Football Manager 2018 Recenze Football Manager 2018

Football Manager 2018

Tomáš Urbánek

Tomáš Urbánek

30. 11. 2017 20:00 2

Tento rok pro mě, jako fotbalového fanouška, přinesl spíš zmar a trápení, než nějaké výbuchy nadšení a přívaly radosti. Ano, z části si za to můžu sám, kdo jiný se zdravým rozumem by fandil Spartě a Arsenalu, ale zklamala mě třeba i aktuální FIFA. Listopad však, kromě bezvýznamné reprezentační přestávky (vida, další utrpení) přináší jednu událost, na kterou se poměrně dá spolehnout. Vychází totiž nový Football Manager!

Dlouhé série sportovních her to mají složité, často musí čelit nařčení širší veřejnosti, že se jedná pouze o aktualizaci soupisek. A u Football Manageru to, kvůli jeho vnitřní komplexnosti, ale vizuální strohosti, kde změny nejsou vidět na první pohled, bývá ještě o něco intenzivnější. Ale zasvěcení fanoušci kolikrát nové prvky spatří hned a stávají se pro ně tak zásadními, že si neumí představit krok zpátky na předchozí díl. Letos je jednou z podobných novinek bezesporu nový systém týmové chemie. On tedy není až tak nový, v nějaké podobě je ve hře již delší dobu, jen byl až doteď skrytý a hra se podle něj rozhodovala na pozadí. Tentokrát se ale pro hráče otevírá v plné parádě a můžeme s ním operovat při rozhodování o osudech našich svěřenců. Co bylo kdysi skryto pod povrchem a způsobovalo, že se občas fotbalista naštval, ale nebylo úplně jasné proč, je teď přehledně dostupné v několika tabulkách. Kdo jsou vůdci kabiny a kdo naopak stojí stranou? Kteří hráči se mezi sebou mají rádi i mimo hřiště a je snad někdo vyloženě odstrčený mimo od ostatních? To všechno může hrát důležitou roli při sestavování té správné fungující kabiny.

NE, S TÍMHLE HRÁT NEBUDU!

A když je potřeba vyzkoušet funkčnost kabiny, který tým by v současnosti mohl být vhodnější, než pražská Sparta. Založením svého manažera jsem vlastně vyhodil kolegu Stramaccioniho předtím, než odtrénoval jediný zápas, ale hlavně mi po něm v kabině zbyl pořádný zmatek. A dá práci to nějak urovnat do použitelné podoby. Hra sice prostřednictvím asistentů poskytuje rady, ale ty jsou většinou ve stylu “Máme v týmu moc vůdčích typů, to není dobře” a hned pod tím “Jeden z vůdčích typů bude končit kariéru, bude nám chybět, co budeme dělat, pomoc!”. Také mi přišlo, že v novém systému jsou hráči o něco citlivější. Stačí malý detail a morálka z krásně zelené šipky nahoru letí strmě dolů až někam k oranžovým a červeným hodnotám. Koukám na tebe, Vašku Kadleci, ty tréninky fakt nejsou přehnaně intenzivní, tak se uklidni! A věřte, že když si znepřátelíte vlivného hráče, tak budete mít problém poněkud rozsáhlejší, než když vám na lavičce bude sedět sice nespokojený, ale bezvýznamný mladík, který před sezonou přišel z druhé ligy. Stejně tak je potřeba dávat pozor, do jaké sociální skupiny onen hráč patří, protože někdo sice může být úplně tím nejposlednějším náhradníkem, ale když se mimo hřiště hodně baví s kapitánem, tak je najednou lepší ho zbytečně neprovokovat. Všechny tyto prvky nejvíc vstupují do hry právě v širších kádrech, kde za vámi bude každou chvíli někdo chodit škemrat o vyšší herní vytížení a musíte se rozhodnout, komu vyhovět a koho je možné stroze odpálit. Navíc existuje možnost požádat kapitána týmu, aby dotyčnému domluvil a uklidnil situaci za vás, ale i to může některé hráče urazit.

Pár povedených motivačních týmových proslovů a Jonathan Biabiany, jeden z těch pekelně rychlých hráčů, najednou pochopí, že ta instrukce “Držet se na křídle” a “Sprintovat s balonem” opravdu neznamená, že se má při každé příležitosti otočit a přihrát dozadu

Celková nálada a soudržnost týmu pak výrazně ovlivní herní projev při samotném zápase. Je poměrně uspokojující vidět, jak se hráči postupně sehrávají.  Začátky byly krušné, bylo úplně jedno, jakou taktiku hráči dostali před zápasem naordinovanou a jaké pokyny šly na hřiště během zápasu. Po několika, s odřenýma ušima vybojovaných, zápasech už začínají na povrch probublávat jisté záblesky naděje, že ta parta hráčů vybraná pečlivou scouting metodou “tak třeba tenhle!” přeci jen nebude úplně marná. Pár povedených motivačních týmových proslovů a Jonathan Biabiany, jeden z těch pekelně rychlých hráčů, najednou pochopí, že ta instrukce “Držet se na křídle” a “Sprintovat s balonem” opravdu neznamená, že se má při každé příležitosti otočit a přihrát dozadu, i když před ním zívá otevřená obrana. Možná si říkáte, že něco podobného platilo i v minulých dílech a máte pravdu, ale až v letošním ročníku máte dokonalý přehled, proč asi tenhle konkrétní hráč dělá něco jiného, než po něm chcete. A často je to vítaná pomůcka, pokud máte víc vyrovnaných hráčů na jeden post. Zvolte toho, kdo má v kabině s ostatními lepší vztahy, většinou se to vyplatí a vyhoví si i na hřišti.

CHCETE MĚ?

Když už jsme se otřeli o důkladné scouting metody. Celkový systém hledání hráčů dostal novou podobu. Datoví analytici nejsou úplná novinka, ale letos jsou konečně použitelní. Díky nim vybíráte případné posily z širší a pestřejší nabídky a jsou schopni nabídnout svůj pohled na vyžádání ihned. Nemusíte zdlouhavě čekat, než běžný scout odpozoruje několik zápasů na jiném kontinentu, analytik se rozhoduje na základě dat, které má dostupné průběžně. Nejčastěji doporučují hráče, kteří vynikají svými čísly a statistikami. Pak je jen na vás, jestli je necháte dále sledovat, nebo usoudíte, že nejčastěji střílející hráč chorvatské ligy pro váš tým není zajímavý.

Jak analytici, tak scouti teď nově doporučují přímo konkrétní hráče, nehodí vám na stůl telefonní seznam, který si musíte sami protřídit. Stačí přibližné nastavení kritérií - chci mladého technického rychlíka, nebo někoho levnějšího a spíš silového na lavičku, když je potřeba urputně ubránit výsledek? Po chvíli již začnou chodit vypracovaná doporučení na několik hráčů, u kterých vaši zaměstnanci usoudí, že by byli pro tyto potřeby ideální. Víc než kdy dřív se v letošním díle vyplatí investovat do scoutingu opravdu velké částky, protože dobře obsazené oddělení s kvalitními scouty a analytiky odvede obrovskou část práce za vás. Podle velikosti rozpočtu, který jim dovolíte využít, se pak odvíjí rozsah oblasti, kterou prohlíží. Pokud nemáte zrovna chuť si vyhledávat hráče sami, stačí následně jen projít třeba tři nabídky, které vám podřízení předloží, a téměř nemůžete šlápnout vedle. Samozřejmě do toho za vámi již tradičně chodí agenti a přímo nabízí služby svých svěřenců. Ty si pak můžete nechat důkladně proklepnout, nebo je vzít do týmu na zkoušku, ale ještě se mi nestalo, že by se ke mě tímto způsobem dostal někdo opravdu kvalitní.

TAK KLUCI, NA PLAC!

Nekonečné přehrabování v tabulkách, seznamech, grafech a číslíčkách je ale jen jednou polovinou toho tradičního Football Manager zážitku. Veškerý čas strávený výběrem a kombinováním hráčů pak musíte i zúročit na hřišti, protože bez trochu uspokojivých výsledků může trenér vydržet snad jen ve Spartě a v Arsenalu. Právě pohodlnější a intuitivní nastavování zápasové strategie je asi tou nejlepší změnou, kterou 2018 zavádí. V záložce s taktikou nyní nalezneme obrazovku rozdělenou na dvě poloviny - vlevo je typický seznam hráčů, rychlý náhled na jejich statistiky nebo atributy, jejich aktuální pozici a zbývající energii, vpravo pak můžeme využívat zmenšené schéma hřiště, na kterém volíme rozestavení, instrukce, role jednotlivých hráčů a celkovou tvář herního projevu.

Celé hřiště je rozdělené na jednotlivé sektory zabarvené do různých odstínů podle toho, jestli se v daném sektoru vyskytuje nějaký možný problém.

Odpadá tak zdlouhavé překlikávání a žonglování mezi několika obrazovkami, na které jsme dosud byli (ač neradi) zvyklí. Celé hřiště je pak rozdělené na jednotlivé sektory zabarvené do různých odstínů podle toho, jestli se v daném sektoru vyskytuje nějaký možný problém. Červený pruh mezi obránci a záložníky tak například rychle napoví, že vaši středoví hráči mají nastavené moc ofenzivní úkoly a je možné, že prostory za nimi nebudou dobře pokryté a soupeř toho využije. Stejnou analýzu si ale můžete nechat před zápasem zobrazit i k týmu protivníka (pokud jste ovšem věnovali čas a peníze tomu, aby ho někdo předem důkladně proklepnul). Tahle vizuální nápověda společně s “výcucem” ze statistik, který připravuje váš tým datových analytiků, pak může pomoci překvapit i silnějšího soupeře. Stačí vědět, jak využít jeho slabin. Pokud na nějakém taktickém pokynu extra záleží, můžete ho hráčům zdůraznit v nových předzápasových briefinzích, kde si den před utkáním necháte nastoupit všechny hráče a “vysvětlujete” jim, co od nich budete chtít.

Před vydáním tvůrci masivně propagovali opět vylepšený zápasový engine, ale právě ten je bohužel předmětem jedné z největších výtek, které k aktuálnímu dílu mám. Hráči často na hřišti působí bezradně a tvrdohlavě odmítají využívat jasné příležitosti k logické přihrávce, i když jim to krásně vše v instrukcích nastavíte. Nezáleží na tom, jestli hrají za rozhádanou Spartu, nebo za dobře namazaný stroj v podobě Manchesteru City. Až příliš často se stává, že hráč s míčem prostě zůstane stát a přijde o něj, případně ho rovnou přihrává někam do území nikoho. Denním chlebem je i zarputilé přehlížení pokynů jako “přihrávej na krátko”, “zbytečně neriskuj”, nebo “podrž míč a počkej než ti někdo pomůže”. Dostat gól na 1:1 v předposlední minutě souboje o postup v Lize mistrů proti výrazně silnějšímu soupeři, to zamrzí. Když ten gól dostanete proto, že vaši krajní obránci ignorují to, co po nich chcete a vesele nakopávají dlouhé míče dopředu, to víc než zamrzí. To donutí hru naštvaně vypnout, a to ani nemusíte hrdě nosit tričko Fanklub defenzivního fotbalu a mít nad postelí plakát Martina Pulpita.

SHRNUTÍ ZÁPASU

Před závěrečným hvizdem téhle recenze přemýšlím, jaký vlastně ten jeden finální dojem, který ve mně čas strávený s novým Football Managerem vyvolal. Stalo se letošní FM tou tolik potřebnou náplastí na mé fotbalové strasti? Je to dobrá hra, je to dobrý díl ze série. Ale s každým dalším rokem postupného vývoje bez nějakého opravdu výrazného kroku dopředu se stále více vkrádá na jazyk drobná pachuť, že už je to možná přeci jen málo. Situace Football Manageru mi připomíná kariéru Arséna Wengera. Kdysi slavný a inovativní, postupem času si však začíná být přehnaně jistý svým místem na slunci a odmítá zásadně změnit svůj přístup, aby mu neujel vlak.

Situace Football Manageru mi připomíná kariéru Arséna Wengera.

Technologie a výkon moderních počítačů otevírají autorům spoustu nových možností, ale hra samotná se, přes všechny drobné změny, hraje stále stejně už spoustu let. Nicméně pozitivní je fakt, že na tuhle hru žádné výkonné dělo nepotřebujete. Na pravěkém Macbooku Pro mid 2010 s úchvatnými 4GB RAM, kromě nízkého nastavení při vizualizaci zápasů (můžete vidět na obrázcích u recenze, vůbec ničemu to nevadí, jsou to jen kosmetické změny), celá hra běžela naprosto bez problémů. Nicméně to bych klidně vyměnil třeba za možnost přirozeněji komunikovat s hráči, ne jen vybírat z několika stále stejných vět, na které dostáváte ty samé předpřipravené odpovědi. Ale to už jsou představy tak utopické, jako letošní titul z HET ligy pro Spartu.

Football Manager 2018
Linux Linux
Apple Mac

I přes nesporné kvality a potenciál na stovky hodin skvělé zábavy je letos FM svým způsobem trochu zklamání a promarněná šance na velký skok vpřed. Ale nový díl je opět to nejlepší, co jsme kdy v této sérii viděli.