Floorball League Recenze Floorball League

Floorball League

Marek Švrkala

Marek Švrkala

15. 3. 2011 23:40 6

Florbal se u nás po bouřlivém rozvoji v posledních letech usadil na pozici jednoho z nejpopulárnějších a nejhranějších sportů. Podobná situace je i v dalších zemích, bylo tak jen otázkou času, kdy se někdo pokusí vzrušující souboje o děrovaný míček přenést do podoby počítačové hry. První větší projekt, nepočítáme-li freewarovku Mer Innebandy z roku 2002, byl vydán ve Finsku u příležitosti Mistrovství světa. Největší událost florbalového roku proběhla loni v prosinci v Helsinkách. Přestože dosud nedorazila digitální verze, kterou autoři původně slibovali, lze hru nyní ze země tisíců jezer objednat, a tak jsme ji vyzkoušeli.

Malé studio s velkými ambicemi

Hned v úvodu je nutné upozornit, že za projektem nestojí velké studio, ani velký distributor. Vývojářský tým Prodigium Game Studios vznikl v roce 2008 díky několika nadšencům, jejichž společnou prvotinou je právě Floorball League. Vývoji v nezávislých podmínkách velmi pomohl grant od neziskové organizace Nordic Game Program, která s pomocí vládních peněz podporuje nezávislé skandinávské vývojáře (podobný grant již přispěl k dokončení her jako Limbo nebo The Ball). I přes dotaci ve výši 550 tisíc dánských korun (zhruba 1.8 milionu Kč) je jasné, že v podmínkách Prodigium Game Studios nemohla vzniknout florbalová alternativa aktuálních dílů dlouholetých sérií NHL, FIFA nebo PES apod. I tak si ale tvůrci první komerčně distribuované simulace florbalu mohli vést lépe.

Začněme netradičně grafikou, ta totiž každého hráče praští do očí hned na první pohled. Nejde ani tak o herní prostředí, nablýskanou palubovku nebo několik hal, kde budete hrát. Hlavním zádrhelem jsou florbalisté. Přestože vývojáři pro tvorbu výhradně mužských postav použili technologii Motion Capture, hráči se pohybují absolutně nepřirozeně a působí velmi uměle. Při nejpřehlednějším pohledu svrchu detaily pohybu až tak důležité nejsou, toporné animace a prostřihy při přerušení hry ale nelze než odklikávat. Stále stejný pohyb plešatého rozhodčího, stále stejná gesta jinak hezky vystrojených brankářů, stále stejné radování a projevy zoufalství.

Nevzhledné a prkenné animace ještě podtrhují různé chyby v texturách (hráč projde mantinelem, překrývání nohou v soubojích, zaboření boty do palubovky, střídání). Ani chování míčku není dobré. Přestože jeho fyzika zhruba odpovídá realitě, animace s ním jsou příšerné – na jinak slušně zpracované hole a čepele (značky nejsou licencované) reaguje divně, jakékoli zakvedlání hokejkou působí nepřirozeně. Úplně otřesný je pak pohled na brankáře sbírajícího balónek. V některých ohledech výrazně zastaralou grafickou stránku hry jistě většina fanoušků florbalu ještě dovede odpustit. Co už ale komunita autorům nepromine je nevyvážená hratelnost a spousta bugů.

Další patche jsou nutné

Zápasy trpí špatnou umělou inteligencí a velkým množstvím dalších chybek a nedostatků. Největším problémem vašich spoluhráčů i protihráčů je pohyb. Pokud je míček za bránou u mantinelu a obránce je osamocen poblíž, čekali byste, že k němu doběhne a v klidu jej sebere. Ovšem on místo toho chvilku počká a drží pozici před brankou, až poté se rozeběhne. Podobně tupě se při pohybu k míčku chovají i soupeřovi hráči, a tak se rozdíly stírají, a vy můžete naopak tohoto bugu využít při nahazování balónku do útoku, který lehko přepnutím na útočníka doběhnete. Herní inteligence hráčům chybí i při rozehrávkách, pokud se rozhodnete se svým obráncem přeběhnout na jiné místo, kolega není schopný dostatečně rychle zareagovat a zůstává na své pozici.

První patch pohybu dost pomohl, vše ale dosud zůstává výrazně za očekáváním. Přesto je  v útoku možné hezky zakombinovat a vystřelit z první, čímž hra velmi potěší a alespoň občas nabídne dobrý pocit z hratelnosti, jakou tento rychlý sport ve skutečnosti nabízí. Právě bleskové přihrávky jsou často jedinou možností, jak dopravit míček do brány. Obyčejná střela při vyšší obtížnosti prakticky nemá šanci, pokud si ale míček se spoluhráčem „ťukněte“, máte naději na skórování. Naopak mizernou výhodou jsou ve florbale velmi nebezpečné standardky – spoluhráči při útočení nijak nespolupracují (při bránění alespoň zaklekávají), o nacvičených signálech se vám může pouze zdát.

I neprůstřelná zeď občas udělá žákovskou chybu

Brankáři lepších týmů jsou na střední nebo vysokou obtížnost bez kombinace prakticky nepřekonatelní a to i v případě, že střílíte sám z několika metrů. Jenže jindy klidně pustí nahození z druhé půlky nebo si míček sami hodí do brány při rozehrávce. Strážci svatyně navíc zůstávají vždy ve svém malém brankovišti, je škoda, že nedokážou lépe číst hru, a občas pomoci třeba odkopem míčku před nabíhajícím forvardem. Zájemce o brankářské řemeslo potěší možnost chytat, není to ale nic jednoduchého. Vedle přesunování při střelách pouze tipujete, na kterou stranu soupeř vypálí a tím směrem zakročíte. Ovládání brankářů je méně komplikované než hráčů v poli. Gamepad je samozřejmě vhodnější, zvládnutí všech kláves (lze je přenastavit) trvá o mnoho déle.

Vedle kláves pro nahrávky a dva druhy střelby je třeba si osvojit také tlačítka pro odebírání míčku a to buď holí nebo tělem. Vrcholový florbal už dávno ztratil přívlastek „bezkontaktní“. Hra do těla, souboje rameno na rameno a tvrdost jsou při boji o míček na vyšší úrovni absolutní nutností, bohužel Floorball League i v tomto ohledu trpí nevyvážeností. Pocit ze soubojů prostě není dobrý, fakt, zda sudí zapíská a vyloučí, případně zda míček získáte, závisí jen na předzápasovém nastavení citlivosti rozhodčích. Sudí jsou vůbec otravní, hřiště si nejsou schopni rozdělit na dvě poloviny a často se vám pletou pod nohy.

Vývoj Floorball League oficiální licencí podpořila Mezinárodní florbalová federace, můžete tak prožít Mistrovství světa 2010 a třeba zopakovat cestu našeho národního týmu za bronzem, druhou volbou jsou pak exhibiční zápasy mezi šestnácti zúčastněnými reprezentacemi. Soupisky jednotlivých mužstev odpovídají skutečnosti, někteří hráči dokonce mají ke svému profilu přiřazenou fotografii. Bohužel přímo ve hře se nachází pouze několik modelů postav, takže jen těžko poznáte, s kým zrovna máte tu čest, ačkoli třeba u některých bezvlasých borců v našem týmu (Fridrich, Garčar :-) to jde snáze. Tvůrci vedle světového šampionátu připravili ještě nejvyšší mužskou soutěž ve Finsku – Salibandyliigu. Mód sezony bohužel není tak propracovaný, jak je zvykem u jiných sportů – v lize neprobíhají žádné přestupy, vaše úkoly spočívají jen v odehrání zápasů. Největším lákadlem je tak celkem pochopitelně multiplayer a to buď na jednom počítači, nebo přes internet. Po síti ale podpora pro bezproblémové a rychlé spojení trochu pokulhává.

Vývojáři editor uvolní v následujících měsících

Velkou nadějí pro komunitu je editor ligy, který již vývojáři přislíbili. V něm by měly jít snadno vytvořit další soutěže. Editor bude součástí jednoho z nadcházejících patchů, po jeho uvolnění se jistě dočkáme i Fortuna extraligy, čímž atraktivita hry pro naše publikum ještě vzroste. Ani nejbližší patche pravděpodobně nevylepší mizernou atmosféru. Absence komentáře u nízkorozpočtového projektu nikoho překvapit nemůže, u chabých zvuků ale již přimhouřit oči nelze. Přestože jsou fanoušci v porovnání s jinými grafickými objekty zpracováni celkem solidně, o atmosféru se moc nestarají. Diváci prakticky nepovzbuzují, nekřičí, jen občas vydechnou úžasem. Situaci nezachraňuje ani několik finských písniček, které doprovází dobře zpracovaná menu.

Celkové hodnocení pro vývojáře není příznivé. Hru je ale vzhledem k okolnostem jejího vzniku nutné brát jako jistý pionýrský projekt, vždyť na poli florbalu nemá žádnou konkurenci. Fanoušci tohoto sportu ji i přes nedostatky v mnoha směrech musí ocenit. Malé finské studio stále dělá, co může, doufejme, že následující patche vylepší hlavně umělou inteligenci, která v některých momentech nadějnou hratelnost kazí nejvíce. Pokud se to autorům podaří, pak další verze Floorball League jistě přinesou více radosti, než kolik jí hra nabízí ve své současné podobě.

Floorball League

Tvůrci první ambiciózní florbalové hry narazili na tvrdou realitu vývoje sportovních titulů. Záblesky dobré hratelnosti se ve spoustě nedostatků hledají obtížně, ale existují. Floorball League bude potřebovat ještě hodně práce, aby zaujala širší publikum.