Galactic Civilizations 2: Dread Lords Recenze Galactic Civilizations II: Dread Lords

Galactic Civilizations II: Dread Lords

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

13. 3. 2006 23:53 1
Reklama

Roku 2003 se stalo mnoho věcí, byl zajat Saddám Husajn, zemřel národní umělec Miroslav Horníček, raketoplán Columbia také nedopadl podle plánu. Naštěstí se však staly i veselejší události. Néstor Kirchner se například stal prezidentem Argentiny, byl otevřen největší oceánografický park v Evropě. Jenže tohle je herní web, takže se ponoříme do světa jedniček a nul, do světa, kde drsní chlápkové s nabitými bouchačkami zachraňují celou planetu, kde jsou bytosti ženského pohlaví obdařeny neskutečně velkým poprsím a vše se může stát skutečností. Herní svět je zkrátka obrovskou studnicí nápadů a realizací. Jenže ne všichni dávají přednost střílení do všeho živého a pohyblivého. Najdou se i tací, kteří stráví hodiny před monitorem kolonizováním planet, vyráběním vlastních flotil a vytvářením vlastního impéria. Právě před třemi roky vyšel první díl této budovatelské vesmírné strategie. A nyní vám přinášíme recenzi na její pokračování, které by se mohlo stát synonymem ke slovu „perfektní“.

Utvoř si vše k obrazu svému

I když se může zdát nadpis trochu zavádějící, není tomu tak. Vytvářet totiž můžete celý vesmír. Chcete si pohrát s jeho velikostí, počtem vyskytujících se planet, jejich kvalitami, počtem zdrojů a podobně? Žádný problém! Druhý díl se totiž od svého staršího bratříčka moc neliší, stále jede ve svých zajetých kolejích a během své dlouhé trasy nabral slušný počet vylepšení a také se ohákl do nového grafického kabátku. Ale o tom až později. Vytvářet si kromě vesmíru můžete také národ. Pokud si totiž po spuštění hry zvolíte kampaň, budete procházet skrze příběhovou linii s lidskou rasu, pokud však ne, čeká na vás výběr jakéhokoliv národa. Ten se dá také značně upravit. K dispozici je vytvoření specifických rysů, včetně statečnosti, agresivity či inteligence. Hra jich samozřejmě nabízí mnohem víc, ale jejich vypisování není až tak důležité. Jedno je však jisté, GalCiv II se stává naprosto unikátní a především vysoce zábavnou záležitostí, u které nehrozí po opětovném hraní nuda a stereotyp. Výjimkou není ani úprava lodí, včetně vlajek, jejich názvů a finální vizuální podoby. Ještě před tím, než svou flotilu vyšlete mezi miliardy hvězd a tisíce planet, musíte si lodě nejdříve navrhnout. Je zde pětice základních typů, které si však upravujete dle svého vlastního uvážení.

A věřte mi, je opravdu z čeho vybírat. Začínáte zvolením délky trupu, načež přidáváte křídla, ploutve a tak dále. Jestliže budete s touto počáteční kostrou spokojeni, není problém se vrhnout na další vybavování. A teď přichází ta zábavnější část, na řadě jsou totiž různé druhy modulů. Pod slovem modul si představte různé motory, lasery, rakety, děla, veškeré druhy obranných systémů a podobně. To vše se dá naprosto volně kombinovat a tak finální vzhled a výbava lodi je jen a jen na vás. Autoři mysleli na veškeré detaily, které přivádí hru k bezchybnosti. Pokud jste si bláhově mysleli, že vezmete nejlepší výbavu a pěkně si ji nacpete do lodi, jste na omylu. Vše se musí vytvářet z rozvahou, důležitá je cena i velikost. Trup má pouze omezenou kapacitu a tak musíte dobře zvážit, které součástky použijete. Čím delší a složitější vaše loď bude, tím déle se bude na planetě vyrábět. Vesmírná plavidla si tak vyrábíte dle potřeby a situace. Pokud namísto diplomacie a politiky dáváte přednost bitvám, bude pro vás nejlepší stavět lodě s největší palebnou výbavou, nežli kolonizační či přepravující.

Jednu planetu, dva národy, obrovskou flotiu. Protřepat a nemíchat!

K rozvíjení vaší populace bude potřeba kromě pevného zázemí také osidlování ostatních planet a následné budování obrovských staveb, potřebných k vašemu rozrůstání. Ona kontrola planet a vývoj jsou setsakramentsky důležité. Základem úspěchu je totiž souhra mezi vašimi planetami. Pokud se budou navzájem lišit, různé bonusy půjdou do kytek a zbytku vašeho impéria to také moc nepřidá. Každá planeta má svůj specifický počet pozic na vybudování staveb, a také několik lokací, na nichž můžete stavět. Omezený počet pozic může sice vyvolávat značné rozpaky, avšak i zde tvůrci přišli se zajímavou alternativou.

Některá z nich totiž mohou obsahovat jistý druh bonusu, který může například přidávat nějaké to procento k výzkumu, čímž docílíte mnohem větší produktivity. Ovšem, nová místa pro stavby můžete také nalézat. Vše závisí na tom, jak se budete vyvíjet. Hra vám totiž sama napoví, jaké technologie jsou potřeba k tomu, aby daná místa byla mohla být využita populací. Navíc přibyla možnost vylepšovat si budovy. To sice trochu déle trvá, avšak stále je to rychlejší než zničení a následné postavení již vylepšené budovy. Vše bylo navíc vysoce zjednodušeno a uživatelsky zpřístupněno. U každé planety se nachází malé menu, ve kterém není problém kontrolovat, na čem planeta pracuje.

Co se týče bojů, jsem trochu zklamán. Hra je zde totiž naprosto nepochopitelně zjednodušena. Princip je takový, že vyberete lodě s bojovým arzenálem, poté shlédnete smršť laserů a výbuchů a počítač určí vítěze. To je vše. Daleko raději bych dal přednost klasickému tahovému stylu.

Beyond Good & Evil

Celkem zajímavě je do hry zakomponován „souboj“ mezi zlem a dobrem. Během vašeho osidlování cizích planet totiž můžete narazit na určité situace, které ovlivní budoucí dění, především pak technologické možnosti. Pokud se rozhodnete využít nějakou planetu jako stěžejní finanční podporu, vězte, že lidé budou trpět, avšak vaši ekonomickou stránku to pořádně zvedne. Hra zaznamenává kolik podobných rozhodnutí směrem k dobru, neutrálu a zlu jste udělali. Jak sem již psal, ovlivněny budou hlavně technologické možnosti, protože se vám budou otevírat pouze některé. Vše závisí na vašem chování.

Základem grafické stránky se stal nový 3D engine, který nabízí opravdu mnohé možnosti. Kromě potřebného zoomu, vytváří zajímavé grafické efekty a navíc lze nastavit i rozlišení. Textury jsou kvalitní a po celkový dojem je rozhodně kladný. Není totiž jiné hry tohoto typu, jež by oplývala podobnou grafikou. Hudební doprovod je poměrně nevýrazný, větší počet kvalitnějších melodií a vše by bylo hned lepší.

Galactic Civilizations 2: Dread Lords
Windows PC

Verdikt

Skoro dokonalý počin, který trošku kazí soubojový systém. Galactic Civilizations II: Dread Lords je zkrátka výtečný titul, který milovníkům tahových strategií nesmí chybět! Nástupce Master of Orion II je totiž tady!

Co se nám líbí a nelíbí?

Obrovská škála možností, kolonizování planet, objevování nových vesmírů, vytváření vlastního impéria, grafická stránka hry, neskutečná návykovost.
Zjednodušený systém soubojů, až moc dobře se to hraje.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama