Get Even Recenze Get Even

Get Even

21. 6. 2017 13:00

Get Even je přesně ten typ hry, která to neměla snadné. Velké ambice polským vývojářům málem srazily vaz. Z konceptu, jehož základem byly dvě kampaně, které by stíraly rozdíly mezi singleplayerem a multiplayerem, prakticky nic nezbylo. Vize autorů se v průběhu let výrazně proměnila, a když jsme po letech slyšeli o Get Even na loňském Gamescomu, titul nebyl k poznání. Namísto fotorealistické střílečky jsme tu měli něco… neidentifikovatelného. Novinku, kterou bylo těžké kamkoliv zařadit. Kvůli přesycení stále stejnými žánry a v samém jádru stále stejnými mechanismy začalo ale dítko studia Farm 51 vypadat líbivě. Nebo alespoň zajímavě. Novinka navíc neztratila nic ze své ambicióznosti, a když Poláci v jednom z rozhovorů popisovali, jaké strasti jim při shánění vydavatele nadělala neschopnost svou hru popsat, pochopitelně nás zajímalo, zda se jedná o dobře promyšlenou marketingovou kampaň nebo o žhavého kandidáta na překvapení roku.

ANI RYBA, ANI RAK

Pokud producenta Lionela Lovisu nešálí vlastní vzpomínky, musely být námluvy s Bandai Namco poměrně veselé. „Takže je to střílečka? First-person střílečka?“ ptali se údajně zástupci Namca. „Ne,“ stáli si skálopevně za svým polští vývojáři. „Takže je to hororová hra?“ „Ne, není. Z té hry udělat horor nechceme.“ Taková byla odpověď. Namco údajně kývlo až tehdy, když si vyslechlo příběh Get Even. Než se pustíme do dalšího rozboru, musíme dát autorům za pravdu – ať je Get Even jaké chce, v samém jádru se jedná o silně příběhovou hru, na niž jsou postupně nabalovány nejrůznější mechanismy, v těchto vodách ne zrovna typické. Zápletka ale není nijak složitá a dá se popsat poměrně jednoduše; Cole Black se probouzí v opuštěném blázinci a nic si nepamatuje. Díky speciálnímu zařízení se ale může vracet stále hlouběji do svých vzpomínek, a tím zjistit, kdo byla bombami opásaná dívka, kterou se snažil hned v úvodu zachránit.

Kdybyste chvilku pátrali, zjistili byste, že kromě amnézie se Get Even z velké části odehrává v „opuštěném“ blázinci. Jednou z obav bylo, abychom na podobná klišé nenaráželi příliš často, ideálně vůbec. Naštěstí dlouho vyvíjená novinka už od začátku působí netradičně a na zajeté archetypy rychle zapomenete. Blázinec totiž není opuštěný zdaleka tak, jak může na první pohled vypadat. V jednotlivých celách jsou totiž zavření lidé, kteří stejně jako vy ztratili paměť. Na hlavách mají taktéž virtuální realitu, která by jim měla pomoci k rozvzpomenutí si na události, po nichž se u nich objevila amnézie. Jak už jsem předestřel, využije ji i Black, který se vydává do jednotlivých vzpomínek, aby si osvěžil paměť a své podvědomí.

PO SVÉM

Abych využil slova postavy, která vás celou hrou provází, „na otázku, jestli jsou zážitky skutečné, je poněkud komplikovanější odpověď“. Jak říká Red, člověk, který vás skrze všudypřítomné obrazovky nabádá a provází projektem Pandora, pro vás je to v tu chvíli reálné, a to, co se před vámi odehrává, nevypadá odlišně od skutečných zážitků ze sanatoria. Blackova minulost evidentně směřuje k britské zbrojní společnosti Advanced Defence Solutions (ADS). Konkrétně k jejich revoluční zbrani Corner Gun. Pokud celý úvod spíše směřoval k hororu, přítomnost zbraní pro změnu misky vah převažuje ke střílečce. Opravdu, pokud bych chtěl nějakým způsobem novinku popsat, hovořil bych o hororu s hutnou atmosférou, částečně ale i o střílečce a částečně o různých prvcích z různých her, ale také o vlastních nápadech, které Get Even posouvají zase o kousek dál. Nad jednoslovným označením bych váhal především proto, jak jsou jednotlivé prvky zastoupené. Farm 51 vás budou terorizovat tím, že čekáte horor, který ne a ne přijít. Posléze dostanete zbraň, ale ani střílečka ne a ne přijít. Troufám si tvrdit, že k nám z Polska dorazil jedinečný mix žánrů, jež se velice těžko popisuje a musí se zažít – a nemusí sednout každému.

Trýznivé zvuky vám budou nahánět husí kůži a vy se budete v určitých chvílích ošívat, kde na vás co čeká. Nebo vás naopak děsí absolutní ticho?

Get Even je svérázný titul, který autoři vystavěli na kvalitních základech, a ty v soudobé konkurenci působí svěže. Jejich přednostmi jsou především kvalita technického zpracování a množství nejrůznějších nápadů. Přestaňme ale chodit kolem horké kaše a pojďme hovořit konkrétně. A klidně si hru rozdělme na dvě části – na atmosférickou a na akční.

Jestli za něco tým zaslouží uznání, je to bezpochyby kvalita zvuku. Zvuk je precizní, výborný a jednoduše skvělý a brilantní. Audio je výrazné už od samotného začátku, a pokud jde o atmosféru, je její nedílnou součástí. Ztlumíte-li jej, ochudíte sami sebe o podstatnou část zážitku. Jde o hudbu, která doprovází vaše činy a snaží se reagovat na to, co se děje na scéně. Je jedinečná. Trýznivé zvuky vám budou nahánět husí kůži a vy se budete v určitých chvílích ošívat, kde na vás co čeká. Nebo vás naopak děsí absolutní ticho? Je sympatické a neuvěřitelně svěží hrát opět hru, která se tíživé momenty nesnaží navodit jen tím, že vás bude za každým rohem lekat, nebo tím, že na scéně uvidíte výjevy jako na jatkách. Třešničkou je využívání 3D audia, které vytváří další vrstvu strachu a pocitu, že se všude kolem vás něco děje. Přesto Get Even není horor a ani se jím nesnaží být. Možná jen trošičku. Ale tyto momenty dávkuje přesně tak, jak má. Ne, nebudete se cítit paralyzováni strachem a nebude muset sbírat poslední zbytky vaší odvahy, abyste zatočili za roh, ale velice často vás bude něco tížit a to mnohdy ke „štěstí“ stačí.

BERU ROHA

Jakmile dojde na akci, často vás tyto pocity opustí. Člověk třímající zbraň je vždy o něco klidnější. Nejčastěji to bude klasická devítka, s níž budete rozdávat smrtelné rány, ale mnohem větší legrace je s takzvanou Corner Gun, tedy se zbraní, která je schopná střílet za roh. Patent ADS je jednoduchý, zbraň se skládá ze dvou částí, z nichž jedna je statická a druhá se za kloubem umí otočit o devadesát stupňů. V tu chvíli se musíte spolehnout na displej, jenž je umístěný na první jmenované části. Pomocí (termo)kamery se můžete rozhlížet kolem sebe a díky zaměřovacímu křížku i poměrně jednoduše likvidovat nepřátele. Bude jich méně, než si myslíte, a rozhodně není nutné všechno vystřílet do posledního živáčka. Především ve svých vzpomínkách ne, a Red vás na to rád několikrát upozorní. V nich hra působí trochu jako Superhot, především animací smrti každého zabitého člověka. Nebude to naposledy, kdy si na další polskou hru vzpomenete, byť za to už nemůže stylizace jako taková, jako spíš analogie k virtuálnímu prostředí a tomu, co je vlastně reálné a co ne.

I když Get Even není na rozdíl od Superhot ta „nejinovativnější hra, kterou jsem za poslední roky hrál“, rozhodně má tu nejinovativnější zbraň, kterou jsem v posledních letech třímal v ruce.

Corner Gun má modifikovatelnou přední část, takže si na ní můžete uchytit pistoli nebo třeba samopal s vysokou kadencí. O výhodách a nevýhodách jednotlivých úchytů snad nemusím ani mluvit. I když Get Even není na rozdíl od Superhot ta „nejinovativnější hra, jakoujsem za poslední roky hrál“, rozhodně má tu nejinovativnější zbraň, kterou jsem v posledních letech třímal v ruce. Corner Gun je skvělá věc, funguje přesně tak, jak má, a od teď ji chci v každé hře. I když to na samém konci může být jen obyčejná pistole střílející za roh. No a? Ne vždy musí jít o portal nebo gravity gun, abyste si s ní užili dost zábavy. Navíc je velice netypické sledovat svět skrze display kamery a skrze něj i mířit. À propos – skrze kameru budete pohlížet na velkou část hry. Cole Black má totiž vždy po ruce svůj speciální smartphone, další nedílnou součást výbavy.

VÍCE ÚKOLŮ, VÍCE ZÁBAVY

Ne, nemusíte se bát, že hru projdete jen s nočním viděním jako v Outlastu, smartphone má naštěstí mnohem širší využití. Není v něm sice noktovizor, ale zato můžete zobrazit minimapu se zvýrazněnými nepřáteli, můžete si přečíst SMS a dozvědět se tak více z příběhu, čehož stejně tak docílíte pomocí kombinace fotoaparátu a speciálního vyhledávače. Vedle toho ale budete řešit i nejrůznější puzzly, s nimiž vám pomůže termokamera, která kromě nepřátel zvýrazní i jakékoliv horké objekty kolem vás, nebo třeba UV svítilna, odhalující stopy běžným zrakem nepostřehnutelné. Environmentálních logických úkolů budete řešit poměrně dost, od nalezení kódu ode dveří, přes přesměrování elektřiny až po uzavření parovodních trubek. A je to jedině dobře, protože pestrost Get Even sluší.

Ale abych jen nechválil; Get Even vypadá jako typická polská hra, přesně v tom vy víte jakém smyslu. Rukopis autorů je dobře čitelný i proto, že se po grafické stránce střídají momenty úžasu s momenty, kdy si člověk klade otázku, zda je tohle opravdu nová hra. Farm 51 se chvástají použitím fotogrammetrie, které nasnímá reálné prostředí a vytvoří relativně rychle a jednoduše assety a základy pro jednotlivé lokace. Někdo je příznivcem této technologie a někdo naopak ne, a Get Even ukazuje obě strany mince.

Ať vypadá koncept hororu, akční hry, detektivních prvků a logických hádanek sebe líp, o příběh tu jde v první řadě.

Kapitolou samou o sobě je velikost titulků. Mám pocit, jako by si autoři z hráčů dělali dobrý den. Tak titěrný text jsem už dlouho neviděl, a i když na jejich velikost nadávám poměrně často, Get Even by neznalec mluvené angličtiny prohodil oknem. Dovolit si tohle u příběhové hry… protože ať vypadá koncept hororu, akční hry, detektivních prvků a logických hádanek sebe líp, o příběh tu jde v první řadě. A ten občas trošičku skřípe. Nic to ale nemění na tom, že se z Get Even vyklubalo příjemné překvapení a další důkaz, že letošní jaro bylo opravdu silné. Polská scéna se neustále rozrůstá a překvapit mohou i studia, od kterých by to nikdo nečekal. Stejně jako Farm 51.

Get Even

Condemned, Gone Home, arkhamskou sérii, The Vanishing of Ethan Carter nebo Superhot, na to všechno si v určitých pasážích vzpomente. Ale Get Even to kloubí spolu s vlastními nápady a netradičním vyprávěním příběhu, což dělá z novinky zajímavý mix žánrů.