Final Fantasy X / X-2 HD Remaster Recenze Final Fantasy X / X-2 HD Remaster

Final Fantasy X / X-2 HD Remaster

Maggot

Maggot

11. 4. 2014 22:35 16

Hledání těch správných herních remasterů je stejné, jako hledání dobře zrekonstruovaného bytu. Spousta z nich totiž vypadá skvěle, ale spadne vám na hlavu v moment, kdy za ně zaplatíte. V obou případech pak máte chuť složit kohokoliv, kdo se vám postaví do cesty. Z dalekého Zanarkandu ovšem přichází legenda žánru japonských RPG, která všem ostatním káže, do temnoty je sváže a tak dále. Final Fantasy X / X-2 HD Remaster je zkrátka skvělou kompilací dvou špičkových her přepracovaných na diamantově čistém podnose.

AEON

Bytosti, které mohou vyvolávači povolávat, tak zvaní Aeoni, hrají ve Final Fantasy X zásadní roli. Kromě toho, že jsou pevnou součástí příběhu, hráč je může povolávat na svou stranu v boji a často si tak usnadnit život. Ti nejzlobivější se pak potkají i s jejich temnými verzemi, které slabší partičky smetou na jednu ránu. Není třeba podotýkat, že si s nimi potykáte i v pokračování.

Z DALEKÉ MINULOSTI...

V roce 2001 k nám z Japonska připlula úžasná pohádka o vyvolávačích a jejich strážcích, jimž osud přidělil záchranu světa zvaného Spira. Nebylo by to poprvé, co by země vycházejícího slunce dala hernímu průmyslu klenot, na který je tak těžké zapomenout. Důkazem budiž více než 10 milionů prodaných kopií a průměrná hodnocení nepadající pod hladinu 90 procent. Z těchto čísel je patrné, že si dospělácké vyprávění plné zvratů a barvitých postav urve svůj úspěch i dnes, v době, kdy se zvuk značky Final Fantasy pozvolna vytrácí. HD remaster Final Fantasy X a jejího pokračování je po stránce obsahu nezměněný, čeká na vás minimálně padesátihodinová cesta na konec světa v parádní grafice za doprovodu geniálních hudebních rytmů.

Final Fantasy X je nutné brát jako hru nikoliv na dlouhé večery, nýbrž jako záležitost na dlouhé týdny či měsíce. Pokud uvažujete o podání výpovědi z práce nebo si chystáte dlouhé studijní volno, teď je ten správný čas! Vaši pomoc by zajisté ocenil Tidus, jedna z hlavních postav, která se za fascinujících okolností stala ochráncem hrdinky, kolem níž se točí všechna kola osudu. Yuna je vyvolávačka, která může svou mocí porazit gigantické monstrum Sin a na nějakou dobu tak přerušit cyklus smrti. Pamatuji, že jsem u hry během prvního hraní před lety vytuhnul na bezmála dvě stovky hodin, i dnes jsou ale jednotlivé zvraty zcela unikátní a informace, které jsou vám pozvolna dávkovány do žil, skutečně obohatí vaše vnímání příběhu.

Zapomeňte na suché dodatky, kombinace vlastního humoru, faktů i dramatických scén tu hrají významnou roli. Ne, není to klišé, které se omílá kolem každé šestihodinovky s bouchačkou v ruce, příběh této družiny je skutečně strhující, byť plyne časem v mnohem klidnějším tempu. S tím vším koresponduje i důležitost všech přítomných postav. Všechny jsou prvořadé a všechny mají co říct, ať už jde o uřvaného hráče podvodního blitzballu Wakku či mlčenlivého rytíře „rozštípu to všechno na hadry“ Aurona. Oproti temné a vážně pojaté desítce je pokračování po všech směrech barevnější, efektnější a hlavně uvolněnější, zároveň ale nenabízí tak mocnou porci konzistentního obsahu.

SYNDROM VĚTVÍCÍ SE VĚTVE

Po zkušenostech s méně podařenými konzolovými remastery bylo samozřejmě nutné ke znovuzrozenému Final Fantasy přistupovat s opatrností. Po mnoha odkladech a protahování vývoje portu se žezla chopilo studio Virtuos Ltd. a situaci zvládlo na jedničku. Zapomeňte na lineárně překlopené hry s upscalovaným rozlišením, vývojáři si dali práci s implementací nových textur a upravených modelů, některé skladby z úžasného soundtracku byly znovu nahrány a dokonce i úžasné CGI animace byly přepracovány pro displej s moderním poměrem obrazovky. Pravda, neběží v pravém HD rozlišení, ale vzhledem k faktu, že by vytvoření takové sekvence zabralo i několik měsíců práce, je to pochopitelné. Pro hardcore fandy navíc máme zajímavou perličku - obří mlíkárny čarodejnice LuLu se při vítězném „zhoupnutí“ také hýbou...

Poctivé řemeslné zpracování s důrazem na mentální vývoj postav bezmezně zastiňuje novější počiny v sérii Final Fantasy.

Obě hry těží z výhod HD éry úplně vše, a to v prakticky každém okamžiku. Při průchodu zdevastovaným ostrůvkem Kilika oceníte svítivou barevnou paletu místní flory a vaše oko potěší i vzezření monster. Zejména v bitvách je mnohem ostřejší a plynulejší obraz tou nejpozitivnější změnou, jelikož magické efekty a nápadité modely postav vyniknou o to více, když si na pomoc přivoláte summony. Podoba dračího Bahamuta je mokrým snem každého umělce, stejně jako používání běžných kouzel či high-endových útoků jednotlivých postav. Z této skutečnosti nejvíce těží Final Fantasy X-2, která byla již v základu bohatší na grafické efekty i detailnost postav a prostředí.

A zatímco PlayStation 3 verze běží stabilně prakticky za každých okolností, hra pro kapesní Vitu, kterou jsme rovněž testovali, se občas zakucká. Tyto nepatrné poklesy snímkovací frekvence pocítíte jen při výpočetně náročnějších animacích, přičemž ani obraz není tak ostrý v porovnání s velkou konzolí. Paradoxem ovšem je, že se obě hry na Vitu hodí mnohem více, než spousta titulů vytvářených specificky pro toto zařízení, a totéž se dá říct i o velkých konzolích. Poctivé řemeslné zpracování s důrazem na mentální vývoj postav bezmezně zastiňuje novější počiny v sérii Final Fantasy. Pořízení her pro obě platformy má navíc nepopiratelnou výhodu v možnosti hladkého přenášení uložených pozic skrze vlastní cloud, nepotřebujete tedy ani PlayStation Plus.

KDYŽ JEDNO ZAŘÍZENÍ NESTAČÍ

Obecně je hře vytýkána absence možnosti přeskakovat střihové sekvence. S tím se dá do jisté míry souhlasit, zvlášť když vás smete boss, před nímž musíte opakovaně sledovat desetiminutové video. Pravdou ovšem zůstává, že je přeskakování příběhových sekvencí téměř trestuhodným činem. Více zamrzí nemožnost vyskočit ze hry zpět do hlavního menu, což je vcelku typická situace, když dohrajete, chcete si uloženou pozici uložit do cloudu, ale musíte kvůli tomu restartovat hru.

Final Fantasy X / X-2 HD Remaster

Ačkoliv X-2 sahá regulérnímu desátému dílu pouze po pás, jeho hravá povaha v kombinaci s rychlejším bojovým systémem a povoláními dává hře novou šťávu. Závěrem se sluší dodat, že Final Fantasy X / X-2 HD Remaster je parádní ukázkou toho, jak moc byly hry tehdy dobré. A zatímco přítomnost technicky i obsahově skvěle zvládnutého remasteru nijak nedeklasuje moderní hry, měli byste mu dát z důvodů výše zmíněných přednost. Ve skutečnosti je to totiž váš příběh!

Final Fantasy X / X-2 HD Remaster
PlayStation Vita Vita

Varovali jsme vás, tohle je záležitost nejen pro milovníky JRPG, ale také pro každého kdo si rád ukousne kus poctivé hry.