Gratuitous Tank Battles Recenze Gratuitous Tank Battles

Gratuitous Tank Battles

Vilém Koubek

Vilém Koubek

11. 6. 2012 22:00

Moderní hry jdou na hráče obvykle velmi mírně. Zaplavují ho tutoriály, obtížnost nastavují jemně a v podstatě se snaží ho co nejvíc odměnit, než vůbec vytasí na stůl tu pravou výzvu. V žánru tower defense se autoři snaží, aby vaše bránění, případně útočení, bylo co možná nejuspokojivější a nejzábavnější i při tom minimu úsilí, co do hry obvykle musíte vložit. Gratuitous Tank Battles na to jde z trochu jiného úhlu.

Válečné peklo

Sice vás zaplaví otravnými tutoriály a tunou rad, ale jednoduchost od ní nečekejte. V podstatě už od prvních misí vás uvrhne do vroucího kotle válečného konfliktu z budoucnosti a nechá vás v něm máchat, dokud nebudete kvičet bolestí. Pokud se o ní totiž něco dá říct zcela jistě, pak že je to hra nejen náročná, ale hlavně těžká. Jednotlivé bitvy (mise) trvají skutečně dlouho a vyžadují mnohdy veškerou vaši pozornost, soustředění a plánování dopředu. Nepřátelé, nebo protivníkovy obranné věže totiž neumírají rychle, právě naopak je potřeba k jejich skolení koncentrovanou palbu po docela dlouhou dobu. Takže se klidně může stát, že vaše věžky jednoduše přestanou stíhat a i když občas někoho zničí, většina jim proklouzne, což je samozřejmě problém. Obzvláště pak, když dojíždíte nějakou misi, se kterou jste se dřeli dobrých dvacet minut, tvrdě jste bojovali a stavěli stále nové opevnění a pak se najednou AI rozhodla na vás poslat něco nečekaného a vaše věže jednoduše selhaly.

Neprojdeš dál?

Kámen-nůžky-papír technika je zde tedy zcela zásadní a můžete se spolehnout, že pokud nebudete stavět obranu cíleně, nic moc s ní neubráníte a ještě o ni pravděpodobně rychle přijdete. Nutno podotknout, že i s pečlivým plánováním a v podstatě uměleckými taktickými schopnostmi nakonec dojdete k závěru, že je hra moc těžká, místy v podstatě nevyhratelná. Což vás pravděpodobně přivede k odhalení možnosti úprav jednotlivých jednotek či věží. Tady zjistíte, že ve hře v podstatě není nic, co by se nedalo změnit, vylepšit, nebo prostě upravit. Také dojdete k závěru, že pokud to neuděláte, nemáte šanci ji pokořit.

Což by ve skutečnosti nemusela být vůbec špatná věc, bohužel myšlenky a nápady, kterými customizaci autoři opředli, vám budou komplikovat život. Hned z kraje narazíte na to, že hra má v podstatě velmi jednoduchou ryze texturovou grafiku ve stylu například GTA2, která sice nabízí jistou míru detailu, ale ve zdejším případě miniaturních ikonek moc ne. Jinými slovy, většina modelů si je podobná, takže nemůžete intuitivně na bojišti rovnou naklikávat podle vzhledu. A co je horší, i po najetí myší vám hra nedává příliš mnoho informací, ale spíš fráze typu „levná, dobrá proti štítům“. Vtip je v tom, že takových věžek si můžete postavit několik, tyto jejich jádrové atributy budou podobné, ale lišit se budou něčím zcela zásadním pro vyhrání bitvy a pokud si to nevepíšete do nějakého obrovského názvu, nebudete se mít jak rozhodnout. Nemluvě o tom, že by hře neuškodil třeba ukazatel poškození za vteřinu, který by zcela jasně určoval sílu.

Možnosti tu jsou, ale...

Pokud se rozhodnete být radikální, v podstatě můžete veškeré předpřipravené jednotky či věžky smazat a vyrobit si vlastní. Vystavíte se tak ukrutně dlouhému plánování, barvení a piplání, které nakonec stejně nebude finální, protože: 1. v každé další bitvě si uvědomíte, že vám chybí jednotka zrovna na „tohle“; 2. ve hře je spousta zamčených věcí, k nimž se dostanete až časem. Konkrétně druhý bod je sice v dnešní době zcela standardní, nicméně v Gratuitous Tank Battles je autory lehce nedomyšlený. Nejednou se totiž ocitnete v situaci, kdy si zkrátka přijdete, že bitva je prohraná dopředu a ať se snažíte, jak chcete, nedá se s tím nic udělat. V zápětí se vám odemkne něco docela zásadního a najednou nemáte problém... Autoři zkrátka chtěli, abyste jejich hru hráli dlouho, jenže si neuvědomili, že pokud vám k úpravám nedají všechno hned od začátku, v podstatě si tím sami házejí klacky pod nohy a vám proto přijde těžká, zdlouhavá a nudná.

Na druhé straně se mezi vámi zcela jistě najdou i tací, kteří nemají celé dny nic na práci a titul s podobně obrovskými možnostmi úprav je pro ně jako stvořený. Gratuitous Tank Battles takovým nabídne skutečně mnoho, nemluvě o tom, že pak můžou své vyšperkované jednotky prohánět po hráči stvořených mapách. Nám ostatním nicméně zůstane tower defense hra, která je zbytečně obtížná, přehnaně zatížená na grindování nových věcí, zdlouhavá a pro své velmi strohé grafické zpracování také značně neosobní. Doporučit by se tedy dala snad pouze těm z vás, které více než hraní hry uspokojuje hraní si se hrou.

Gratuitous Tank Battles

Pokud toužíte po nekonečných možnostech úprav, opravdové výzvě a nebojíte se popsaných problémů, zkuste. Fanoušci standardních TD her ale ruce pryč.