Grand Theft Auto V Recenze Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

24. 4. 2015 17:30 48

Dokázal jsem to. Až do tohoto týdne jsem se úspěšně vyhýbal všem herním recenzím, videím, let’s playům a memům na téma Grand Theft Auto V. Pokud jde o mne, pátý díl GTA právě poprvé spatřil světlo světa. Čekal jsem na tu chvíli roky. Bylo to snad ještě těžší, než vydržet, až vyjde celá série Game of Thrones a vyhýbat se záplavě spolierů. Musel jsem kvůli tomu v posledním roce dokonce přerušit veškeré styky s majiteli konzolí, abych zbytečně neriskoval. Ale tuhle cenu jsem zaplatil s radostí.

Přiznávám ale, byl jsem zpočátku docela nakrnutej. To když Rockstar rozjel svojí obehranou písničku o tom, že vlastně PC verzi asi ani dělat nebudou, nebo vlastně možná budou, když budou mít čas a chuť se tím zabývat, nebo respektive ji teda udělají, když pořád otravujeme, ale budeme si muset rok nebo dva počkat, a stejně to určitě bude hrůza, protože jí beztak chceme všichni jenom ukrást a není nám vůbec nic svaté. Hry si už mnoho let poctivě kupuji, ale v tomhle případě jsem měl velké svrbění udělat výjimku. Když vám jako zákazník nejsem dost dobrej, tak já si ji za to divadlo teda fakt ukradnu!

SHUT UP AND TAKE MY MEMORY!

Samozřejmě jsem ale vyměknul. Když jsem dostal verzi na recenzi, div mi netekly slzičky radostí. A hned, jak tohle dopíšu, půjdu si koupit svojí vlastní. A ještě si k tomu přikoupím novou grafickou kartu. Jako za starých časů! Tohle je první hra po čtyřech nebo pěti letech, kterou jsem na svém počítači nespustil na plné detaily! Vlastně na tom není nic překvapivého – byly časy, kdy se počítač této cenové kategorie (cca 30 tisíc) neudržel výkonově na vrcholu ani třetinu té doby. Jenže poslední léta, jako by se vývoj zastavil, a tři čtyři roky staré železo si pořád bez problémů poradilo úplně s čímkoliv. Ale s tím je, doufejme, konec!

Po stránce optimalizace je hra takřka bezproblémová a hned v úvodu zahání veškeré obavy, které vznikly u portu GTA IV.

Pokud nemáte tři nebo čtyři gigabajty grafické paměti, každopádně se připravte na to, že vám hra grafiku náležitě oseká. S nastavením si ovšem můžete opravdu široce pohrát. U každého hejblátka navíc hned vidíte, kolik paměti daná funkce sežere v daném nastavení. Některé grafické prvky si řeknou překvapivě o málo, třeba stíny, ale i první stupně vyhlazování, a tak se je vyplatí zapnout. Výsledný efekt za to rozhodně stojí. Jiné zase konzumují výkonu nečekaně hodně – třeba postfx nebo pestrost neutrálních postav v herním světě se dá bez úhony stáhnout na minimum. Změny si ani nevšimnete a ušetříte spoustu paměti na jiná, znatelnější vylepšení. Je to vlastně taková úvodní minihra, kde se v desítkách různých nastavení snažíte najít nejlepší možný kompromis s tím, co máte k dispozici. Osobně jsem nakonec deklarovaný limit své karty překročil o dobrých 700 MB, a i když mne před tím hra varovala, plynulost zážitku to až na výjimečné zaškubnutí nijak neovlivnilo. Zato vizuální stránka byla rázem o řád lepší než nastavení, které pro mne vybrala hra samotná. Celkově se dá ale říci, že nároky GTA V rozhodně nejsou nízké a pokud si hru chcete skutečně užít na plné detaily a v maximálním 4K rozlišení, počítejte s výkonným procesorem, silnou grafickou kartou a dostatkem operační paměti. Na druhou stranu se ale sluší poznamenat, že po stránce optimalizace je hra takřka bezproblémová a hned v úvodu zahání veškeré obavy, které vznikly u portu GTA IV.

VELKOLEPÁ JÍZDA

I když mám v Grand Theft Auto V odehráno už pár desítek hodin, pořád zažívám momenty, kdy na svět kolem sebe zírám s otevřenou pusou a nevěřícně kroutím hlavou. Jak je vůbec možné zpracovat zcela otevřený svět o rozloze 100 čtverečních mil do takového detailu? Přitom se nikde nic neopakuje a všude narážíte na různé velkolepé stavby obřích rozměrů. I rozlehlé lokace jako jsou skladiště, továrny či doky, kde se vaše postavička úplně ztratí, jsou funkčně promyšlené a vývojáři si zjevně nijak neusnadňovali práci. Věrnost skutečnému světu je ohromující a kdo byl někdy osobně v Kalifornii, toho ta podobnost okamžitě praští přes oči.

Hlavně je to ale svět, který funguje a který pulzuje. Když v noci letíte nad horami směrem k velkému zářícímu městu plnému světel, uvědomíte si, že všechna ta malá světýlka dole jsou opravdové lampy, opravdové semafory a opravdová jedoucí auta s opravdovými řidiči za volanty. A když se jen trochu přiblížíte, uvidíte na vlastní oči, jak jejich svět tam dole žije svým vlastním životem a odehrávají se v něm nejrůznější malé příběhy. Absolutní uvěřitelnosti všeho kolem vás ještě napomáhá fakt, že věci zůstávají tam, kde jsou, takže už se nestane, že když se otočíte, v ulici za vámi je najednou úplně jiná situace s jinými lidmi a jinými auty.Věrohodné střídání dne a noci s nádhernými západy slunce a různé počasí včetně divokých bouřek tomu všemu jen nasazuje korunu. To všechno si navíc můžete díky editoru videí uchovat zpracovat do fešáckého videa, ale potřebujete opravdu skill, aby mohlo vzniknout něco takového:

Skvělou zprávou také je, že dopravním prostředkům všeho druhu se v GTA V zjevně věnovala velká péče. Zatímco ve čtvrtém díle byla auta taková plastová a vesměs nezajímavá, tentokrát se svým velkým vzorům blíží stejně zdařile, jako dnešní produkty čínských automobilek. Na první pohled poznáte Range Rovery, Rolls Royce, trojková BMW, géčkové Mercedesy, Jeepy, velké Audiny a Jaguáry, Corvetty i různé variace na sporťáky od Lamborhini nebo Pagani. Díky (vcelku zbytečné) možnosti přepnout se do první osoby navíc včetně interiérů. A k tomu si samozřejmě připočtěte velkou dávku motorek, kamionů a dodávek, velké offroady včetně přívěsů, buldozery, popelářské vozy, autobusy, buginy, čtyřkolky, letadla velká i malá, civilní i vojenská, vrtulníky, lodě, ponorky, skútry…

Šíře vozového parku, práce s ukládáním vozidel a letadel do garáží a hangárů, všechno je o řád lepší než kdy dřív. I tuningových možností je hojné množství, byť bych klidně uvítal méně druhů kol výměnou za více úprav karoserie. Za volantem také opravdu poznáte, zda sedíte v předokolce, zadokolce nebo čtyřkolce. Předokolka sice bývá nedotáčivá, ale plynem se krásně vytáhne z přetáčivého smyku, zadokolka je obecně zábavnější a na plyn je lepší jít opatrně, zatímco ve čtyřkolce je zase hlavní ho nepouštět. Zásadně se pak vlastnosti mění na mokru, na prašné cestě nebo v těžkém terénu. Dokonalého jízdního modelu na šipkách se asi nedočkáme nikdy a některá auta jsou opět extrémně rozlítaná jako by nic nevážila, ale brzo si najdete svoje oblíbené modely s dobrými vlastnostmi.

AMERICKÝ SEN

Ze hraní za tři postavy najednou jsem byl zpočátku nervózní, ale musím uznat, že funguje perfektně. Kdykoliv můžete jednu postavu opustit, přepnout se do jiné a začít plnit její specifické úkoly. A to i v rámci misí, kde se všichni tři gauneři pravidelně setkávají. Je jen na vás, zda zrovna chcete řídit vrtulník, nebo třeba radši střílet nepřátele. Někdy vám ale hra sama naznačí, která postava potřebuje vaší pomoc nebo přímo vybere jednu hlavní linku.

O vedlejší mise plné bizarních postaviček tu obecně není nouze, volnočasové aktivity by ale mohly být zábavnější.

Jen je škoda, že se trojici nepodařilo trochu víc vybalancovat. První setkání s labilním redneckem Trevorem mě upřímně zděsilo, ale zpětně musím uznat, že jeho linka plná drog, mučení a zbytečného násilí je zdaleka nejzábavnější a nejvíc odpovídá za uši přitaženému stylu vyprávění série GTA. Poměrně zajímavý je i výbušný Michael s rozvráceným rodinným životem a syndromem vyhoření, zato černošský mladík Franklin hraje spíš druhé housle a není dostatečně charakterní (rozuměj šílený), aby se mohl zbylým dvěma postavám vyrovnat.Vracel jsem se tak k němu s mnohem menší chutí než v případě Trevora a Michaela.

Příběh samotný je velká gangsterská odysea. Jednotlivé mise hlavní dějové linky se pravidelně střídají s velkými loupežemi, jejichž plánování se dělí do dalších dílčích misí a zahrnuje i obstarávání nejrůznějšího vybavení, najímání specialistů a výběr mezi různými možnostmi postupu. O to větší je pak radost z úspěšné loupeže a zisku, který často sahá do milionů. Ty ale není žádný problém utratit za drahá auta ze speciálních aukcí a investice do nemovitostí, které pak generují pravidelné příjmy a pojí se s nimi další mise. O vedlejší mise plné bizarních postaviček tu obecně není nouze, volnočasové aktivity by ale mohly být zábavnější – kdo by chtěl v GTA trávit čas tenisem nebo jízdou na kole, když může ukrást letadlo a zaútočit na vojenskou základnu? Vztahy mezi jednotlivými postavami, jejich stará tajemství a napětí mezi nimi nicméně dodávají příběhu zajímavý náboj a ani tentokrát se nevytratil specifický smysl pro zvrácený černý humor.

REALITA BOLÍ, TAK SE S TÍM SMIŘ

Celkově velmi realistický zážitek podtrhuje i fakt, že ve hře je teď o dost snazší umřít. Policejní kulky jsou nemilosrdně přesné, v přírodě vás klidně může nečekaně oddělat puma, a když vytáhnete bouchačku na ulici, lidé kolem nemají problém vás prostě přejet. Neutrální postavy v ulicích jsou docela agresivní a v přestřelkách si musíte dávat pozor na rozumné krytí, mimochodem velmi dobře fungující.

Osobně jsem za nejlepší GTA až doteď považoval San Andreas, kde jsem strávil stovky hodin a splnil úplně všechno včetně sbírání skrytých mušliček a focení podkoviček. A protože Grand Theft Auto V je vlastně po všech stránkách zdokonalené San Andreas, dostalo mě na kolena hned od prvních minut. Vím, že i čtyřka má spousty příznivců, ale mně přišla vždycky taková šedivá, nelíbila se mi auta a vůbec jsme si k sobě nedokázali najít cestu. Asi jsem zaujatý.

Teď je tu ale konečně zase svět, do kterého stojí za to utéct před nudnou realitou, nechat se jím pohltit a přijmout ho za vlastní. Nabízí se rovněž dodat, že jakožto poslední, je PC verze možné považovat i za tu definitivní, kompletní a navíc nekonečně zmodovatelnou! Dobře, možná to není úplně zdravé, ale zdraví bylo v GTA vždy až na posledním místě.

Grand Theft Auto V

Největší porce svobody od vyhlášení Deklarace nezávislosti v roce 1776. Život zločince v podání Grand Theft Auto 5 je nádherný, velkolepý a neskutečně zábavný.