Fuse Recenze Fuse

Fuse

Dan Kremser

Dan Kremser

2. 7. 2013 22:24 1

Tvůrce z Insomniac Games máme zaškatulkované jako talentované a kreativní lidi, kteří jsou jistou zárukou kvality. Série Resistance a Ratchet & Clank jsou ostatně mezi hrami na PlayStatation pojmy. Jejich novou kooperativní střílečku jsme proto vyhlíželi s očekáváním nadprůměrné hry, když se jedná o titul podobný famózním Borderlands, který se nikdy netajil vysokými cíly. Tentokrát však očekávání dalece předčila realitu a vlastně ani není divu, že je Fuse nezvykle multiplatformní. Konzoli byste si kvůli téhle hře totiž rozhodně nekoupili.

Obyčejné vyprávění

Už samotný příběh je beznadějným průměrem a o slibovaném spojení lehkosti Ratcheta & Clanka s vážným laděním Resistance nemůže být řeč . Scénář sice není vyloženým kandidátem na zlatou malinu, ale označení totální béčko mu sedí jako ulité. Rozhodně počítejte s tím, že se Fuse minimálně otře o všechna klišé akčního žánru a navrch ještě přihodí pár naprosto absurdních příběhových veletočů. Přitom potenciál tenhle námět rozhodně měl. Čtveřice poměrně odlišných postav nabízí ohromný prostor pro rozvíjení vzájemných vztahů a dojít mohlo také na nějaký vývoj jejich charakterů. Jak ale správně tušíte, ničeho z toho se nedočkáte. Skoro to vypadá, jako kdyby se autoři vůbec nesnažili a dělali pouze hru na zakázku. Vrcholem prostoduchých dialogů a plochých postav jsou tudíž pouze vtipné hlášky ve stylu filmového A-Team.

Částečně za to ale bezesporu může restart, který celá hra zažila v polovině vývojového cyklu. Ten totiž přinesl nejen změnu názvu na Fuse, ale vlastně do jisté míry zcela převrátil i příběhové ladění. Nyní je totiž čtyřčlenná jednotka Overstrike 9 mnohem temnější a vážnější, než tomu bylo v úplně prvním traileru. Ne všechno ale odvál čas a například ladění vizuálního stylu do vod komiksů zůstalo. Sice to není tak viditelné jako u konkurenčních Borderlands, ale grafická stylizace je stále jedním z hlavních poznávacích znaků hry. A rozhodně se jedná o znak poměrně slušivý. Dech vám Fuse sice nevyrazí, ale zároveň nevypadá hra minimálně na PS3 vůbec špatně.

Musíme si pomáhat

Nejvýraznějším prvkem hry tak zůstává čtveřice hlavních hrdinů, s čímž se pojí i velký důraz na multiplayer. Fuse je o singleplayeru až v krajním případě, všechno je ušito na míru čtveřici kamarádů a v menším počtu se opravdu nevyplatí hrát. Každý člen týmu je totiž úplně jiný, má jinou výbavu a také umí něco trošku odlišného. Zatímco jeden ostatní kryje, zbylí hrdinové se snaží dotěrné protivníky zpacifikovat například kombinací zamrazení na místě a vytvoření miniaturní černé díry. Tohle se vám v méně než třech lidech nepovede!

Kombinování útoků, postupné obcházení nepřátel a hlavně násobení efektů jednotlivých zbraní je skvělá zábava a ve hře všechno opravdu funguje. Ba co víc, vyvolávání chaosu, kde neustále něco bouchá, hoří a mizí, je opravdu neuvěřitelně uspokojující. A to i díky odladěnému ovládání, povedenému systému krytí a jednoduchému, avšak účelnému RPG systému, nabízející vylepšení zbraní a odemykání nových perků výměnou za bodíky nasbírané na bojišti. Nic moc obsáhlého, ale jako motivace k dohrání dostačující.

Do nebe volající hloupost

Škoda jen, že s podobnou lehkostí a grácií nezvládli vývojáři odladit i technickou stránku věci. Obzvláště framerate je na tom prachbídně a při každé větší akci neuvěřitelně padá. Deset na zadek by pak autoři zasloužili za umělou inteligenci. Ta v singleplayerové kampani totiž asi úplně absentuje. Nepřátele se ještě alespoň zvládají za něčím krýt a občas vystřeli, vaši parťáci však neumějí ani to a opovažte se chtít, aby vás zachránili před smrtí. Zvednout se tady musíte sami! Ještě že se dá mezi jednotlivými postavami přepínat, ale rozhodně to není zrovna nejúžasnější zážitek. Ukočírovat čtveřici odlišných postav prostě potřebuje čtyři porce masa a čtveřici mozků. Obzvláště, bavíme-li se o variaci na tradiční mód horda zde s názvem Echelon.

"Zatímco jeden ostatní kryje, zbylí hrdinové se snaží dotěrné protivníky zpacifikovat"

Zatímco příběhová kampaň je až směšně lehká, tenhle mód je naopak pekelně obtížný a ani s postavami na vysokém levelu to nebudete mít snadné. Na druhou stranu si ale užijete opravdové bojové orgie se slušnou porcí efektů a s přáteli je asi každý multiplayer zábavný. Fuse v něm mělo potenciál a pokud hledáte solidní akci pro víc hráčů, mnoho lepších možností z poslední doby nenajdete. Musíte však mít na paměti, že obtížnost je nevyvážená, AI tragická a příběh béčkový.

Fuse

Fuse splní svůj účel, a sice zasytí. Rozhodně se však nedá mluvit o nejchutnějším chodu letošního roku. Příběhová omáčka je až moc řídká a některé technické problémy vám doslova zhořknou v ústech.