Gran Turismo 5 Recenze Gran Turismo 5

Gran Turismo 5

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

30. 11. 2010 23:41 34

Dlouho se na to čekalo, dlouho se to odkládalo, až je to konečně tady. Další díl série Gran Turismo. Čekání naštěstí zkrátilo Gran Turismo Prologue, což nás na chvíli uspokojilo – asi jako snědení jednohubky před soutěží v pojídání hamburgerů. Ale hladová léta jsou pryč. Je to konečně tady.

Co se nezměnilo?

Grafika se samozřejmě zlepšila, ale jelikož už v minulých dílech byla velmi dobrá (GT si na vzhledu vždycky ješitně zakládalo... je to metrosexuál mezi hrami), tak mezi prologem a pětkou není tak propastný rozdíl. A nezměnili se zásadně ani tratě. Spoustu z nich už znáte jako své bačkůrky se zajíčkem a na začátku hry se vás dokonce může zmocnit pocit, že jste omylem vsunuli do přístroje minulou placku. Ale pak přijdou novinky. Dostanete se na jiné okruhy, do jiných měst, do deště i do sněhu.

Grafika je z větší části podobně decentní jako u minulých dílů a neoslňuje vás efekty. Zřejmě tuší, že se budete soustředit hlavně na to, abyste se udrželi na vozovce a předjeli ty šmejdy před vámi.

Nezměnil se ani smysl hry. Gran Turismo je o závodění. Není o závodění a bourání. Není o závodění a střílení. Není o závodění a plížení se katakombami s banánem v zubech, je o závodění. V tomhle působí hra až staromilecky. Ale funguje to.

Co se změnilo?

Tak především, máte tady zase možnost vylepšovat svůj vůz, kupovat si nové vstřikovače, nové výfuky, nová kola... takže i když máte stejnou šunku jako ostatní, jede dvakrát tak rychleji. Jasně, to není úplná novinka, ale v minulém díle to nebylo - takže vítej zpátky, prodejno náhradních dílů!

Druhá změna je, že závodit můžete jak sám, tak s kámošem... nebo si můžete vycvičit vlastního závodníka, který bude jezdit za vás. V té chvíli se z vás stane jen hlas ve vysílačce, který bude řidiči radit, jak moc se má do toho opřít. Je to spíš o tom, jak ho udržet v pohodě, protože když je moc dlouho agresivní a ve stresu, začne dělat chyby. Tahle část nás zase tak moc nenadchla. Je to pasivní, dlouhé... a navíc závodník prohrával i závody, ve kterých jsme získávali zlato. Smysl je snad jedině v tom, že pokud vás nebude bavit jezdit pořád dokola ty samé tratě, abyste vydělali peníze na nové auto, můžete to nechat na něm, skočit si na kafe a jen občas zkontrolovat, jestli pořád jede jako ponocný.

A další změna – bonusy a ceny. Ze závodů získáváte jak peníze, tak zkušenosti, které vám otevřou cestu k dalším závodům a dalším autům. Také tu děláte řidičské zkoušky na vyšší licence... a dost často jste odměňováni za vyhrané závody či splněné úkoly novými vozy, případně parádními kartičkami do sbírky. Je toho spousty, co můžete získat a v čem se vylepšovat - a díky tomu máte pocit ustavičného postupu a pokroku.

Co se nepovedlo?

Toho moc není. Otravná je dlouhá doba nahrávání, kterou můžete ale trochu zkrátit tím, že si tak čtyři mega uložíte přímo do PlayStationu, což celé utrpení o pár vteřin zkrátí. Nepříjemné je taky skákání mezi závody, kdy musíte putovat přes několik obrazovek, abyste si střihli další okruh. Na druhou stranu si můžete u každého závodu odskočit do garáže, kde uvidíte, jaké vozy máte vhodné pro tuhle příležitost a z nich si vybrat. Příjemné zjednodušení.

Závody jsou samy o sobě perfektní, až na jednu maličkost. A to jsou havárie. Jasně, smířili jsme se s tím, že GT není Burnout a že nemůžete poslat soupeře v kotrmelcích pryč z vozovky, ale tady jsou snad auta dělaná z nezničitelného adamantia. Můžete frotýrovat jiná auta a nezůstane na nich ani škrábanec - a když to narvete do betonu, tak se vám jen drobně ohne nárazník. Dobře, budiž... ale proč musí zvuk nárazu znít jako když kopnete do barelu s dešťovou vodou? Mezi realistickými zvuky je tenhle impotentní úder rušivý. (No, on i zvuk motoru by mohl být výraznější, a taky zrovna netrsáme nadšením z hudby, japonský jazz si nepředstavujeme jako ideální doprovod k závodům, ale to už je vážně maličkost.)

A poslední výtka. Je tu věc nazvaná Track Maker, ve které byste si měli dělat tratě. No, nebudete. Hra vám trať navrhne a vy můžete jen dolaďovat detaily, jako je délka, šířka vozovky a tak podobně. Trochu zbytečné.

Co se povedlo?

Všechno ostatní. Výběr ze zilardy aut, babiliony různých závodů pro všechny druhy a rasy. Jsou tu i speciální závody – třeba s minikárami, nebo dostih minivanů (při kterém si připadáte jako byste uvízli v zácpě cestou na Woodstock). Trenažéry, vylepšování, kupování aut nových i v bazaru, seřizování... a hlavně zvykání si na různé modely. Polyphony jsou perfekcionisti, takže se každé auto ovládá trochu jinak, na každé musíte s trochu jiným fíglem, abyste neskončili v zatáčce na pískovišti. O tomhle tahle hra je. O ovládání vozu a o zatáčkách. O tom, jak přesně a kdy přibrzdit, abyste projeli ohybem s co nejmenší ztrátou tempa. Slabší řidiči pak mají možnost si závodění zjednodušit a zapnout si výpomoc, která jim nedovolí udělat hodiny a udržet vůz na vozovce. Bude se to hodit.

A je tu samozřejmě hra přes internet. Není nic lepšího, než jet závod proti živým lidem – přece jen je lepší a zdravější nenávidět jinou lidskou bytost než počítačovou inteligenci. I když nepřináší nic extra (co taky čekat od závodní hry jiného než závodění), můžete válčit s jezdci z celého světa, nebo je jen sledovat a učit se jejich triky.

Co říct na konec?

Gran Turismo 5 je stará škola a chvílemi je na hře její věk vidět. Ale s jejím novým make-upem byste se museli dívat hodně pečlivě, abyste si všimli vrásek. A na takový pečlivý pohled ani nebudete mít čas. Budete jezdit ve dne i v noci, za slunce i v dešti, dlouhé tratě i krátké okruhy, s formulemi i dodávkami. Estéti si dokonce můžou své vozy přestříkávat a aranžovat je k fotkám v dokonalém prostředí cizích měst.

Ne, Gran Turismo 5 není žádný přelom, hodně se to podobá minulému dílu - ke kterému ještě přibyly osvědčené věci z minula. Ale proč seřizovat vůz, když pořád ještě jezdí skvěle? Jasně, už existují i modernější fára, už existují adrenalinovější sporťáky, ale lidi, co to myslí s řízením vážně, nedají na tohohle veterána dopustit. Pořád mu to šlape.

Gran Turismo 5

Skvělá závodní hra, ve které si můžete osedlat slavné vozy z ještě slavnějších stájí. Hra s obstojnou grafikou, se spoustou tratí, speciálními jízdami, s možností vylepšování vozů, hraním přes internet a dalšími libůstkami pro všechny, kteří milují auta.