FTL: Faster Than Light - Advanced Edition Recenze FTL - Advanced Edition

FTL - Advanced Edition

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

16. 4. 2014 22:26 14

Toto je volání o pomoc průzkumné lodi Tomusova Archa. Posádka je mrtvá, zahynula v důsledku ozáření. Jediní, kdo přežili, jsou Petr Strecker, který byl v době nehody na lodi ve stavu nevědomí, a jeho slimák, bezpečně uzavřený ve skladišti. Takže po probuzení za tři miliony let je Petr pouze ve společnosti tvora, jenž se vyvinul z jeho slizouna, a Jirky Bigase, holografické simulace jednoho mrtvého člena posádky.

Já jsem Predator, lodní počítač s IQ 6000. Což je stejně, jako má šest tisíc herních recenzentů.

KAM SE DOSUD ČLOVĚK NEVYDAL

Časy se mění. Není to tak dávno, kdy akce z pohledu první osoby byly doomovky, Slavia hrála celkem dobrý fotbal a FTL byla ta firma, co udělala Dungeon Master. Dnes je tahle třípísmenná zkratka symbolem úspěšného Kickstarteru menších rozměrů, špičkovou ukázkou procedurálního designu a povinností pro všechny, kteří se rádi dívají na Star Trek. Federační loď na úprku před armádou rebelů, která se chystá napadnout důležitou bázi, sektory s náhodně generovanou mapou plné překvapení a jedinečný bojový systém založený na vhodném cílení a dobrém časování akcí – to je FTL ve stručnosti. Zábavný mikromanagement posádky, zapínání a vypínání štítů, zbraní, dronů, dveří nebo maskovací komory; nervydrásající souboje, v nichž záleží na každém výstřelu, a galaxie plná překvapení. Kolikrát se stalo, že si hráčova Hentenprajz vesele plula vesmírem s trojitými štíty, průrazným raketometem a plazmovým dělem na přídi... načež se po nadsvětelném skoku dovnitř teleportovali čtyři hladoví Mantisové a posádku rozkousali na kousíčky tak malý, že červi ani nemuseli žvejkat?

Jak dny ubíhají, smiřujeme se se smutnou skutečností, že jsme sami v bezbožném, pustém, nepřátelském a nesmyslném FTL. Přesto ho musíte hrát, viďte?

LAPÁME PO VZDUCHU

NA POZICE!

Nenápadná, ale obrovsky užitečná je dvojice nových tlačítek pod panelem posádky. Lze si uložit její výchozí rozestavení v lodi a pak na jedno kliknutí poslat všechny tam, kde by měli být. Což se v bordelu po boji, kdy se tři léčili, dva opravovali a poslední hasil, dost hodí.

Vydání Advanced Edition je pro PC hráče příjemným dárkem. Veškerý nový obsah je totiž zdarma, a to ať už si hru koupili kdekoli. Zároveň pak FTL vychází i na iOS za cenu 10 dolarů. Dodatky k herním mechanismům i do interface by přitom obstály i za cenu běžného DLC. FTL veteránům totiž dávají mnoho nových hraček a zároveň skokové zvýšení obtížnosti dělá z již tak hardcore zážitku něco nepopsatelně pekelného... A přitom tak lákavého, až si hráč připadá jako můra před rozpálenou žárovkou.

Nejviditelnější novinkou je přidání další mimozemské rasy a lodi. Laniové jsou pomalí a neohrabaní tvorové, kteří mají unikátní vlastnost. Z prostoru kolem sebe vysávají dýchatelný vzduch, a tak se báječně hodí na přepady i bránění vlastní paluby: nepřátele totiž nejen kosí, ale i dusí. Prostorná laniovská loď má v základní výbavě hned dva nové moduly. Ošetřovnu nahrazuje klonovací laboratoř a vedle místnosti se štíty je nenápadná dvoučtverečková hackovací komůrka. Klonování je alternativou běžnému léčení: velitel posádky s funkční Clone Bay se nemusí bát smrti svých lidí, ti se po krátkém čase znovuzrodí (jen přijdou o něco svých schopností). Na druhou stranu, bojová zranění nelze vyléčit docela, ale vždy jen o malý počet hitpointů během skoku mezi jednotlivými uzly mapy. Inu: něco za něco. Hackování umožňuje nabourat se do systémů lodi protivníka a infikovat je čímsi na způsob viru Armageddon; tedy – prodloužit nabíjecí čas zbraní, sabotovat nahození štítů, uzamknout dveře nebo v kritickém okamžiku připravit posádku o možnost léčení. Hacking dává alternativní prostředek, jak se současně "probourat" více systémy cizí lodi, a to je téměř k nezaplacení, přestože, potvora, žere drony.

Na cestě zpět na Zem jsme narazili na mnoho podivných věcí. Minulý týden jsme objevili měsíc, který měl stejný tvar jako zadek Alžběty Trojanové. Obletěli jsme ho hned několikrát.

MOZKY! MOZKY!

O nic méně ničivý než hacking a přitom podobně rafinovaný je pak systém kontroly mysli. Jeho prostřednictvím lze obrátit na svou stranu jednoho člena soupeřovy posádky a přimět ho, aby v hypnóze ničil vlastní loď a bojoval s kolegy. Je otázkou, zda pak není zbytečný systém teleportace – Mind Control ji funkčně téměř nahradí a je o poznání bezpečnější pro životy posádky. Ale kdo by se nechtěl vůlí zmocnit mysli zpupného důstojníka a poručit mu hlasem, jemuž se nedá odolat: „K zemi, Gándhí, a padesát kliků!

Laniové jsou pomalí a neohrabaní tvorové, kteří z prostoru kolem sebe vysávají dýchatelný vzduch.

Větší množství systémů znamená nutnost volit. Pestrost možných strategií opět výrazně vzrostla, protože na žádnou loď se nevejde tohle vše naráz spolu s Cloakingem nebo drony. A je tu ještě jeden problém. Energetická náročnost. Částečným řešením je baterka – čtvrtý systémový modul, jenž na půlminutu přidá dva nebo čtyři dílky energie reaktoru.

Tři miliony let letíme vesmírem a zjistili jsme spoustu věcí. Nejvyšší formou života je člověk a nejnižší formou života je člověk, který hraje Minecraft.

TAK MU JI „FLÁKNI

Novým obsahem se hemží ale i herní obchody a z původní verze dobře známá místa. Jsou tu zbraně, které se postupně zahřívají ke kratší a kratší době přebití, zbraně, u nichž je možné střílet rovnou, anebo nechat nahromadit větší množství současně vystřelených projektilů. Účinné flaky, jež zasahují hromadou úlomků větší oblast nepřátelské lodi. A řada nových augmentací; mezi jinými třeba ultimátní věcička vhodně pro Mantis-žrouty, když po teleportaci zpět na loď automaticky vyléči přenesené bojovníky na 100 procent zdraví (!).

ODEMYKÁME

FTL - Advanced Edition

Úprav doznal také systém odemykání lodí, kdy na sebe nyní jednotlivé typy navazují. Vedle varianty A a B má pak většina ještě jeden alternativní design C. A přibyly také nové achievementy.

První desítky neúspěšných pokusů dojít až na konec Advanced Edition se tak nesou v duchu nadšeného objevování, co vše je v FTL nové. Jednotlivé prvky dobře zapadají do celkového herního systému a dávají hře novou šťávu. Je tu ale zádrhel v podobě vyváženosti. Laťka obtížnosti, který už tak byla hodně vysoko, teď visí někde na úrovni úspěchu u důstojnických zkoušek (a ano, hráči jsou v tomto případě věrnými bratry Arnolda J. Rimmera). A bohužel, úspěch dost záleží na náhodě; na některých místech hráč může vydělat spoustu "scrapu", jindy mu ale hra postaví do cesty už v prvním sektoru takového soupeře, který ho buď zničí úplně, anebo zruinuje následnými náklady na opravu. V kontextu zvýšené obtížnosti pak působí přímo jako výsměch zavedení nové úrovně Hard nad rámec standardních Easy a Normal, kterou by nedohrál snad ani Eso Rimmer.

Na tenké hraně mezi nespravedlností, frustrací a motivací pro další hraní prostřednictvím opakovaného selhávání možná Advanced Edition FTL skončila už na té špatné straně. Ale možná, že je to záměr. Vesmírné dobrodružství, které by hráče vedlo za ručičku a foukalo na sebemenší bolístku, by tu s námi asi nebylo rok a půl... a stále v dobré formě.

Jenom sympaťáci umírají mladí.

FTL: Faster Than Light - Advanced Edition

Výborné rozšíření návykové hry, které přináší zajímavý obsah k prozkoumání. Škoda jen, že to autoři trochu přepískli s obtížností.