Football Manager 2021 Xbox Edition Recenze Football Manager 2021 Xbox Edition

Football Manager 2021 Xbox Edition

21. 12. 2020 21:00 1

Řada žánrů je takovým či onakým způsobem pevně spjata s platformami. Point and click adventury, realtime strategie nebo tycoony jsou vlastní počítačům. Sportovní hry, bojovky nebo městské akce zase spíše konzolím. Rozhodně to ale neznamená, že by nevycházely i na druhém druhu přístrojů, v uplynulých letech se tyto rozdíly ostatně smazávají ještě více než kdy dříve. Právě to je případem Football Manageru. Série, která je typicky záležitostí své oddané hardcore komunity PC hráčů (pomineme zjednodušené verze pro mobily a tablety), vyšla třikrát na Xboxu 360, mezi lety 2005 a 2007. Šlo však o poměrně jasné fiasko, konzoloví fanoušci si o ní tedy mohli nechat jen zdát. Až dosud.

Časy se mění a ostřílení vývojáři ze Sports Interactive se rozhodli ideu fotbalového manažera na gamepadu vzkřísit. Ne snad, že by šlo o novou vlajkovou loď série, to ani náhodou. Studio stále propaguje především svůj “plnotučný” příspěvek do série, který je stále dostupný jen a pouze na počítačích. Konzole Xbox, ať už nejstarší Xbox One, nebo žhavě aktuální Xbox Series X, dostaly do vínku svou vlastní verzi. Stojí za pořízení?

KRKOLOMNÝ FOTBÁLEK

Už z předchozích řádků je patrné, že se na konzole nedostala klasická, plná verze hry, ale její modifikace. V podstatě jde o překlopenou verzi “Touch”, kterou znají hráči na tabletech, ačkoliv je už několik let dostupná i na PC a vždy je součástí koupě základní hry. Jednoduše řečeno, Xbox Edition (stejně jako Touch) je jakási zjednodušená, dynamičtější varianta. Nejde tedy o mobilní verzi s minimem možností, jen se tentokrát virtuální manažeři nemusí zabývat tiskovými konferencemi, rozmluvami s hráči, některé prvky taktiky jsou o něco přímočařejší a hráči se mimo jiné nemusí “učit” hrát v nových rozestaveních, prostě jej umí okamžitě. Stále je však k dispozici plná databáze desítek a stovek lig, tisíců a desetitisíců hráčů, béček, juniorek (i když i tady je znát jisté šetření, to už ale pocítí jen opravdoví maniaci - skauti) a poměrně komplexní systém taktik a instrukcí. I samotné zápasení je trochu omezenější. Zjednodušená komunikace s hráči se na hřišti vede skrze jednoduché výkřiky “Motivovat”, “Pochválit”, “Zkritizovat” a není nutné vybírat náladu nebo podtón hlasu.

Asi nejzásadnějším bodem, jak už to u strategií na konzolích bývá, je ovládání.

Nebudu tady tak úplně rozebírat, jak se Football Manager hraje, nebo jaké jsou změny oproti dřívějšku, neboť nejsem úplně hardcore fanouškem série. Pojďme si tedy Xboxovou verzi rozebrat s čistým štítem. Asi nejzásadnějším bodem, jak už to u strategií na konzolích bývá, je ovládání. Nefanoušci často Football Manager nazývají jakousi tabulkovou hrou. Zábavou, která se točí kolem nekonečného zírání do stránek plných čísel, textů a symbolů, ze kterých občas vypadne nějaký šeredný render primitivních zápasů. Naprosto klíčové je se v těchto záložkách, složkách, vyjížděcích a vyhledávacích polích, korespondenci nebo grafech dynamicky pohybovat. S myší v ruce je to samozřejmě hračka, ale na gamepadu?

Nalijme si čistého vína. S gamepadem je ovládání naprosto příšerné. Vážně. K jistým krokům k uživatelské přívětivosti samozřejmě došlo, celý koncept ovládání analogovými páčkami a směrovým křížem je ale úplně zoufalý a neergonomický. Každý ze zmíněných ovládacích prvků pohybuje označovacím “blokem” v jiné úrovni, levým analogem tak poskakujete po celých odděleních ovládacích prvků a směrovým křížem provádíte podrobnější výběry (lépe to popsat neumím). To je neuvěřitelně zdlouhavé, nepřesné, některé prvky a tlačítka prostě zaboha zvolit nejde, a třeba střídání hráčů, které je i s myší v ruce trochu… krkolomné, je na gamepadu prakticky neproveditelné. Naštěstí nechybí možnost přepnout na klasický kurzor, ten je nicméně při ovládání analogovou páčkou k uzoufání pomalý.

NA KAFE

Nepoužitelné ovládání navíc není jediným problémem konzolové verze. Naprosto bizarní je problém s vyhledáváním (nebo vytvářením manažera). Kdykoliv do hry zadáváte nějakou hodnotu, tedy jméno, příjmení nebo název turnaje, hra se na neúnosně dlouhou dobu zasekne. Zadávání navíc probíhá velmi zvláštní formou skrze dashboard, který evidentně není na přímé využití ve hře úplně vhodný a dělá technickou neplechu. Vyhledávání, které je ve Football Manageru celkem klíčovou součástí hratelnosti, je tak malá agonie.

I samotné hraní je protkané chybami a nedodělky, které snad zmizí s prvními aktualizacemi. Dost citelný je přehnaný výskyt penalt. Hned v prvním zápase hry jsem byl svědkem sedmi trestných kopů, během dalších pár zápasů jsem byl svědkem asi deseti dalších. V některých zápasech se prostě s penaltami roztrhne pytel. Diskutabilní jsou také různé hodnocení klubu. Představenstvo Slavie totiž celkem mlčenlivě přešlo výhry nad Dortmundem nebo Interem v Lize mistrů, vyřazení s Barcelonou už ale považovalo za naprosté zklamání a manažerské křeslo se pode mnou nebezpečně zachvělo, protože jsem si na Nou Campu (v sezóně 2020/21) dovolil dostat gól. Opakovaně mi taky ugandští, senegalští nebo polští hráči tvrdili, že do takové země třetího světa, tedy České republiky, ani nepáchnou, a že klub nemá žádné ambice ani zázemí. I když mi díky evropským úspěchům na účtě svítily obří sumy a nabízel jsem pohádkové kontrakty. Ne, v Lechii Gdaňsk jsme prostě zvyklí na nějaký standard, který ve Vršovicích neznáte.

Hra dost zvláštním způsobem kalkuluje s vlivem koronaviru.

Bonusem je podivně chaotický kalendář a systém soutěží. Pořadí dle koeficientů neodpovídá realitě, systém české ligy byste asi nepoznali a hra dost zvláštním způsobem kalkuluje s vlivem koronaviru, který ale není “kanonický”. V průběhu první sezóny tak měly některé kluby v jeden moment některé týmy odehrány tři zápasy, zatímco jiné klidně sedm, ale hlediště byla plná. To vedlo k obrovským prostojům nebo naopak neexistenci zimní pauzy a extrémně nabitým kalendářům. Druhá sezóna naštěstí probíhá v pořádku.

NO TAK URČITĚ

Že zatím konzolový Football Manager vypadá jako jasné fiasko? Inu, vypadá. Ve skutečnosti jej ale jedna zásadní věc zachraňuje. A to ten fakt, že je to prostě Football Manager. Vedení klubů, nimrání ve statistikách a psaní vlastních příběhů jsou stále naprosto neuvěřitelně návykové a u hry jsem zničehonic seděl několik večerů v řadě. Několik večerů, které jsem měl investovat do důležitější práce. Ale ty poháry se samy nevyhrají.

Football Manager 2021 Xbox Edition

Když se přenesete přes příšerné ovládání a podivné chyby, případně zapojíte myš, nebo využijete funkce Play Anywhere a hraní na konzoli nakombinujete s počítačem, dostanete skvělou zábavu. Zjednodušená verze sice nenadchne hardcore hráče, ale ti stejně mají nainstalovanou tu plnohodnotnou na svém počítači. Cílová skupina ocení spíše o něco menší časovou náročnost. Když pomineme pochybné vyhledávání, je technický stav velmi dobrý. Na Xbox Series X se hra načítá a simuluje velmi rychle a zápasy probíhají naprosto bez problémů. In-game engine pak vypadá (v rámci možností a toho, na co jsme u Football Manager zvyklí) celkem k světu. Jednotlivé verze se mezi sebou liší především množstvím plně simulovaných lig. Na konzolích Series jich může být 10, systémy One už jich zvládnou jen pět (mluvíme o ligách, které probíhají tak detailně, že v nich můžete trénovat, lze je v průběhu hraní měnit). Xbox Series S a X také nabízejí nativní 4K rozlišení.

Pokud tedy nemáte příliš výkonný počítač, nebo si chcete jen tak užívat méně komplexnějšího Football Managera, je Xbox Edition celkem slušnou volbou, navíc za rovnou tisícovku. PC verze ale zůstává tou lepší možností, především kvůli příšernému ovládání, na které si musíte zvyknout. Nebo se o to alespoň pokusit, protože je v případě Football Manager 2021 ono “zvykání” opravdu, ale opravdu bolestivé.

Z technických důvodů máme k dispozici jen oficiální screenshoty.

Football Manager 2021 Xbox Edition
Xbox Xbox Series X | S

Slušný Football Manager, který ale rozhodně nelze zaměnit za plnohodnotnou PC verzi. Hlavním problémem je šílené ovládání, kterému sekunduje řada technických problémů. Hře ale nechybí neuvěřitelná návykovost. Nenároční zájemci o manažering budou spokojeni.