Figment Recenze Figment

Figment

Kateřina Stuchlíková

Kateřina Stuchlíková

11. 12. 2017 16:00

Když se jakýmsi nezřízeným směřováním osudu stane, že je vaší herně-novinářskou specializací oblast bulharských obskurností, indie podivností, hipsterských podezřelostí a jiných okrajových blbinek, zvyknete si časem na ledacos. Na neuchopitelné a podivné herní mechaniky, nefunkční ovládání, otřesné příběhy, kakofonické soundtracky i agresivní houfy bugů. A pak, když vám z čista jasna jednou přistane na klávesnici hra, která nejenže bez zádrhelů funguje a dá se ovládat, ale je ke všemu i příjemně zábavná, mile vtipná, hezounká a libozvučně znící, můžete být jen překvapeni. Příjemně překvapeni. Tak jako jsem byla já při hraní Figmentu. Není to sice hra, jejíž hutnou pařbou nasáklé historky budete dávat k dobru v hospodě ve chvílích, kdy se ostatní budou chlubit zářezy z tříačkových hitů, přesto umí tahle nenápadná hříčka působit příjemné blaho na duchu i na těle.

VZHŮRU ZA DOBRODRUŽSTVÍM

Když zběžně hodíte očkem na tvorbu dánského studia Bedtime Digital Games, jehož je Figment už v pořadí třetím dílkem, jistě vám neunikne, mimo zjevné posedlosti tématem spánku, jejich slabost pro půvabně kreslenou grafiku s malebně surrealistickou stylizaci. Na první pohled Figment svým na ostrůvky děleným světem, izometrickým záběrem i pastelovými barvami nalíčeným obličejem může připomínat Bastion, co do obsahu se ovšem poněkud liší. Figment je spíše plošinovkou s velkým důrazem na prostorové puzzlíky a jednoduché snadno ovladatelné souboje. V roli Dustyho, jakéhosi veverko-lemura (?), není vaším cílem nic přízemnějšího, než získat zpět své album fotek, abyste se při jeho prohlížení za vydatného popíjení ledově vychlazeného Martini mohli opájet svou vlastní výjimečností. Tu ve skutečnosti dávno odvál prach. Samozřejmě, že se příběh časem stočí i jiným směrem, aby vyústil v poměrně odzbrojující a přiměřeně uspokojivé vyvrcholení. Příběh samotný není obzvláště pamětihodný, docela se mi ale líbilo vykreslení postav, na které se většinou ani ve větších, natož takto malých hříčkách, moc nehledí.

Pomocnice Piper, mimochodem aspirující na post nejzbytečnějšího sidekicka v dějinách, plní hlavně funkci otravně švitořivě optimistického vyvažovače věčně reptajícího Dustyho.

Dusty je sympatický mrzout, kterého obtěžuje vůbec se zvednout z kanape a ani za mák se mu nechce zachraňovat něčí zadek (resp. mozek). Jeho pomocnice Piper, mimochodem aspirující na post nejzbytečnějšího sidekicka v historii, plní hlavně funkci otravně švitořivě optimistického vyvažovače věčně reptajícího Dustyho. Jejich jin-jang vztah je ovšem příjemně osvěžující a občas docela pobaví. Jádrem hry je ale pobíhání po překrásném světě a řešení drobných puzzlíků. Najdi baterii požadované barvy, nabij ji energií a použij k otevření dveří. Šoupej bedýnkami ve stylu stařičkého Sokobanu. Zahraj na klavír skladbu podle dříve objevené nápovědy. Některé hádanky, třeba ta s opravou a posouváním jakéhosi vláčku, se dokonce rozprostírají přes několik úrovní a jiné, třeba ta s využíváním kovové krabice jako obranného štítu proti vražedným mrakům, zase vyžaduje mimo fištrónu i rychlé reflexy. Přestože jsou rébusy docela pěkné a povětšinou zábavné, je velká škoda, že se některé stihnou i během krátké (cca pětihodinové) herní doby zopakovat. V téhle oblasti mohli autoři rozhodně projevit více fantazie.

Z POHÁDKY DO THRILLERU

Ale možná si jen veškerou obrazotvornost vyplácali při tvorbě zdejšího fantaskního světa. Snad to nebude moc velký spoiler, když naznačím, že se celý příběh odehrává v něčí hlavě. Každá z lokací je tak vyobrazením určité sféry lidské mysli, jako třeba oblast krátkodobé paměti, smyslu pro hudbu, obav nebo technické zdatnosti. Tímto zasazením si autoři pojistili, že cokoliv jim představivost dovolí, můžou do své hry s čistým svědomím plácnout. Časem vás tak vůbec nepřekvapí, že pobíháte po chodníčku vyskládaném z pastelek, roztahujete harmonikový mostek nebo přeskakujete potoky vroucí kávy rozlité přes rozpracované účetnictví. Z ranku nejrůznějších představ a fobií se pak logicky rekrutují i nepřátelé, takže nesmí chybět obligátní pavoukovci, chapadláči jako vypreparovaní z Cthulhu příběhu nebo třeba nevrlý chlapík trávící okolí podezřelým odérem. Kresba je opravdu pohlazením pro oči a oplývá hravými detaily, a tak v technické části všude zakopáváte o stovky blikajících čudlíků, páček a mačkátek a otáčejících se ozubených koleček a hudební úrovně se pak skládají z nejrůzněji pokroucených hudebních nástrojů.

Často natrefíte na ty nejfantasknější druhy obydlí zdejších obyvatel, jimž můžete jen tak pro škodolibou radost bouchat na dveře a poslouchat jejich vtipné průpovídky. A stejně jako se vyvíjí příběh, posouvá se i samotný svět, a tak je z počátku všechno omalovánkově pastelově zabarvené a rozjuchané, aby později vládu převzaly temné barvy a rozbouřené nevlídné počasí. Ani s ozvučením tvůrci nešlápli vedle - povedený je jak dabing, tak hudební doprovod, který se navíc nebojí překročit očekávané hranice žánru a u akčních pasáží sáhnout do tvrdšího soudku pro melodický metal. Vtipné taky je, že i všichni zdejší bossové dostali do vínku hudební nadání, a tak vám při bitkách krásně do rytmu rýmovaně zapějí své výhrůžky a nadávky. Spolu s překrásnou grafickou stylizací je soundtrack jedním z důvodů, proč budu na Figment vzpomínat rozhodně pozitivně.

NIKDO NENÍ DOKONALÝ

Potud bylo všechno v pořádku, nyní nastal čas vytýkání. Má první výhrada směřuje k samotné herní náplni, která není ničím originální nebo pamětihodná. Většinu zdejších rébusů jsme už v lehce obměněné podobě viděli v jiných hrách a soubojů je sice docela málo na to, aby stihly nudit, nicméně na samotném ohánění se dřevěným mečem bez větších taktických možností neshledávám příliš zajímavého. Největší slabinou Figmentu je ovšem jeho nerozhodnost, má-li být určen dospělému, nebo dětskému a nehráčskému publiku. Hádanky jsou poměrně jednoduché, nicméně některé vyžadují díky své rozsáhlosti trpělivost a soustředěnost, což zrovna nepatří mezi dětské pozitivní stránky. Ke zmáknutí soubojů vám sice vystačí ovládnout jediný čudlík (hra zná jen normální a silný útok, spouštěný podržením útočného tlačítka), hlavně ze začátku ale umí protivníci zatopit svou schopností ukousnout si jediným úderem velkou část zdraví vaší postavičky. Úrovně jsou navíc průchozí a svět je v rámci možností docela otevřený, a tak není úplně nemožné trošku zabloudit a ztratit nit. Pro dospělého se ani v jednom případě nejedná o nic nepřekonatelného, pro dítě (či nehráče) by se to naopak mohlo stát zdrojem otrávenosti a frustrace. Stejně tak by se mladším hráčům nemusel úplně zamlouvat postupný přerod pozitivně laděné nálady a prostředí v temnější a depresivnější. Z těchto důvodů je možná Figment nejvhodnější pro společné hraní, protože takhle si ho adekvátně vychutnají všechny strany.

Figment tak padne do noty každému, kdo má pro jednou chuť na hezounkou, pohodovou a nenáročnou herní jednohubku.

To ale vůbec neznamená, že by Figment nebyl hrou vhodnou pro ty, kdož se ještě rozmnožit nestihli, nedisponují mladším sourozencem ani hravek chtivou přítelkyní. V tom případě vám totiž nic nebrání si užít nejrůznější narážky a pošťuchování mezi hlavními postavami a vychutnat si i nenápadné nuance příběhu a zapadlá zákoutí zdejšího mini-universa. Pokud se navíc rozhodnete posbírat i všechny nepovinné vzpomínky, můžete se během řešení dobrovolných hádanek už docela solidně zapotit. Figment bez pochyb padne do noty každému, kdo má pro jednou chuť na hezounkou, pohodovou a nenáročnou herní jednohubku. To obnáší si bez stresu a presu užít příjemnou hříčku, pokochat se při tom netradiční grafickou stylizací a lehounce zvrásnit šedou kůru mozkovou. A to přece vůbec není špatná nabídka.

Figment
Linux Linux

Příjemná a pohodová hříčka, která polaská zraky i sluchy. Zdejší svět stojí za navštívení pro jeho surrealistickou fantaskní stylizaci, sympatické hrdiny i fajnové ozvučení. Zamrzí hlavně krátká herní doba, nepůvodnost hádanek i přešlapování mezi dospělým a dětským obsahem.