilních rychlostních speciálů jsou zábava, bez ironie. Ale v momentě, kdy vás Gravel (a že to dělá často) natlačí do jednoho z mála offroad trucků a pošle na ještě titěrnější stadionový ovál, začnete tiše proklínat celou italskou populaci.

PĚT HODIN CHAOSU

Společně s prvním dojmem má následně problém i s dávkováním obsahu. Na začátku vás otráví na dnešní dobu extrémně zaostalým designem tratí a nezajímavým výběrem závodů, následně na vás začne chrlit divočejší kombinace tratí a strojů, až v momentě, kdy konečně začne jít do tuhého, po velmi slabých pěti hodinách, přijde konec. A hře dojde palivo kdesi ke konci stoupání. Přitom lokací i tratí nabízí Gravel až překvapivě bohatě a výběr vozidel je i přes svojí skromnost téměř perfektní. Na své si přijdou milovníci staromódních Coroll a Imprez, moderních Fiest i WRX či divokých Lancií. Kdovíproč i tento chutný mix zůstává trestuhodně nevyužit. Stomiliontá variace na “příběhovou linku” je slepenec balíků závodů, občas proložený soubojem s bossem. To opět budí špetku negativní nostalgie, takzvaní závodní šampioni jsou po stylu závodních titulů někdy z poloviny minulé dekády obyčejní herci kteří ve svých filmečcích dělají drsné obličeje a v praxi působí spíš úsměvně než vyzývavě. Navíc se tvůrci neobtěžovali ani s tím, aby šampioni skutečně působili jako lepší jezdci. Zvítězit nad nimi je banálně jednoduché a během závěrečných závodů v kompletním paklu dostává tak protežovaná “hlavní ryba” na frak i od svých slabších soupeřů.

Nulovou výzvou nicméně nejsou jen tito samozvaní mistři, nulovou výzvou je bohužel i samotné závodění. Protivníci jsou sice solidně konkurenceschopni už při střední obtížnosti, ukočírovat divoké závoďáky ale stojí hráče naprosto nulové usilí. Jízdní model je hrubě arkádový, i při vypnutí všech jízdních asistencí nestřílí zadek ani o ždibec více než je libo, z nuly na sto pálí divoká zadokolka i v deštěm rozmělněném bahně jako přibitá hřebíky a jakkoliv přestřelenou zatáčku vyřeší špetka brzd. Ona sexy hranice mezi hladkou jízdou a totální ztrátou kontroly prostě neexistuje, což eliminuje většinu rallye půvabu a vzhledem k designu tratí většinou stačí držet plyn na doraz a doplachtit do cíle. To znamená, že největším (a nejspíš i jediným) nepřítelem je v případě jízdy na doraz podivný fyzikální model. Závodní vozítka se totiž chovají jako kostka mýdla vržená na rozpálenou plotnu, divoce skáčí jak se jim zachce a čas od času nešťastný kontakt se soupeřem promění vaší několikatunovou mašinu v beyblade zuřivě poskakující po kamení podél trati. A to prostě ve hře, kde většinu času v terénu atakujete dvousetkilometrovou rychlostní hranici a opíráte se o soupeře… není dobře.

2008 VIBES

Závodění je tedy zábava jen někdy, hře trvá než vás dostane do správně závodní teploty a pak sprostě vypne motor, aniž by aspoň dochladila turbo. Co kdyby alespoň vypadala dobře? Chyba. V rámci žánru naprosto přesyceného snahou o naprosto dokonalé grafické podání Milestone selhávají. I podstatně starší konkurenti vypadají v porovnání s Gravelem jako výlet za nebeskou bránu. A je jedno, zda se vrátíte k DiRT, Forze Horizon, WRC nebo, budiž, Driveclubu. Gravel prostě vypadá, jako kdyby zaspal konzolovou generaci. Fádní textury, ošklivé, kostrbaté modely okolí, auta, které i přes realistické proporce stále působí jako karikatury ze závodních her pro děti, odporný efekt průjezdu vodou či snad sníh řešený komíhající se texturou. Hře nelze vytknout snad jen povedené nasvícení a obecně práce s odlesky. Díky ní vypadá závodění v nočním dešti o pár tříd lépe, než jakékoliv jiné. A je to škoda, rozsáhlá paleta lokací, nabízející chladivou Aljašku, rozpálenou Namibii, pestré kombinace okruhů nebo přesvícené stadiony přímo vybízejí k různým vizuálním hrátkám. Oku prostě nelahodí nic.

Chybí ale charakteristický chrastivý podtón, chybí naštvané prskání, syčení, klepání, chybí pocit, že nejedete v podivně naddimenzovaném vysavači.

Audio celý dojem nevylepšuje ani o píď. Většina aut zní zhruba stejně, liší se jen výškou svého ševelení. Ano, těžkopádné trucky bručí o něco hlouběji než pisklavý Veloster, chybí ale charakteristický chrastivý podtón, chybí naštvané prskání, syčení, klepání, chybí pocit, že nejedete v podivně naddimenzovaném vysavači, ale v závodní mašině vyluzující líbeznou kakafonii sténání a vrzání. Nezajímavý bzukot je navíc obvykle přehlušen ještě nezajímavějším rockovým rádobyhustým soundtrackem a podbarven podivně pronikavým vzdycháním, z něhož se po pár závodech vyklube (zřejmě děravé) turbo. Z tuctového alba jen občas vystupují originální zástupci, ne nadarmo jsem si oblíbil podivně nemocně bručící Subaru WRX. Při týrání téhle agilní čtyřkolky máte přeci jen pocit, že neovládáte autíčko na dálkové ovládání. I když…  

CÍLOVÁ PÁSKA

Proč tedy ztrácet čas s hrou, pro kterou existovaly lepší alternativy už v roce 2007? Jakou škatulku trhu se vlastně Milestone snažili zalepit? Těžko soudit. Za téměř plnu cenu se nejedná o příliš výhodnou nabídku. Pět hodin silně rozporuplného závodění v brutálně zastaralém audiovizuálním zpracování prostě radost neudělá. Ani závodnímu nadšenci, ani casual hráči, ani dítěti které potřebuje jen trochu poježdění po večerníčku. A tak lze o Gravelu říci vlastně to samé, co o všech ostatních hrách studia. Není úplně blbý a někdy umí překvapit. Ale jeho existence balancuje na hraně zbytečnosti. Opět trefa mimo. Škoda.

Třeba příště...

 

Gravel
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Gravel není vyloženě špatným závoděním, není ale ani dobrým závoděním. Není ani hezkým závoděním. Není ani vydatným závoděním. Je prostě jen... závoděním. A vy mu svůj čas rozhodně věnovat nemusíte.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama