Football Manager 2017 Recenze Football Manager 2017

Football Manager 2017

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

4. 11. 2016 07:58 3

Football Manager 2017 je skvělá hra. Zároveň svítí na úplném konci recenze číslo 3. Jdou tato dvě fakta dohromady? Lépe, než byste čekali. Dlouholetí fanoušci série jsou už možná zcela imunní vůči nářkům na změny, neboť těm by zdánlivě stačila i funkčnost verze z roku 2005. Není to samozřejmě pravda. Za několik posledních let se na tuto sérii nabalilo tolik funkcí, že se v nich leckdo už zcela přestal orientovat a dal před nimi přednost (naštěstí bezchybnému) systému in-game asistentů, případně odlehčené Touch verzi, určené primárně pro tablety. S každým dalším dílem přišlo něco nového, bez čehož si sérii rázem nešlo představit. Teď, zdá se, pramen vyschl.

DVACETNÍK NA KŘÍŽ

Ne snad, že by v letošním díle zůstalo od loňského ročníku vše při starém. Několik nových věcí se samozřejmě najde i zde. Jde však o změny buď kosmetické, případně z ranku striktně optických, kdy máte často pocit, že daná součást do hry přibyla pouze proto, aby se bylo čím chlubit v popisku na Steamu. Jedinou výjimkou je draftovací režim (jenž byl přítomný už minule), v němž se autoři ze studia Sports Interactive snaží proniknout do segmentu fantasy lig, v nichž si hráči online tvoří tým podle sebe z různých hráčů a snaží se vlézt pod nepříjemně nízký peněžní strop za celý svůj mančaft. Potěšitelné je, že konečně můžete hrát čistě proti počítačovým protivníkům a během jednoho večera prožít příběh svého týmu od začátku do konce. Méně příjemný už je fakt, že mód působí přes všechna svá pozitiva stále jen jako přívěšek a něco, za čím si simulací posedlí autoři nestojí na 100 procent. Zabaví vás na chvíli, možná na dvě tři hodiny, ale pak se stejně vrátíte k plnému zážitku v klasické či Touch verzi, neboť draft oproti nim zkrátka postrádá potřebnou hloubku.

Celkem fajn nápad je možnost nově si koupit pouze verzi Touch i na počítačích, pokud už dopředu víte, že plnému zážitku nechcete věnovat svůj čas.

Přídomek Touch u druhé verze (obě se instalují a spouští samostatně z jednoho aktivačního klíče krabicové verze) ani letos nemá implikovat jednoduchost. Jde o sice mírně přímočařejší, ale stále mimořádně komplexní verzi fotbalového manažera, jejíž kouzlo oceníte zejména na cestách – tedy nic pro ty, kteří si myslí, že svůj tým povedou od vítězství k vítězství v arkádovém stylu. Celkem fajn nápad je možnost nově si koupit pouze verzi Touch i na počítačích, pokud už dopředu víte, že plnému zážitku nechcete věnovat svůj čas.

PRO VŠECHNY FOTBALOVÉ NINJY

Ti, kteří si neumí představit nic jiného než Football Manager 2017 v plné palbě, si opět mohou připravit stovky hodin volného času, které hra nekompromisně spolkne během příštích 12 měsíců. V rámci drobných úprav se opět pokročilo k tomu, aby všechna ta komplexní data, která ve hře jsou již několik let a podle kterých se řídí i někteří trenéři (a přestupová oddělení) reálných fotbalových týmů, byla lépe viditelná i pro člověka, který jejich luštěním nechce strávit X hodin. Všechny ty „heat“ mapy, které určují záběr vašich hráčů na hřišti, grafická vyobrazení schopností vašich svěřenců a nápovědy pro štelování taktiky pro každý jednotlivý zápas podtrhuje vůbec poprvé přítomnost datových analytiků jakožto profese přímo ve hře.

Zní to však daleko lépe, než jaký skutečně výsledek je. Možná je to následkem toho, že „datová revoluce“ je stále ještě relativně novým pojmem, s nímž si autoři neví úplně rady. Ale až na trochu detailnější zprávy o vašem týmu/soupeři je jejich přínos takřka nulový. Problém vyvstává zejména ve chvíli, kdy byste čekali, že vám hra samotná vysvětlí účel nové profese, případně nabídne alespoň několik ukázkových případů a postupně vám předá otěže nad celým oddělením. Nic takového však nepřijde a vy skončíte u najímání náhodných jmen s náhodnými kvalifikacemi, které produkují ne-úplně-náhodná data. Dost pravděpodobně je budete zcela ignorovat, neboť samotnou „datovou banku“ simuluje několik posledních ročníků této série celkem věrně samo o sobě a zkušenější hráči se, bez nadsázky, mohou sami považovat tak trochu za datové odborníky přes fotbalové statistiky.

JAKO VE SKUTEČNÉM FOTBALE

Požehnáním i slabinou celé série v očích mnoha veteránů je grafický režim přenosu jednotlivých zápasů. Jistě mi dáte za pravdu, že jste si mnohokrát stěžovali buď na zcela nesmyslné animace jednotlivých hráčů, případně si všímali až nápadně vysokého množství duplicitních akcí. Football Manager 2017 tento problém neřeší, ale ani neprohlubuje. Nabízí trochu toho vizuálního pozlátka navíc (animované nástupy hráčů na stadion, rozhodcovský sprej, nové úhly kamer), ale v jádru zůstává stále stejným nástrojem, který bude zdrojem vašich frustrací i radosti. Funkční prvky typu interakce s hráči nebo agenty zůstaly stále stejné – jedinou výraznější novinkou je situace, kdy se vám agent ozve zpět s dříve zamítnutou nabídkou a doslova škemrá o druhou šanci, protože podcenil prvotní kontakt s vaším klubem. Věty, kterými komunikujete s médii nebo svými podřízenými, však zůstávají už několik let stále stejné – slovo od slova – a stále se dělí víceméně do pěti možností, tříděných dle nálady, kterou svému kouči přidělíte.

Letos je však více než kdy jindy znát, že ve sféře fotbalových manažerů chybí jakákoliv smysluplná konkurence.

Football Manager 2017 je výbornou hrou, se kterou nelze šlápnout vedle. Oproti svým předchůdcům, kteří přicházeli vždy s nějakou výraznou novinkou, působí ale trochu jako glorifikovaný update soupisek než kompletní nový produkt. Zarytí fanoušci budou z této zprávy pravděpodobně nadšení, neboť jim odpadá přivykání si na něco nového. Letos je však více než kdy jindy znát, že ve sféře fotbalových manažerů chybí jakákoliv smysluplná konkurence. Ať už byl váš vztah k sérii FIFA Manager jakýkoliv, samotný fakt, že se pokoušel oslovit zcela jinou skupinu hráčů, vybičoval autory ze Sports Interactive ke snaze implementovat do své hry několik novinek, které se v průběhu let více než osvědčily. Letošní snažení ale postrádá jakékoliv riziko a hraje, fotbalovou terminologií, totálního zanďoura. To se může sem tam vyplatit a i ubojovaná remíza 0:0 občas potěší. Pro příští sezónu by to však chtělo několik odvážných přestupů a možná i nového trenéra, který naordinuje novou taktiku. Není totiž nic horšího, než se spoléhat na léty prověřenou sestavu, jejíž výkonnost bude do budoucna – bez nutného okysličení – pouze chřadnout.

Football Manager 2017
Linux Linux

Těžko si představit, že by stále stejná formule mohla opakovaně fungovat rok co rok. Série Football Manager letos poprvé „narazila“, ale stále se jedná o skvěle propracovaný titul, nad jehož kvalitami není třeba příliš váhat.