Football Manager 2016 Recenze Football Manager 2016

Football Manager 2016

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

9. 12. 2015 09:00 5

Nový Football Manager je ještě hutnějším souborem tabulek než kdy dříve. Prvních několik hodin se v nich nevyzná nikdo jiný než matadoři série, kteří s ní prošli minimálně tři předchozí ročníky. A je to skvělé, protože všichni, kteří by měli zájem o rekreační hraní, nyní mají možnost si zapnout takzvanou Touch verzi. Ta je k dispozici nově i na mobily, tablety a pochopitelně také jako součást PC/Mac verze. Autoři ze Sports Interactive si s myšlenkou dvou zcela oddělených kariérních módů pohrávali už v minulosti, ale až nyní se odhodlali k poměrně razantnímu kroku je oddělit natolik, aby na to nemusela doplatit ani jedna skupina hráčů. Křesílkoví manažeři dostanou své tabulky, nadšení nováčci zase nebudou převálcováni lavinou funkcí.

TAK NAŠI KLUCI SE URČITĚ HODNĚ SNAŽILI

Základem rozšířené části, která se stále nazývá jednoduše Football Manager a v hlavním menu je na prvním místě, je správa vašeho týmu se vším všudy. To znamená, že najímáte personál, staráte se o hráče, přivádíte nové, prodáváte staré a do toho všeho ještě upravujete tréninky, taktiku a sem tam něco plácnete do médií. Případně většinu z výše zmíněného přenecháte na svých asistentech a staráte se pouze o transfery a správný mix hráčů přímo na hřišti – ovšem jedním okem sledujete také vše ostatní. Je lákavé napsat, že se od minule změnilo pramálo. To by však nebylo pravda. Změn je zde hodně a postupně jste na ně upozorňováni nevtíravou formou připnutých otazníků, které na přejetí kurzorem zobrazí nápovědu a po kliknutí zmizí. Důležité však je, že jde v drtivé většině o změny kosmetické, nikoliv funkční. Souvisí s drobnou změnou celého ovládacího rozhraní, kdy se některé volby schovaly do jiných menu, než jsme je byli zvyklí vídat dříve, případně se dřívějších několik položek sloučilo do jedné. Po nutné chvilce zvykání je hra díky tomu viditelně přehlednější, rychlejší a přímočařejší než v minulých ročnících, aniž by se ale vytrácela hloubka. To je třeba ocenit.

Simulace zápasů se na pohled sice ani náhodou nedá srovnávat se sériemi FIFA a PES, ale je to znatelný krok kupředu.

Při simulaci samotných zápasů si už několikátým rokem můžeme užívat plně 3D zobrazení, ale až letos se zdá, že je možné zcela zapomenout na archaickou, ale maximálně přehlednou dvourozměrnou placku. Autoři totiž přidali vašim hráčům do vínku novou sadu animací, díky nimž jednak fotbal vypadá zase o kus reálněji a pak je s nimi možné zažít řadu nepředvídatelných situací. Ještě loni jste za jednu sezonu viděli poměrně úzký počet herních situací, které se měnily jen v několika málo proměnných. Letos jejich počet nabobtnal na minimálně dvojnásobek, a ačkoliv i tak dochází k opakováním a trapným situacím, nad nimiž vám zůstane rozum stát, opět se povedlo najít způsob, jak hru vylepšit bez nutnosti kompletního překopání. Výsledek se sice ani náhodou nedá srovnávat se sériemi FIFA a PES, ale je to znatelný krok kupředu.

KONEČNĚ SE DOTKNEME POHÁRU

Výraznou obměnou od minulého ročníku prošel mód Classic, který byl přejmenován na Touch a umístěn nejen do základní hry, ale rovněž (ve stejné formě) na mobilní zařízení. To je také jeho největší výhoda. Konečně totiž můžete hrát Football Manager i na cestách, aniž by bylo nutné se uchylovat k osekaným, zjednodušeným a jiným „hra-jako-pro-blbečky“ verzím. Touch verze má takřka všechny dispozice verze normální, jenom vás příliš neotravuje novinkami z fotbalového trhu, zkracuje proces, který vede od zápasu k zápasu a díky podařenému rozhraní i do značné míry usnadňuje pohyb mezi existujícími tabulkami. Aktivní hráči ne-Touch verze si jistě všimnou hromady ústupků, které bylo nutné udělat proto, aby hra fungovala i na menším displeji formátu iPad mini. Je však třeba autorům aplaudovat za možnost uložit si pozici do cloudu na iPadu, pokračovat v ní na PC s Windows a sezonu dokončit na zařízení s Androidem. Všechny verze sice vyžadují separátní koupi, nicméně ta možnost zde existuje a minimálně sdílení jednoho souboru mezi tabletem a stolním PC je mimořádně pohodlné.

Druhou výraznou novinkou tohoto ročníku, která ale nakonec nezpůsobila takové zemětřesení, v jaké jsme doufali, je možnost vytvořit si svůj tým, do něhož je možné dosadit své hráče. Bez externího editoru, bez nucené úpravy herních souborů – zkrátka vše integrované rovnou do hry. Realita je však o dost méně zajímavá, než jak tento fakt může působit na papíře. Tvorba klubu je proces, v němž měníte informace stávajících týmů a vpisujete se do databáze místo nich. Je tedy možné z Realu Madrid vytvořit Jardovy Kopáče FC, ale Los Kopačeros budou stále figurovat ve španělské lize, stále budou operovat s přibližnou výší rozpočtu Realu Madrid, stále se budou účastnit evropských pohárů na základě výsledků Realu z předchozí sezony a stále budou mít na soupisce Cristiana Ronalda. Pokud se ho tedy nerozhodnete okamžitě vyhodit.

TÝM SUPERMANŮ NEZARUČÍ ZÁBAVU

Nelze měnit vlastníka klubu, nelze měnit rozpočet (takže do FK Jardy Sparty Messiho zkrátka nedotáhnete), můžete si v podstatě "pouze" změnit jméno, navrhnout dresy a upravit některé méně důležité proměnné, které jsou ale důvodem, proč hru vůbec hrát. Naopak od základů si můžete stvořit vlastní hráče a umístit je do libovolného týmu. Ti mají navíc tu výhodu, že i při maximálním využití zkušenostních bodů hrají za minimální platy a není nutné se zaobírat jejich hodnotou. Vytvořit si tým supermanů je nicméně zábava zhruba na dva večery. Pak velmi rychle pochopíte, že si tím hru do značné míry sami kazíte, neboť její pravidla (a pravidla reálného fotbalu jako takového) na něco takového nejsou zrovna připravena. Editování týmů a hráčů tak lze obstojně použít na kosmetické úpravy, kdy si "pomůžete" k talentovanějšímu mužstvu, ale velké zázraky od této možnosti nečekejte.

Football Manager 2016

Je snadné říci, že tuto hru je možné doporučit pouze na základě toho, že pro ni neexistuje validní konkurence. Vývojářům však nelze upřít, že se snaží do hry dostat co nejvíce obsahu, ale zároveň nenaštvat stávající fandy, pro něž je možnost vedení svého oblíbeného klubu celoroční závislost. Chytré oddělení komplexního zážitku ve standardním režimu od rychlejšího hraní v Touch módu může ve výsledku pomoci oběma stranám. Veteráni si konečně vezmou svou oblíbenou hru skutečně plnohodnotně na cesty, nováčci a sezónní hráči zase mohou skrz odlehčenou verzi dostat chuť na plnou porci. Stále je tu prostor pro vylepšování, na nějž by se ve Sports Interactive mohli zaměřit třeba už příští sezonu. Promyšlenější budování stadionu, detailnější domlouvání reklamních smluv, zalátání chyb 3D režimu (ano, hloupé góly, které nemají s reálným fotbalem nic společného, padají stále), smysluplné tiskové konference, integrace fotbalových podcastů – vylepšit se toho dá jistě hodně. Ve své současné verzi je však Football Manager 2016 výbornou hrou, která neposouvá žánr o velký kus dopředu, ale stále zůstává neohroženým králem sportovních strategií.

Football Manager 2016

Na novém díle opět nelze nalézt žádnou výraznou chybu. Novinka v podobě Touch režimu potěší zejména hráče na tabletech, zbytek neurazí ostřílené harcovníky.