Grand Theft Auto V Recenze Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

29. 11. 2014 00:01 13

Pokud vás zajímá, jaké je Grand Theft Auto V jako takové, tak je samozřejmě vynikající. Psali jsme to před více než rokem v olbřímí recenzi, doplnili ji několika videi a zmínili to snad ve všech sdělovacích prostředcích, které máme k dispozici. Vyřknout finální ortel v tomto článku proto není jeho účelem, a pokud jste GTA V loni nehráli, běžte to teď hned napravit, ať už na PS4 nebo Xbox One. Pokud jste už naopak měli tu čest, právě vám je tento text určen nejvíce – rozdíly tu totiž jsou a není jich málo. Obhájí ale opakovanou investici do něčeho, v čem jste velmi pravděpodobně strávili desítky zábavou nadupaných hodin? Odpověď není snadná.

PODSTATNÉ NOVINKY

Tím nejsnáze identifikovatelným novým prvkem je pochopitelně pohled z první osoby. Máte ho k dispozici hned od začátku a dokonce si můžete v samostatném menu jeho vlastnosti různě upravit. Zvěsti nelhaly, skutečně díky němu začnete na hru pohlížet trochu jiným způsobem, tempo je daleko intenzivnější a díky nemožnosti „nahlížet za roh“ se v každé přestřelce budete cítit zranitelnější a obezřetnější. Stejně tak procházení městem nabízí zcela jiný zážitek, který neumí mnoho her napodobit a v takto grandiózním měřítku nemá GTA V konkurenta prakticky na žádné frontě. Vyplývá z něj ale také několik chyb, kvůli nimž ve first person pohledu nestrávíte sto procent hry a možná si i uvědomíte, že byste šesté Grand Theft Auto nechtěli jako střílečku z vlastních očí. Kupříkladu takové otevírání dveří – při pohledu na celou postavu si všimnete jemného pohybu ruky, která se je snaží otevřít a také je mnohem jednodušší identifikovat ty dveře, které jsou zrovna aktivní. Když se na svět díváte vlastníma očima, nejen že nemáte takový přehled o okolí, ale také musíte do dveří jednoduše narazit, abyste se dostali na druhou stranu. Efekt není vyloženě negativní, ale při vědomí technické uhlazenosti her od Rockstaru působí přinejmenším rušivě.

Na procházky po pláži a očumování ruchu ve městě z ulic i přilehlých kopců je first person pohled ideální.

Stejná situace nastává i u řízení vozidel. Palubní deska působí velmi plastově a při přímém porovnání verzí pro PS4 a Xbox 360 se téměř zdá, že již existující modely prošly jen malým faceliftem, kdy byly přidány fungující ručičky na tachometrech a informace o aktuální písničce na rádiu. Výhled z auta, zejména pokud si vyberete nějaký rychlý vůz, ale není úplně ideální a zejména ze začátku budete marně hledat optimální balanc mezi efektní a efektivní jízdou. Teprve při prvním heistu, tedy zhruba nějaké dvě až tři hodiny po začátku, začnete mít pocit, že vám ovládání konečně přechází plnohodnotně do rukou, ale i díky ne úplně intuitivnímu jízdnímu modelu značky GTA se vám stále bude lépe parkovat s kamerou za kapotou. Na procházky po pláži a očumování ruchu ve městě z ulic i přilehlých kopců je ale first person pohled ideální, zejména proto, že si rázem budete připadat, jako byste hráli úplně jinou hru.

NEPODSTATNÉ NOVINKY

GTA ONLINE

Součástí hry je pochopitelně i online režim, přičemž ve speciálních závodních a deathmatchových módech vzrostl maximální počet hráčů v jedné lobby na 30, což dovede způsobit pořádný mumraj. Potěšitelné je, že si můžete „přetáhnout“ svůj profil z X360 nebo PS3 i na novou generaci a pokračovat tam, kde jste skončili. Všechno díky účtu na Rockstar Social Club a prolinkování s konkrétními účty na vašich konzolích.

Grafika je sice nová, ale zase ne natolik, aby vám okamžitě vyrazila dech. Naplno ji doceníte až ve chvíli, kdy budete mít čas nesoustředit se pouze na mise, ale také si vyjet nad město a trochu se pokochat zapadajícím sluncem. Rozlišení 1080p dělá s už tak krásnými výhledy divy a dokáže oživit i obyčejnou jízdu po dálnici. Zejména pokud se chcete v pohledu z první osoby kochat rozhlížením na všechny strany. Kromě ostřejších hran a hřejivějšího slunce ale potěší zejména nekolísající framerate, který nepadá ani při plavbě na moři, kde se hra na minulé generaci místy měnila v dost nepříjemnou slideshow. Pokud jste se ale těšili, že díky výpočetnímu výkonu nových konzolí najdete na ulicích více aut a chodců, o extra kočkách a psech ani nemluvě, musíme vás lehce vyvést z omylu. Počty víceméně sedí s rok starou X360 verzí, kde se ale na druhou stranu objevovalo v jeden moment na scéně tolik aut a lidí, že si na ně ani letos nejde stěžovat.

Výčet novinek v podobě lépe vypadající trávy, několika nových aut (jde o staré dobré bouráky z minulých dílů předělané do lepší grafiky), sedmi nových náhodných setkání nebo postranního noirově laděného příběhu pro Michaela, zde není nutné kompletně vyjmenovávat. Na internetu je mnoho míst, kde si je lze zjistit a žádná z nich neovlivňuje jak hratelnost, tak celkový dojem natolik, abychom kvůli ní měnili hodnocení na jednu či druhou stranu. Výjimkou jsou dvě věci. První je exkluzivní pro konzoli PS4 a jde o přijímání mobilních telefonů. Hlas postavy na druhém konci drátu se nyní ozývá skrz reproduktor přímo na DualShocku a hands-free efekt zde působí i díky jeho (ne)kvalitnímu zvuku takřka dokonale. Druhá novinka v podobě extra skladeb pro každé z původních rádií možná nepůsobí na první pohled (a poslech) tak našlapaně, ale v průměru desítka nových písniček na stanici je mimořádně vítaným přídavkem. Dává totiž GTA V pocit reálného plynutí času, kdy jste zkrátka ve hře rok nebyli a za tu dobu se obměnily i playlisty tamějších rádií. A hlavně, jak byste mohli kritizovat něco, v čem se objeví Kenny Loggins a jeho Danger Zone...

POŘÁD TO STOJÍ ZA TO

Pokud se vám zdá, že jsme celou dobu byli ke GTA V na PS4 neúměrně kritičtí a dole i přesto visí absolutní hodnocení, není vaše rozladění na místě. Právě samotný fakt, že se u tak obrovské hry můžeme bavit o zdánlivě pitomých drobnostech typu narážení do dveří či neplastičnost palubní desky u vozidel, je důkaz toho, že ty „velké“ věci mají v Rockstaru zvládnuté na jedničku. Datum vydání v tomto případě nerozhoduje. I po roce je přítomno veškeré novum oproti předchozím dílům i ostatním městským akcím, ke kterému se nikdo nestačil nejen přiblížit, ale ani na něj neaspiroval. Koneckonců, opět vás odkážeme na naši recenzi z minulého roku. Co se zábavnosti a vlastností hry týče, nezměnilo se skutečně nic a páté Grand Theft Auto stále neohroženě trůní na piedestalu, vyhrazené pouze pro takové zážitky, které se opakují pouze několikrát za generaci.

Grand Theft Auto V

Stále ta samá skvělá hra s několika vylepšeními, které ale nemají zásadní vliv na to, zda se u ní budete bavit nebo ne. Budete. A to hodně.