Forza Horizon 4 Recenze Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

25. 9. 2018 07:00 38

Vícedílné herní série jsou různé. Některé se příliš nemění. Jiné jsou notně vyčpělé a kadencí kulometu vydávaná pokračování se u fanoušků nesetkávají s pochopením. Jsou tu i takové, které pendlují mezi peklem a nebem a tak nějak se nedokáží pevně chytit otěží kvality. Velmi výjimečně jsou tu ale ty, které i přes nezpochybnitelné kvality stále kráčí kupředu. No, a pak je tady Forza Horizon. Už před lety, při vydání dvojky, jsme si říkali, že lepší už to být nemůže. Houby, bylo. Trochu nečekané druhé pokračování open-world bratříčka kultovní série závodních pseudosimulátorů před dvěma lety prosvištělo slunnou Austrálií a dýchánek u protinožců navzdory předpokladům dokázal posunout hranice. V nejlepším se má přestat? Ale kdeže, tohle přísloví britští Playground Games neznají, těm na stěnách visí pořádně zářivé “až na doraz” a přivážejí další Horizon. Navíc na to šli (doslova) od lesa a místo v zásadě exotických destinací umístili tenhle benzínem provoněný festival na svou domovskou hroudu. Vítejte na Horizon UK.

PRVNÍ KRŮČKY

Značku Forza Horizon asi netřeba představovat. Původně spíše experimentální odbočka od veskrze seriózní okruhovky Forzy Motorsport od svého prvního dílu na Xbox 360 notně nabobtnala a z rozverného mladšího bratříčka se stala neřízená střela, která bez okolků zastiňuje svého příbuzného. A není se čemu divit, Forza Motorsport sice není nijak tvrdý a neúprosný simulátor, barevná a hravá open-world taškařice Horizon je přeci jen lákavější i pro hráče, kteří se virtuálním autům vyhýbají jako čert kříži. Je to navíc ztělesněním instantní zábavy. Sotva se minutu kocháte ostrovním panoráma, už sedíte za volantem jednoho z nejnabušenějších strojů ve hře a na plný plyn ho usměrňujete po klikaté silnici. Paradoxně však čtvrtý Horizon oproti svým předchůdcům lehce přibrzdil a minimálně z počátku je s dávkováním obsahu příjemně opatrný.

Od minula totiž došlo k několika změnám a narozdíl od trojky si i noví hráči si nebudou hned připadat jako na minovém poli

Možná za to může přelomový systém ročních období (o něm později), ale místo okamžité záplavy závodních událostí a kratochvil vás prolog Horizon 4 protáhne celým rokem jakési zahřívací kvalifikace, kde si pomalu oťukáváte jednotlivé herní systémy. Od minula totiž došlo k několika změnám a narozdíl od trojky si ani noví hráči nebudou hned připadat jako na minovém poli. Což nicméně neznamená, že po absolvování zmíněných úvodních hodinek neprotrhne Horizon své hráze a vaše mapa najednou nezačne připomínat menu v čínském bistru. Sotva stíháte ochutnávat nové typy závodů, už vám maník s přehnaně skotským akcentem nevybíravě naznačuje, že je támhle ve stodole schované auto, že se dalších osm závodů nevyhraje samo a… proboha, ty jsi ještě nevyzkoušel novou sérii driftovacích výzev? Příliš tomu nenapomáhá ani neskutečně překombinované hlavní menu, ve kterém se začnete orientovat možná po deseti hodinách hraní.

VĚTŠÍ, RYCHLEJŠÍ, KRÁSNĚJŠÍ

Jen co se vám ale otevře virtuální Skotsko v celé své nádheře a vaše garáž se, již tradičně, začne divoce plnit nastartovanými žihadly, stane se z odškrtávání všech bohulibých činností naprostý požitek. Nic hráčům známého neubylo, naopak přibyly jakési příběhové kapitolky s originálními výzvami. Vedle tradiční plejády typů závodů, rychlostních radarů, drift zón a skokánků se tak můžete vrhnout i do sféry showbyznysu nebo podnikání. Samozřejmě se opět nejedná o nic jiného, než jízdu dveřmi napřed v luxusních vozech, zpestření je to ale skvělé. Vrací se i tradiční srážení cedulí nebo lahůdkové showcases, vrcholy jednotlivých ročních období. Opět se závodí proti všemu, co vůbec nedává smysl, kromě obligátních stíhaček a vlaků slaví premiéru vznášedlo a terénní motorky. Skutečnou třešničkou na dortu je ale závěrečná výzva, která posouvá celý systém na novou úroveň zpracování.

Obrovské množství aktivit, nově vrstvených v kompaktnějších úrovních, velmi přirozeně vyplňuje rozsáhlou mapu Edinburghu a přilehlého venkova. Po podivně splácané a nezajímavé Austrálii se jedná o návrat na vrchol designu, závodní Skotsko je totiž neskonale boží. Svěží lesy, rozsáhlá jezera, řeky a říčky, rozsáhlé pastviny nebo malebná městečka, to vše doslova dýchá z obrazovky. Snad vyjma zbytečně nepřehledných lesů nemá mapa hluchá místa a přírodních i umělých pamětihodností je na ní ukryto až běda. A co je nejlepší, hned na čtyřikrát!

NA JAŘE UŽ NEZASEJU…

Největší novinkou Horizon 4 je bezesporu systém ročních období. Ty se sice mění všem hráčům globálně v přesně daný čas, po dobu recenzování jsme si užívali sychravého podzimu, během zmíněného prologu ale v rychlém sledu nahlédnete do všech okének roku. Na první pohled se to nemusí zdát, ale nápad je to přímo geniální. Každé roční období skrývá unikátní závody, výrazně mění ráz mapy a potažmo i podmínky závodění. Léto asi nejvíce připomíná klasický Horizon, jaro je pestrobarevnější a především mimo silnice pocítíte všudypřítomné bahno. Podobně je na tom i podzim, s tím rozdílem, že se ke slovu dostává jiná paleta barev a především naprosto magické nasvětlení scén. Mrazivá zima pak přináší výraznou změnu v podobě zasněžených silnic, ledu a rozšíření hratelného území o zamrzlé jezero. Z jedné mapy se tím rázem stávají čtyři různé, které je radost objevovat.

Na Xbox One X ve 4K je závodění naprosto ohromující

Grafický kabátek je nepřekvapivě šperkem hry. Asi bych se nebál Horizon 4 označit za jednu z nejlépe vypadajících her současnosti. Na Xbox One X ve 4K je závodění naprosto ohromující. Tradičně špičkové modely vozidel a detailně zpracovanou mapu doplňuje zmíněné vylepšené osvětlení, přinášející podstatně lepší efekty počasí nebo dynamické stíny. Svět také podstatně oživl, pohybují se po něm hospodářská zvířata a značně se rozrostly i možnosti destrukce prostředí. Konečně vám nejsou překážkou svodidla kolem dálnice!

ALOU DO BAHNA

I přes všechnu omáčku okolo je alfou a omegou hry stále trhání asfaltu a zápolení se soupeři. Jízdní model od minula žádných výrazných změn nedoznal. Samozřejmě celá hra působí o chlup variabilněji díky změnám počasí a podnebí, zlepšil se ale například pocit z hmotnosti vozidel. Především veterány už nepůsobí jen jako líné a krásné plechovky, ale v zatáčkách je cítit bytelná konstrukce na zoufale odolávajících podvozcích. Překvapivě jsou nově skutečně zábavné závody v terénu. Zatímco ve dvojce byl terén spíše ozvláštněním klasických závodů, v Horizon 3 už byly offroad závody plnohodnotnou součástí hry a díky notně nevyzpytatelné fyzice vyvolávaly potyčky mimo silnice sebevražedné sklony. Teď jsou svým způsobem plynulejší a ladnější, britský venkov jim zřejmě skutečně svědčí. A je jedno jestli závodíte v agilních buginách nebo těžkopádných SUV.

Forza Horizon 4

I přes arkádovou hratelnost navíc není krocení mnohakoňových bestií taková hračka, jakou byste čekali. Se všemi asistenty samozřejmě dojede do cíle i moravský houbař s pár panáky v krvi, po jejich vypnutí si ale začne hra klást až překvapivé nároky. Při jízdním modelu v režimu simulace bych se navíc nebál Horizon 4 nazvat skutečnou výzvou. Ano, ani zdaleka se nejedná o simulaci a pokud jste motofašista, který se rochní výhradně v Live for Speed a Asseto Corsa, můžete jít s pohrdavým pohledem o dům dál. I náročnější závoďáci si ale přijdou na své a zkoušení nových vozidel je zaručená zábava.

SELHÁVAJÍCÍ IMPORT

Závodní hry vedle jízdního modelu stojí a padají i na vozovém parku. Ten je opět poplatný zasazení, místo australských monster tak dostáváme stříbřitou ostrovní eleganci a letité klenoty motoristické kultury. Pokud patříte k příznivcům Aston Martin, Jaguarů nebo britských specialit jako je MG, budete muset často měnit spodky. Opak však nastane v případě, že obdivujete japonskou techniku, díky přetrvávajícím potížím s licencemi se totiž stala nemilá věc. V početném čtyř(a více)kolovém ansámblu opět chybí některé silné značky, jmenovitě například Toyota a Mitsubishi. Budiž, první zmíněnou zastupují alespoň terénní vozy, předimenzovaný Hillux ale nenahradí požitek z klouzání v GT86, tuneři musí oželet absenci AE86 a splašená Impreza jen se slzou v oku marně vyhlíží svého odvěkého rivala na bahnité rallye trati. Škoda.

Vrcholné nabídce dominuje sexy exotické trio Vulcan, Chiron a Senna

Nabídka vozů obecně působí lehce rozpačitě. Opět nechybí různé speciality, od tříkolové vylomeniny Reliant Supervan, přes typické “black cabs” až po futuristický závodní kamion od Volva. Vrcholné nabídce dominuje sexy exotické trio Vulcan, Chiron a Senna. Při hledání svých oblíbenců pro jednotlivé závody vám ale nezřídka vytane na mysl, že některé kousky závodní historie či střízlivější silniční přibližovadla chybí. Ano, spoustu děr zřejmě zalepí nadcházející DLC. Ale… rozumíme si.

PRVNÍ MÁJ, ZÁVODĚNÍ ČAS

Skeptik by mohl namítnout, že se od minula mnoho nezměnilo. A ono tomu tak v zásadě je. Šrouby jsou ale zase o pár otoček dotaženější, celé soukolí běží bez jediného zadrhnutí. Změny ročních období, nové online režimy či možnost oblékat svého řidiče se ale počítají. Forza Horizon 4 vám navíc dá přesně to, co od Horizonu chcete. Naprosto vypilovanou zábavu v královském audiovizuálu, živý a neotřelý soundtrack, bohatou nabídku aktivit i vozidel či obrovskou trvanlivost. Pokud jste hráli předchozí díl a hledáte něco odlišného, budete zklamáni. Za jakýchkoliv jiných okolností na vás ale čeká totální benzínová nirvána v tom nejvíc cool podání. Ne úplně bezchybná, alternativu byste ale v dnešní době hledali jen těžko.

Jak to jen v Playground Games dělají?

Forza Horizon 4

Lepší, hezčí, vypilovanější. Forza Horizon 4 je dalším krokem evoluce arkádového závodění.