Gears of War 3 Recenze Gears of War 3

Gears of War 3

Jiří Bigas

Jiří Bigas

17. 9. 2011 22:24 16

Letošní předvánoční sezóna je výjimečná. Během několika málo týdnů se na pultech obchodů objevilo a ještě objeví tolik úžasných her, že by je všechny do svátků stihl pokořit snad jen uchazeč o zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Nejde přitom zpravidla o žádná náhodná překvapení z indie scény, ale špičkové AAA tituly, které hráči toužebně vyhlíželi celé roky. O to příjemnější je, že můžeme další z nich zařadit do kolonky „Naplněná očekávání“, zatímco těch obávaných zklamání nás zatím vývojáři velkoryse ušetřili.

Zpátky do akce

Gears of War 3 nás vrací na planetu Sera, která se proměnila v jedno velké bojiště. Osmnáct měsíců po událostech druhého dílu, které vyvrcholily potopením posledního lidského města Jacinta, se většina našich hrdinů uchýlila na obří plovoucí pevnost. Zoufalý pokus odvrátit nezadržitelnou invazi armád Locustů (či Sarančat, chcete-li) a Lambentů se ale naprosto minul účinkem. Namísto toho, aby Marcus, Baird, Dom a další udělali za celou válkou svou poslední akci tečku, konflikt na Seře se rozhořel do nových rozměrů a postaví proti sobě tentokrát hned tři nesmiřitelné strany.

Jakkoli vás podobná premisa jistě nešokuje, musíme s překvapením konstatovat, že příběh, který se postupně na pozadí všeho toho válečného běsnění rozehraje, je jedním z nejpříjemnějších překvapení hry. Po shlédnutí závěrečných titulků třetího dílu, který (stávající) trilogii Gears of War smysluplně uzavírá, se už nápad na zfilmování této značky nezdá zdaleka tak naivní. O jeho nuance a zvraty bychom vás však určitě nechtěli připravit, a tak se budete muset spokojit s naším ujištěním, že v rámci akčního žánru jde o kvalitní zápletku. Nemůžeme ale nezmínit fakt, že do hry v mnohem větší míře vstoupily ženské postavy – třeba vaše dřívější komunikační spojka Anya. A že jim to ve výstroji Gears sluší, i když jejich panenkovské tvářičky musíte brát tak trochu s nadsázkou, stejně jako celý zdejší svět plný objemných bicepsů a nepříliš duchaplných vtípků. Faktem ale je, že když na hru autorů přistoupíte, budete se s hlavními hrdiny bavit a ženský element do celé ságy vnáší úplně nový rozměr.

Dobře promazané soukolí

Pokud jde naopak o hru samotnou a její mechaniku, hledali byste na Gears of War nějaké zásadnější novinky jen stěží. Jestli jste zastánci toho, že by se v dobře šlapajícím stroji neměl nikdo vrtat, budete nadmíru spokojeni. Pokud ale dáváte přednost překvapením s každým novým dílem, autoři vás nepotěší. Gears of War 3 se ovládají a hrají přesně tak, jak jsme zvyklí, to znamená, že znovu sází na instantní hratelnost, kterou do sebe hráče vtáhnou během několika málo okamžiků, a to i za předpokladu, že s hrou neměl dosud tu čest. Byť je samotné jádro hry stejné, po stránce obsahu v Epicu zapracovali na všech frontách. Kampaň, kterou pokoříte za nějakých deset hodin, je dosud nejdelší v celé sérii. Zároveň si ale jednotlivé akty drží svou pověstnou rozmanitost, tudíž se můžete znovu těšit na to, že se podíváte do celé řady různorodých prostředí.

Kampaň také můžete absolvovat v nesmírně chytlavém kooperativním režimu až pro čtyři hráče, přičemž opět nechybí místa, kde se cesty ústředních hrdinů na pár minut rozdělí. A dojde pochopitelně i na několik novinek, jak v řadách nepřátel, tak po stránce vaší výzbroje, která vám umožní nechat armády Locustů výrazně prořídnout. Za zmínku stojí kupříkladu malý obrněný mech Silverback, do nějž Marcus Fenix několikrát usedne. V jeho výbavě najdete rotační kulomet, raketomet, ale s menšími nepřáteli si poradí i v boji na blízko. A že prolijete bezpočet hektolitrů krve, než spočinete na zápraží grandiózního finále. Byť se zpočátku zdá, že vývojáři na nepřátelích, pokud jde o jejich počet v jedné scéně, trochu šetřili, zřejmě si je jen šikovně šetřili na druhou polovinu hry, aby vás pak uzemnili rozsáhlými davovými scénami.

Audiovizuální paráda

O to překvapivější je, jak dobře Gears of War 3 vypadají. U šest let staré konzole už většinou nečekáte, že vám údivem vypadnou oči z důlků a zakutálí se někam pod gauč. Wow momenty z prvních next-gen her máme dávno za sebou. Ani třetí Gears of War vám nezpůsobí takový šok, jako když jsme do mechaniky poprvé vložili disk s původní hrou. Nicméně jsme se dočkali po všech stránkách vizuálně neskutečně vytříbené hry, jejíž parádní grafika po technické stránce jde ruku v ruce s uměleckým ztvárněním a především neuvěřitelně svižným tempem. Příjemně překvapí i aktivita vašich počítačem řízených parťáků ve zbrani. Nemá smysl pět přehnané ódy na umělou inteligenci, jejíž hranice se za posledních několik let neposunuly zdaleka tolik, jako je tomu v případě audiovizuálního zpracování. Není ale bez zajímavosti už jen prostý fakt, že na nohy vás po neúspěšné přestřelce daleko častěji staví vaši kolegové než naopak.

Obří bossové, skvělá akce plná krytí a destrukce, přímočará hratelnost, požitek z toho tisknout prst na spoušti, dokud se zásobník s pověstným cvaknutím nevyprázdní – to vše vám Gears of War 3 nabídnou. Bezchybnou hrou ale nejsou. I pokud se přenesete přes testosteronové dialogy a gesta z béčkových filmů, snadno vám zkazí chuť třeba averze k hlavnímu hrdinovi. Lze jen stěží pochopit, proč je Marcus Fenix s přehledem tou nejplošší postavou – ve smyslu osobnosti, samozřejmě – z celé plejády protagonistů. Zádumčivý dobrák Dominic Santiago, vtipná sportovní celebrita Augustus Cole i frajírek Damon Baird působí daleko přesvědčivěji, o indexu sympatičnosti ani nemluvě. Arzenál zbraní je sice pestrý, ale co do použití nepůsobí tak rozmanitě jako u některých konkurenčních sérií. Snadno se vám tak stane, že se až na samý konec prostřílíte v podstatě jen za použití Lanceru a několika málo speciálních zbraní s omezeným zásobníkem. Třeba Resistance vás šikovně donutí všechny zbraně účinně kombinovat po celou hru a z hlediska jejich designu rovněž Gears of War předčí.

Dvousečná zbraň

Na samý závěr si sice neradi, ale musíme právem postěžovat na český překlad. Je bezesporu chvályhodné, že Microsoft na lokalizace nerezignoval. Za to má naši pochvalu a sympatie. Zamrzí nicméně skutečnost, že přes vynaložené úsilí jsou v české verzi zbytečné chyby. Gramatickou stránku věci nechme stranou, tady jde o výjimky. Problém spočívá v hodně kontroverzní terminologii, kterou překladatelé zvolili. Navíc nejsou v jejím používání díl od dílu ani stoprocentně konzistentní, což nám vadí snad ještě víc. Plápolavé výhonky zřejmě vstoupí do dějin českých lokalizací stejně nechvalně jako Sarančata, a to je škoda. Nemá ale smysl nimrat se v maličkostech a je třeba říci, že čeština do hry bude pro většinu svátečních hráčů i tak přínosem. Navíc její hodnocení, respektive benefit bude u každého naprosto individuální a překlad jako takový nemá co dělat s kvalitami samotné hry, které jsou nezpochybnitelné.

Na Gears of War 3 nejvíce potěší jejich trvanlivost, to že vývojáři nešetřili na obsahu. O nadprůměrně dlouhé kampani už byla řeč. Druhou stranu téhle nablýskané mince pak tvoří přirozeně on-line hra. Nechybí samozřejmě osvědčené kompetitivní režimy až pro pět hráčů na každé straně, které se samy o sobě jistě zařadí po bok těch nejoblíbenějších v historii Xbox Live. K dokonalosti ale hru více hráčů dotahuje fakt, že autoři neopomněli ani split-screen multiplayer na jedné konzoli a navíc znovu zapracovali na méně obvyklých on-line módech. V první řadě se vrací Horda, v níž hráči představují členy Koalice, bránící se stále sílícím vlnám nepřátel. Díky možnosti nakupovat a vylepšovat obranu mezi jednotlivými koly má ale Horda bezmála šmrnc tower defense her a jen tak se neomrzí. Naprostou novinkou je pak Beast mód, který vás postaví doslova na opačnou stranu barikády. V kůži těch zlých musíte rozdrtit lidské oponenty bránící své ležení. Zajímavé přitom je, že na výběr máte z různých tříd potvor, které můžete ovládat a jejichž vlastnosti se v mnohém liší. Trochu to připomíná standardní multiplayer z Dead Space 2.

Milovníci akce budou spokojení

Sečteno a podtrženo, jsou to zase lepší a větší Gears of War než posledně. Pokud vás tahle značka nebaví – jsou i takoví a mají na to plné právo – třetí díl na vaší averzi zřejmě nic nezmění, protože se vývojáři drží svých principů jako klíště. Na rozdíl od konkurence ale zapracovali na obsahu a je znát, že svou značku vedou odněkud někam. Je to pořád jen tupá střílečka, ale je to poctivá tupá střílečka. A pokud jsou nějaké hranice, kam lze tento žánr dovést, co vše je v jeho rámci možné, aby byl ještě čistokrevnou akcí a ničím jiný, pak se v Epicu tomuto bodu přiblížili na dohled.

Gears of War 3

Je to s odřenýma ušima, ale devítku si Gears of War 3 zaslouží. Dovršení trilogie v jejich podání o výrazný kus předčí „pouze“ velmi slušný Resistance 3. Když pro nic jiného, tak kvůli velkorysé životnosti určitě.