Folklore Recenze Folklore

Folklore

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

1. 12. 2007 23:00

Začíná to jako klasický hororový příběh. Dva hrdinové, novinář a mladá dívka, jsou nezávisle na sobě pozváni do irské vesničky Doolin, do místa, kde prý žijí mrtví. Tedy, ne že by byli mrtví přímo obyvatelé, ale říká se, že odtamtud vede cesta přímo do světa, kam se odebírají lidé po smrti. Ale nečekejte žádný Silent Hill, Doolin je městečko tak idylické, že by se mohlo dávat na vánoční pohlednice. Až na to, že v baru občas narazíte na podivné tvory. A že tu ve chvíli, kdy hrdinové dorazí, dojde k prvnímu podivnému úmrtí.

Hrdinové, každý po své ose, začínají pátrat a dostávají se až k záhadným událostem, ke kterým došlo před šestnácti lety, kdy umřelo mnoho místních rodáků. Stín téhle tragédie se ještě stále vznáší nad vesnicí a zasahuje do životů všech jejích obyvatel.

Ráčíte zaklepat bačkorami?

Hned po intru si můžete vybrat jednu ze dvou postav, mladou dívku Ellen, či cynického novináře Keatse. Ellen do vesnice dorazila poté, co dostala dopis od své dávno mrtvé matky, zatímco Keats je tu na honbě za senzací pro svůj záhadologický magazín. A klídek, ať se rozhodnete pro jakéhokoliv z nich, nic není ztraceno – po splnění jedné „kapitoly“ budete mít znovu na vybranou. Buď můžete pokračovat dál s tím samým hrdinou, nebo se vrátit zpátky, projít tutéž kapitolu a vidět ji z pohledu druhé postavy. Což je občas zajímavé, občas vám to poskytne nové informace, ale většinou servírují tvůrci hráčům ty samé dialogy a scény. Ale k tomu ještě zacouváme.

Zatím jsme stále ve zmíněné vesnici a snažíme se, abychom nešlápli do kravího trusu. Můžeme chodit, vyptávat se, ale hlavní hra začíná ve chvíli, kdy se dostaneme do paralelního světa. K tomu je nutné sehnat vzpomínkový předmět, jenž má nějakou vazbu na mrtvého, s tím jít na obřadní místo, kde se vám ukáže, kam máte jít a kde se vám otevře brána do „záhrobí“. Ze začátku je to zajímavé, ale rychle to začne být únavnější než sledovat maraton reklam na prací prášky.

Úplně jiný svět

Ale nakonec se přece jen dostanete do druhého světa a začne pravá hra. První dojem – úžasné. Svět je opravdu nádherný, září barvami a stylově je někde mezi Alenkou v říši divů a filmy Tima Burtona. A když už si na to zvyknete, přijde něco opravdu parádního – třeba jdete po schodech a od nohou se vám do vzduchu začnou vznášet smějící se motýlové. Navíc se každá kapitola odehrává v jiném světě, založeném na jiné části lidské fantazie (tak trochu Psychonauti). První je ryzí fantasy – a hned po něm následuje válečný svět, ve kterém se lidé a zbraně stali jedním. Pak přijde podmořský svět a další a další vesmíry.

A co tam budete dělat? Folklore je především akční RPG, čili žádné přemýšlení nad dalším tahem, ale pěkně rychle kličkovat a mlátit. A čím že budete bít soupeře do hlavy? Nedostanete ani meč, ani sekyru, ani baseballovou pálku s hřebem. Budete příšery mlátit – jinými příšerami.

Jen co za vás průvodce absolvuje první střetnutí a domlátí protivníky, začne nad nimi, jako prádlo ve větru, plandat jejich duše. To, že je zralá, poznáte podle toho, že je růžová jako z kůže stažený homosexuál. Pak jen tlačítkem zaseknete „vlasec“ a trhnutím ovladače (aspoň k něčemu je SISAXIS využitý) do sebe duši vtáhnete. A hned můžete používat schopnosti poraženého tvora. V podstatě sbíráte stvoření tak trochu jako Pokémony – a vždycky si pak můžete vybrat čtyři a nastavit si je k jednotlivým tlačítkům. Pak už jen stačí stisknout ten který čudl a objeví se přízrak uloveného tvora a udeří. Každý trochu jinak. Někdo plácne tlapou, některý vrhne oheň, některý se přes soupeře převalí, některý se do něj zahryzne... nebo před vámi vyvolá štít.

Vizuálně – nádherné. Jenže...

Jenže

Problém je v tom, že i když je okolí nádherně surrealistické a hudba skvělá, samotná hra je přece jen trochu stereotypní. I přes veškerou tu krásu kolem jsou jednotlivé úkoly v podstatě jen „vlezte do jeskyně, vymlaťte všechno, co potkáte, a dostaňte se až na konec, kde svedete souboj s hlavním bossem“. Navíc se příšery ustavičně doplňují, takže každou část trasy budete muset vymlátit pokaždé, když jí budete chtít projít. Sice za poraženou havěť dostáváte body, za které pak postupujete na vyšší úrovně, ale ty přibývají tak pomalu, že to ani není motivací – za každou chycenou příšeru dostanete jeden, a k postupu jich potřebujete vždycky tak pět set.

I když je kombinace mlácení živými zbraněmi a pak chytání duší jako na rybářský prut zábavná, a cukání ovladačem vás vždycky spolehlivě probere (zvláště když silnější příšery nejdou ulovit tak snadno a budete je muset nejdřív trochu utahat), ale po čase i tohle omrzí. Plus si připočtěte, že příšer je sice hodně a každá vypadá úplně jinak, ale jejich schopnosti jsou si dost často dost podobné. Samotný příběh je sice zajímavý, ale i tady si tvůrci trochu ušetřili práci a většinou ho vyprávějí komiksovým stylem statických obrázků. Což je zpočátku zábavné, časem umrtvující. Klasických animovaných pasáží je tu hodně málo.

A to v kombinaci se stále se opakujícím systémem „v realitě najdi předmět, jdi do Netherlandu, tam se probij až na konec, sveď souboj s bossem, vyzvedni vzpomínku a vrať se“ rychle uvede hráče do mrákotného stavu a ani ty nejkrásnější kulisy a originální mytologie ho z toho nedokáží tak úplně probrat. Zvlášť, pokud bude chtít mít příběh kompletní a bude ty samé lokace procházet s oběma hrdiny.

Folklore

Kdyby se hra tak dobře hrála, jako vypadá, tak je to událost desetiletí. Ale bohužel, je to jako s obrazy. Pod nádhernou malbou se skrývá ploché a šedé plátno. 10 bodů za estetický dojem, 5 za hratelnost.

Nádherné světy, podivní tvorové, podmanivá hudba, zajímavý příběh a moderní mýty – a samozřejmě, zajímavé použití potvor jako zbraní.
Je to pořád to samé, pořád dokola. Příliš lineární – dojdi z bodu A do bodu B (přes stovky protivníků) a napráskej hlavnímu šéfovi. A část v naší realitě je ještě nezábavnější.