Grand Slam Tennis 2 Recenze Grand Slam Tennis 2

Grand Slam Tennis 2

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

9. 2. 2012 23:00 1

Český tenis prožívá zlaté časy, dalo by se bez nadsázky říct o aktuálních výsledcích nejlepších reprezentantů v bílém sportu. Posuďte sami – Tomáš Berdych se po druhé účasti na finálovém Masters v Londýně probojoval mezi posledních osm na Australian Open a minulý týden vyhrál dokonce turnaj v Montpellieru, Petra Kvitová, světová hráčka číslo 2, má za sebou vítězství na wimbledonské trávě, semifinále v Melbourne, výhru na turnaji mistrů a týmový titul ve Fed Cup. Díky tomu u nás opět roste i zájem o tenis nejen v aktivní či pasivní podobě, ale i virtuální, takže můžeme být rádi, že se na pole okupované sériemi Top Spin a Virtua Tennis vrhli také pánové z EA Sports se svým druhým pokračováním série Grand Slam Tennis. Tedy, ono jde popravdě o první plnohodnotnou tenisovou simulaci, první díl byl určen pouze pro Wii a byť byl přes své komiksové zpracování hodnocen velmi kladně, za pořádný tenis jsme jej považovat nemohli. Otázka, jež napadne každého fandu virtuálních dvorců, je jasná – bude se GST2 snažit konkurovat spíše simulaci v podobě Top Spinu, anebo zaútočí na arkádové pozice Virtua Tennisu?

Páčka sem, páčka tam

Odpověď leží kdesi uprostřed, pánové v EA Sports se pokusili namíchat od každého trochu, z čehož ale naštěstí nevylézá příšerný paskvil, nýbrž poměrně solidní a zábavná záležitost. Takže zatímco ze série Top Spin si autoři vzali především zpracování hry založené na timingu úderů, tj. čím přesněji švih raketou načasujete, tím lépe úder poletí, série Virtua Tennis propůjčila veskrze nízkou obtížnost a menší důraz na taktické šachy na dvorci. Na ovládání však šli po svém – po vzoru série NHL, kde se jedná už o léty prověřený koncept, je hratelnost postavena na správném využívání analogových páček. Zatímco levá slouží k pohybu tenisty, s pravou ovládáte švih raketou. Záleží přitom na směru i na rychlosti pohybu, díky čemuž lze kombinovat topspinové i čopované údery. Na analog se dá zvyknout poměrně rychle, komu by však nevyhovoval, může svou své konání přesunout na tlačítka, s nimiž lze dosáhnout stejné škály úderů. Ovládání se na první pohled nedá nic vytknout, po bližším prozkoumání však objevíme neduhy – tenisté se tu a tam divně zaseknou a za míčkem se pouze otočí, což nám v redakci stávalo snad všem, co jsme GST2 zkoušeli. Za nutnou zmínku stojí i fakt, že hrajete-li při multiplayeru na horní straně dvorce, změní se zrcadlově i analogové ovládání. To sice působí logicky, ne každý si však na rychlé změny zvykne a ztráta dvou-tří míčů při vlastním podání může snadno vyústit v katastrofu.

Nadal se drbe na pozadí, McEnroe pyskuje

Když už jsme u toho servisu, zde šli také v EA Sports vlastní cestou, před podáním si určíte plánovanou sílu úderu, abyste se posléze snažili trefit do nejlepšího bodu na progres baru. Platí, že čím vyšší rychlost, tím užší je onen kýžený sweet spot a podání riskantnější – zajímavé a rozumné řešení. Z taktických manévrů se nám nejlépe osvědčilo ofenzivní pojetí s kvalitní poziční hrou na síti. Jelikož tenisté opravdu málo kazí, slovní spojení nevynucená chyba asi autoři ve slovníku nevedou, jsou i voleje zlatým dolem pro získávání fiftýnů. Tvůrcům se podařilo velmi reálně rozložit atributy jednotlivých hráčů, takže zatímco Nadal doběhne prakticky cokoliv, Andy Roddick posílá na druhou stranu nechytatelná dělová podání. Když už jsme u té licence, tvůrcům se podařilo zakomponovat třiadvacet reálných tenistů, přičemž vedle současníků Nadala, Federera, Djokoviče, Murraye, Tsongy a dalších nalezneme řadu legend bílého sportu, mezi nimiž nechybí ani John McEnroe, Stefan Edberg, Pete Sampras nebo Martina Navrátilová. Naše současné jedničky, Berdych a Kvitová, se bohužel nevešly. Na první pokus poměrně solidní počet, nicméně rádi bychom, aby se autoři do dalších let pokusili sehnat alespoň top desítky obou žebříčků – z toho ženského nalezneme pouze Marii Sharapovovou (i s jejím typickým jekotem). Kvitovat sice můžeme licenci na všechny čtyři Grand Slamy včetně Wimbledonu, reálná předloha více hráčů by však dle mého názoru udělala více než turnaje.

Kariérní grand slam snadno a rychle

Tím se postupně dostáváme i k největšímu neduhu GST2 – malému počtu turnajů v kariéře a všeobecnému pocitu, že je zde něco špatně. V desetileté kariéře, kdy se svým sportovcem začínáte od stého místa v žebříčku, se nepochopitelně zvyšuje obtížnost až s odehranými léty. A jelikož se hrají prakticky téměř výlučně Grand Slamy, není problém hned v prvním roce získat všechny tituly z velké čtyřky (!), nicméně o to těžší je posléze jejich obhajoba. V tréninku vás sice popohání samotný John McEnroe, disciplíny však nejsou ničím extra záživným. Slavný John se ujal s parťákem Patem Cashem i role komentátora zápasů, jejich výřečnost zpočátku působí zajímavě, po několika desítkách minut se ale postřehy začnou až nehezky opakovat. Na druhou stranu musíme pochválit režim ESPN Grand Slam Classics, v němž na obrazovkách opět ožijí velké historické bitvy, kdy je hráč vhozen do probíhajícího zápasu a musí splnit zadané cíle – např. prohráváte 2:1 na sety ve finále Wimbledonu a musíte nepříznivý stav obrátit. Toto se tvůrcům opravdu povedlo, s podobnými věcmi v EA Sports zkrátka umějí pracovat, GST2 nabízí až 25 soubojů velikánů od dvojice Borg – McEnroe až po Federer – Nadal.

Nová tenisová série se tak prozatím jeví jakožto velmi solidní základ do budoucích let. Jak bylo avizováno na začátku, kombinuje rozumnou míru arkády i simulace a i přes řadu výtek a nedostatků přináší velmi solidní porci zábavy, ideálně v multiplayeru. Jakmile si totiž ke konzoli sednete s nějakým kamarádem, začnou minuty zběsile utíkat kupředu. V mých očích stále s přehledem vítězí Top Spin 4, Grand Slam Tennis 2 ale ukazuje, že bychom se v příštích letech mohli dočkat ještě velmi zajímavých soubojů. A příště prosíme Jestřábí oko, děkujeme.

Grand Slam Tennis 2

Veskrze příjemný mix arkády a simulace určený pro co nejširší publikum. První námluvy mezi sportovním kolosem EA Sports a bílým sportem si v indexu odnesly velmi dobrou, několik zajímavých nápadů však na pokoření dominance zkušených soupeřů nestačí.