Ghostory Recenze Ghostory

Ghostory

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

10. 1. 2018 17:00 5

Pamatujete si na ty časy školních projektů, kdy jste se snažili projít za cenu co možná nejmenšího množství odvedené práce? Ty časy, kdy jste si na referát vzpomněli dvě hodiny před odevzdáním, a vykonstruovali jste jej na kus umaštěného papíru vytrženého z nejbližšího sešitu, ne nutně vašeho? Samozřejmě s notnou a více či méně dobrovolnou pomocí nejchytřejší holky ze třídy, šprtky, která vždy všechny úkoly měla, a která vás celou dobu vašeho zběsilého opisování častovala výrazem, jenž přesně vystihoval, co si o vás v tu chvíli myslela? A následně ten slastný pocit, když se nad vámi učitel slitoval a dal vám za tu heroickou snahu alespoň čtverku? Inu, někteří lidé naštěstí nejsou takoví, a pojem studentský projekt pro ně neznamená pouze odfláknutých pár hodin práce. Aneb seznamte se s RigidCore Games a jejich Ghostory.

Jak jsem již předestřel, hra původně začínala jako studentský projekt čtyř mladých vývojářů z brněnské Masarykovy univerzity. Pro potřeby zápočtu bylo navrženo několik krátkých levelů, zelená fajfka v indexu, hotovo, kredity v kapse. Nač však zahazovat povedený základ s originálními mechanismy? A tak se zrodilo Ghostory, plnohodnotná logická plošinovka, která si nezadá s velikány žánru.

NADOŽIVOTÍ? TO JAKO DO KONCE ŽIVOTA?

Zhostíte se role pixelovatého cestovatele, který po dlouhé a velmi náročné cestě, zahrnující mj. úprk před smečkou hladových vlků, zažene žízeň vodou z jezera. Jaké je však překvapení, když po svlažení zjistí, že může libovolně alternovat mezi podobou klasicky hmotnou a duchařsky nehmotnou. Zmatený vyhledá babičku z nedaleké chýše, která mu s milým úsměvem oznámí, že jestli jí brzy nepřinese houbu, důležitou toť ingredienci pro uzdravující lektvar, setrvá již navždy pouhým duchem. A tak se náš udatný rek vydává do blízké jeskyně hledat houbu, což je také hlavním úkolem celé hry. Ano, dá se říci, že celý příběh Ghostory je vlastně stejný, jako jakýkoliv vedlejší úkol v libovolném RPG za posledních… No, vlastně za celou dlouhou historii RPG her. Není ale třeba klesat na mysli, v tomto případě totiž více než kdy jindy platí, že cesta je zároveň cílem.

Abyste mohli houbu sebrat, potřebujete nějaké zavazadlo, v tomhle případě batoh. Jak je ale o duších známo, nemohou jaksi fyzicky nic sebrat, což bude po celou dobu vaším hlavním problémem. Jako duch se můžete libovolně a bez omezení pohybovat po celém levelu (což vlastně kompenzuje absenci mapy), ve smrtelné podobě vám však nezbývá nic jiného, než šlapat hezky po svých – kam nedoskočíte, tam se s batohem nedostanete. Pohyblivé plošinky řídíte pákami, brány otevíráte klíči, ale opět platí, že bez batohu tyto užitečné věci nemůžete sebrat. Hra stojí na pomezí subžánrů, kdy většina hádanek je logických, ale hlavně v pokročilejších fázích se nevyhnete ani nutnosti využít své reflexy. Ovládání je příjemné, vystačíte si pouze se směrovou páčkou a čtyřmi základními tlačítky, hra je však bez problému hratelná i na klávesnici. U některých skoků však budete tvůrce proklínat – občas není zřejmé, zdali na plošinku doskočíte, zdá se z dosahu, a tak se to ani nevydáte zkusit. Chyba! Problém ale budete mít i v případě, kdy víte, že se na plošinku dostat dá, ale odrazíte se o kousíček dříve, než bylo potřeba. Občas to znamená restart celého levelu, a stejná věc vás čeká v případě, že skříň, kterou je třeba někam dopravit, omylem dostanete z jedné strany ke zdi – vaše postavička totiž umí pouze tlačit, nikoliv táhnout.

Třeba speedrun vám zabere asi dvě a půl hodiny, což je pětkrát více než v případě Skyrimu, a dokonce pětasedmdesátkrát více než u Oblivionu.

Potěšila mě překvapivá variabilita herních mechanismů. K dispozici jsou obligátní výtahy, páky skrývající a odkrývající plošinky nebo posouvání skříní. Připočítejte již zmíněné trable s umístěním batohu, nebo třeba nemožnost projít s batohem přes mouchy, lačnící po vaší houbě, a čeká vás spousta činitelů, snažících se zpomalit, popřípadě rovnou zastavit váš postup hrou. V prostředí se nachází také prvky jako láva, voda nebo jednoduchá zvířátka. Ty jsou však neinteraktivní, což je škoda, mohlo by to totiž zase vnést do hry trochu originality a s ní spojené variability. Ačkoliv se tvůrci snaží neopakovat, je pravdou, že pokud hru budete hrát víceméně v kuse, a ne stylem „několik levelů za týden“, bude vás po devíti hodinách, které zabere, představa dalšího plošinkového výtahu pronásledovat i ve spaní. Herní doba je v tomto případě samozřejmě individuální – třeba speedrun vám zabere asi dvě a půl hodiny, což je pětkrát více než v případě Skyrimu, a dokonce pětasedmdesátkrát více než u Oblivionu, což nejsou špatná čísla. Pokud jste v logických hrách kovaní, zabere hra okolo deseti hodin, nezkušení hráči u Ghostory však mohou strávit i dvakrát více času.

WHO YOU GONNA CALL? GHOSTBUSTERS!

Hra je sama o sobě dost tuhá, kvituji tedy s povděkem, že tvůrci připravili pro nás méně inteligentní jedince jisté úlevy. Pro každý level je k dispozici kompletní videonávod a dokonce je zde přítomna možnost dva libovolné levely úplně přeskočit – pokud je později splníte, dostanete token zpět. Po prvních třech úrovních jsem si říkal, kde je ta tvůrci slibovaná logika, ve třetině z přítomných 28 levelů mi přišlo na mysl, že pravděpodobně nemám dostatečnou mozkovou kapacitu na logické hry a poslední levely jsem, přiznám se, výrazně konzultoval s videonápovědou. Často se člověk zasekne na hádance, která mu po vyřešení přijde jako jednoduchá, nezřídka jsem se ale setkal i s tím, jako by tvůrci zneužívali svých vlastních mechanik způsobem, který by mě v životě nenapadl.

Akorát režisér upraví záběry tak, že po deseti minutách nastřihne tutoriál konstrukce Lagrangeova interpolačního polynomu, a až na úplný konec opět vrátí svůj film.

Ghostory běží pod enginem Unity, a vypadá přesně tak, jak byste od pixelartové skákačky čekali – nelze si stěžovat na to, že by hra nebyla hezká, ale v žádném ze čtyř prostředí na vás nečeká žádný wow moment. To samé se vlastně dá říci i o hudební stránce, hudba je příjemná a nevtíravá, pravděpodobně ale nikoho nenadchne. Ve hře není přítomný dabing, což je pochopitelné, na těch pár dialogů není třeba hlasového vjemu. Sem však směřuje má výtka – RigidCore Games totiž v dialozích ukázali, že je umí napsat vtipně, stručně a se spoustou dvojsmyslů. Narážky ne vždy fungují v každém jazyce (momentálně je k dispozici čeština, slovenština a angličtina, přičemž angličtina zní z pohledu narážek i celkového zpracování nejlépe), z čehož si ale tvůrci sami dělají srandu. Je osvěžující vidět hru, která se nebere zase tak vážně, nastavený tón z počátku hry, kdy na vás sypou jednu hlášku za druhou, se však rychle vytratí a vrátí se až na úplném konci – sice v plné parádě, ale pozdě. Představte si libovolnou komedii blízkou vašemu srdci. Akorát režisér upraví záběry tak, že po deseti minutách nastřihne tutoriál konstrukce Lagrangeova interpolačního polynomu, a až na úplný konec opět vrátí svůj film. Ironií je, že kdyby tvůrci zpočátku nenasadili laťku hraní si se slovíčky tak vysoko a hra byla typickou vážnou plošinovkou, nemohl bych teď vlastně nic „kritizovat“. Po stránce dialogů bych si tedy přál více konzistence – větší množství a méně sterility v podstatné části hry. Chlapi, vím, že to umíte lépe!

Technická stránka hry je jinak na výborné úrovni, za dobu hraní jsem se nesetkal se žádným bugem, pádem ani jiným nešvarem, který by kazil požitek ze hry. Vynechání hyperrealistického grafického zpracování má také za následek na dnešní dobu až směšné hardwarové požadavky, zahrajete si tedy opravdu na čemkoliv – bohužel však jen v rámci PC platformy. Třeba takový port na Nintendo Switch by Ghostory náramně slušel, v současné době se však hra vyskytuje jen na Steamu. Na druhou stranu je to plnohodnotná verze hry s achievementy i oblíbenými sběratelskými kartičkami, což u tak malého projektu určitě potěší.

Ghostory

Ghostory je příjemným překvapením, které nemá žádných větších slabin. Nepotěší jen nekonzistence, lehký stereotyp a exponenciálně rostoucí obtížnost, která by mohla odradit žánrové nováčky.