EA SPORTS Grand Slam Tennis Recenze Grand Slam Tennis

Grand Slam Tennis

Marek Švrkala

Marek Švrkala

30. 8. 2009 22:46 6

Tenis je díky specifickému ovládání konzole Nintendo Wii vděčným námětem pro vývojáře, čemuž napomohla už jeho oblíbenost v populární sadě disciplín Wii Sports distribuované společně se samotnou konzolí. Aktuální titul od Electronics Arts je ale prvním tenisovým kouskem (a jedním z prvních vůbec), který umí využít zdokonalené ovládání Wii Motion Plus, o němž jsme se zmiňovali i v recenzích dalších titulů, jež jej plně podporují (Tiger Woods PGA Tour 10 a Wii Sports Resort). Golf i dvanáctka sportovních disciplín se s ním popasovaly skvěle. Povedlo se malým doplněním Wiimotu zpřesnit i ovládání tenisu v Grand Slam Tennis?

Přesně pal a spaluj kalorie

Povedlo! Tenis je opět o chlup reálnější a zábavnější. Používat můžete tři základní údery – rovnou střelu, slice a top spin. Příslušné pohyby děláte podobně jako v reálu s raketou (směr s raketou rovně, podseknutí a směr nahoru). Umístění střely pak volíte nasměrováním Wiimotu ve finální fázi odpalu. Servis spočívá ve švihnutí Wiimotem nahoru (nahození míčku) a následném odpalu, jehož umístění ještě můžete ovlivnit směrovou šipkou. Bekhend i forhend se taktéž naznačují naprosto intuitivně. Při hraní se prostě cítíte podobně jako na kurtu. Je už jen na vás, zda budete i poskakovat jako opravdový tenista (doporučujeme pro spalovaní kalorií - EA pro hubnutí připravili statistiky), nebo si sednete na židli a budete v klidu máchat ovladačem. Navíc lze použít dva údery, které uděláte stisknutím tlačítka A nebo B při úderu. Stisk způsobí buď lob nebo padáček. Možná je to trošku škoda, i tyto střely by jistě šly nasnímat nějakým pohybem.

Ovládání je velmi přesné, procento špatně vyhodnocených úkonů je opravdu mizivé. Spoustu chyb ale uděláte díky vysoké obtížnosti. Při všem totiž hodně záleží na správném načasování, jež je pro odpal klíčové. Samotný pohyb na kurtu je optimálně řízen automaticky. Pokud ale připíchnete i Nunchuk, postavu lze přesunovat jím. Bohužel jde o velmi náročné nastavení, využijí ho tak jen ti skutečně nejlepší. Celkově je pak škoda, že autoři nepřipojili nějaký propracovaný tutoriál. Odrážet míčky střílené strojem a zkoušet si různé údery mě skutečně moc nebavilo. Nezbyde tedy než se vrhnout přímo do kariéry a dostat se do potřebné formy v ní.

Získáte všechny grandslamy?

Ve sportovních titulech od EA si klasicky navolíte spoustu vlastností a oblečků svého virtuálního hrdiny a pak šup na kurty. Bohužel, nečekejte nějakou reálnou simulaci života tenisty ze špičky žebříčku spočívající v objíždění hlavních tenisových turnajů po celém světě (Tiger Woods PGA Tour 10 je v tomto úplně jinde). Autoři získali licenci pouze na čtyři grandslamy (pro sportovní benjamínky- Australian Open, French Open, Wimbledon a US Open). Nutné je ale dodat, že i toto je úspěch. Takový Wimbledon je v herním světě licencován opravdu raritně. Postupně se tak přesunete z Austrálie do Evropy a nakonec zamíříte do USA. Nemusíte se ani prokousávat kvalifikacemi a prvními koly grandslamů, systém vás totiž nasadí přímo do třetího kola. Stačí vyhrát několik zápasů a po vítězném finále na centrkurtu sladce pozvednout pohár. Do cesty se vám mohou postavit některé z 23 licencovaných tenisových hvězd. A to jak těch dřívějších (11), tak současných (12). Napínavé zápasy svedete klidně s ryšavým Borisem Beckerem, Johnem McEnroem nebo Rafou Nadalem a Rogerem Federerem. Ženský element je zastoupen například Martinou Navrátilovou, Chris Evertovou, ze současných hvězd pak své ladné křivky propůjčily Ana Ivanovič, Maria Šarapová a také svalnaté dcery pana Williamse.

Mimo hlavní turnaj vás na každé ze čtyř destinací nemine několik dalších utkání. Exhibičně si zahrajete s jedním z 23 zmiňovaných tenistů. Pokud jej porazíte, získáte některou z unikátních vlastností, kterou pak můžete využít i v ostrém zápase. Dále vás před grandslamem čeká ještě jedno speciální utkání z party módu. Třeba trojičky, kdy sám čelíte dvěma protihráčům na opačné straně sítě. Za výhry v těchto netradičních kláních získáváte různé oblečky, lepší rakety a také cenné zkušenosti.

Z českého obýváku až na vrchol žebříčku

Váš hráč se postupně vylepšuje. Zpočátku je velmi těžké vyhrávat i na nejlehčí obtížnost, s postupem času ji ale určitě zvýšíte. Vaše postava díky vítězstvím získává hvězdy. Za mnoho hodin herního času možná dosáhnete dokonalých Federerových pěti hvězdiček. Pečlivě je nutné volit již zmiňované speciální vlastnosti, které získáváte od různých legend. Každý si totiž brzy najde svůj styl, jenž mu bude vyhovovat a do nějž postupně dosadí vhodné vlastnosti. Hrajete rádi na síti? Nezapomeňte si přidat specialitku Martiny Navrátilové...

Přínosem je rozhodně multiplayerový online mód. Stačí se připojit k internetu, najít soupeře a nandat mu to. Vše šlape víceméně bez problémů, motivujícím prvkem jsou různé světové žebříčky včetně pořadí jednotlivých zemí. Pokud raději soupeříte v lokálním multiplayeru, vedle klasického tenisu a čtyřhry (což je nakonec nejzábavnější) je připraveno hned několik různých mini party her. Multiplayer ve více hráčích u jednoho stroje bývá vždy nejzábavnější částí Wiičkových titulů, i u Grand Slam Tennis se dá parádně vyblbnout. Jen je nutné mít dostatek vylepšených ovladačů, bez nich je zábava poloviční.

Zlatý kolotočař Pavel Políček...

Spíše průměrnou kapitolou je bohužel audiovizuální zpracování. U grafiky na Wiičku nemáme přehnané požadavky, do kreslena laděná grafika s velkým míčkem hře sedí. Potěší hlavně reálné tváře hráčů i gesta a zvuky, jež vydávají. Známé borce prostě poznáte. Rozhodně se ale nedívejte na bezduché tváře diváků. Pohled na tupé publikum je zdraví nebezpečný. Avšak tím úplně největším zklamáním je pro mě komentář (jestli se dá vůbec takto honosně nazývat). Pouhých několik stále se opakujících hlášek od Pata Cashe je velkým zklamáním. Jeho stejná slova začnou otravovat snad po několika výměnách. Zvuky jsou jinak zvládnuty velmi dobře a to i ty, co jsou vyluzovány přímo z Wiimotu. Pohodové hudební skladbičky pak dotváří atmosféru v přehledných menu.

Celkově tak Grand Slam Tennis přes některé chybky rozhodně nedopadá zle. S nasazením Wii Motion Plus jde o nejreálnější tenisovou simulaci současnosti, kterou bohužel sráží dolu nižší propracovanost, jež jsme třeba tolik obdivovali u golfového kolegy Tigera Woodse. I tak ale souboje v grandslamech a zápolení v multiplayeru přinesou tenisovým fanouškům mnoho hodin zábavy a možná i bolesti. Dostat se na vrchol mezi soupeři ve vlastním obýváku dá zabrat. A co teprve dobýt celý svět?

EA SPORTS Grand Slam Tennis

Grand Slam Tennis je přes několik nedostatků velmi dobrou tenisovou hrou. Maximálně totiž těží z vylepšeného ovládání, které je přesné a zábavné. Užije si ho jeden hráč i celá smečka nabušených Wii tenistů u multiplayeru.

Přesné a zábavné ovládání, hratelnost, možnost zahrát si s legendami tenisu, hra pro více hráčů, online mód, postupné vylepšování a „RPG“ prvky v kariéře.
Ubohý komentář, chybí tutoriál, malá propracovanost kariéry – pouze grandslamy, tenistů by mohlo být více – hlavně těch současných.