Genesis Alpha One Recenze Genesis Alpha One

Genesis Alpha One

Martin Synek

Martin Synek

31. 1. 2019 13:00 7

Téma kolonizování vesmíru není v počítačových hrách žádnou novinkou. Díky tomu se tvůrci uchylují k různým experimentům, kterými by ozvláštnili to hlavní, oč v takových hrách vlastně jde. O originální žánrový přístup se již pár posledních let snaží i německé studio Radiation Blue, kterým v těchto dnech vychází i zde recenzovaná hra Genesis Alpha One. Jde o mix roguelike střílečky s prvky budování vesmírného korábu, kde se zároveň musíte starat o členy posádky, těžit vzácné suroviny, a do toho všeho musíte stíhat bránit loď, podnikat průzkumné lety na objevené planetky a především přežít.

Jestliže vám předchozí řádky zněly příliš složitě, nebojte se. Níže v recenzi se vám pokusím popsat, jak dokázali tvůrci jednotlivé aspekty hry přetavit do hratelné, potažmo i zábavné podoby. Zaškatulkovat Genesis Alpha One není dost dobře možné, protože nabízí několik rozdílných úrovní hratelnosti. Ale dost už bylo zbytečného chození kolem horké kaše, na věc se musí přímo, a nejlépe s pořádnou výbavou.

VESMÍRNÍ PIONÝŘI

Celé příběhové pozadí se točí okolo hledání nových světů, kde by mohlo lidstvo přežít. Země již nestačí pokrýt veškeré potřeby lidí a po řadě válek, zkorumpovaných režimů či vyčerpání zdrojů je nuceno se vydat do vesmíru. Pro tyto účely se za podpory vlád zbylých států a čtyř největších pozemských korporací spouští projekt Genesis, který má za úkol najít obyvatelné světy pro zachování lidského genomu a vybudování nového světa. Coby kapitán vesmírného korábu Genesis (jméno lodi samozřejmě můžete změnit), budete brázdit náhodně generovaným vesmírem a objevovat jeho skryté planety.

Čím více krků máte na palubě, tím efektivněji musíte nakládat se svými zdroji a prostorem na palubě lodi.

Aby vaše bloudění vesmírem mělo hlubší rozměr a smysl, musíte expandovat. Ve first-person pohledu budete pobíhat po lodi a starat se o její chod i rozvoj. Loď je potřeba rozšiřovat a přestavovat tak, aby splňovala vhodné podmínky pro její posádku. Na lodi totiž nejste sami. K ruce máte od počátku nepříliš početnou skupinu dalších humanoidů, kterým budete říkat posádka a kterou musíte již od počátku úkolovat, aby vám pomohli v udržování systémů lodi v chodu. Čím více krků máte na palubě, tím efektivněji musíte nakládat se svými zdroji a prostorem na lodi.

Ideálním místem pro seznámení se se základními prvky hratelnosti je zde velmi pohodlně zpracovaný tutoriál, kde vám hra prozradí, na co se nejdříve zaměřit. Sám jsem byl až překvapen, jak komplexní dokáže hra v některých momentech být a využívání tutoriálů se mi v některých případech náramně hodilo. Jakmile si totiž vyzkoušíte tutoriálové mise, zůstáváte poté na všechno více či méně sami a bude jen na vás, jakou strategii do začátku hry zvolíte.

NOSTROMO NEBO ČERVENÝ TRPASLÍK?

Ze začátku nejspíše doporučím zaměřit se na těžbu materiálů potřebných pro přestavbu vesmírného plavidla. To je totiž středobod veškerého vašeho snažení a tam budete provádět valnou většinu úprav. Těžit jednotlivé materiály budete několika způsoby. Nejprve pomocí „Tractor Beamu“ na dálku hezky z orbitu, anebo posléze pomocí harvesterů, které posíláte na jednotlivé planety. Abyste mohli těžit více zdrojů, budete potřebovat skladové prostory, abyste mohli udržet posádku v klidu a pohodě, budou muset někde trávit čas odpočinkem. Abyste mohli podniknout výlet na nově objevenou planetu, musíte na lodi vystavět hangár. U všeho jde o klasické principy budování základny, jaké známe odjinud.

Sám jsem ve hře strávil drahně času tím, že jsem přebarvoval průchody ke skleníku na zeleno jen proto, abych se na lodi lépe orientoval. Přitom to vlastně ani není potřeba.

Možnosti rozšíření vaší vesmírné lodi jsou téměř nevyčerpatelné. Můžete expandovat všemi možnými směry, a pokud budete mít štěstí na zdroje, budete po pár hodinách brázdit vesmírem ve věrné kopii Sulaca nebo Červeného trpaslíka. Hra vám meze neklade, a jak už jsem napsal výše, omezením budiž pouze zdroje potřebné pro stavbu daného komplexu. Postupem času se vám zpřístupní nové technologie, kdy budete moct postavit například rafinerii, která vám zjednoduší práci se zpracováváním zdrojů. Postavíte výkonnější motory, protože váš kolos přece jen musí něco táhnout vpřed. Postavíte dokonce i klonovací stanice, abyste zvládali nápor činností, které po vás bude hra vyžadovat. A že jich opravdu není málo.

Abyste se na vaší lodi opravdu cítili jako doma, existuje zde i možnost, že si obarvíte jednotlivé stěny, šachty, místnosti a další místa na lodi svými oblíbenými barvami nebo si je přejmenujete dle vaší představivosti. Sám jsem ve hře strávil drahně času tím, že jsem přebarvoval průchody ke skleníku na zeleno jen proto, abych se na lodi lépe orientoval. Přitom to vlastně ani není potřeba, protože na nadpisu nad každými dveřmi je jasně napsáno, kam po jejich průchodu dojdete.

VÝBORNÁ POSÁDKA - ÚSPĚCH ZARUČEN

Jak už jsem naťukl výše, budete se muset starat i o svoji posádku. Opět pomocí stavby specifických místností na palubě lodi docílíte toho, že vaši druhové budou spokojeni a tudíž budou plnit i vámi zadané úkoly. Posádku nijak neverbujete, nýbrž si musíte postavit klonovací stanici, kde mixováním DNA docílíte přesně toho druhu humanoida, jaký potřebujete. Nové samply s nelidskou látkou sbíráte při návštěvách planet, a nebo při soubojích s vetřelci. Klonování je pak doprovázeno zajímavou minihrou a můžete tvořit jak lidi, tak mutanty jiných ras. Tím se dostávám k tomu, co je další dílčí náplní Genesis Alpha One.

Otevřete dveře harvesteru a v mžiku na vás zaútočí zdejší alienstvo. Sejme celou vaši posádku a vám nezbydou ani oči pro pláč.

Postupem času budete podnikat výsadky na objevené planetky v jednotlivých sektorech. Ať už jde o nasbírání některé z cenných surovin, biomasy nebo vetřelčí DNA, se s přibývajícím počtem výsadků naučíte několik strategií, které je potřeba dodržet, aby byl výsadek úspěšný. Abych vám to přiblížil, nastíním zde jednoduchou situaci. Objevíte planetu, na které se vyskytují vzácné suroviny. Naverbujete s sebou jednotku, ve zbrojnici ji vybavíte nutnými prostředky a jde se na věc. Vezmete s sebou kulometné střílny a chystáte se přistát v cizím prostředí. Otevřete dveře harvesteru a v mžiku na vás zaútočí zdejší alienstvo. Sejme celou vaši posádku a vám nezbydou ani oči pro pláč.

Pokud vám zbyl alespoň jeden člen posádky na mateřské lodi, budete muset absolvovat těžbu, stavbu, průzkum a klonování posádky nanovo, abyste vymysleli důmyslnější postup. A musím se přiznat, že mě to stále baví. Baví mě zkoumat náhodně generovaný vesmír. Je fajn, když po odehrání spousty hodin ve hře dojde k nějaké nepředvídatelné události, která vás zase překvapí. Zvykl jsem si dokonce i na zdejší FPS střelbu, která se chová malinko jinak, než jsme zvyklí z klasických stříleček z prvního pohledu. Všechen pohyb je totiž pomalejší, není potřeba až tak přesného míření na cíl a skok je docela účinným prostředkem pro vyhnutí se útoku vetřelců a kolikrát vám dokáže zachránit život.

DÁ SE TO VŮBEC PŘEŽÍT?

Doposud to vypadalo, že ve hře nenajdeme jedinou chybičku. Přesto v ní bylo několik přešlapů, které jsem docela těžce přecházel. Nejviditelnějším problémem pro mě bylo celkové grafické provedení. Autoři sice celou hru jasně stylizovali do té správné „sedmdesátkovo-osmdesátkové“ budoucnosti, ne nepodobné prvnímu Vetřelci nebo prvním Star Trekům, ale grafice chybí detail. Ať už jde o prostředí v lodi nebo jednotlivé náhodně generované planetky, uvidíme doskoky všeho druhu, pozdní načítání textur, které jsou málo detailní, nebo záseky postav do prostředí budou na denním pořádku. Hru jsem hrál a i nadále hraju na klasické PS4. Hra je postavena na Unreal enginu čtvrté generace, ale není to na ní vůbec vidět. Nasvětlení scén je příšerné a několikrát jsem si dokonce řekl, jestli je to, co vidím na monitoru, hra ze současné generace. Druhým dechem si vždy dodám, že hru dělal malý tým a určitě nemám očekávat stejné kvality jako u standartní AAA produkce.

Protivníci se chovají zpravidla tak, že na vás okamžitě útočí v hejnech a snaží se vám nepěkně zatopit.

Dalším problémem, který mě doprovázel v průběhu hraní, bylo několik pádů hry samotné. Když se mi to stalo asi po čtvrté a já přišel o postup hrou, začal jsem vypozorovávat, v čem by asi mohl být zádrhel. Za celou dobu hraní jsem zaznamenal nějakých osm pádů a všechny se staly po přistání na některou z objevených planet vždy v počátcích nové kampaně. I toto však jde překousnout vzhledem k tomu, že hra je zábavná a troufám si tvrdit, že nás časem stejně čeká několik opravných patchů, které hru v určitých aspektech ještě vylepší. Umělá inteligence vašich soukmenovců i jednotlivých vetřelců dokáže někdy také pěkně pozlobit. Děje se tak hlavně v momentech, kdy potřebujete člena posádky někam poslat nebo mu dáváte jasný rozkaz. Několikrát se mi stalo, že jsem dotyčného našel zaseknutého někde ve schodech. Protivníci se chovají zpravidla tak, že na vás okamžitě útočí v hejnech a snaží se vám nepěkně zatopit. Cestou se také někdy dokáží seknout do terénu a dělá jim velký problém změna směru. Vždy však jde jen o určitý typ nepřátel (většinou humanoidní typy cizáků).

Nebýt oněch chyb, jednalo by se o hru, kterou bych se nebál doporučit v podstatě komukoli. Když překonáte prvotní zklamání grafikou, občasné chyby umělé inteligence nebo zasekávání postav do objektů, čeká vás zajímavá survival hra, kde jako bonus dostáváte další prvky hratelnosti v čele s detailním editorem vlastní kosmické lodi, kterou si opravdu můžete vystavět k obrazu svému. Od Genesis Alpha One jsem toho po pravdě moc nečekal, ale jsem velmi příjemně překvapen. Napsat by se o hře dalo ještě dalších milion znaků, třeba o bránění lodi či prostor v podpalubí, nekonečném počtu možností přestavby lodi nebo radosti z objevování nových domovů. Ale to už přátelé nechám na vás.

Genesis Alpha One

Těžko zařaditelná hra, která má několik vrstev hratelnosti. Pokud přistoupíte na její pravidla, překonáte prvotní problémy a obrníte se trpělivostí, dokáže vás zabavit na velmi dlouhou dobu.