Ghost of Tsushima: Legends Recenze Ghost of Tsushima: Legends

Ghost of Tsushima: Legends

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

6. 11. 2020 09:50 5

Samurajská akce Ghost of Tsushima si v naší recenzi vysloužila velmi slušné hodnocení. Studio Sucker Punch se i po vydání snaží z nové značky vytěžit naprosté maximum, což je samozřejmě výborná zpráva pro hráče, kteří hru zakoupili. Autoři nicméně jdou mnohem dál, než bychom čekali. Krom dodatečné péče o singleplayerovou část totiž připravili plnohodnotný multiplayerový zážitek, s nímž se herní doba významně prodlužuje.

Ghost of Tsushima: Legends se profiluje jako kooperační přídavek, v němž se mohou potkat až čtyři kamarádi se slabostí pro staré učení japonských samurajů. Znovu jsem tedy prolistoval Knihu pěti kruhů, Umění války a připomněl si Bušidó, abych další výpravu přežil.

NA OSTŘÍ MEČE

Pokud jste s Jinem Sakaiem už něco zažili, patrně si stále vzpomínáte na komplexní soubojový systém. Využívání jednotlivých postojů a speciálních útoků, které jsou podmíněny stiskem té správné kombinace tlačítek, se hráč učí postupně. Asi budete souhlasit, že nějaký čas trvá, než samurajské umění přejde do krve, než se dostaví potřebná jistota v práci s katanou a další výbavou. Trochu jsem se bál, že už jsem vše stihl úspěšně zapomenout. S tím naštěstí autoři počítali a na začátek připravili krátký tutoriál, v němž zároveň představí hlavní aktéry.

Právě výběr postavy určí hlavní styl boje. Samuraje asi není potřeba blíže představovat, do bitvy se vrhá bez váhání, je hlavní úročnou silou, což ale neznamená, že nemůže protivníky překvapit ze zálohy. Na to se ale více specializuje postava zabijáka, který umí kdykoliv zmizet v oblacích jedovatého kouře. Rónin by se pak dal označit za podpůrnou postavu, obětavého doktora, s jehož přítomností se šance na přežití zásadně zvyšují. Poslední postavou je lovec, ten se do šarvátek zapojuje z bezpečné vzdálenosti.

Barevná paleta se oproti původní hře výrazně změnila, čímž fantaskní povídky získaly úplně jiný nádech. Odráží se zde odvaha vývojářů, díky níž se hra dostává do úplně jiných rovin.

Hned po tutoriálu si budete muset jednu z postav vybrat. Zde se sluší dodat, že jsou ve skutečnosti dovednosti postav velmi podobné, liší se především speciálními schopnostmi a útoky. To znamená, že v podstatě nemůžete sáhnout vedle.

Ještě než se vydáme na výpravu, musím se zmínit o důležitých detailech, na nichž jsou Legends postavené. Styl boje více než dříve definuje výbava. Hraním získáváte odměny v podobě nových zbraní a speciálních předmětů. Těch je požehnaně, což je dobrá zpráva pro všechny sběratele, kteří mají velmi slušnou motivaci k vylepšování postavy. Statistiky zase více či méně vylepšují amulety, skrze které můžete třeba zvýšit poškození, vylepšit účinek vystřelených šípů a tak dále. No a pak tu máme dvě sekundární zbraně. V případě samuraje jde o vrhací dýky a jeden další předmět dle vlastního výběru. Já jsem kouřové bomby rychle vyměnil za životodárnou dýni, kterou jsem na výpravách pravidelně baštil, abych si doplnil zdraví. Každý předmět nese hodnotu zvyšující celkovou sílu postavy. A k tomu jsou zde ještě techniky, jedinečné dovednosti dané postavy, které se odemykají s navyšující se úrovní.

Autoři museli také promyslet, jak do multiplayeru zapracují změny postojů. Zde došlo na velmi radikální rozhodnutí. Oceňovaný mechanismus totiž zcela chybí. Postoj (a s ním i útočné kombinace) je nově navázán na konkrétní zbraň. Vše ale funguje celkem dobře. Už takto jsou možnosti dané postavy velmi bohaté, nepřišlo mi, že bych byl o něco ochuzen. Odvážnou změnu tedy chválím.

Může se zdát, že je nadstavba poměrně komplexní. A vlastně je to pravda. Člověk se ale velmi brzy zorientuje, rozhodně nejde o zbytečný balast, který by nějakým způsobem omezoval, nebo zdržoval od toho hlavního. V akci jde stejně především o vaše zkušenosti, postřeh a správné načasování. I postava na vysoké úrovni může velmi rychle padnout. Pojďme konečně potrápit pár Mongolů.

SYROVÉ LEGENDY

Původní hra má kořeny ve skutečných událostech. Autoři se sice dopustili nepřesností, takže se nedá říct, že by šlo o úplně historicky akurátní počin. Legends jdou ale zcela odlišnou cestou. Připraveno je devět příběhových misí, do nichž se mohou pustit dva hráči. V nich je hned o prvního okamžiku vidět, že vývojáři nechali vyřádit svou fantazii. Nasvědčuje tomu už samotná stylizace. Barevná paleta se oproti původní hře výrazně změnila a fantaskní povídky získaly úplně jiný nádech. Odráží se zde odvaha vývojářů, díky níž se hra dostává do úplně jiných rovin.

Jako inspirace posloužila japonská mytologie. Sluší se zmínit, že jde o syrové, brutální a velmi působivé legendy. Příkladem může být hned ta první, v níž Mongolové po celém ostrově lovili dvojčata. Aby se zmocnili jejich duší, zaživa jim vyřezávali srdce. Ve druhé kapitole najdou hráči truhlu, která je po okraj těmito srdci naplněna. A protože jde o legendu, možná vás ani nepřekvapí, že stále bijí, přestože už jsou jejich komory a síně dávno prázdné.

Příběhem navíc provází působivý hlas vypravěče, který skvěle podtrhuje dění na obrazovce. Scénář a umělecké ztvárnění si zaslouží velkou pochvalu. Krátké legendy jsou zkrátka zpracované na jedničku.

Osobně bych neváhal tento příjemný bonus označit za jednu z nejlepších kooperačních her posledních let.

Náplň jednotlivých misí je poměrně rozmanitá, autoři si dali záležet, aby hráči neustále objevovali něco nového. Z části jsou využity prvky singleplayerové kampaně, například osvobozování civilistů a jejich ochrana před vězniteli. Ve větší míře jsou ale zastoupeny dosud neviděné věci, které by se na cestě Jina Sakaie logicky objevit nemohly. Mongoly kupříkladu podporují mocní léčitelé, takže je mnohdy skoro nemožné poslat je do hrobu.

Do boje s přízraky se sice můžete pustit i na vlastní pěst, to bych ale rozhodně nedoporučoval. Příběhové kapitoly jsou totiž poměrně náročné, takže se parťák náramně hodí. Autoři počítají s tím, že spolu s dalším hráčem budete spolupracovat. Pokud ne, okamžitě vás převálcuje několikanásobná přesila. Obtížné jsou především pasáže se silnějšími protivníky, kde se navíc pohybujete na malém prostoru, třeba na palubě lodi. Tam totiž není kam utéct. Asi ve dvou případech jsme museli s parťákem úsek opakovat zhruba pětkrát, než jsme se dostali dál.

Krom vašich schopností samozřejmě záleží na šikovnosti spoluhráče. Na mé cestě mě doprovodilo asi sedm lidí, s kterými mě hra náhodně spojila. Už samotná výbava napoví, zda jde o zkušeného válečníka, nebo zelenáče. Ostřílený parťák je logicky mnohem větší jistota, neznamená to ale, že si můžete hodit nohy na stůl a nechat ho na pospas mongolské armádě. Nepřátel je tak akorát pro dva, ale až příliš pro jednoho. Pokud naopak natrefíte na méně ostříleného souputníka, musíte se snažit o něco více.

Ghost of Tsushima: Legends

Ideální jsou samozřejmě případy, kdy jdete do boje s kamarádem na mikrofonu. Chtěl jsem ale zdůraznit, že Legends skvěle fungují i s neznámými bojovníky. Nastávají dokonce situace, kdy jsou vaše schopnosti vyrovnané, kdy si i beze slov naprosto rozumíte a synchronizovaným postupem efektivně a rychle likvidujete všechny opovážlivce, kteří vám zkříží cestu. V tu chvíli přichází ta správná „flow“, právě tehdy budete mít z hraní největší radost.

TAKHLE TO MÁ VYPADAT

Po dokončení příběhové kampaně se odemknou survival mise, kde spolu s dalšími třemi hráči přežíváte útok několika vln rozzuřených nepřátel. Zatímco příběhovou misí projdete zhruba za dvacet minut, zde strávíte klidně dvakrát tolik času. I zde je hned jasné, co se na mapě děje, kde je zrovna největší horko a kdo potřebuje pomoct. Vše funguje jak má a jde o parádní zábavu.

Ghost of Tsushima: Legends jsou zkrátka vynikající. V Sucker Punch perfektně odhadli, jaký má hra v multiplayeru potenciál, načež ho výborně využili. Osobně bych neváhal tento příjemný bonus označit za jednu z nejlepších kooperačních her posledních let. Hráčům, kteří tento žánr vyhledávají, by Legends rozhodně neměly proklouznout mezi prsty. Tím spíš, když jde o bezplatný přídavek! Sám o sobě je pádným argumentem k nákupu základní hry.

Ghost of Tsushima: Legends

Trefa do černého! Ghost of Tsushima: Legends patří do všech žebříčků nejlepších kooperativních her.