FIFA Manager 07 Recenze FIFA Manager 07

FIFA Manager 07

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

14. 11. 2006 23:55

Je krásné sledovat co všechno dokáže silná konkurence. Domácí televizní stanice se předhánějí v množství vysílaných seriálů, herní časopisy přikládají další DVD a kvalita fotbalových manažerů utěšeně stoupá spolu se vzrůstajícím počtem titulů, jež se pokoušejí atakovat zavedené stálice. Football Manager však nasadil laťku velmi vysoko. Spousta dalších pokusů tak i přes svoje nesporné kvality, vyšumělo bez větší pozornosti do ztracena. Vývojáři z EA se však nevzdávají tak snadno. Poté, co jejich arkádově pojatá série Total Club Manager skončila relativním neúspěchem, se rozhodli inspirovat zaručeným receptem Sports Interactive a vsadili na větší hloubku a propracovanost, obalenou pro ně typickým vizuálním pozlátkem. A tento tah se stoprocentně vyplatil – již loňský ročník naznačil, že můžeme od série FIFA Manager čekat velké věci a letos se toto tvrzení jednoznačně potvrdilo.

Barcelona, nebo Slovácko?

Už od prvních momentů ve hře budete postaveni před celou řadu rozhodnutí: chcete se chopit otěží v již existujícím klubu, založit si vlastní, nebo začínat jako nezaměstnaný? Chcete se zaměřit na některého hráče a vést ho po celou jeho kariéru? Bude mít váš manažerský avatar přítelkyni, případně rovnou manželku a kopu dětí, nebo se bude od rána do večera věnovat pouze fotbalu a na milostný život mu nezbude čas? A tak dále... Možností je mnoho a je docela dost dobře možné, že by některé lidi mohla počáteční lavina otázek odradit. FIFA Manager se však snaží být k uživateli po všech stránkách maximálně vstřícný (o tom ještě později), takže se u všech těchto dotazů vyskytují pomocné vysvětlivky, které vám orientaci v prvních fázích hry značně usnadní. Tímto výčtem všech možných variant kariéry jsem chtěl naznačit, že je veškerá arkádovitost předchozích let definitivně ta tam a nastupuje tvrdá manažerská dřina. Rozhodnutí o tom, nakolik se jí hráč nechá pohltit a kolik práce předá svým asistentům, nechali tvůrci naštěstí na hráči. Klidně tak můžete jen určovat zápasovou taktiku a sestavu a všechno to trénování, skautování i trejdování přenechat někomu jinému.

Jakmile se ujmete vybraného mančaftu, tak se vám nabídne možnost vyhlásit cíle pro nadcházející sezónu. Přitom je třeba pamatovat na to, že se nevyplácí být ani příliš skromný, ani příliš sebevědomý. Každé prohlášení má totiž vliv na několik dalších významných faktorů. Nejlépe se to dá demonstrovat na konkrétním případě: pokud vám například v Chelsea bude stačit semifinále Ligy mistrů, nebudete se muset v případě neúspěchu bát o svůj flek, ale přijdete o přízeň části fanoušků a sponzorů. Platí to však i obráceně, takže v případě vysokých ambicí přijde více financí na platy, přestupy a vybavení klubu. Rozpočet určený na začátku sezóny navíc nemusí být definitivní, poněvadž za některé úspěchy (zejména v pohárových soutěžích) připlují do klubové kasy další peníze, jež můžete znovu rozdělit mezi jednotlivé segmenty klubu.

A nyní se k míči dostává opora Hanáků, Lukáš Hejduk

Soupisky... Achillova pata většiny manažerských simulací a spolehlivý trumf Football Manageru. Člověk, který nezná konkurenční počiny, nikdy plně nedocení obdivuhodnou preciznost soupisek tohoto skvostu (Football Manager 07). EA se však ani v této oblasti nedá upřít velká snaha. Na FIFA Manager 07 je tedy jasně znát, že přesnosti sestav věnovali tvůrci velký kus práce. V předních světových soutěžích se tedy žádná velká chyba nevyskytuje. Horší to je už tradičně u méně významnějších ligových soutěží. Do této druhé kategorie bohužel stále spadá i česká liga, pro níž vývojáři - u všech celků kromě Sparty - užili opět generovaná jména, založená jako obvykle na příjmeních slavných sportovců z naší země. A tak se po domácích trávnících prohání Karel Dopita, Marek Patera, Jan Bejbl nebo David Berger...

Mód kariéry

Jedním z největších taháků FIFA Manager 2007 je možnost zobrazit si průběh zápasu pěkně ve 3D. Zní to přece skvěle, ne? Kdo by chtěl místo reálně vymodelovaných hráčů sledovat pouze skrumáž hýbajících se teček? Jenže realita už tak růžová není. Pravda, trojrozměrné zpracování sice vypadá na první pohled velice atraktivně, ale já osobně ho vidím spíše jako příjemné zpestření, která se však nedá používat pořád. Hlavní problém je v tom, že při sledování zápasů v tradičním dvojrozměrném provedení (hráči jsou reprezentováni tečkami) je jedno, jestli se tečky míhají normální, nebo čtyřnásobnou rychlostí. Naproti tomu reálně vypadající 3D zápas si plně vychutnáte pouze v reálném čase. Stačí jej totiž zrychlit jen o jediný stupeň a ze zápasu roku se, díky komicky zrychleným pohybům hráčů, stane pořádná kabaretová estráda. Ostatně, kolikrát jste za život sledovali pět fotbalových utkání za sebou? Nikdy, nebo výjimečně! No a právě o to tu jde. Myslím, že většina z vás je totiž zvyklá odehrát na jeden zátah odehrát více než jeden mač, což by při skutečné délce trvání zápasu byla záležitost minimálně jednoho odpoledne.

Jedno důležité opodstatnění však 3D enginu upřít nelze. Jeho použití umožňuje výskyt tzv. kariérního módu, v němž se lze zmocnit jednoho z fotbalistů na ploše a ovládat přímo jeho, podobně jako v nezávislém kousku New Star Soccer. Zpočátku vám hra povolí kontrolovat pouze slabší hráče, ale po nabrání většího množství zkušeností se budete moci vtělit i do takového Henryho, či Ronaldinha.

Kromě 3D provedení jsou ve hře k dispozici i další režimy zobrazení zápasu. Mimo instantních výsledků je to dále jakýsi teletextový mód, kde vidíte pouze současné stavy všech utkání bez možnosti jakkoliv ovlivnit váš tým. No a nechybí ani můj oblíbený textový režim, jež nejvíc ze všeho připomíná podrobné reportážní zpracování užité ve freewarovém Czech Soccer Manageru. Na obrazovce jsou slovně popsány jednotlivé události střetnutí (přičemž rychlost zápasu i vypisování hlášek je nastavitelná) a je jen na vás, jak moc budete do utkání zasahovat. Vyjma klasického střídání a určování taktiky můžete na hráče křičet od postranní čáry, aby věděli co mají s míčem v danou chvíli udělat. Jestli vás poslechnou, to už je jiná věc. Každopádně to je bez debat osvěžující prvek. Výborným nápadem je i MAT, tedy Match Analysis Tool. Jde o utilitu, s jejíž pomocí si můžete každý duel znovu přehrát a detailně rozebrat. Jedna věc je však na zápasech stále nepříjemná. Řeč je samozřejmě o divokých výsledcích, jež připomínají více hokej, nežli fotbal.

To vše ochuceno špetkou Sims

Jak je výše uvedeno, tak FIFA Manager 2007 obsahuje kromě jiného i něco, co by se dalo nazvat virtuálním rodinným životem. Kromě partnerky můžete mít i děti, které se čas od času vydají na dráhu profi fotbalistů. S trochou úsilí lze dokonce dovést svého syna až do vlastního týmu! Jinak se budete občas muset rozhodnout, jestli strávíte večer s rodinou, nebo si dáte přesčas v klubu. Obě možnosti je třeba pravidelně střídat, přičemž práce má přeci jenom trošku přednost. Ve hře navíc nechybí možnost zpestřit si všednost manažerské dřiny nákupem luxusních aut, vil, nebo třeba výletem na golfový green.

A výsledek? Překvapivě dobrý

Cesta, kterou se FIFA Manager vydal, je bezpochyby správná a z bezvýznamné konkurence Football Manager série se pomalu stává její rozumnou alternativou. Oproti ní vyniká především propracovanější vizuální presentací, která ve změti mnoha tabulek a statistik značně usnadňuje orientaci. Na druhou stranu, po stránce soupiskové FIFA Manager pořád trochu ztrácí a to je u detailní fotbalové simulace přece jen nezanedbatelný problém. Podobně jako v pomyslném souboji PES vs. FIFA, je i v případě střetu sérií Football Manager a FIFA Manager právě ta druhá jmenovaná zárukou lepší audiovizuální presentace a přístupnosti běžnému hráči. Její oponent (FM) naopak spoléhá spíše na reálnost a komplexnější zpracování.

FIFA Manager 07

Velice kvalitní titul, který snese srovnání se špičkami žánru. Na mnoha místech je sice znát inspirace Football Managerem. Vývojáři však přidali celou řadu vlastních oživujících nápadů a poprvé tak vážněji promluvili do souboje o manažerský trůn.

Karérní mód, nástroj pro nanalýzu zápasů, rodinný život, celková propracovanost a v neposlední řadě i grafické zpracování.
Při zápasech padá až příliš mnoho gólů, soupisky v méně známých soutěžích jsou pořád mizerné.