FIFA Manager 08 Recenze FIFA Manager 08

FIFA Manager 08

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

11. 11. 2007 23:00

Přiznám se, že pro sérii FIFA Manager mám zvláštní slabost. V každoročním souboji fotbalových manažerů totiž většinou pouze ona dokáže překvapit a přijít s výraznějším zlepšením, zatímco její konkurenti nějaké větší kvalitativní skoky zaznamenají v průběhu ročního cyklu jen výjimečně. Už loni se z manažeru od EA Sports, potažmo Bright Future stala asi nejvážnější konkurence dosud kralujícího Football Manageru, která jasně zastínila v poslední době nevýrazný Championship Manager. Ale stále tomu něco chybělo. Pod líbivým vizuálním pozlátkem se totiž skrývala méně propracovaná hratelnost a neúplné soupisky, na nichž si fotbaloví fajnšmekři velice zakládají. Avšak běžní hráči, kterým příliš nevoní hardcore povaha Football Manageru, ale také by si kvalitní manažerskou simulaci rádi vyzkoušeli, si uživatelsky lépe přístupného FIFA Manageru začali pozorněji všímat. Letošní ročník by k sobě rád přitáhnul obě skupiny, ovšem je to skutečně v jeho silách? Nebo s tímto úmyslem narazí podobně jako Slavia při neslavném londýnském duelu s Arsenalem?

První písknutí

Úvodní momenty po spuštění FIFA Manageru 08 se nesou ve víceméně tradičním duchu. Nejprve je třeba zvolit vaše budoucí působiště, které si lze vybrat buď zcela dle vlastního přání, nebo čekat na nabídky od některých menších klubů a postupně se prokousávat výše. Experimentátoři si mohou vytvořit nový celek kompletně od píky, pro ambicióznější hráče je zde zase možnost přibrat si ke spravování klubu ještě řízení národního týmu. Poté přijde na řadu vytváření manažerského avatara a případně i jeho rodiny, výběr sledovaných lig, seznámení s klubem, stanovení cílů a rozpočtu pro následující sezónu (přičemž jako obvykle platí, že čím vyšší cíle, tím více peněz, ale i větší zodpovědnost), nastavení obtížnosti a v neposlední řadě volba činností, jimž se chcete konkrétně věnovat. Tento prvek se už stává u manažerů vcelku příjemným standardem, což je ale na jednu stranu logické: některé hráče vyloženě odpuzovala například nutnost starání se o ekonomickou stránku klubu, zatímco jiní si bez ní neuměli hru vůbec představit. Tímto kompromisem vyhověli vývojáři naprosto všem a určitě tak přivábí některé nové fanoušky.

Mediální tlak

Hlavní nevýhodou FIFA Manageru je skutečnost, že hráči si ho podvědomě zařadili jako titul, který spoléhá především na efekt, zatímco samotnou hratelnost zanedbává. Ano, i FIFA Manager 08 vypadá velice dobře a nabízí rovněž vlastní soundtrack (který se bohužel brzy ohraje), ale to neznamená, že by tvůrci zbytek hry nějak zanedbali. Prakticky všechny podstatné složky doznaly zlepšení – trénování, skauting nebo trejdy jsou letos mnohem propracovanější, přičemž v mnoha ohledech je na FIFě znát inspirace Football Managerem. Mírný odklon se dá naopak vysledovat v pojetí rozhovorů s hráči, což ale můžeme kvitovat převážně s povděkem. Do tzv. „team talků“ se zde nemusíte pouštět zas tak často, ale pokud se už pro takový krok rozhodnete, nabídne vám hra celou řadu možností a témat k probírání (samozřejmě výhradně fotbalových). Lze se tedy vyjádřit třeba k aktuální výkonnosti hráče v zápasech, jeho přístupu k trénování, případně s ním diskutovat o jeho pozici v sestavě. Občas padne nějaká připomínka i ze strany vašich svěřenců, například ohledně požadavku změny čísla dresu nebo žádosti o kapitánskou pásku, což dohromady působí daleko přirozeněji, než systém rozhovorů u Football Manageru.

Velkou úlohu na tom má také komunikace s médii, jež je možná ještě zábavnější. Čas od času budete muset odpovídat na šťouravé dotazy novinářů, přičemž vaše reakce vždy nějakým způsobem ovlivní atmosféru v klubu. Kromě otázek na výkony vašeho týmu ale přijdou na řadu i zajímavější témata, jako třeba tipování konečné podoby ligové tabulky. Za tento nápad si vývojáři zaslouží velkou pochvalu, jelikož přidává hře jak na reálnosti, tak především i zábavnosti. Média zaujímají ve FIFA Manageru 08 zajímavou roli: prostřednictvím fiktivního sportovního webu si lze přečíst automaticky generované články o dění ve fotbalovém světě a vašich výkonech, což mě především ze začátku velice bavilo. Postupem času se však začnou předem nadefinované fráze trochu omílat, a tak budete v pozdějších fázích tyto zprávy číst spíše sporadicky.

Hašek, nebo Daněk?

Počet implementovaných soutěží od loňska opět o něco vzrostl, ovšem přesto v tomto ohledu FIFA Manager 08 za svými úhlavními konkurenty o něco zaostává. Nás však spíše zajímalo, jak kvalitní budou letos soupisky v méně známých ligách, tedy i v té české. A zde čekalo velké překvapení: v útoku Teplic se už neproháněl Karel Dopita, ale Martin Fenin, v Plzni mezi tyčemi nečaroval Petr Hašek, nýbrž Michal Daněk a jako oporu Slavie hra uváděla místo Franty Jágra tentokrát správně Stanislava Vlčka. Jinak řečeno – až na výjimky se letos v méně proslulejších soutěžích a klubech neobjevují vymyšlená jména, jako tomu bylo dříve, ale naopak velice přesné sestavy, s nimiž bude valná většina hráčů zcela jistě spokojena. Stejná situace panuje také u předních světových lig, avšak tam jsme si na to už tak nějak zvykli z předchozích let.

Přihraj!

Samozřejmě nemůžeme vynechat ani zpracování samotných zápasů. To doznalo od loňska jen minimálních změn, stále lze tedy jednotlivá utkání sledovat ve třech různých režimech. Osobně preferuji obyčejný textový mód podobný freewarovému Czech Soccer Manageru, kdy se významnější akce postupně vypisují na obrazovku. Občas se v něm navíc objeví možnost zakřičet na vaše svěřence nějaké pokyny, související s řešením slibně se rozvíjejícího útoku (zdali má hráč přihrávat, střílet...). Škoda jen, že lze tohoto nápadu využívat opravdu pouze zřídka, jedná se totiž o příjemné zpestření. Dalším režimem je strohý výpis výsledků z teletextu, v němž sice nemůžete do utkání nijak zasáhnout, ale na druhou stranu umožňuje přehledné sledování více zápasů najednou. Nejvíce pyšní jsou však vývojáři na 3D mód, v němž sledujete zápas v enginu podobném normální FIFě. Loni jsme tento režim kritizovali za přílišnou zdlouhavost, a to samé musíme bohužel zopakovat i letos. Tvůrci sice značně zkrátili dobu trvání zápasů, ale pořád ne natolik, aby hra při využití 3D módu neztrácela spád. Nic na tom nemění ani možnost ovládat jednoho hráče z vašeho výběru, jelikož se stejně dostanete k míči jen párkrát za zápas a po většinu doby budete pouze sledovat dění na ploše. Co naplat, nápad to nebyl špatný, jen by potřeboval ještě trochu dotáhnout.

Ještě dvě výtky si bohužel nemohu odpustit: letošní ročník s přidáním velkého množství nových vlastností trochu ztratil na přehlednosti, a tak zejména úplným nováčkům bude nějakou chvíli trvat, než se zorientují v možná až příliš komplikovaném interface. O něco více mi ale na FIFA Manageru 08 vadila jiná věc, a to neúnosně dlouhé nahrávací doby mezi jednotlivými dny. Přestože jsem hru testoval na PC s doporučenou konfigurací a neměl jsem zapnutý nijak velký počet sledovaných soutěží, tak se mi každý den načítal zhruba 15-20 sekund, a to je opravdu hodně. Během loadingů je sice možné si prohlížet několik málo ligových statistik, ale vzhledem k délce a počtu nahrávání, jež budete muset vytrpět, to opravdu působí jen jako velice slabá náplast. Naštěstí lze tento problém vyřešit zúžením seznamu sledovaných lig na nezbytně nutné minimum, ovšem stejně mi zůstává záhadou, kde se tak dlouhé nahrávací časy najednou u letošního ročníku vzaly.

Král je mrtev? Ještě ne

Vraťme se nyní k otázce položené v úvodu. Má tedy FIFA Manager 08 šanci přitáhnout i ty, kterým nezáleží ani tak na grafickém zpracování, ale hlavně na co největší propracovanosti manažerských činností? S klidným svědomím mohu říct, že ano. A rozhodně větší než loňský ročník, ačkoliv ani letos nedosahuje FIFA kvalit nového Football Manageru. Jednak má stále daleko do jeho komplexnosti, ale především ji sráží několik chyb a drobnějších nedostatků, které trochu kazí celkový dojem ze hry. Jako alternativu ji však rozhodně doporučit lze – nabízí totiž mnoho zajímavých nápadů, jež mohou přitáhnout k žánru manažerských simulací i zcela nové fanoušky. Tak zase za rok...

FIFA Manager 08

Nový ročník jde více do hloubky, přičemž nic neztrácí ani po stránce vizuální prezentace. Pokud se autorům povede odstranit několik menších nedostatků, může být Football Manager příští rok svržen z trůnu.

Propracovanost, přesnější soupisky, interakce s hráči a médii, grafické zpracování.
Zpočátku lehce nepřehledný interface, dlouhé nahrávací doby, nedotažený 3D mód.