God of War III Recenze God of War III

God of War III

Blixa

Blixa

7. 3. 2010 23:40 8

Olympiáda ve Vancouveru už je sice za námi, ale každý správný hráč ví, že s ní ještě olympijské zážitky pro tento rok neskončily. A ne, řeč skutečně není o paralympiádě. Tyto hry mají předem daného jednoho favorita, bojuje se na nich až do roztrhání těla a vysílají se výhradně na stanici PS3. Pojďme se podívat na jejich největší lákadla.

Slavnostní zahájení

Úvodních 20 minut olympiády jménem God of War III je zážitkem, na který jen tak nezapomenete. Namísto ohňostrojů lítají vzduchem kusy antických chrámů, místo alegorických vozů tu máme monumentální titány v čele s rozzuřenou Gaiou a vlajkonoše nahrazují olympští bohové. Tedy alespoň ti z nich, které si Kratos nepodal ve svých předchozích představeních. Ex-Bůh války toho už ukázal hodně, ale první okamžiky třetího GoW překonávají vše dosud viděné. Kdybyste chtěli někomu vysvětlit, jaký je rozdíl mezi God of War III a nedávno vyšlým Dante’s Inferno, odpověď bude jasná. Už prvních dvacet minut hry od kalifornského studia Sony zatlouká do země cokoliv, co můžete spatřit v jinak docela slušné hře od EA. Hlavním důvodem je to, že God of War III má na čem stavět. Události rozehrané ve třetím díle jsou vlastně jen vyvrcholením celé téhle antické vyvražďovačky. Diův trůn se začíná povážlivě kývat a Kratos jde po cestě za svou pomstou přes stovky mrtvých a hektolitry krve.

Nejúspěšnější sportovec

Olympijští sportovci jsou většinou skromní, sympatičtí a hlásají ideály amatérismu. Kratos je proti tomu profesionál, kterého jeho práce prostě baví. God of War III nepřichází s žádnými velkými novinkami v hratelnosti, nevynalézá, ale piluje už dříve fungující. Kratos se v průběhu hry naučí tolik nových triků, že vás nedokáže nudit ani v jedné ze zhruba deseti hodin hry. Většinu těchto schopností získá od svých poražených nepřátel a asi nemusím zdůrazňovat, že po dobrém to nepůjde. Pozitivní je, že všechny tyto nové zbraně a dovednosti budete muset aktivně využívat a vhodně volit podle aktuální situace a nepřátel kolem vás. Hra vás nutí přepínat zbraně a nezahálet ani s magií nebo střelbou. Na nejnižší obtížnosti ještě o nic nejde, ale už střední úroveň je v některých okamžicích poměrně tuhá.

Stejně jako se nezměnila hratelnost, nezměnil se ani samotný Kratos. Tenhle Diův parchant je pořád stejně nepříjemný jako dříve a neustále je na něm znát, že se snaží stůj co stůj dostát své špatné pověsti. Ačkoliv už je občas těžké mu všechnu tu zlost a nenávist uvěřit a některé jeho činy jsou docela nelogické. Ale na to si musíte v případě tohoto chlapíka zvyknout. Zapomeňte na to, že byste jako hráči stáli před nějakými morálními volbami. Někdo potřebuje zachránit? Rozbijete mu hlavu o zeď a shodíte ho do propasti. Žena v nouzi? Dáte jí naději, ale nevidíte v ní víc než věc sloužící k vašemu účelu. Duše čekající na spasení? Obyvatelé Olympu? Jen otravný hmyz, který vám stojí v cestě. Lord Kratos zkrátka nezná slitování. Na druhou stranu, všudypřítomná brutalita a hlavně slavná speciální komba vymačkávaná podle instrukcí na obrazovce působí díky snaze tvůrců překonat samy sebe už krapet komicky. Ale vlastně proč ne – historickou sondu a rozvážné morální drama už by z téhle série stejně nikdo neudělal. Mimochodem, co se týče závěrečných komb, přišli autoři se skvělým nápadem, který potěší hlavně příležitostné a pohříchu i PC hráče. Ikony tlačítek se totiž na obrazovce objevují po stranách, podle toho, jak je tlačítko umístěno na ovladači. Jestli jste tedy měli dříve problémy zapamatovat si, kde je to zpropadené kolečko a kde čtvereček, v GoW III budete v klidu a můžete se soustředit na umělecký dojem.

Vrcholy her

Kratos už toho má za sebou hodně a ocenění, které už zvládl za ta léta nasbírat, by mu záviděla nejen Martina Sáblíková. Ve třetím díle je ale tolik „whow“ efektů, že se vám po skončení hry snad ani všechny nevybaví. Jedna karta přebíjí druhou a těžko se vám asi bude bilancovat nad tím, jestli byl lepší souboj s Herkulem, Hádem, titánem Kronem nebo Afroditou (ehm...). Olympiáda v God of War III má zkrátka tolik vrcholů, že není možné vybrat ten nejzajímavější. Souboje s bossy jsou vyřešeny vždy velmi originálně, každý z nich má své specifické prvky a výslednému dojmu jen nahrává velkolepost scén, kde se odehrávají. Ve třetím díle už není čas na troškaření, a tak se likviduje a boří vše, co se jen zbořit dá. A ne ke všemu tomu ničení používá Kratos svaly. Některé z vás to možná překvapí, ale v GoW III najdete i pár logických hádanek, které vycházejí z architektury úrovní a jsou poměrně zábavné. Vrcholem v tomto směru je pak otočný labyrint složený z obřích krychlí plujících vzduchem na mamutích řetězech. Žádného velkého přemýšlení se bát nemusíte (vše je navíc často prokládáno akcí), pokud ale logické hádanky bereme jako příjemné zpestření hry, pak plní svůj účel na jedničku.

K dispozici ve vysokém rozlišení

Ti z vás, kteří sledovali klání ve Vancouveru ve vysokém rozlišení, určitě dobře vědí, že šlo o úplně jiný zážitek. I God of War III je v HD skvělou podívanou a po grafické stránce jde určitě o jednu z nejlépe vypadajících her současnosti. Kratos a jeho nepřátelé jsou vyšperkováni do nejmenších detailů a na některé výhledy do dálky budete koukat s otevřenou pusou. Technická stránka jen umocňuje monumentální dojem z celé hry, a když se k vizuálnímu zážitku přidají i oslavné chorály, budete se i u televize s ovladačem v ruce cítit neporazitelní. Škoda jen, že s výjimkou předdefinovaných míst není prostředí hry vůbec interaktivní a nereaguje na vaše snahy něco rozmlátit na maděru. Reliktem minulosti jsou také neviditelné stěny, které vám zabraňují zbavit se protivníků tím, že je třeba shodíte ze skály. Na některých místech tak sice učinit můžete, ale je jich spíš méně a hlavně obecně není dobré, že hra v tomto ohledu nedrží jednotná pravidla. No, a když už jsme u těch záporů, zmínit je třeba i pár nešikovně umístěných checkpointů, kvůli kterým se dané postižené sekvence hry naučíte prakticky nazpaměť.

Závěrečný ceremoniál

K závěrečnému ceremoniálu se už budete muset propracovat sami. God of War III se může směle zařadit mezi tu hromadu skvělých her, kterými nás herní firmy v prvních měsících tohoto roku zásobují. Nejde o překvapení, tady se kvalita zkrátka dala očekávat. Ale to nijak nesnižuje fakt, že Kratos se vrátil ve skvělé formě a ukázal všem napodobitelům, kdo je tady šéfem.

God of War III

Zapomeňte na Vancouver, zahoďte elektronickou tužku a vydejte se na cestu do pravé Olympie! God of War III vás zadupe do země!