Gears 5 Recenze Gears 5

Gears 5

4. 9. 2019 13:01 48

Halo, Forza, Gears of War. S platformou Xbox si s nejvyšší pravděpodobností spojujete alespoň jednu ze zmíněných značek. Avšak zatímco Forza se během současné generace vydrápala na úplný vrchol popularity herního průmyslu a Halo si stále drží jakýsi kultovní status značky, která zajistila úspěch celé rodině konzolí, Gears of War po velice úspěšné první trilogii ustoupilo do ústraní. Ne zcela dobrovolně, modernizovaný čtvrtý díl (a vlastně i nepovedený “tříapůltý” Judgement) nedosáhl masivního úspěchu předchůdců. Přitom nebyl vůbec špatný, jen singleplayeru chyběl ten správný punc a tradičně kvalitní multiplayer rozpačitý dojem nezachránil. Ano, v případě téměř jakékoliv jiné série by zavládla spokojenost, Gears of War je ale v přístupu k singleplayeru a multiplayeru jaksi… jedinečná. Kanadští Coalition se s výsledky čtvrtého dílu zřejmě také nespokojili a v případě pětky slibovali všechno větší, lepší, vypiplanější. A světe div se, skutečně se jim to povedlo. Gears of War povstalo z pomyslného popela jako Fenix, ehm, fénix.

MULTIPLAYER

Gears 5

Předběžný recenzní přístup je příjemnou nabídkou, jediný problém ale nastává v případě her zaměřených na multiplayer. Gearsy výrazně sází na hru více hráčů, předběžný přístup ale příliš komfortní přístup k multiplayeru nenabízÍ, většinu dojmů jsme tedy čerpali z nebývale obsáhlé kampaně a několika desítek minut hraní Hordy. Ostatním režimům, včetně novinky Escape, se budeme věnovat později.

POŘÁDNÁ PORCE SARANČAT

Gears of War si narozdíl od své konkurence udržel jistým způsobem staromilský přístup k příběhu. Kampaň pro jednoho hráče nikdy neustoupila online hraní a nestal se z ní odbytý přívěšek. Postupem času se z přehnaně macho testosteronové řežby stal válečný epos prošpikovaný wow momenty a emotivními scénami, ostatně pád Jacinta, jízda v obřím červovi nebo smrt Doma patří k těm nejpamětihodnějším chvilkám herní historie. Je až dojemné, že v roce 2019 vznikl singleplayer, který strká všechny své předchůdce do kapsy. Minimálně co se objemu týče, na dotáhnutí příběhu do konce vám totiž při velmi uspěchaném průchodu nebude stačit ani deset hodin, nemluvě o kompletním zážitku s vedlejšími úkoly na vyšší obtížnost. V tom případě si připravte více než 20 hodin čistého herního času.

Z příběhu samotného pochopitelně příliš vyzrazovat nebudu, jednoduchý nástin si ale neodpustím. Po událostech čtyřky je fiktivní svět Sera opět na prahu války se slizkým šmejdem, zároveň ale probíhají drsné diplomatické třenice ve všech vrstvách armády. Již tradičně se nenávidí vnější kolonie s militantním kolosem COG, hlavní hrdinové příběhu bojují s byrokracií a brzy se ukáže, že ani v řadách samotných Gears to tentokrát nebude moc “buddy” a “bro”. Ústředním motivem je pak hledání pravdy, konkrétně původu protagonistky Kait a jejího talismanu.

Úvodní kapitola zdaleka nejvíce připomíná klasické Gears

To v praxi znamená čtyři akty po okraj nabité obsahem. Úvodní kapitola zdaleka nejvíce připomíná klasické Gears, s mimořádně intenzivním dějem, scénami totální destrukce a veskrze lineárními bitvami s obludami Swarm. Pokud jste navíc patřili k těm, kteří si stěžovali, že budou Gears 5 moc emo a zženštilé, můžu se vám velmi škodolibě vysmát, tady pořád hrají hlavní roli bicepsy o rozměrech průměrného osobního vozu a peprné hlášky. Následně se před vámi rozevře obrovský midgame ve formě dnes tak oblíbeného polootevřeného světa. Podobně jako v Metro Exodus se ústřední dvojice Kait a Del pohybují po rozsáhlé mapě a v různých koutech řeší úžeji sevřené mise.

VĚŘ, BĚŽ, ŘEŽ

I když většinou patřím k naprostým odpůrcům podobných trendů, musím uznat, že Gears sedí otevřené prostředí naprosto skvěle. Jako dopravní prostředek slouží hrdinům jakýsi pozemní kiteboard s bezmotorovým skútrem, zároveň v něm ale trávíte naprosté minimum času. V zásadě si v něm jen odpočinete při putování mezi jednotlivými intenzivními souboji a během doprovodných dialogů tuží postavy své vztahy. Ve dvou lokacích, sněžné a pouštní, nechybí vedlejší úkoly, obvykle omezené na “vystřílej všechno a seber všechno”, nikdo vás do nich ale expresivně nenutí, odměny za jejich splnění jsou spíše symbolické a hra vám je skutečně předkládá jen tak mimochodem.

Boj se stále podřizuje konvencím značky. Naprosto klíčové je využívání cover systému, který od minula žádných změn nedoznal. Asi největší inovací jsou schopnosti vašeho věrného létajícího bota Jacka, který se postupně skrze moduly učí různě pomáhat týmu nebo škodit nepřátelům. Potřebujete podniknout riskantní útok? Jack vás obalí krátkodobým nezničitelným krunýřem. Nevíte kde jsou nepřátelé? Elektromagnetický puls vám je rychle odhalí. Jedna z špatně dosažitelných oblud vám z krytu nepříjemně zatápí? Oslepující záblesk ji rychle vyžene. Robůtka zároveň využijete při řešení jednoduchých enviromentálních hádanek a svým R2-D2 projevem slouží jako roztomilý parťák.

HNUS FIALOVEJ

Co by to ale bylo za zábavu, kdyby nebylo do čeho střílet. Živé terče jsou opět velkým plusem hry, velmi rozmanitá nabídka jednotek Swarmu (a různých kříženců se starým dobrými Locusty či DeeBees) vás v boji patřičně zaměstná, obzvlášť když vás Gears 5 i při velmi bohaté herní době stále zvládá překvapovat. V pozdější fázi tak odrážíte dotěrné Juvies, často ověšené bombami, ostřeluje vás otravná pěchota krytá snipery, nebezpeční Scioni nešetří ničivými zbraněmi, agilní Bastiony je zásobují štíty, a když už si myslíte že vás nic nepřekvapí, nakráčí na scénu obří Warden vyzbrojený pořádně nebezpečnými kladivy. Každý akt navíc zakončí boss, mimojiné v podobě mého oblíbence Brumaka.

Většinu času si ale stejně vystačíte s ultimátním kombem Lancer + Gnasher

Arzenál výrazně nezbohatl, novinkou jsou podomácku vyrobené útočné pušky Swarmu, které po stisknutí spouště postupně zpřesňují střelbu a speciální relic verze klasických zbraní. Většinu času si ale stejně vystačíte s ultimátním kombem Lancer + Gnasher, které řeší každý problém. Můžete mi tvrdit cokoliv, ale ten pocit, když namontovanou motorovou pilou vyoperujete otravnému nepříteli páteř zaživa prostě nic nepřekoná. Nic!

MŮJ BRÁCHA MÁ PRÍMA SÉGRU

I po příběhové stránce nelze novince moc vytknout. V prvním aktu šlape jako hodinky na styl akčních hollywoodských trháků, v dalších dvou naopak zpomalí, postupně odhaluje tajemství a spěje až k velkolepému finále. Potěší občas velmi kreativní scény a četné zvraty (některé dokonce celkem překvapivé). To všechno by ale nefungovalo bez typicky sympatického ansámblu postav. Mladé gardě tentokrát výrazněji sekundují oblíbení hrdinové původní trilogie, bez spoilerů vám můžu prozradit, že si bok po boku zabojujete s většinou žijících veteránů. Snad jen Baird se nadobro zabednil v laboratoři, kde poskytuje nezbytnou technickou podporu. Jediným novým přírůstkem do týmu je nesympatický frajírek Fahz s brutálním britským přízvukem, asi však nikoho nepřekvapí, že i on dostane v průběhu hry příležitost k zúčtování.

Gears 5

Multiplayer je… multiplayer Gears. Zmíněná Horda je stále neuvěřitelně návykovým masakrem, kde můžete topit hodiny a hodiny času odrážením vln nepřátel. Rozmanitý Swarm nabízí stále nové výzvy, od minula se vrací mechanismus Fabricatoru, životně důležité tiskárny na obranné prvky a zbraně, novinkou jsou unikátní schopnosti jednotlivých hrdinů a rozšířená sbírka pastí. Také přibyla možnost ovládat Jacka a z toho plynoucí schopnost převzít kontrolu nad některými nepřáteli. Horda prostě funguje báječně a pokud jste jejími fanoušky, máte se na co těšit.

BUDE TO VELKÝ

O grafických kvalitách hry se můžete přesvědčit na přiložených screenshotech. V úrovni dílčích detailů zřejmě vítězí jiní zájemci, v celkovém zpracování scény, nasvícení a designu lokací, postav a nepřátel ale patří Gears 5 k naprosté špičce. Potemnělé koridory, prozářená džungle nebo zasněžené lesy, to vše působí velmi živým a pestrým dojmem. Na Xbox One X se hra hýbe perfektně, nepadá, a co je nejzajímavější, ukousne z disku o POLOVINU méně prostoru, než čtyřka. Ta byla známa pro své obludné rozměry přesahující stovku gigabajtů, ještě mohutně nakopnuté instalací 4K textur. Majestátní soundtrack nezřídka vyvolá husí kůži a profesionální dabing tradičně nemá chybu. Snad jen škoda občas haprujícího ozvučení, kupříkladu motorové pily Lanceru, které brání absolutnímu hodnocení dílčího prvku.

Po obsahové stránce jsou totiž Gears 5 naprostou bombou

I bez hodnocení některých částí multiplayeru můžu říct, že Gears 5 jsou nejlepšími Gears nejméně od dob druhého dílu. Kampaň je rozsáhlá, zábavná, překvapující, promyšlená. Nechá vás zapomenout na, přiznejme si to, zastaralý koncept celé série. Ano, pohyb je stále trochu toporný a postavy stále nepůsobí příliš lidsky, o to ale přece jen vůbec nejde. Po obsahové stránce jsou totiž Gears 5 naprostou bombou. A když přičteme násobné možnosti dalších multiplayerových režimů, můžeme mluvit o veskrze gigantické nabídce.

Nabídce, kterou by neměli odmítnout ani fanoušci série, ani Gearsy nepolíbení jedinci. Takhle to má vypadat.

Gears 5

Gears 5 vrací značku na vrchol. Obrovská, propracovaná, vyladěná, zábavná, dospělá hra. Desítky hodin zábavy zaručeny.