Ghostbusters: The Sanctum of Slime Recenze Ghostbusters: The Sanctum of Slime

Ghostbusters: The Sanctum of Slime

Dalibor Franta

Dalibor Franta

5. 4. 2011 22:00

Třebaže obecně vkládáme do menších projektů pro temné arkádové kouty sítí Steam, XBLA nebo PSN spíše menší očekávání (o to příjemnější je pak naše překvapení), hra Ghostbusters: Sanctum of Slime od kanadských vývojářů z Behaviour Interactive dráždila naši představivost, pravda nijak dramaticky, už s předstihem. Ono se to asi moc neví, protože, co si budeme povídat, jsou na světě důležitější věci ku vědění, ale Behaviour Interactive před pár lety pohltilo menší čilské studio Wanako, odpovědné za výbornou arkádovou sérii Assault Heroes. Jistá naděje, jakkoliv nepatřičná v končinách levných arkádových pifaček, se proto dostavila. A atraktivní filmová licence k tomu přispěla měrou nemalou. Veškeré vzrušení však bylo předčasné. Akční střílečka až pro čtyři hráče totiž zcela bez ambicí zapadá do toho nejšedivějšího arkádového průměru, jaký si jen dokážete představit.

If there's something weird

Prvním problém je licence sama o sobě – se známými filmovými postavami se totiž setkáme prakticky jen v neskutečně zdlouhavém úvodním komiksovém intru, kde si postěžují na to, kolik mají práce a jak by se jim šiknula nějaká ta nová pracovní síla. Pak už si jen válí šunky na gauči a všechen newyorský sliz dopadá jen a jen na hlavy čtyř čerstvých a zoufale nezajímavých bažantů. Hrdinové jsou fuč, filmová atmosféra je fuč, nadsázka a humor jsou fuč a v okamžiku, kdy čtveřice nováčků poprvé bez následků zkříží paprsky svých protonových děl, fuč je i naděje na trochu vynalézavější herní zážitek.

And it don't look good

Herní mechanismus je zjednodušený na dřeň – čtveřice přijde do místnosti/oblasti, kouzelně se uzavřou všechny vchody a východy a pět minut ze všech koutů vylézají duchové. Ty kosíte nejdříve protonovými děly, postupně vám ale k arzenálu přibudou ještě dva „zlepšováky“, žlutá energetická síť a modré bubliny, každý na jiný barevný typ monster. Některé příšerky fungují jako kamikaze, jiné po vás vrhají nejrůznější předměty, ohnivé plameny nebo energetické výboje – když zemřete, může vás kdokoliv z parťáků oživit a poslat zpátky do boje. Občas z někoho vypadne power-up a… to je všechno. Když úspěšně pobijete všechny duchy v místnosti, zapečetěné dveře se otevřou a čtveřice pokračuje do další místnosti, která se od té předchozí liší maximálně rozestavením židlí/náhrobních kamenů/kanálových stok. Na konci úrovně vás čeká obligátní a často až zbytečně zdlouhavý souboj s bossem. A šmitec. Ani svižnější a nekonečně zábavnější pasáže na korbě duchařského Humvee nedokážou tuhle šeď protrhnout, na to se s nimi příliš šetřilo – snad aby hráč nevypadl z tempa stísněných pokojových úrovní. Je to systém zločinně fádní a beznadějně ubíjející a chuť pokračovat v hraní ve vás zahubí rychleji, než by bylo u hry tohoto typu záhodno.

Who ya gonna call?

Svou vinu na tom nese i velmi strmě stoupající křivka obtížnosti. A když říkáme strmě… máme na mysli „vyletí střechou do stratosféry“ strmě. Zhruba kolem desáté úrovně vrcholí postupné zpomalování postupu v takřka nehratelná jatka, kdy jakýkoliv kontakt s nepřítelem – a že jich není málo – znamená okamžitou smrt. V plně obsazeném koopu se to dá při bezchybné spolupráci zvládnout, ale v singlu, ve společnosti přitroublé a hlavně zoufale pomalé a neaktivní AI, stává se hra prakticky nehratelnou. A tím se dostáváme k další ráně – multiplayeru. Zatímco na konzolích vše funguje bez problému a není problém užít si online kooperace ve čtyřech lidech (čímž se daří nešvar neužitečné AI eliminovat), na PC tato možnost nepochopitelně chybí a je nuzně suplována lokálním multiplayerem. Qui bono?!

Ghostbusters

Pro levné arkádové jednohubky platí samozřejmě jiná měřítka kvality a člověk občas rád přimhouří oko nad nějakým tím nešvarem, který by u větších a ambicióznějších her netoleroval. Bohužel Sanctum of Slime zaostává i v konkurenci titulů z vlastní výkonnostní třídy – v rámci levnějších arkádových her na Steamu, XBLA a PSN najdete desítky kousků, které tenhle pokus o duchařskou akci strčí hravě do kapsy ve všech ohledech od grafiky až po hratelnost… dokonce i ti dnes už archivní Assault Heroes. Na konzolích zachraňuje krotitelskou čest alespoň ucházející kooperativní multiplayer, ale na PC není při absenci online spolupráce takřka nic, co by fádní šeď téhle odfláknuté střílečky ospravedlnilo. Snad jen ústřední melodie z filmových Krotitelů duchů.

Ghostbusters: The Sanctum of Slime

Zase jednou zahozená licence. Nudná akce bez nápadu, který by alespoň na chvíli protrhnul dokola se opakující herní náplň. Absence online koopu na PC už je jen hořkou a podpásovou tečkou.