Football Manager 2015 Recenze Football Manager 2015

Football Manager 2015

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

22. 11. 2014 11:58 4

Každý rok je to ta stejná písnička. Hráči mimo rajón fotbalových manažerů lamentují nad „stejností“ nejnovějšího ročníku, aniž by se ho dotkli, byť jen extra dlouhou bambusovou tyčí, zbytek spokojeně přede nad možností opět se zhostit otěží svého oblíbeného fotbalového týmu. Nebudeme se po roce pouštět do vysvětlování toho, proč je tenhle titul minimálně stejně dobrý, jako jeho předchůdci, protože jednoduše je! A i když budeme v následujícím textu vypichovat zejména chyby, měli byste vědět, že Football Manager 2015 je vynikající hrou, kterou je radost hrát. Na zadek vás ale rozhodně neposadí, a to ani v případě, že jste uplynulých dvanáct měsíců strávili laděním optimální jedenáctky FC Jezevcov. Zde jsou důvody proč.

DŮVOD PRVNÍ

Velmi výraznou změnou oproti loňsku je přítomnost informačního panelu s názvem Titulky, kdy se veškeré zprávy ohledně přestupů, spekulací, zranění a slovních přestřelek přesunuly z klasického výpisu novinek (ten je stále přístupný a nic se na něm nezměnilo) do speciální sekce, která je velmi podobná designu novinkových iOS aplikací typu Gmail a Pocket. Každá z důležitějších zpráv je nyní detailněji popsána, a pokud chcete, tak můžete každý hrací den strávit několik minut pouze tím, že si budete číst v podstatě herní noviny o fiktivních fotbalových novinkách. To je jednoznačně pozitivní věc. Trochu kontraproduktivně vám ale jsou opravdu důležité zprávy prezentovány v již zmíněném klasickém výpisu, který funguje jako informační výtah. Pokud nemáte chuť měnit své dosavadní návyky, o nic důležitého nepřijdete, ale zcela se tím odstřihnete od jedné z poměrně sympatických novinek. Poměrně paradoxní problém tkví v tom, že autoři vás nikterak nenutí infolištu používat a vzhledem k tomu, kolik do ní a do algoritmu, který zprávy píše, museli dát práce, je to trochu škoda.

Velmi důležité však je to, že hráči nově reagují na vaše odpovědi v rozhovorech daleko častěji.

DŮVOD DRUHÝ

Druhou a pro dlouholetého hráče série FM ještě podstatnější změnou je přehození tradičního „funkčního“ panelu z horní části obrazovky k levému kraji. Stále v něm najdete ty samé ikony, ale například pokud se rádi šťouráte na přestupovém trhu a umístění inzerátu na trh s pracovními nabídkami pro vás byla záležitost na tři kliknutí, v nové verzi si budete muset poměrně složitě zvykat na razantně odlišný přístup. Problém není ani tak v odlišné vizuální podobě, jako spíš v popisu ikon a jejich pozici na obrazovce. Ne snad, že by se na novinky nedalo zvyknout, ale těžko byste na první dobrou hledali transfer listinu pod Scoutingem. Z funkčního hlediska je ale fajn, že máte veškeré ikony, na které klikáte 90 procent času hraní, dostupné ze všech oken a není třeba jen kvůli tréninku listovat roletovými nabídkami jako dříve. K absolutní spokojenosti chybí v podstatě pouze možnost si přesouvat ikony dle libosti a tvořit si svá vlastní menu, pokud některou z položek používáte výrazně častěji, než ty, které za vás vybrali autoři.

DŮVOD TŘETÍ

Úprava rozhovorů možná nemusí na první pohled působit převratně, ale je fakt, že díky rafinovanějším otázkám a mnohdy frikulínským odpovědím si budete minimálně velké okamžiky například před finále ligy nebo během světového šampionátu daleko více užívat a méně na ně posílat asistenty. Velmi důležité však je to, že hráči nově reagují na vaše odpovědi v rozhovorech daleko častěji a pokud se například vyjádříte v duchu nedůvěry v záložní řadu, jsou schopni zorganizovat i týmový sraz, na kterém to s vámi mohou probrat z očí do očí. Realizace ale i tak působí krapet rozpačitě, kdy vy tušíte, že jde o něco velkého a výsledek se může projevit na morálce vašich svěřenců, ale všechny rozhovory - od předzápasových žvástů až po jednoslovné tiskovky po vyhraném titulu - vypadají (a bohužel také probíhají) lautr stejně.

BODY OBHAJOBY

Přitom stále existují věci, ve kterých by se série Football Manager mohla zlepšovat. Například by vám mohla nabídnout specializované rozhovory do časopisů, v nichž byste skládali rozvité odpovědi a ty by následně měly nejen vypovídací hodnotu o vašem manažerském stylu, ale třeba i zvyšovaly zájem o vaši osobu v případě, že jste aktuálně bez angažmá. Rovněž interakce co se týče budování stadionu a kupříkladu rozvržení reklam je zde opět trestuhodně opomenuta, ačkoliv Premier Manager si s tím dovedl poradit už v roce 1998. Nepotěší ani časté kiksy zejména brankářů v trojrozměrném zobrazení zápasů, kdy se poměrně často stává, že se hráč jednoduše zastaví a čeká, až akce skončí. Už první patch ale právě tento neduh omezil na minimum, tudíž si toho jsou autoři zjevně vědomi také a chtějí s tím něco dělat.

Na druhou stranu, základ je stále skvěle funkční a autoři jsou zřejmě nyní ve fázi, kdy se snaží pilovat formu předtím, než vyrukují s něčím skutečně novým. Tedy kromě novinky v podobě vyhledávacího panelu, který je ukotven v horní části obrazovky a vyhledá absolutně vše. Takřka úplně byly eliminovány nerealistické výsledky a nastavení taktiky začalo být podstatné i pro ty, kteří ho až doposud delegovali na asistenty. S opravdu dobrou taktikou se i s hodně podprůměrným týmem dokážete držet skrz výsledky 0:0 ve hře o nesestup a na své si tak přijdou hráči, kteří začínají s Manchesterem United, tak rovněž ti, kteří chtějí vytáhnout Glasgow Rangers na špičku světa. Velkým pomocníkem při určování taktiky jsou hvězdy, které se nachází pod jménem hráče a čím častěji s ním hrajete ve vyhovující pozici, tím se na ní cítí jistější. Chcete si vychovat z talentovaného mladíka skvělého obránce, byť má vlohy i na zálohu? Šoupejte ho často do obrany a on se vám odmění skvělými výkony.

Football Manager 2015

Pro ty, kteří do hry chtějí proniknout vůbec poprvé, je zde opět přítomný velmi přívětivě řešený Classic režim, stejně tak svůj návrat slaví i samostatné výzvy pro ostřílené veterány. Drobnou pochvalu si zaslouží i česká lokalizace, která je bez chyb a byť si často pomáhá opisy anglických výrazů (Wayne Rooney zářil v týmu Manchester United), rozhodně nedělá našemu jazyku ostudu a dovoluje hraní i těm, kdo nevládnou odbornou fotbalovou angličtinou.

PERSONÁLNÍ DOVĚTEK

Pokud byste snad stále neměli jasno, jestli je Football Manager 2015 hrou pro vás, i když máte zkušenosti s předchozími díly, možná vás přesvědčí příběh, který dobře poukazuje na poslední výraznější novinku – na týmového ducha. Pokud jste v minulých letech vybírali hráče do mezinárodních soutěží, dívali jste se zejména na jejich tržní hodnotu. Drahý tým = úspěšný nároďák. Ne snad, že byste nyní sledovali se svým výběrem nějaký příběh (i když to jistě není špatný nápad do budoucna), ale 34letému Michaelu Carrickovi můžete nominací a následným pohovorem dodat energii do žil i tím, že mu řeknete, že jde o jeho poslední mezinárodní akci. Wayne Rooney zase ocení to, když mu dáte kapitánskou pásku, dáte ho za pozitivní příklad a on se za vás bude bít jako lev. Nebo se dotknete tématu nefunkční spolupráce v obranné čtveřici a hráči sami uznají, že to není to pravé ořechové a pokorně se spokojí s pozicí nosiče vody a náhradníka, který může na hřiště naskočit v tu pravou chvíli. A když celý šampionát skutečně vyhrajete, ideálně gólem náhradníka, kterému se po celou dobu turnaje krutě nedařilo, ale vy mu přesto dali šanci, jeho následný proslov o atmosféře v kabině dostane i ty nejvytvrdlejší tvrďáky. Takže zase za rok!

Football Manager 2015

Ve skvěle fungujícím základu nebylo co měnit, ale přesto se několik drobných chybek našlo a stejně tak jsou zde vidět místa, která by si zasloužila do příštího ročníku více péče. I tak se ale stovky hodin na Steamovém počítadle jen pohrnou, na to můžete vzít jed.