Football Manager 2006 Recenze Football Manager 2006

Football Manager 2006

Ondřej Malý

Ondřej Malý

23. 1. 2006 23:31 1

Sports Interactive je firma, která ve světě sportovních managerů znamená asi to, co Microsoft ve světě operačních systémů. Série Football Manager (dříve Championship Manager) je to nejlepší, co je na trhu k dostání a prakticky si můžete být jisti ještě před recenzováním, že to bude tentokrát zase perfektní. Díky svým zkušenostem lidé ze Sports Interactive jednoduše nedělají chyby, i když nedokážeme tak nějak pochopit, že jim to po těch patnácti letech ještě neleze na mozek. Na rozdíl od ostatních žánrů je Football Manager 2006 v podstatě jedinou smysluplnou sportovně-manažerskou hrou, takže by se skoro zdálo, že recenzovat jej ani nemá smysl, ale nikdy neškodí se dalšímu dílu úspěšné série podívat trochu na zoubek.

Tabulky, tabulky

Hned po prvních pár minutách hry je jasné, že tohle není titul pro fanouška her typu panáček běží dopředu s pistolkou a střílí. Tabulky, tabulky a zase tabulky na vás vyskakují ze všech rohů a statistik, čísel, zpráv, komentářů a podobně si užijete opravdu hodně. Football Manager není hrou, do které se dostanete za jedno odpoledne, naopak, zasvěcenci mluví až o týdnech či měsících pilného hraní. To ovšem nevyhnutelně znamená, že se na hře stanete závislými – a pokud si vypomohu komentáři, které jsem vyčetl na různých diskusích, nejedná se po setkání s touto hrou či s celou sérií o nikterak výjimečný stav.

Football Manager 2006 obsahuje snad všechny ligy významnějších států celého světa a to obvykle do dost hluboké úrovně. V Anglii například můžete hrát za totální venkovany, kteří jsou hluboko pod rozlišovací schopností borců z Premier League, zajímá-li vás naše liga, jsou zastoupeny první dvě nejvyšší soutěže. Týmy z vyšších soutěží mají většinou ještě svá „béčka“ a juniorská mužstva, ze kterých si můžete podle libosti stahovat dobré hráče či zaplnit místo uvolněné v případě zranění.

Hodně času zcela jistě strávíte i nad prodeji a nákupy hráčů. Hráči nejsou redukováni jenom na shluk parametrů, mají svou vlastní „virtuální duši“ a ne každý se vám upíše, i když mu nabídnete rozumný kontrakt. Svou roli hraje liga, kterou hrajete. Navíc mají přestupy dvě části, nejdříve se bavíte s týmem, zdali hráče uvolní, pak se samotným hráčem – drama jako v detektivce.

Vy lemry, co to sakra hrajete?

Nejdůležitější jsou ale stejně zápasy a v těch nabízí Football Manager opět nepřeberné možnosti koučování, výběru taktiky a pozic jednotlivých hráčů. Na výběr máte několik desítek různých formací, které si případně můžete sami upravovat. Hráčům je možné přikázat, jestli mají hrát na koncového útočníka, snažit se jít do brejků či naopak zůstat vzadu. Hra jde do takového detailu, že je možné nastavit, jestli finální přihrávka půjde na hlavu nebo nohu útočníka. Pobavila mne i možnost nastavit šoupátkem míru zdržování (zakopávání míčů, loudání se k přímým kopům apod.), je vidět, že autoři opravdu mysleli na všechno.

Geniální je ovšem simulace řvaní trenéra v kabině (alias „Hřebík-mód“). Pokud váš tým hraje špatně, hráči se vám zdají líní či se jednoduše zápas nevyvíjí podle vašich představ, můžete tým pořádně v kabině sjet, Football Manager nabízí hned několik stupňů pochvaly či pohany týmu nebo dokonce jednotlivých hráčů. Totéž se dá udělat i po zápase, kdy můžete hráčům vynadat hned zčerstva nebo je naopak nadšeně pochválit.

Nově vyřešený trénink

Trénování, které bylo minulý rok dost komplikované, autoři předělali, takže už se nemusíte starat o své hráče úplně do detailů. Nastavit jim můžete obecný trénink, nebo každému přiřadit to, co považujete vy (případně co vám reportují další trenéři) za důležité. Hráči mohou posilovat, trénovat přihrávky, postřeh apod., přičemž jim nemůžete naložit na všechno maximum, neb by se vzbouřili, vstoupili do stávky, nebo byli zcela vyčerpáni a neschopni plné zápasové zátěže. Z tréninku si můžete nechat poslat také pravidelný report o tom, jak se který hráč zlepšuje a jak vidí trenéři jeho případné nasazení nebo nenasazení do zápasů.

A máme ty mediální mr**y pořešený!

Ivánek, kamarád, ví jak na novináře, které s něžností svoje vlastní nazývá výrazy, které náš slušný časopis otisknout nemůže. Ve Football Manageru 2006 jsou samozřejmě média součástí celého kolotoče a můžete je využívat i zneužívat. Před zápasem je možné do médií vydat komentář k nadcházejícímu zápasu a trochu vydráždit protivníka. Občas se také objeví „únik informací“ z vašeho týmu, kdy hráč, jehož jste pořádně „sprdli“ v kabině za výkon, se urazí a poběží za svým oblíbeným novinářem vyzvonit mu, jak jste na své svěřence nespravedliví. Možností je zkrátka, jako v celé hře, nepřeberně.

Football Manager 2006 je to nejlepší, co se dá v tomto žánru sehnat. Přináší dostatečné množství nových věcí, abychom nemuseli být na autory naštvaní proto, že vydávají něco, co by si zasloužilo být pouhým datadiskem, za novou hru... Hra se nepyšní žádným „3D Enginem pro zobrazení zápasů“ či podobnými zbytečnostmi, je to prostě hardcore simulátor fotbalového světa. A zatraceně podařený.

Football Manager 2006
Apple Mac

Nejlepší fotbalový manager na trhu. Na co si vzpomenete, to v FM 2006 je.