Football Manager 2019 Recenze Football Manager 2019

Football Manager 2019

Tomáš Urbánek

Tomáš Urbánek

13. 11. 2018 16:30

Zdá se mi, že velkým trendem fotbalového světa je v posledních letech zpřístupňování. A nemám tím na mysli jen sledování stále více a více zápasů díky neskutečné nabídce, u nás tedy jen některých, televizních stanic. Jde hlavně o možnost se i jako běžný fanoušek stále více dívat pod pokličku. Pokročilé statistiky téměř v reálném čase, obrovské a detailní databáze hráčů i s podrobnou historií (kdo netráví hodiny na Transfermarkt, ať hodí soupiskou Portsmouthu před sezonou 2003/2004) a hlavně obrovská popularizace blogů s taktickými analýzami. A možná právě proto nový díl nejlepší manažerské série v historii vycítil možnost přivést do svého týmu fanoušků nějaké nové posily. Nasadit si kloppovské brýle a naordinovat svým hráčům gegenpressing nikdy nebylo snažší, a tentokrát k tomu dostanete i notně vylepšený tutorial. To celé je zabalené v drobně vylepšeném grafickém kabátku. Nejedná se o nějaké zásadní překopání uživatelského rozhraní, vše důležité najdete stále na svém místě, ale i tak toto vyžehlení potěší, přeci jen, je to hra, na kterou budete nejspíš koukat opravdu hodně dlouho.

„STŘÍLET, MUSÍME VÍC STŘÍLET..."

“…jinak toho góla nedáme, ale my ho dáme, nebojte se!” Jasné instrukce Kamila Vacka z poločasového rozhovoru zápasu Sparty proti Teplicím, který rozhodoval o titulu v ročníku 09/10, nakonec fungovaly, ale zkoušeli jste si někdy něco podobného nastavit v předchozích dílech Football Manageru? Ano, občas to bylo opravdu na dlouho a i když dostávala obrazovka s nastavením taktických instrukcí pravidelná vylepšení, stále to byla poměrně těžkopádná “zábava” v podobě naklikávání pár desítek kolonek. Letos je to trochu jiné. Možnost mít několik uložených taktik už je v jisté podobě v sérii dlouho, ale tentokrát se s ní pracuje o něco elegantněji. A nejen začátečníci jistě ocení sadu předpřipravených možností, protože ty nově nejsou jen o rozestavení hráčů na trávníku, ale obsahují i kompletně připravené instrukce. Válcujete domácí ligu taktikou na krátké přihrávky s vysunutou obranou, ale najednou v předkole Evropské ligy přijede výrazně silnější soupeř? Stačí dvakrát kliknout a hráči už ví, že tentokrát se musí zakopat před bránou a čekat na možnost rychlých protiútoků. Nováčkům to dost výrazně usnadní vstup do hry, veteránům série ušetří čas. A nic vám nebrání si pak přednastavenou taktiku upravit k obrazu svému, i na to je tu nyní víc prostoru.

Možnost mít několik uložených taktik už je v jisté podobě v sérii dlouho, ale tentokrát se s ní pracuje o něco elegantněji. A nejen začátečníci jistě ocení sadu předpřipravených možností

Hra umožňuje nastavit si různé instrukce pro různé fáze zápasu - když držíte míč, když je váš tým v přechodové fázi a když má míč soupeř. Problémem ale i nadále zůstává, že všechny tyto možnosti jsou sice pěkné, ale pokud v zápasovém enginu nesledujete téměř celé utkání v reálném čase (nebo se nehrabete v detailních statistikách), máte málokdy tušení, kde je vlastně problém a proč to vašim borcům nešlape. Hra sice nabízí poměrně dost rad od asistentů a jiných zaměstnanců klubu, ale často to bývají nesmysly ve stylu “musíme víc centrovat”, po několika minutách následované další radou  - “moc centrujeme, zkusme podržet míč”. Několikrát se mi dokonce stalo, že jsem po první půli pohodlně vedl o několik branek s držením míče přes 60 %, na což můj věrný asistent reagoval výtkou, že moc ztrácíme míč na polovině soupeře.

TRÉŇO, DÁME NA DVĚ?

Nápovědy asistentů se ale budou hodit hlavně v novém tréninkovém režimu, který je druhou zásadní novinkou letošního dílu. Nyní máte detailnější kontrolu nad tím, co vaši svěřenci procvičují. Každý den je rozdělen na tři bloky, které je nutné vhodně vyplnit tak, aby se stihlo natrénovat vše potřebné, ale zároveň borcům zbyla ještě nějaká energie do zápasů. Případně vše doplnit individuálním tréninkem zaměřeným na konkrétní herní dovednosti a nácvik hry na jiné pozici. Samozřejmě je možné si to celé nastavit dle libosti, ale nový systém se občas chová trochu nelogicky, takže je asi lepší opět využít jeden z přednastavených tréninkových plánů, který si vždy lehce upravíte podle aktuálních potřeb. Ale ani hotové plány nepostrádají jistou variabilitu, najdete tu hned několik zaměřených na přípravu před sezonou, slušnou nabídku útočných i defenzivních a dokonce i několik odpočinkových.

Osobně jsem se bavil s několika lidmi, kterým se tým vyloženě rozložil zevnitř jen kvůli tomu, že hráči sami od sebe chtěli trénovat něco, co jim ale v danou chvíli bylo úplně k ničemu.

Celá změna v tréninkovém systému bude hrát do karet největším FM veteránům, kteří nehodlají nic ponechat náhodě a mají přehled o fotbalovém tréninku ve skutečnosti, ale pro “běžné” hráče, nebo dokonce úplné nováčky, je narozdíl od zbytku hry letos spíše trochu zbytečnou a matoucí komplikací. A to jsem ještě měl štěstí na poměrně disciplinovaný tým, který mé tréninkové metody přijal bez větších problémů. Jiní takové štěstí neměli a osobně jsem se bavil s několika lidmi, kterým se tým vyloženě rozložil zevnitř jen kvůli tomu, že hráči sami od sebe chtěli trénovat něco, co jim ale v danou chvíli bylo úplně k ničemu.

O něco lepší mi naopak přijde samotný dopad tréninku na to, jak si hráči v zápasech vedou. V minulých dílech se mi stávalo, že jsem trénoval útočné standardní situace do úmoru a výsledkem byly dva góly z rohu za celou sezonu. Letos mi zatím stačilo několik tréninkových jednotek a zlepšení bylo patrné. Možná je to ale tím, že se dají trénovat konkrétnější dovednosti, které se pak v zápase lépe vysledují.

HREJ POŘÁDNĚ!

Ostatně sledování zápasu je velké téma každý rok. Současný zápasový 3D engine se sice zase o trošku posunul v detailech, ale na první pohled je stále stejný už od svého uvedení v ročníku 2009. A nutno podotknout, že už to prostě nestačí. Nestačí to dokonce tolik, že občas většinu zápasu hraju raději v té staré podobě, kde se sice za míčem honí jen barevná kolečka s číslem, ale mám z toho lepší přehled o rozložení hráčů na hřišti a nemusím se vztekat nad zoufale špatnou a nerealistickou animací, která i z té sebemenší chyby a ztráty míče udělá něco, co vypadá, jako kdyby hráč dostal na místě infarkt, epileptický záchvat a zásah paralyzérem najednou.

Drobně se zlepšilo chování hráčů na hřišti, dělají trochu méně vyložených nesmyslů, snaží se, ale některé klasické FM situace stále zůstávají.

Co se však od loňska změnilo k lepšímu jsou reakce hráčů na vývoj zápasu a na to, co na ně od postranní čáry pokřikujete. Každý hráč má svůj ukazatel momentálního rozpoložení a je jen na vás, co na něj zavoláte, aby se u něj místo “Nezaujatý” objevilo “Nažhavený zpětnou vazbou”. Hulákání rychlých pokynů typu “Dejte do toho všechno!” nebo “Hrajte opatrně!” už je ve hře nějaký ten pátek, ale letos jsem to snad poprvé začal využívat opravdu pravidelně. Nejen že to je pohodlnější a rychlejší, ale rozhodně to přináší i autentičtější pocit trenéřiny než zapauzování hru a 10 minut štelování na obrazovce s taktikou. Ale i to tu stále má své místo a právě při zápase možná nejvíce využijete onu už zmíněnou novinku s přepřipravenými taktikami. Nejednou jsem ocenil, že když zrovna potřebuju na posledních 10 minut totální beton, nemusím vše dělat ručně. Stačí jedním kliknutím vybrat z nabídky a můžu si pak být jistý, že mi to nepokazí levý obránce, u kterého jsem omylem zapomněl nastavenou instrukci typu “zůstávej vepředu a nechoď do tvrdých zákroků”.

Drobně se zlepšilo chování hráčů na hřišti, dělají trochu méně vyložených nesmyslů, snaží se, ale některé klasické FM situace stále zůstávají. Není nad to běžet do úniku, pak se zcela nesmyslně zastavit a přihrávat, místo pokračování na bránu. Příjemnou změnou je i zavední videorozhodčího, který se sice nehlásí o slovo moc často, ale dokáže se postarat o nějaké to napětí navíc.

NADĚJNÝ VÝSLEDEK DO ODVETY

Tak jak to tedy letos celkově dopadlo? Je tohle konečně ten ročník, který přinese tolik potřebné a očekávané zásadní změny? Ne. Je to ročník, který je mnohem lepší než předchozí a posouvá zážitek z manažerování na jinou úroveň? Jak pro koho. Mnozí si jistě vystačí s pokračováním své kariéry v loňském manažeru, ale pravdou je, že kdo si vyzkouší 2019, už se bude těžko vracet.

Mnozí si jistě vystačí s pokračováním své kariéry v loňském manažeru, ale pravdou je, že kdo si vyzkouší 2019, už se bude těžko vracet.

Neodehrála se žádná revoluce, ale do hry přibylo několik drobnějších úprav, které vedou k přehlednějšímu a ucelenějšímu zážitku u kterého i méně zkušení mají představu o tom, co se vlastně v jejich klubu děje, proč se to děje a co by asi bylo dobré udělat, aby se situace zlepšila. Pokud kolem FM série stále jen kroužíte z povzdálí a říkáte si, že by bylo moc fajn do toho někdy proniknout, letos to zkuste. Pokud patříte mezi ty hráče, kteří mají v každém ročníku několik set hodin, tak ten letošní… nejspíš už stejně dávno hraje, co si budeme nalhávat.

Hru si můžete koupit v e-shopu Xzone.cz

Football Manager 2019

Letošní díl je tradičně tím nejlepším, co série nabízí, ale tentokrát si ještě navíc připravil drobný facelift a lákadla pro nové hráče. Manažerování je dostupnější zábavou a čím dál tím lépe je postaráno i o nové hráče. Změny nejsou velké, ale potěší i ostřílené veterány.