FIFA Manager 10 Recenze FIFA Manager 10

FIFA Manager 10

Marek Švrkala

Marek Švrkala

14. 12. 2009 23:58

Nejenom populárním Football Managerem živ je zájemce o vedení svého fotbalového týmu. Každoročně vedle nejpopulárnější série od Sports Interactive vznikají také dva úhlavní konkurenti. Jedním je Championship Manager od Eidosu a tím druhým pak želízko v ohni od slovutných sportovních šikulů z Electronics Arts nazvané jednoduše – FIFA Manager. Divize EA Sports připravuje tuto sérii (započteme-li tři díly předchůdce Total Club Manager) už od verze s číslovkou 2003 na konci. Přes dlouhou historii pořád zůstává ve stínu Football Managera. Série je považována za vhodnou spíše pro méně náročné manažery a to vzhledem k obvykle lepší vizuální prezentaci ale menším možnostem koučování. Vymaní se z této škatulky nejnovější FIFA Manager 10?

Oslavíme s partnerkou narozeniny strýčka nebo pokecáme s fanklubáky?

FIFA Manager je komplexní simulací vedení fotbalového týmu, která se neomezuje jen na samotnou trenéřinu a nejzákladnější chod klubu jako konkurence. Hra po vás chce to, co alespoň v českém prostředí ve skutečnosti dělá celý tým zaměstnanců. Vedle koučování také rozhodování o financích, sponzorských smlouvách, počtu různých sedaček a stánků s občerstvením na stadionu, dopravě na stadion pro fanoušky, zázemí sportovního areálu, přestupech i o vztazích s médii a s fanoušky. Můžete ovlivňovat prakticky všechno, na co si jen vzpomenete. Důležité je ale přidat ještě jedno slůvko - nemusíte. Spoustu oblastí lze jednoduše vyřešit najmutím odborníka, který pak danou oblast zajišťuje za vás. Na svém hlavním parťákovi můžete nechat dokonce i určení sestavy a taktiky k zápasu a z výsledků se jen sami vztekat u postranní čáry.

Pro mnoho hráčů je příjemné nechat záležitosti, které je zrovna nebaví nebo nezajímají, prostě plavat a plně se věnovat třeba jen samotnému tréninku neposlušných svěřenců. Autoři herní komplexnost zavedli až trochu ad absurdum – roli ve hře může sehrát i osobní život, na začátku kariéry si tak určujete i výšku, váhu, sako, manželku nebo počet dětí. V rámci zvýšení své společenské prestiže je pak možné vyrazit na golf či na jachtu s prezidentem klubu. Taková projížďka s dobrou whisky a vnadnými děvčaty čekajícími v kajutě je rozhodně dobrou relaxací, pro absolutní většinu hráčů ale bude důležitější dumání nad pozitivy a negativy rozestavení 3-4-3 než jiné benefity vysněného povolání.

Právě trenéřina oproti konkurenci lehce pokulhává. Různých voleb a setupů u pravidelného drilu nebo u samotných zápasů prostě není tolik, jak jsou hráči Football Manageru nebo i Championship Manageru zvyklí. Třeba podrobné nastavování standardek a signálů? Zapomeňte. I dalších pokynů jednotlivým hráčům a celému týmu je znatelně méně. FIFA Manager by tak tímto aspektem mohl oslovit spíše nováčky trenérského řemesla nebo sváteční hráče fotbalových manažerů (jsou ale takoví?), kteří si v mnoha složitějších nastaveních příliš nelibují a jen určí základní sestavu, pár pokynů a těší se z výsledků. Důležitá je i statistická databáze, ke které prakticky nemám výhrad. Z našich domácích luhů a hájů se zpracování dočkala pouze nejvyšší soutěž, kde soupisky a kvalita hráčů až na pár drobnějších chybek víceméně odpovídá. Hra je pomocí updatů stále vylepšována, takže spousta bugů byla už vyřešena.

No tak střílej, ty kopyto!

U manažerů od Electronics Arts je vždy oceňován systém simulace zápasů. Vývojáři z EA totiž jako první přinesli možnost 3D simulace utkání, která konkurenci i v tomto ročníku jednoznačně předčí. Vše bylo klasicky o trochu vylepšeno, fotbalové svatostánky nyní odráží i změny, jež na nich sami provedete, hráči se zase lépe pohybují (animace prý kopírují FIFU 09) a vymýšlejí hezčí akce. Ty se už každou chvíli jako dříve neopakují. Přesto sledovat celé zápasy doplněné o slušný komentář v této podobě asi mnoho pařanů nevydrží. Zakončování a finální fáze sice jsou řešeny dobře a celkem pohledně, pozorovat ale hru ve středu pole často vyžaduje pevnější nervy, než jaké museli mít fanoušci české fotbalové reprezentace pod vedením Petra Rady. Hráči chvílemi běhají nepochopitelně a situace řeší hůř než divizní žáčci.

Občas je zábavné se vyblbnout a jednoho ze svěřenců ovládat, což hra už tradičně nabízí, vzhledem k jistě nemotornosti ovládání ale tahle volba nějakou dlouhotrvající zábavu nepřinese. Pro simulaci zápasů mi nakonec jako nejlepší přišla volba textového režimu, který doplňují jednoduché animace. Celkově je asi i nejnapínavější. Jednotlivých komentářů je opravdu spousta (až 5000), takže se příliš neopakují. Atmosféru pak jakémusi online přenosu dodávají povedené zvuky a jednoduché animace. Rychlost lze jednoduše zrychlovat i zpomalovat. Hráčům je zde pak možné, jako jednu z hlavních novinek tohoto ročníku (podobnou co přinesla hlavní konkurence), předávat základní pokyny jako „všichni dopředu“, „koncentrujte se“ nebo „co to sakra hrajete?“. V 3D módu jim pak ve vhodnou chvíli můžete udělit i jednu z celkem 17 spásných rad – „vystřel“, „přihraj“, „nabíhej si dopředu“ apod. Občas hráči dokonce poslechnou (opravdu!) a snaha se tak může vyplatit. Není nad to, když útočník po vašem výkřiku vystřelí a tým díky tomu vyhraje. Vaše počínání ale rozhodčí bedlivě sledují, a pokud to se řvaním trochu přeženete, klidně vás vykážou na tribunu. Stopka na další zápasy vás pak určitě nemine.

Jednotlivé nabídky a jejich grafika se od loňska příliš nezměnily. Základní menu je umístěné horizontálně v horní části obrazovky, po chvíli si na něj zvykne i absolutní nováček. Tabulky jsou velmi přehledné a uživatelsky přívětivé. Pohyb v nich rychlý, i když pár úprav by ještě neškodilo. Pokud si nevíte rady, u většiny položek je nově připravena také nápověda, které objasní co a jak. Interface oživují i obličeje hráčů, které v naší lize tak ze třetiny tvoří reálné fotografie, zbytek ksichtíků je nasimulovaný a často dosti úsměvný.

Rozdejme si to online  (anebo radši ne)

Zdánlivě největším lákadlem a největší novinkou ze čtyř stovek změn (většinu z nich ani nepostřehnete) tohoto ročníku je online multiplayerový mód. Bohužel je skutečně jen zdánlivým lákadlem. Osmero hráčů může společně sehrát ročník vybrané ligy. Možnosti jsou ale oproti singleplayeru hodně omezené, čímž hra hodně trpí a větším tahákem než hrou na pár protáhlých odpolední (každý hráč má na své kroky omezený čas) se nestane. Mizerné jsou statistiky hráčů, setupy hry a vlastně skoro všechny další herní prvky. Dobrým nápadem jsou třeba live aukce o některé hvězdné hráče, ale ani ty online mód nezachrání. Jednoduše přílišným zjednodušením herního systému ze singleplayeru ztratil kouzlo.

I přes mizerný multiplayer FIFA Manager 10 má mnoho co nabídnout. Stále sice zůstává o stupínek pod nejpopulárnějším Football Managerem, to ale nebrání konstatovat, že nabízí skvělou zábavu zejména pro nové adepty trenérského řemesla, kteří nejsou tak nároční a rádi se podívají také do dalších aspektů celého fungování fotbalového klubu. Takovým nabídne hodně hodin manažerské práce.

FIFA Manager 10

FIFA Manager nabízí trochu méně taktiky než konkurence. Nahrazuje ji spoustou jiných oblastí fungování klubu. Díky jednoduchému a příjemnému zpracování může být dobrou alternativou pro nováčky mezi fotbalovými manažery.