Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 Recenze Ghost Recon Advanced Warfighter 2

Ghost Recon Advanced Warfighter 2

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

8. 4. 2007 22:04 2

Hned několik problémů komplikovalo konzoli Xbox 360 vstup na trh, většina z nich se však netýkala přehřívání nebo nedostatku dobrých her. Chyběly tzv. killer tituly, které by hráče donutily si nový systém pořídit právě kvůli jim, jinými slovy se jaksi nedostavoval slíbený next-gen efekt. Naštěstí pro Microsoft přispěchal brzy Ubisoft s taktickou střílečkou Ghost Recon Advanced Warfighter, která svými nepopiratelnými kvalitami předčila všechna očekávání a hlavně v multiplayeru si podmanila dostatek hráčů na to, aby i dnes platil X360 za nejnašlápnutější novou konzoli (ano, Wii nastartovalo slibně, ale v současné chvíli už dochází na slova skeptiků, kterým wiimote přišel jen jako dobrý experiment, ne použitelné ovládací zařízení). Dvojka se dostává na trh tak bleskovou rychlostí, že by šlo oprávněně pochybovat o posunu, který stihla urazit. Kolem a kolem se skutečně dostavil spíše GRAW 1.5, bez debat to však stačí na další hru, která nesmí vlastníkům X360 v žádném případě chybět.

Hraniční tenze

Singleplayer kampaň je přímým pokračováním té původní. Boje o hranice mezi Mexikem a USA se rozrostly v občanskou válku, která velmi reálně může přerůst v mezinárodní konflikt. Jak už to tak bývá, USA si i tentokrát připisuje roli hodného strýčka, který posílá (ač v utajení) své nejlepší jednotky za hranice, aby pomohly situaci trochu uklidnit. Z počátku dost plytce působící děj, ve kterém samozřejmě nechybějí takové obligátnosti jako ukradené ukrajinské nukleární hlavice nebo pološílený mexický generál, který rekrutuje vzbouřence rychleji, než se dovede množit průměrný potkan, se však nečekaně mění a komplikuje. Každá mise znamená drobné vítězství a velikou porážku zároveň, ke konci už se budete dost reálně obávat, jestli je vůbec možné zamezit třetí světové válce. Opět se vtělíte do role kapitána Scotta Mitchella, který tentokrát bude bojovat na severním okraji Mexika okolo města Juarez, a posléze i v texaském El Pasu. Scott absolvuje některé mise samostatně, většinou se však budete pohybovat ve společnosti trojčlenného týmu a chybět nemohou ani různé formy další armádní podpory.

Jak prožít válku v obýváku

Jestliže jste byli s prvním GRAW v kontaktu, budete se okamžitě cítit ve dvojce jako v dobře prošlápnutých botách. Ani pro ty z nás, pro které je dvojka prvním setkáním se sérií, však není úvod nikterak bolestivý. Obšírněji jsem se o ovládání a jeho přívětivosti rozepisoval v prvních dojmech, tak tedy jen ve stručnosti – i PC hráči si na gamepad zvyknou rychle a naučí se ovládat překvapivě velké množství funkcí, dokonce včetně veliké množiny taktických rozkazů. Boje samotné jsou velice efektní a hlavně vás posadí přímo na bojiště. Stejně jako u Rainbow Six Vegas nebo Gears of War můžete používat systém krytí za vším možným. Náboje létají vzduchem, vysoce líbivé exploze neberou konce a force feedback zaručuje, že se vám gamepad nepřestane třást v rukou. Akci navíc můžete sledovat i z pohledu první osoby, vtažení do akce pak už vážně nebrání vůbec nic. Jestliže jde z GRAW 2 vypíchnout jeden nejjasnější klad, pak je to právě intenzita bojů, kterou nejde slovy popsat – zvláště ve spojení s dostatečně velkou HD televizí máte o zážitek postaráno. Naprosto plynule se pohybujete po bojišti, rozdáváte rozkazy, zadržujete dech při míření na dlouhé vzdálenosti a voláte si na pomoc bombardéry, když se za rohem vynoří tank.

To samé bychom však mohli říci i o prvním GRAW, tedy kromě systému krytí. Jenže v jedničce vám byli parťáci často spíše na obtíž a když jste jim nepřikázali první poslední, mohlo se klidně stát, že zůstali bezmocně stát uprostřed bojiště a počkali na smrt. Nic takové se ve dvojce neopakuje, umělá inteligence prošla opravdu důkladnou rekonstrukcí a kolegové nyní budou zachraňovat spíše krk vám nežli naopak. Dovedou se o sebe postarat i ve chvíli, kdy se nevěnujete jejich babysittingu naplno, a často vám vypomohou i informací o pozici nepřátel, které jste vy nestihli zahlédnout. Zahoďte klasickou taktiku „odvedu vás teď hezky sem za barák, zůstaňte sedět a já pro vás přijdu, až bude vzduchu čistý“. Nepřátelé na tom však nejsou o nich hůř! Byl jsem doslova v šoku, když jsem zkusil projít jednu z misí, kterou jsem zkusil před měsícem v téměř finálním buildu – původně ji šlo proběhnout naprosto v klidu bez krytí a sám jsem vykostil nepřátelskou jednotku o dvaceti lidech. Teď? Kulka do hlavy po prvních deseti krocích v otevřeném prostoru.

Tanky, vrtulníky, bombardéry - vše ve vašich rukou

Nejpovedenější novinkou je radikálně zlepšené využití cross-comu, neboli taktických možností, známých částečně z prvního dílu na PC. Podržením pravého bumperu na gamepadu se pohled přepne na vybraného člena týmu a (krátké zabubnování na znamení důležitosti)… můžete skrze něj zadávat rozkazy! Drasticky se tím mění možné způsoby hraní, například lze odvelet špionážní družici nad místo určení, zjistíte tak polohu nepřátel, přepnete se pohledem do jednoho z parťáků a bez jakéhokoliv rizika pro hlavní postavu (kterou opět nelze, narozdíl od kolegů, léčit medkity během boje) je vyrazíte pobít. Zkusil jsem takto projít kompletně celou misi a je to až překvapivě snadné.

S cross-comem souvisí i nové jednotky pod vaším velením. Mitchell má kompletní armádní podporu od zmíněné družice přes pojízdné zásobovací vozítko MULE, obrněný transportér APC, tank M1 Abrams, slabší i silnější helikoptéry až po letecké a pozemní bombardéry. Tyto bonusy jsou přitom rozprostřeny naskrz celou kampaní, takže stále objevujete něco nového a nestačíte poulit oči nad zásobeností virtuální americké armády.

Potrestáte svoji peněženku?

Multiplayer je ještě robustnější a lépe ošetřený než posledně. Jsou zde nové mapy i zbraně, bojiště naleznete skrze Xbox Live zcela bezproblémově a pokud se navíc dovedete shodnout s kamarády, můžete si užít i skvěle propracovaný kooperativní mód. Mířit samozřejmě lze i na mety nejvyšší pomocí zabudované podpory pro klany, nepochybně se GRAW 2 dříve nebo později objeví na nějaké větší progamingové akci.

Hodnotit GRAW 2 je obtížné – přináší sice málo novinek a vylepšení oproti jedničce, zato však jde o věci opravdu viditelné a použitelné. Záleží čistě na tom, zda jste první díl hráli. Pokud ano, čeká na vás ve dvojce víceméně to samé a za 1800 Kč je na místě velmi dobrá rozvaha, zdali neinvestovat do jiného titulu. Jestliže jste však jedničku nikdy neokusili, není nad čím váhat, GRAW 2 je vážně pecka.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2

Není nad čím váhat – pokud máte rádi taktické střílečky a vlastníte Xbox 360, najdete v GRAW 2 aktuálně nejlepší hru žánru. Vypiplaná po všech stránkách, navíc perfektně vypadající, takhle si představujeme hru pro novou generaci konzolí.

Nové podpůrné jednotky, radikálně zlepšený cross-com, skvělá umělá inteligence, dobrý děj, ohromující grafika s asi nejhezčími explozemi ze všech existujících her.
Majitele prvního dílu čeká hodně obtížné váhaní, zdali stojí nemalá investice za jen trochu odlišnou hru.