FlatOut 4: Total Insanity Recenze FlatOut 4: Total Insanity

FlatOut 4: Total Insanity

Maggot

Maggot

17. 3. 2017 14:00 14

Vždy, když se ve vašem životě dostanete do jakéhosi stádia klidu a míru, musí zákonitě přijít moment nebo rovnou celá řada událostí, která se ve vás bude snažit probudit vnitřního maniaka. A pak jsou to také vaše rozhodnutí a osudové věty, kterých litujete prakticky ihned poté, co z vás vypadnou. Například "Ano, přidám si ještě jednou," nebo "Má obojek, určitě nekouše." V mém případě to byla věta "Jasně, rád si zrecenzuju FlatOut 4!" Dělal jsem v životě chyby a draze za ně zaplatil, ale takovou podpásovku jsem si nezasloužil.

Vyhlášená závodní série vstává po 6 letech z popela, tentokrát pod křídly francouzského studia Kylotonn Games, které pomalu leč jistě nahrazuje italské Milestone s.r.l. v produkci podprůměrných závodních her. FlatOut 4 cílí na nejprimitivnější lidské pudy a to ve všech pozitivních i negativních ohledech.

BU BU BU BU BOOOST!

Vzpomeňte si, kdy jste poprvé katapultovali řidiče auta čelním okýnkem do stratosféry po drtivém čelním střetu s bariérou. Zkuste si vybavit své "poprvé" v demoličním derby, kde jste rozštípli podomácku svařená auta! Vůbec první FlatOut vyšel v roce 2004, kdy už tou dobou musel soupeřit s nedotknutelnou sérií Burnout. Ale přestože v témže roce vyšel masakrózní Burnout 3: TakedownFlatout si dokázal své publikum směle získat neotřelou, hrubou, špinavou a téměř až vidláckou stylizací. Tam, kde vysokooktanová závodní řezanice sázela na vyleštěné městské ulice, slunko a exotická auta, se FlatOut nebál vsadit na bahno, špínu, chlupaté hrudníky a dvou akordový hard-rock.

KYLOTONNOVÁ BOMBA

FlatOut 4: Total Insanity

Zdá se, že italští Milestone nalezli konkurenci ve Francii, konkrétně u studia Kylotonn, jež má ve svém portfoliu nejen závodní hry, ale ty již nyní tvoří majoritní část. Zatímco WRC hry patří spíše do šedého průměru, tvůrci mají na kontě i katastrofy jako Motorcycle Club či Truck Racer. Doufejme, že budoucnost bude zářivější.

Z hlediska finančního výsledku šlo samozřejmě o dva odlišné světy, FlatOut ovšem komerčně uspěl a dokázal si vydělat dostatek peněz na to, aby dal život dalším 7 hrám. Pro spoustu z nás je FlatOut 4 příslibem starých dobrých časů, majákem v temnotě tvořené uhlazenými a vysoko rozpočtovými závodními simulátory, které překvapivě přečíslily zdivočelé arkádové závody. Shledání se sentimentem se ovšem koná za vcelku rozporuplných okolností. Total Insanity sice staví na svém originálním DNA, noví vývojáři ovšem přispívají i zcela novými režimy a svou vlastní vizí toho, jak by měly destruktivní závody vypadat.

Netřeba podotýkat, že v hlavních rolích stojí auta! Auto je v případě FlatOut 4 nástroj pro vykonávání moci, nástroj, kterým narážíte do ostatních nástrojů a posíláte je do svodidel. Hra si udržuje absolutně minimalistickou auru od začátku až do konce, jediným úvodem do světa motorsportu vám budiž krátké intro a pak už si jdete po svých. Pravda, přítomnost podivných postav spojených s jednotlivými vozy částečně pomrkává směrem maximálně béčkových filmů, jako je Death Race, realita je nicméně taková, že se vývojáři nezdržovali s jakýmkoliv vysvětlováním a ihned po koupi své první káry můžete svá křídla plně roztáhnout.

ZPÁTEČKOU DO CÍLE

Laxnost, s jakou hra vysvětluje základní mechanismy, je svým způsobem vlastně ohromně osvěžující, nikdo vás nevede za ruku a nebrzdí vaší touhu vyhrávat prakticky od samotného počátku. Přiznejme si to, FlatOut 4 je extrémně přímočará hra, která tolik vysvětlování nepotřebuje, troška péče navíc by se ovšem hodila. Základem Total Insanity je kariérní mód, kde vyhráváte turnaje, časovky a demoliční derby výměnou za peníze, jež následně utrácíte za nová auta a vylepšení. Kampaň je nejrobustnější režim ve hře, který pohromadě drží díky jasně danému konceptu výhry a odměny, žádnou větší motivaci než tu svou vnitřní ve hře jako takové nehledejte.

Nezatočíš, nezabrzdíš, neuřídíš #1:
Bruxton River Run

Tento okruh vám připomene legendární snímek The Dukes of Hazzard! V bájném Chargeru se sice neprojedete, vysychající koryto řeky a úzké lesní stezky vás ale potrápí dokonale. Přechod mezi zalesněnými hřebeny a místní pilou se neobejde bez obětí - ten, kdo první ujede ostatním, je vítěz!

Kostra hry je rozdělena do 3 vozových kategorií, odlišujících jejich vlastnosti a prestiž. Podotýkám, že se bavíme o 27 nabroušených sporťácích, průrazných pickupech, náklaďácích a dokonce i zmrzlinářském voze – jen ve třech stavech rozkladu, rychlosti a odolnosti. Startovní Derby představuje vrchol snažení vašeho náruživého souseda, který se rozhodl na svou Octavii přivařit mříž, přivrtat spojler vyřezaný z pokosené třešně a aplikovat své malířské schopnosti, naučené z natírání okapů. Demoliční derby par excellence!

Druhá třída Classic už pod sebou zastřešuje rychlejší a odolnější vozy, stále se však nevyrovná vrcholné kategorii Allstar, jež obsahuje ta nejbrutálnější a nejbizarnější auta. V Derby začínáte se slepeným a čistě účelovým vozem, Classic vám nabídne jeho umytou a sešroubovanou verzi a Allstar na to všechno přilepí vražednou radlici, vyztužení a další úpravy, které se promítnout například v řízení, síle, odolnosti a v neposlední řadě i rychlosti. Rozdílné povahy vozidel jsou jednou z mála příjemných předností FlatOut 4, jelikož si každý z vás může vybrat, co mu svědčí. Tam, kde si jedna skupina hráčů zvolí hbitý hatchback a obětuje tak odolnost ve prospěch rychlosti, jiná skupina pro změnu sáhne po těžkotonážním kalibru v podobě nabroušeného pickupu nebo zmrzlinářského auta.

AUTO BEZ ŘIDIČE

I samotné řízení je v kombinaci s plynulým frameratem a dynamicky se měnícím prostředím trati vlastně velice příjemné. Nyní se ovšem dostáváme k velice ošemetnému bodu – ke koliznímu modelu a interakci s ostatními auty. Normálně byste očekávali, že hra postavená na bourání a destrukci se bude pyšnit vyhlazenými a krystalicky čistým, čitelným a sebejistým ovládáním. Realita je ovšem taková, že drtivá většina aut se při jakémkoliv kontaktu s objektem na trati nebo jiným autem chová jako kostka másla na rozpálené pánvi. V momentě, kdy se přiblížíte k jinému autu vám zvlhnou oči, chodidla zatnete v pěst a hlavou vám proletí celý život. Vozy jsou extrémně nervózní a zcela prokazatelně bipolární - reálně se cítíte relativně bezpečně pouze ve větších strojích, 70 % celkové nabídky je tak krajně nepoužitelných.

OTEC DEMOLIČNÍCH DERBY

FlatOut 4: Total Insanity

Dopátrat se původu demoličních derby je jako snažit se si vyčistit uši lžící. Existují ovšem dvě verze toho, jak se historie psala. Don Basile v roce 1946 pořádal na kalifornském okruhu Carroll Speedway závod mezi 4 jezdci, jejichž auta byla upravená tak, aby se po nárazu pokud možno co nejvíce rozbíjela. První oficiálně zaznamenané demoliční derby se ovšem pořádalo v roce 1958 na trati Islip Speedway pod vedením závodníka Larryho Mendelsohna.

Pokud bychom teď měli otevřít desátý kruh pekla, jmenoval by se FlatOut 4: Total Insanity, jelikož hra absolutně umírá na tom jediném, co může reálně nabídnout a čím by teoreticky mohla i vynikat. V náklaďáku se cítíte bezpečně a při nárazu do oponentů máte dojem, jako kdybyste dokázali chodit po vodě. Posléze nasedáte do čehokoliv menšího, než je hovaďácký náklaďák, a nový FlatOut se z relativně snesitelné arkády mění na state-of-the-art nasírací software, u něhož vám nejde do hlavy, jak vůbec může někoho bavit. Auta neustále poskakují, kloužou a mají tendenci se nechat vystřelovat mimo trať při kontaktu s jedním z tisícovek zničitelných objektů v jejím okolí. Co si budeme nalhávat, taková realita je zcela fatální v případě hry, která staví pouze a jen na chaosu a kontaktním chování.

Na neřízeném, bezkoncepčním a jen okrajově promyšleném chaosu. Připočtěte si do toho umělou inteligenci, která je překvapivě chytrá, ale zároveň také neférová. A zatímco by povaha hry měla v hráči vzbuzovat chuť do ostatních narážet a získat tak potřebné body a boost, po většinu času se budete jakéhokoliv kontaktu s ostatními obávat - tedy v případě, že zrovna neřídíte něco většího. FlatOut 4 nepůsobí pouze prezentací jako budgetový titul, prodávající se za plnou částku, vyjma výše zmíněného problému jsou hratelnost a mechanismy, obestírající absolutní jádro hry, taktéž protkané vlastními potížemi. Když se vám jiný závodník nalepí na zadek, kamera začne zběsile poskakovat a vy přestanete vidět dopředu, efektivně se tak vtělujíce do role Stevieho Wondera za volantem rychlého auta.

NEŘÍDÍŠ, PŘEŽIJEŠ

Když se naopak přilepíte za AI auto vy, začne zběsile brzdit až do momentu, kdy oba dva ideálně zastavíte úplně. Druhým nejzrádnějším elementem herního modelu je pak chování auta při kontaktu se samotnou tratí. S ohledem na dynamičnost terénu je velmi pravděpodobné, že narazíte do neviditelného objektu na silnici, nebo vás naopak zasekne ostrá hrana v bariéře - netřeba se rozčilovat, tratě mají také své dny! Nejčetnějším příkladem jsou skoky z vysokých srázů. Spousta malých a lehkých aut má tendenci dopadat na čumák a tím pádem se následně zaseknout jako datel do stromu. S ohledem na to, že i funkce resetování auta zpět na kola funguje asi zhruba stejně kvalitně jako když vám okna v domě za levno vymění parta ukrajinských brigádníků, velice pravděpodobně se ocitnete znovu před zmíněným srázem  a zacyklíte se ve spirále frustrace, bolesti a utrpení.

Nezatočíš, nezabrzdíš, neuřídíš #2:
World End, AK

Zní to nefér, ale když se podíváte na trať World End, v hlavě se vám okamžitě zjeví Mashed a redakční masakr na zasněžené ledové přehradě. Průjezd místní loděnicí je stejně bolavý jako narovnávání třísel a výběr té správné uličky v kopcích vám může zachránit zadek.

Pokud se vám zdá, že jsem až příliš konkrétní, věřte, že podobných ohavností zažijete v každém závodě nespočet. FlatOut 4 je v akci neuvěřitelně nervózní závodní hra, která se v chumlu aut roztřese jako čivava ve větru. Scénář je tedy následující - po zhruba pěti odehraných turnajích v kampani zjistíte, že potřebujete lepší auto. To základní, které jste naplno vylepšili, už zkrátka nestačí, nebo se nedá řídit. Nyní se mohou vaše cesty ubírat dvěma směry. Cesta první - máte šťastnou ruku a volíte si takový stroj, který se nenechá jen tak rozházet a zároveň jej lze ukočírovat. V tomto scénáři vcelku obstojně vyhráváte a jen občas máte chuť se hlavou rozeběhnout proti beranidlu.

Scénář druhý je takový, že všechny své peníze utratíte za něco, co se nedá řídit a jen stěží snese kontakt silnější než fouknutí větru. V tento moment se vaše ovladače mění ve frisbee a chuť k životu zhasíná jako svíčka. Jediná cesta ven je hustlení peněz v nižších soutěžích, což je zhruba stejně zábavné jako sypání krystalové soli do vlastní otevřené rány. Zkrátka a dobře, hratelnost FlatOut 4 dokáže být zábavná a pohlcující, po většinu času je ovšem stejně frustrující, jako vypisování daňového přiznání nebo návštěva zubaře. Skutečnost je o to bolestivější, když jde o absolutně nejstěžejnější prvek hry, který zároveň zvládly mnohem lépe vystihnout tituly v minulosti. Netřeba čtvrtý díl nutně porovnávat například s mnohem úspěšnější sérií MotorStorm, ale jen ohlédnutí za svou vlastní historií působí nesmírně smutně. Vůbec první Flatout totiž dokázal velice pěkně vyzdvihnout naléhavost destrukčních derby.

KDYŽ SE NÁPRAVA UTRHNE

Po stránce jízdní dynamiky a závodů je FlatOut 4 velice efektní a neustálým bordelem kolem vás částečně kompenzuje všechna ostatní zklamání. Drtivá většina objektů kolem tratě je zničitelná a v kombinaci s umělou inteligencí, kterou jakoby navrhovali kamikaze letci, je neustálý chaos balzámem na duši. A přesně z toho samého důvodu vám nebude vadit, že nejde graficky o nic světoborného. Nebudete mít zkrátka čas se zastavovat a rozhlížet kolem sebe, přestože si budete bezpečně vědomi toho, že grafika rozhodně není silná ani slabá stránka hry.

Náplň kaskadérského režimu FlatOut oslní jen ty nejvytrvalejší a nejoddanější destruktory.

Když se oprostíme od hratelnosti a podíváme se na herní režimy, pro jejichž alternativní přístup byl Flatout vždy známý, vyjde vám z Total Insanity absolutní nekoncepční mišmaš starých klasik a rychle kvasících pokusů o inovaci. Postavit záběr hry na možnosti katapultovat řidiče při silném nárazu skrze přední okénko je velice ambiciózní idea, když se ovšem chcete vyhnout závodění a bourání, k dispozici vám je například lidské domino, beer pong, přehazování bomby mezi auty nebo totální destrukce na body. Slyšíte správně, LIDSKÉ DOMINO! Zkrátka taková motoristická verze Lidské stonožky.

V prvních dvou zmíněných jde o to ve vhodný moment vystřelit postavu z auta a s ní buďto trefit speciální bod nebo rozbít několik překážek. Ačkoliv jsem si sám vystřelování řidiče na cíl v původních hrách užíval a osobně znám bytosti, které vyměnily závody za minihry, náplň kaskadérského režimu FlatOut oslní jen ty nejvytrvalejší a nejoddanější destruktory. Je totiž zoufale bezbarvá a s největší pravděpodobností nenadchne kohokoliv staršího deseti let. Na normální závod naroubované modifikace v podobě režimu Carnage či Beat The Bomb hru zásadně nemění a samozřejmě staví na totožných principech, jen s lehkou změnou konceptu. Za zmínku pak stojí závody á la Mario Kart, kde můžete nabitý boost vyměnit za 4 různé power-upy a nechat za sebou fešně viset past nebo poslat bombu směrem k oponentovi.

LABILNÍ VARIABILITA

Zábavné? Rozhodně ne, jen jiné. Pravděpodobně největším přínosem k sociálnímu hraní je vedle klasického online multiplayeru Party mód, kde si můžete všechny kaskadérské minihry vyzkoušet ve více lidech na jedné televizi a s jedním ovladačem. Představte si, že projednou odhodíte Mario Kart stranou při pití s přáteli a opilí se vrhnete na vystřelování rag-doll fyzikou poháněných bezvládných těl. Ostatně, čím déle se hrou prokousáváte, tím pravděpodobněji si uvědomíte, že ji za střízliva nedokončíte.

Nauč se to znovu #3:
Val Verde

Byli jsme v lese i v zimě, je čas na horkou poušť. Val Verde jakoby vypadnula přímo ze starších Need For Speed, kombinuje totiž široké ulice a po uši přecpané postranní cesty. Výběr je zcela taktický - zvolíte si pomalejší jistotu nebo riskantnější způsob, kde je velká šance, že se rozsekáte o hrazení, krabice nebo domky?

FlatOut 4: Total Insanity není špatná hra v tom pravém slova smyslu. Ano, pyšní se nespočtem problémů s nimiž si poradí pouze kovaní fanoušci a ti z vás, kteří se nemají rádi. Potíž je v tom, že i ve spektru aktuální nabídky působí zcela zbytečně, trošku jako velké technické demo, které nedokáže zabavit na déle než hodinu. Ostatní to v minulosti zvládnuli lépe, nejen u konkurence, ale taktéž ve vlastních řadách. Nesmutněte! Pořád to mohlo skončit jako Motorcycle Club!

FlatOut 4: Total Insanity

FlatOut 4 je repetitivní závodní arkáda s řadou kritických problémů. Nekoncepční obsah a nevyvážená obtížnost vás donutí se ohlédnout za starými dobrými časy, nikoliv hledět do budoucnosti.