Ghost of a Tale Recenze Ghost of a Tale

Ghost of a Tale

21. 3. 2018 14:00 3

Neuplynul ani měsíc a už tu máme další hru s myší v hlavní roli. Myši jsou prostě in a po Mossu a Vermintide 2 nadešel čas se věnovat hře Ghost of a Tale. Že jste o ní neslyšeli? No, není divu. Je to indie hra převážně jednoho tvůrce, která vznikala bezmála pět let. Na Indiegogo vybrala peníze od “pouhé” tisícovky zájemců, ale přesto se o ní v indie kruzích už poměrně dlouho šuškají dobré věci díky zhruba roku v předběžném přístupu na Steamu. Nyní je myší dílo dokonáno a mně nezbývá než vzít do ruky dřevěnou loutničku a pět chválu.

V KOMOŘE JE MYŠ

Ghost of a Tale je totiž velmi příjemné překvapení, které se vymyká současným trendům. Toto hybridní RPG s myším trubadúrem v hlavní roli se během zhruba 10 hodin pomalu rozevírá a odhaluje, jak vlastně strašně chytře je navržené a poskládané. Zpočátku se tváří jako lineární stealthovka, pak ale otevře svůj vcelku velký herní svět a postupně představí mnoho zdejších postav. Ty nejprve působí jako pouzí zadavači questů, ale i to pomine a na povrch vyplují jejich osobnosti i vzájemná historie. Snad vždy, když si už myslíte, že máte GoaT prokounuté, překvapí vás něčím novým - bohatým lorem, chytrou hádankou nebo nečekaným příběhovým zvratem.

Ghost of a Tale nevede hráče za ručičku. Nechá ho lámat si hlavu, začít přemýšlet a objevovat na vlastní pěst.

V Ghost of a Tale hrajeme za myšáka Tila, který byl za jakýsi zločin uvězněn krysami na hradě Dwindling Heights. V žaláři však dlouho nesečká - dopis od neznámého spojence skrývá klíč k cele a stačí trocha opatrného kličkování mezi zdejšími strážci, hledání shovek ve skříních, sudech a škopcích a Tilo je z vězení venku. Jenže stísněnou celu nahradí vysoké zdi hradu na jedné straně a hluboké jezero na druhé. Cesta na svobodu není tak snadná, jak se zdálo. Naštěstí se mezi převážně krysí posádkou, která hrad obývá, nachází i pár jedinců, kterým je myší uprchlík vcelku fuk, zvlášť když jim může pomoci ve vlastních zájmech.

V NOUZI POZNÁŠ PŘÁTELE

Tilo se tak seznámí s kovářem Rolem, který umí poradit, ale nechá si za to zaplatit. Odměřený Silas zase poodhalí důležité informace o osudu Tilovy ženy Meery. Žabí pirát Kerold sice ve vězení přišel o rozum, ale i on sehraje v útěku z tvrze svoji roli. Nebo myší dvojice zlodějů Gusto a Fatale má svůj plán útěku už vymyšlený, ale potřebují někoho, kdo by jim sehnal nutnou výbavu. NPC je celkem 15 a kromě toho, že si s nimi můžete často pokecat a dozvědět se více o zdejších poměrech či nečekaně hlubokém a promyšleném loru tohoto světa, mívají pro Tila nějaký úkol. Takový nepovinný quest můžete samozřejmě ignorovat, ale když jej splníte, přijdete si na nové dovednosti, speciální výbavu a dokonce i kostýmy, které vám cestování po hradu usnadní.

Jelikož Tilo má jen svoji věrnou loutnu, jakákoliv nová výbava, kterou si dokáže obstarat mu přijde vhod. Svíčky a lampa dokáží osvětlit temné kouty, případně zapálit prapory či listí v cestě. Dobře hozené klacíky a lahve zase mohou odlákat pozornost stráží. Jídlo vyléčí a doplní staminu, a to nejlepší na konec - kostýmy přijdou setsakramentsky vhod. Navíc to není jen otázka herní fashion! Pokud si Tilo obstará správný kostým, může se vydávat za někoho jiného - třeba za myšího hraničáře, kterého krysy nevrle tolerují, legendárního zloděje, který snáze splyne se stíny, nebo za vzrůstově handicapovaného člena stráže, jenž byl právě do tvrze převelen a v těžkém plném brnění může svobodně procházet mezi hlídači a klábosit s nimi. Každý kostým se skládá z několika částí, a ty buď dostanete za odměnu od zdejších obyvatel, nebo je prostě musíte ve světě najít.

ZAČNĚTE PŘEMÝŠLET

Ghost of a Tale ale nevede hráče za ručičku. Nechá ho lámat si hlavu, začít přemýšlet a objevovat na vlastní pěst. Jeden z prvních úkolů Tila vysílá na cestu do pavouky zamořených katakomb. Aby přežil, bude potřebovat brnění a protijed, přičemž druhý jmenovaný předmět vyrobí jen Faustus ve stokách... ale cesta do stok je zamčená a klíč je kdo ví kde. A co teprv to brnění - kde s ním začít? Bez ukazatele, mapy, navigace a jen s vágním zadáním úkolu je na hráči na řešení přijít sám. V takový moment si nelze nevzpomenout na podobné zadání rozezvonit dva zvony v zemi Lordran. Naštěstí většina problémů se dá vyřešit prostě tak, že se nad nimi zamyslíte. Předměty jsou často na svých logických místech, požadavky postav mají rozumná řešení a kdyby něco fakt nešlo, pořád lze utratit pár mincí u Rola za radu, která vás nasměruje k řešení, ale dojít k němu bude už na vás.

Ghost of a Tale je lahodná ochutnávka fascinujícího světa s bohatou historií, ze kterého vidíme pouze události na jednom hradě.

Podobně jako hra o temných duších propojuje Ghost of a Tale svůj svět různými zkratkami, které usnadňují pohyb sem a tam. Hra nenabízí žádné zrychlené cestování a mapy lokací je třeba nejdříve najít. Alespoň zpočátku si tak budete muset všechny cestičky zapamatovat. V druhé polovině však hra na svůj propojený svět trochu hřeší, když Tila posílá od pomyslného čerta k ďáblu, přičemž jeden je na vysoké věži a druhý hluboko v katakombách. O to víc otravné je, když musíte počkat na určitou denní dobu, kdy se v jisté lokaci vyskytuje jistá postava, ale nejbližší postel, ve které byste mohli vyspat do dané hodiny, je nevhodně daleko. To si pak při cestování zkontrolujete na mobilu dění na sociálních sítích hned několikrát...

VLASTNÍ CESTOU

Přesto se vývojáři Lionelu “Seithovi” Gallatovi povedlo většinou hraní ozvláštnit různými triky, které napínají okovy zvoleného žánru až k prasknutí. V jádru GoaT je stealthové RPG, ale obměny prostředí, úkolů, hlavolamů i hratelnosti (díky zmíněným kostýmům) způsobí, že někdy si připadnete jako v plošinovce, jindy jako v dobře napsané adventuře. Časem je možné na stealth úplně zapomenout, ale ten se pak na konci v napínavém zvratu zase vrátí. Z hraní je cítit silná autorská vize, která však naštěstí nerozbíjí herní požitek - Gallat své přání a nápady vhodně skloubil s hratelností a questy tak prostě dávají smysl, předměty nachází svá využití a nové herní prvky se představují při logickém plynutí příběhu. Dokonce ani nevadí, že se Tilo během hry v podstatě nezaplete do souboje. Je to přece trubadúr, a tak spíš než mečem vládne zpěvem. Písničky - sprosté odrhovačky i teskné balady - pak nachází při hraní různá využití, ale víc vám k tomu už neprozradím.

Ghost of a Tale

Snad jen z grafické stránky hry si na zadek asi nikdo nesedne. Engine Unity má ve hře se světlem v porovnání s konkurencí co dohánět a při hraní se mi navíc pravidelně na některých přechodech mezi lokacemi hra silně zakuckávala. Na druhou stranu, co se týče zvoleného stylu a animace postav, lze Gallata, původem filmového animátora, jen pochválit. Navíc považte, Gallat sám stojí za většinou odvedené práce téměř ve všech ohledech a Ghost of a Tale přesto vůbec na “one-man hru” nevypadá.

JENŽE JÁ CHCI VÍC

Mám radost, že se povedlo tento pětiletý projekt povedlo dotáhnout do konce a výsledek je tak příjemný mišmaš herních žánrů. Gallatovi se však povedlo něco víc, než pouze vydat hru. Ghost of a Tale je lahodná ochutnávka fascinujícího světa s bohatou historií, ze kterého vidíme pouze události na jednom hradě. Všechny zmínky o válce se strašlivým Zeleným plamenem, o strakách, co obchodují s pravdou, o zručných jezevčích stavitelích ze severu či o myší zradě a současných útrapách pod vládou krys, ty a mnohé další vykreslují svět, který zůstává neprozkoumaný. Doufám, že se jedná o start série, ze které v následujících letech uvidíme další hry a příběh myšáka Tila tak bude pokračovat.

Ghost of a Tale

Hybridní RPG si hraje s hráčovým předsudky a pravidelně představuje nečekané obměny hratelnosti. Díky hravosti, level designu i vykreslenému světu vás udrží u počítače a ani po dohrání nebudete mít dost.