Frozen Synapse Recenze Frozen Synapse

Frozen Synapse

Maggot

Maggot

12. 6. 2011 22:00 8

Sedíte v kanceláři a krčíce se tajně za monitorem, sledujete šéfovu kancelář. Práce už není na pořadu dne, zkrátka vás přepadla hravá uprostřed pracovní doby. Sázení mrkvičky už vás nebaví a hraní Counter-Strikeu by bylo drzé už samo o sobě. Studio Mode7 přichází s řešením v podobě tahové taktické akce Frozen Synapse, která v sobě snoubí rychlou akci, ale také faktor nutného myšlení. Rychlá i zapeklitá, jasná i překvapivá… přesně taková je Frozen Synapse. Nebojte se, hra vám promrzlé synapse příjemně zahřeje, leč nezavaří.

Velkou výhodou Frozen Synapse je, že ji můžete začít hrát a po několika, rychle odehraných misích, ji zase vypnout, nebo shodit na lištu a pokračovat později. Dalo by se říci, že se jedná o hru vyvíjenou k polednímu lenošení o přestávce na oběd, kterou tímto způsobem strávíte lépe, než když poobědváte cigaretu a šálek turka. Herní mapa je tvořena jednoduchý objekty, které symbolizují klasické chodby a překážky v podobě zdí, oken, nebo dveří, přičemž na celou situaci nahlížíte shora. Grafika hry je jednoduchá, leč vyhlazená, odpovídající a přesně vystihuje onu myšlenku, že hrajete taktický simulátor, v němž navádíte své vojáky v improvizované misi. A o tom také hra je – o improvizaci.

Tajná mise o páté

I přesto, že je multiplayer v podstatě esencí hry, kampaň pro jednoho hráče nabízí opravdu slušnou porci v podobě 55 různorodých misí, které neslouží pouze jako příprava pro online seance, nýbrž jako jejich rovnocenný ekvivalent. Jde o to, že každou misi hrajete po tazích, přičemž v jednom tahu si přesně nadefinujete, jak se mají vaše jednotky pohybovat a na koho útočit, to vše, za podpory mnoha vedlejších argumentů a parametrů, dělajících z jinak jednoduchého nápadu osobní peklo pro začínající hráče. Rozhodně se nesnažte dělat ramena a skočte jako první do tutoriálu, který vám dá potřebnou bravuru pro ostré působení. Základem je uvědomění si, kterou jednotku používáte a jak s ní zacházíte. Proto je potřeba rozlišovat pěchotu s automatickou zbraní, která je schopná střílet na větší vzdálenosti, důležité brokaře a raketometčíky, kteří mohou ničit i objekty roztroušené po úrovních.

Myšlenkou hry je tedy práce s jednotlivými tahy, během kterých se kompletně změní situace na bitevním poli. Tahu ovšem předchází příprava, během níž rozdáte pokyny jednotlivým vojákům. Můžete samozřejmě určit cílovou destinaci, i cestu, kterou k ní vaši vojáci povedou. Krom toho je potřeba pracovat i s rozkazy, které například umožňují vojákům útočit okamžitě, jak uvidí jednotku, případně se jí úplně vyhnout, nebo vyčkat na určité akce. Přesun mezi pomyslnými stanicemi pohybu lze i časovat, díky čemuž voják mezi jednotlivými přechody vyčká a posléze vykoná další akci. Což je nejlépe využitelné, pokud dokážete odhadnout další kroky nepřátelských vojáků. Ať už jako jednotlivec, nebo jako skupinka se může soustředit na konkrétní oblasti a vojáky, přičemž snaha vytvořit dokonalou taktiku mnohdy selže na banální odchylce v odhadu. Přesto lze jednotlivé pokyny řetězit a má to i své výhody – můžete se takto připravit na situace, ve kterých by normálně vaše postavičky zařvaly krutou smrtí.

Proto je dobré pravidelně využívat krytí za překážkami, klečení, ale také určení přesného směru míření, jelikož se vojáci sami neotočí, dokud jim nedáte příkaz. Což je popravdě vcelku iritující, někdy vám tah navíc nevyjde díky tomu, že je oponent zkrátka o milimetr vedle ve vašem zorném poli, nebo vám prostě nevyjde čas tahu. Jednotlivé tahy jsou totiž limitovány určitým časovým intervalem, který se průměrně pohybuje v rozmezí 5 a 15 sekund, přičemž pokud nestačí voják vykonat všechny přidělené úkoly, bude v nich pokračovat v dalším tahu, kdy už ovšem nebudou úplně aktuální. Proto je potřeba jednotlivé kroky rozmýšlet střízlivě. I přesto všechno je celá hra primárně o předpovídání dalšího tahu nepřátelských jednotek, které se hýbou pokaždé jinak, což souvisí se změnami arén, jež se kompletně překopou při každém opakování mise. Z padesáti procent tak musíte uvažovat o budoucích tazích, z dalších třiceti jim upravovat jednotlivé podmínky a ve zbylých dvaceti reagovat na aktuální situace. Dáme příklad. Řekněme, že proti vám stojí jeden obyčejný pěšák, který je z dáli podpořen odstřelovačem. Vy tedy musíte algoritmus naklikat tak, aby postava zabila vojáka v poli a neútočila z dálky na odstřelovače – netrefila by a následně zahynula. K tomu poslouží příkaz "Continue on Sight" kdy jednotka při spatření nepřítele nijak nezareaguje a bude pokračovat v pohybu. A na takových situacích je celá hra stavěná. Naštěstí je možné jednotlivé kroky simulovat ještě předtím, než tah odkliknete, což má ovšem jednu zásadní nevýhodu, a tu, že se nepřátelé zkrátka nehýbou. Díky tomu se často přistihnete, jak většinu vámi definovaných kroků mažete a zkoušíte znovu, a lépe nastolit pořádek v misi.

Při přecházení se rozhlédni

V psané podobě to zní možná zbytečně komplikovaně, pravdou je, že hraní samotné je nadmíru uspokojující i přes počáteční zmatky a lehce roztahané ovládání. Ve výsledku se však do hry dostanete opravdu rychle, jde jen o to, abyste pochopili základní principy, které připomínají programování. Stále jen zavádíte podmínky a určujete reakce na určité akce, přičemž se mozek musí, chtě nechtě, přepnout do režimu „Co kdyby?“. Chytlavé hratelnosti a přístupnosti napomáhá i fakt, že většinu misí nehrajete déle jak 10 minut, což ovšem nevylučuje, že se na některých z nich opravdu nepotrápíte. Vzhledem k originálnosti prostředí a místy obtížné předvídatelnosti nepřátel navíc nepoužijete metodu pokus-omyl, tudíž bude přeci jen potřeba zapojit i neodumřelé mozkové buňky. Nebo alespoň tvůrčího génia, který je schopen improvizovat i při smrtelně důležitých misích. Vzpomínáte si na jednoduché programovací prostředí, určené pro střední školy, jménem Karel? Tady to máte. Karel ovšem neměl nabitý kvér a žoldáky v zádech.

Pokud si chcete hru ozkoušet, klient pro singleplayerovou kampaň je kompletně zdarma. Pro multiplayerové hraní už je potřeba vytasit měšec, což se ovšem v případě Frozen Synapse vyplatí. Hlavní kampaň je solidní, 55 misí se rozděluje přes témata jako je ochrana neutrálních osob, eliminace, doprovod, odolávání nepřátelským vlnám a mnohem více, ovšem až s multiplayerem hra získává další litry šťávy. A ještě lepší je, že se na jejím konceptu zhola nic nezmění. Opět, jako první rozdáte pokyny, případně mrknete na simulaci pohybu (kde jsou nepřátelské jednotky statické) a ve finále potvrdíte tah. Hra končí, dokud není jedna strana úplně eliminována. Mezi režimy najdete jak klasickou eliminaci, tak hry s vytyčenými úkoly, kdy je potřeba například osvobodit rukojmí. Hra se dá hrát i v režimu, kdy vidíte pouze výsledná stanoviště a akce nepřátel, nikoliv jejich cestičky, což samozřejmě vyústí ve větší opatrnost, kdy je potřeba se hýbat po milimetrech a pečlivě si hrát se zorným polem vašich jednotek. Nebo alespoň to, po vás hra chce.

Legrační je, že multplayer často bývá nadstavbou hry pro jednoho, což v případě Frozen Synapse není tak úplně pravda. Oba režimy si totiž mohou směle konkurovat díky šikovné AI, aplikované na počítačem ovládané nepřátele. Přesto má smysl hrát i kompetitivně mezi komunitou, k dispozici máte rychlý textový chat a dokonce možnost přímého propojení s YouTube. Věčná škoda možná až příliš překombinovaného rozhraní, které působí složitě i po několika hodinách hraní, kdy už víte, kam sáhnout. Což ovšem nezmění vaše pozitivní dojmy, které při nezávazném postupu hrou nasbíráte. Samozřejmě je to něco za něco, musíte být ochotní alespoň trošku přemýšlet a odhadovat, o čemž taktizování je. Potvrdil by vám to Hitler, Stalin i dvojka Patton a Montgomery.

Frozen Synapse

Frozen Synapse vám potvrdí, že již existuje software, který vás dokáže nahradit. I přesto ji budete mít rádi.