Geometry Wars 3: Dimensions Recenze Geometry Wars 3: Dimensions

Geometry Wars 3: Dimensions

Jiří Bigas

Jiří Bigas

18. 1. 2015 09:13 4

Drtivá většina videoher existuje jen proto, aby byla pokořena. Hráče má pobavit a podlehnout mu. Takový je virtuální koloběh život. Fiktivní nepřátelé a světy jsou stvořeny a předurčeny se sklonit před naším umem. Čas od času se ale objeví titul, kterému vývojáři zřejmě zapomněli tuto filozofii a základní směrnici digitálního universa vštípit. Jedním z nich jsou i Geometry Wars 3: Dimensions - hra, která před hráčem nekapituluje, která jím nechce být pokořena. Hráč má kapitulovat před ní a ona jej pokoří s obdivuhodným zápalem.

NOVOPEČENÝ KRÁL

Před více než rokem jsme se na Hrej.cz obdivovali kvalitám arkádové střílečky Resogun, z níž se vyklubal černý kůň nabídky launchových titulů pro konzoli PlayStation 4. Drobnou hříčku, kterou jste mohli ukořistit zdarma v rámci předplatitelského programu PlayStation Plus, jsme nakonec pasovali na titul paradoxně vůbec nejlepší hry, kterou si můžete na fungl novém systému spustit. Helsinské studio Housemarque parádně převezlo všechny velké vývojářské molochy a my jsme mimo jiné referovali o jejich počinu jako o nejlepší a nejchytlavější vesmírné retro střílečce od vydání Geometry Wars. Rok se s rokem sešel a dříve exkluzivní xboxová legenda původně od Bizarre Creations se znovu ujímá vlády.

Jde o vzkříšení nebožtíka, který mohl skončit na smetišti dějin poté, co Activision rozpustil původní autory z Bizarre Creations.

Geometry Wars 3: Dimensions představují v mnoha směrech velký skok kupředu a už jen jejich samotný návrat je malým zázrakem. Jde totiž o vzkříšení nebožtíka, který mohl skončit na smetišti dějin poté, co Activision rozpustil původní autory z Bizarre Creations. Novinky se tak musel ujmout nový tým i vydavatel a je veklým štěstím, že jde o ty nejpovolanější. Liverpoolské studio Lucid Games je totiž největším z pěti týmů, které dali dohromady původní zaměstnanci zaniklé firmy. Role vydavatele se ujala Sierra Entertainment, pro níž je to pro změnu první uvedená hra od titulu TimeShift z října 2007. O nic menší revoluci ale nepředstavuje ani seznam podporovaných platforem. Geometry Wars 3: Dimensions totiž vychází nejen na starý a nový Xbox, ale i PS3, PS4, PC, Mac a Linux. To je úctyhodný počin, nemyslíte? Na rozdíl od opěvovaného Resogunu si tak může jeho kvality osahat na vlastní prsty skutečně kdokoli. Navíc za velmi sympatickou cenu.

NEJSTE V TOM SAMI

Jak už to tak v podobných případech bývá, vše se točí okolo jednoduché, ale nesmírně chytlavé hratelnosti, jejíž všechny aspekty jsou dotažené bezmála k dokonalosti. Na gamepadu hru ovládáte za pomoci dvojice analogových páček a pouhých dvou tlačítek. Levým analogem kontrolujete pohyb vaší lodi, pravým pak míříte a pálíte současně v rozsahu 360 stupňů. Levou a pravou spoušť postupem hry vybavíte dvěma speciálními útoky, které vám pomohou vyváznout na poslední chvíli z leckteré šlamastyky, když už se nepřáteli hemží celá obrazovka. Pravý trigger odpálí klasickou bombu, která smete všechno živé ve vašem nejbližším okolí. Funkce levého triggeru závisí na tom, jakou bonusovou dovednost si zvolíte pro drona, který vás po většinu hry doprovází.

Přežít ve světě Geometry Wars 3 bez pomoci je totiž v podstatě vyloučená věc, jestli se chcete pustit do křížku s Adventure módem, který nabízí úctyhodných 50 levelů velmi variabilní povahy. Postupně odemykáte nejen nové drony, ale i jejich zvláštní schopnosti a stále vylepšujete jejich kvality. Váš automatický souputník tak může pomáhat sbírat zelené krystaly z padlých nepřátel, které krmí násobič skóre, ale stejně tak vám může asistovat při útoku, nebo vás naopak bránit. Vybrat si však můžete jen jednu specializaci. Není možné třeba použít útočníka i sběrače současně. Stejně tak je třeba důkladně se zamyslet nad tím, jaký speciální útok může dron použít - kladení min, černou díru, tornádo, rakety atd. Všechny varianty lze vzájemně kombinovat ve snaze najít optimální nastavení pro ten který level. Zatímco jedna sestava útoků a dovedností je ideální pro první úroveň, ve druhé může být k naprosto ničemu a naopak. Neustále se tak učíte zacházet s novými odemčenými bonusy, ale snažíte se i rozluštit, kdy a za jakých okolností je zužitkovat nejlépe.

ZPROPADENÉ HVĚZDIČKY

Padesátka levelů v Adventure módu bude zřejmě pro většinu hráčů představovat větší výzvu, než byste čekali. Nestačí totiž pokořit úroveň na jednu ze tří hvězd. Každých pár kol vás čeká souboj s tuhým bossem, ale ten se odemkne až ve chvíli, kdy vybojujete předepsaný počet unikátních hvězd. K již dokončeným misím se tak budete opakovaně vracet ve snaze dosáhnout lepšího skóre a hra vás donutí vyprecizovat vaši strategii v podstatě k dokonalosti. Nakonec zjistíte, že vybojovat tři hvězdy znamená zahrát v podstatě ideální partii bez jediného úmrtí a promarněného času či zvláštního útoku. Připravte se, že budete nad obtížností hry zuřit, budete jí spílat, nadávat jak dlaždič a tvrdit, že líp už to prostě nejde. Nicméně, vždy to nakonec dokážete, pokud máte dostatek trpělivosti, pevnou vůli a až naberete patřičné zkušenosti. Tak jako vylepšujete svého drona a jeho útoky, se totiž zlepšuje především hráč samotný. A na úplném konci budete koukat, čeho jste schopní a co byste ještě před pár dny považovali za naprosto vyloučené.

V Geometry Wars 3 se mění pravidla hry i její módy.

Ačkoli může na pohled působit taková akce stereotypně a dost možná si kladete otázku, jak dlouho zvládne udržet vaši pozornost, o trvanlivost hry nemusíte mít obavy. Každá úroveň je totiž jiná. A to nejen co do tvaru. Někdy se pohybujete jen ve dvou rozměrech, jindy divoce rotujete na obrovských trojrozměrných válcích, abyste chvíli nato zápolili s časem v kulovité aréně miniaturních rozměrů nebo se vyhýbali pohyblivým smrtícím stěnám. A mění se i pravidla hry a její módy. Jednou máte neomezený počet životů, ale musíte dosáhnout požadovaného skóre v šibeničním časovém limitu. Ztráta lodi tak sice neznamená definitivní konec, ale připravíte se o drahocenné vteřiny. Jindy můžete hrát neomezeně dlouho, ale máte naopak k dispozici jediný život. A nebo se bráníte infekci, která postupně zaplavuje celou mapu a neustále se množí. Případně likvidujete prioritně nepřátele, kteří se snaží přebarvit celou úroveň nažluto. V některých levelech nemůžete zbraně používat vůbec a nepřátele likvidujete jen protnutím výbušných branek, nebo máte omezený počet nábojů, či můžete střílet jen ze speciálních bublin, které vás ale chrání pouze po omezenou dobu.

ROZMANITOST V NEKONEČNÝCH KOMBINACÍCH

Jak asi správně tušíte, hra obsahuje skutečně značné množství kombinací, ať už jde o vaše zvláštní dovednosti, ale i pravidla a jednotlivé úrovně. Běžně tak čelíte problému, kdy na jedné straně může být vybraný level snadno pokořený jedním způsobem, kdy ale nenasbíráte dost vysoké skóre. Když se však pokusíte vybavit tak, abyste dosáhli lepšího výsledku, nedokážete zase v agresivním prostředí přežít dost dlouho nato, abyste stejně dosáhli na tu zpropadenou třetí hvězdičku. Pohánět ke stále lepším výkonům vás ale hra bude nejen sama o sobě, nýbrž i pomocí žebříčků, které vám neustále podsouvají, jak si v tom či onom levelu stojí vaši (ne)přátelé. Nasednout na kolotoč výzev a zvyšování skóre je velmi snadné a vystoupit z něj jde dost těžko, pokud jste zrovna přišli o prvenství, které chcete vybojovat stůj co stůj nazpět.

Geometry Wars 3: Dimensions

Adventure mód, který je sám o sobě skvělý, navrch není jedinou zábavou, kterou hra nabízí. K dispozici je i klasický arkádový mód, lokální kooperace, on-line zápolení i několik bonusů. Konkrétně kooperace na jedné obrazovce a konzoli je to, po čem hráči v posledních letech tak často volají, a jen málokteří vývojáři nám dnes vyjdou vstříc. Přitom Geometry Wars 3 nabízí dokonce alternativní kampaň pro spolupracující hráče, kdy se musíte s kamarádem podržet navzájem a o úspěchu či neúspěchu rozhoduje vše výše popsané s tím, že maximum se čeká od obou zúčastněných.

GRAFIKA, KTERÁ NEVYJDE Z MÓDY

Ke všemu vyřčenému můžeme připočíst i výtečné audiovizuální zpracování. Osmibitová estetika si vás znovu podmaní a frenetický elektronický soundtrack vás požene stále kupředu, aniž byste dokázali od hry vstát. Geometry Wars 3: Dimensions si chcete zapnout jen na pár okamžiků, než si odskočíte a začne vás oblíbený film od osmi a najednou koukáte na hodinky a je dávno po půlnoci, protože jste záchod i televizi neustále odkládali se slovy: “Ještě jednu hru a končím”. Což je mimochodem asi největší hráčská lež pod sluncem a ekvivalent českého výrazu: “Zajdeme na jedno.” Tak a právě taková tahle hra je. Návyková, úžasná, zlá, bude s vámi dělat psí kusy, poznáte stavy opojení, kocoviny i deliria. Je to jen malá hra, ale s velkým srdcem. A dost možná by ani nemohla dopadnout lépe.

Geometry Wars 3: Dimensions

Geometry Wars 3: Dimensions je fantastická hra. Nemůžeme ji ale s čistým svědomím doporučit všem a bezvýhradně. Pokud na ni máte, nadchne vás a nepustí. Pokud jste nerváci, raději zařaďte zpátečku. Tenhle titul vás totiž poníží a odkopne jako spráskanýho psa.