Football Manager 2009 Recenze Football Manager 2009

Football Manager 2009

Ulrik_

Ulrik_

21. 12. 2008 23:51

Položme si otázku. Co čekáte od konverze úspěšné hry, která právě dorazila na PSP? Stejný zážitek a nebo v poměru "je to menší, tedy méně funkční" odpovídajícím způsobem ořezanou verzi, u níž přivřete oči nad mnohými nedostatky jen proto, že je na PSP? Pokud se spokojíte s druhou možností, nemusíte dál číst a zřejmě by vám nevadil ani Bomberman bez výbušnin. Vy ostatní si vyslechněte pár argumentů, proč i přes toleranci k formátu PSP nemůžeme z této konverze skákat do stropu a zvláště v našich končinách.

Co je malé, to je milé

Samozřejmě je PSP handheldem, který má své limity, a skutečně od něj nejde očekávat, že stejně jako jeho PC bratr přinese 3D zápasy. Jenže na druhou stranu, množství obsahu, pro nějž je Football Manager oblíbený (a trojrozměrný model zápasu to není) by nemělo mít ani na malém displeji problém, a pokud absentuje, je to špatně. Protože my, kteří jsme na úvodní otázku odpověděli první možností, nechceme polovičatý produkt, nad nímž se máme slitovat jen proto, že je mobilní a že se nám nabídka her v poslední době notně zúžila. A bohužel je třeba konstatovat, že tady nám FMH09 selhává. Přitom by se dalo říci, že není co zkazit. Základní myšlenka Football Manageru je de facto neprůstřelná, šance vést svůj tým a rochnit se v tunách statistik a nastavení by měla být fungující bez ohledu formát a jediným limitujícím prvkem by mělo být ovládání. A ono není, i když ani tady to není nejrůžovější.

And best scorer of ChL is... Antonin Kuliferda!

U FMH totiž narazíte už u základní premisy "vést svůj tým". To se vám splní jen pokud žijete v zemi, která skutečným fotbalovým a nebo komerčním gigantem. Což znamená, že pokud chcete vést tým z České republiky, máte smůlu. V Anglii sice můžete hrát za všemožná Blata a Horní-Dolní -ester, ale nečekejte, že povede někoho z našich každoročních účastníků evropských pohárů (ano, stejně mohou nadávat Rumuni z Kluže a ano, vím, že je to u nás každý rok horší a horší). Pokud se tedy ujmete klubu z větších lig a podíváte se po svých oblíbencích z Gambrinus ligy (ano, vím, že každý rok jde kupovat méně a méně solidních hráčů), spláčete nad výdělkem. Každý z týmů má reálné dva, číslem 2, hráče a zbytek doplňují imaginární Frantové, Jágrové, Nedvědové a Plašilové. Dobře, u některých týmů to není překvapivé, ale když i v pražských S najdete jen dva z několika reprezentantů, je něco špatně. Ve výsledku jsou pak oni dva reální hráči absurdně nadhodnoceni a vzniká další problém se statistikami. Průměrní hráči mají schopnosti příliš zvednuté, stejně jako největší evropské hvězdy, které se podobají polobohům. Tímto občas trpí PC verze, ale zde jde o absurditu. Když se k tomu přidá poměrně nablblá AI, která až nápadně často dostává zájem o hráče, které jste právě začali scoutovat, vznikají situace, kdy se o Necida rve Manchester United, Real Madrid a Inter Milán, aby nakonec přestoupil do třetího jmenovaného za cenu v přepočtu vyšší než miliarda korun. Tady dostává ránu snad největší deviza Football Manageru, realističnost. A přiznám se, že osobně u mne jde potěcha ze hry rapidně dolů, když jsem limitován výběrem odkud hráče nakupovat.

Dvourozměrné prostřihy

Oproti loňskému, poněkud betaverznímu ročníku se letos v handheldové podobě poprvé objevuje oblíbený 2D zápasový mód, familierně zvaný nahánějící se kolečka. Jenže jak to na PC funguje a vytváří atmosféru skutečného zápasu, u handheldu udělali soudruzi ze Sports Interactive chybu. Člověk by i prominul míč zvící poloviční velikosti hráčů, ale neodpustí už zobrazované situace. Velkou část z nich totiž tvoří standardní situace a všechny prostřihy trpí stejnou věcí - pozdním pohledem na hřiště. Než se rozkoukáte, kolečka už vesele víří a se zpožděním (ale ne takovým jaké má váš mozek) bliká GOAAAAAAL!!! Zmizel ten skvělý pocit očekávání, zda tahle akce skončí gólem, než mrknete, znáte výsledek, protože 2D režim většinou ukáže jen finální střelu plus nahrávku na ni. Už nevynadáte svému svěřenci za to, že zadrbal dlouhou kombinaci, pasivně sledujete sled animovaných střel a po čase 2D mód vypnete úplně, protože při textovém zpravodajství je hra mnohem atmosféričtější.

Křup, křup, to nic, to je jen má artritida

Je třeba ale pochválit ovládání, které se s limitovanými možnostmi PSP porvalo se vší možnou silou. Využito je každé tlačítko a díky tomu má FMH skoro všechny taktické možnosti PC verze. Dokonce nám zůstalo i definování pohybu hráčů do strany, což FM09 již nemá. Bohužel stále nemáme team-talky a ani konference, což by některým z nás mohlo vadit a přiznejme si to, vadí. Důležité ale je, že jde (v rámci mezí) ovládáním nastavit i jemné nuance vaší taktiky. Nicméně nepopírám, po pár odehraných herních měsících mne už bolely prsty ze všeho toho překlikávání a prolézání statistikami. Nicméně hru jsem většinou končil kvůli nespokojenosti s obsahem nežli z únavy organického materiálu. Celkově ale s FMH nejde vyslovit spokojenost. Co z toho, že můžete koučováním týmu trávit i cesty MHD, když zážitek oproti PC verzi není plnohodnotný a to i s přihlédnutím k logickému omezení PSP. Nabízí se palčivá otázka - je toto budoucnost všech PSP konverzí? Polovičatý polotovar, nad nímž se máme slitovat protože je na PSP? Vzpomínám, že byly časy, kdy tohle neplatilo...

Football Manager 2009

Velmi rozpačitá verze nejlepšího simulátoru fotbalového trenéra bohužel kromě vylepšeného ovládání nepřináší nic přínosného a v některých fázích hry vysloveně hoří.

Velká svoboda ve stanovení taktiky není omezena ovládáním, které sedne do ruky i přesto, že PSP má jen pár tlačítek.