FIFA 20 Recenze FIFA 20

FIFA 20

Jan Bors

Jan Bors

7. 10. 2019 14:00 25

Tak jo, je to tady. Po menší masáži, než je obvyklé, přispěchala FIFA 20 na pulty fyzických i virtuálních obchodů, aby opět provětrala vaše peněženky. Ano, už je tomu skutečně rok, co jsem psal svou už ani nevím kolikátou recenzi na fotbalového hegemona posledních let. Pokud si dobře pamatujete, minulý rok jsem hodnotil nadmíru kladně, ale také jsem slíbil, že některé opakující se chyby nebudu tentokrát tak přehlížet. Nabízí se otázka - je FIFA opět nejlepší fotbalovou hrou? Odpověď může být určitě jak v čem, ale tentokrát to takhle stavět nechci. Spíše se nahlas zeptám: je toto ta nejlepší FIFA, co kdy vyšla? Pojďme na to.

OBSAH NADE VŠE

EA Sports do toho posledních pár let umí šlapat. Postupně představili Ultimate Team, ženský fotbal, příběhový mód, a protože jim asi přišlo, že hra má módů málo, dodali režim Volta. Tedy několik variant sálového a streetového fotbalu jako samostatný režim. O tom ale později. Předně musím napsat, že po obsahové stránce nemá letošní FIFA žádnou konkurenci. Herních režimů je tolik, že si vybere snad každý. Hráči dostávají do rukou tak širokou paletu fotbalových radovánek, která nemá ve světě videoher obdoby, alespoň tedy těch fotbalových.

Nutno říct, že po sérii každodenních patchů i radovánek funčkních, protože těsně po vydání zlobilo hru až nezvyklé množstí chyb napříč všemi režimy. Především to odnesl režim kariéry, kde nefungovalo ze začátku snad vůbec nic. To už ale po více jak týdnu není na pořadu dne. Jak jsem již několikrát proklamoval, FIFA rozhodně není hra, která by se měla recenzovat hned po vydání. Ať už vzhledem ke své robustnosti, tak právě i kvůli rychlosti autorů, kteří ji velice rychle a letos rychleji, než jindy, opravují, upravují a balancují.

Více, než kdy jindy tak bylo důležité se zaměřit nejen na nové věci stran obsahu, ale i samotné hratelnosti, tedy fotbalu jako takového. Jak je totiž zvykem každý rok, především tato stránka prochází díl od dílu evolucí a nejinak tomu je i letos. Dost ale této nudné první třetiny recenze, pojďme se vrhnout na letošní největší novinku.

VOLTA

Pamětníci zaštrachají v paměti na legendární ročník 98 s podtitulem Road to World Cup, tedy poslednímu dílu série FIFA, který obsahoval tělocvičnu s mantinely, od kterých se odrážel balon a byl neskutečně zábavný. Sice v průběhu času vyšly tři díly FIFA Street (plus jeden na Nintendo DS), nicméně prostě - nekupuj v jednom roce FIFU dvakrát! A tak jsme si museli počkat až do letošního roku na něco, co sice není revoluční samo o sobě, ale je to revoluční obsahově, robustností a hlavně integrací v samotné hře.

Volta je samostatný herní režim, který kombinuje pouliční a sálový fotbal. Nabízí vyžití ve hře jednoho hráče, ale i online. Několik herních variant od hry 3 na 3 po 5 na 5 a různorodá pravidla z podstaty ovlivňují, co rozhoduje o vítězství. Integruje v sobě lehký RPG systém, příběhový mód a samozřejmě fashion stránku po vzoru všemožnách nejen looter-shooter her.

Dostat se na světovou tour je sen a cestu k němu znesnadňuje nutnost projít turnaji po celém světě. Prostě a jednoduše objezdíte všech asi deset dostupných plácků od zaplivaných betonových hřištích pod mostem po normální futsalové stadiony.

Základem je váš avatar, jeho rostoucí skill, a samozřejmě tým, který si vytvoříte a budete tvořit v průběhu napříč režimy. Progres v příběhovém režimu se ukládá stejně jako v online zápasech. Personifikace vaší party je klíčová. Nejen klubové jméno a znak, ale i oblečení, preferovaná arena, rozestavení. Zajímavostí je získávání lepších hráčů do vašeho týmu. Kdykoliv vyhrajete zápas, máte možnost přetáhnout hráče konkurenčního týmu, což v případě online znamená možnost ukořistit avatara vašeho soupeře.

Příběhový režim také prošel evolucí, a to k dobrému. Sledujete svůj vlastní příběh a příběh vašeho týmu cestou na vrchol streetového světa. Dostat se na světovou tour je sen a cestu k němu znesnadňuje nutnost projít turnaji po celém světě. Prostě a jednoduše objezdíte všech asi deset dostupných plácků od zaplivaných betonových hřištích pod mostem po normální futsalové stadiony. A je to zábava, nejen jako hra, ale i příběhovým zaobalením, postavami i fresh cool přístupem, který ale není otravný. Ano, příběh je zábava i pro online zaměřeného člověka a sledovat vtipně pojaté cut-scény, kde tentokrát nemáte možnosti volby, je příjemné zpestření. Pokud navíc chcete, lze tento mód hrát i v kooperaci.

Herní rozmanitost a propojení módů do sebe má něco do sebe. Kombinace vylepšování vašeho hráče a jeho profilování do role útočníka, záložníka, obránce, případně jakési kombinace všeho z toho, vás nutí přemýšlet nad herním stylem vašeho borce. Tím, že de facto takto hrajete za sebe, dostává tento systém jakýsi hlubší smysl, a není nic horšího než prohra, a to, že někdo vašeho nabušeného hrdinu získá do svého týmu. Tohle se prostě hodně povedlo i přesto, že bych si přál ještě víc režimů. Třeba chybí online turnaje - zatím je multiplayer jen na bázi jednotlivých zápasů bez hlubšího smyslu a také statistik - třeba jak si vede váš avatar celkově, vč. týmů, které ho draftovaly do svých služeb, když jste prohrály zápas, a podobné vylomeniny. Snad příště.

Vyladěné je AI; výrazně neblbne a nechybuje, ačkoliv někdy jsou hráči po rozehrávce tradičně zamrzlí. Naopak se nenaplnilo, čeho jsem se obával, Volta se totiž tolik nesoustředí na triky. Kdepak, je to sice jedna z možností, jak Voltu hrát, ale mnohem důležitější je postřeh, taktika i bránění. Prostě ideální kombinace spolu s uměním se adaptovat. Přeci jen je něco jiného hrát ve třech na mini-branky v uzavřené areně, kde se míč odráží od stěn, anebo s brankářem na hřišti s čárami a čtyřmi hráči v poli. Právě variabilita těchto všech kombinací dělá ze hry jasný must-buy.

Je to tak, tento mód se ve FIFA 20 povedl. Nejsem si jistý, že by obstál samostatně, ale jako jeden z herních módů? To je prostě naprostá bomba!

ULTIMATE TEAM

Naopak na zadek letos nepadám z FUT. Jsem jím asi trochu přesycen, ale především je problém v tom, že nenabízí kromě vylepšeného interface žádnou zásadní novinku. Prostě nic. Stará dobrá nabídka z loňska, která po ročním hraní vlastně dost zevšednila a nějak mě obrala o motivaci se v Ultimate Teamu pohybovat. Tedy rozhodně už to není tak vřelý vztah, jako tomu bývalo v minulosti. Zde je co kritizovat právě v nedostatku módů, které jdou více na ruku hře jednoho hráče. Online zaměřený hráč kromě Rivals a případné kvalifikace do víkendové ligy nemá moc co dělat. Obchodování už není zdaleka tak zábavné jako v minulosti a chybí systém turnajů. Proto také nedává smysl stavět si týmy třeba ze stříbrných či bronzových hráčů.

FUT je prostě víc a víc designován jako money-maker, protože na nejlepší kartičky dosáhnou jen nejlepší hráči (a tudíž ti, co tomu věnují ohromné množství času), a pak ti nejmovitější, kteří se do něj nezdráhají nasypat spoustu peněz.

Ti se sice mohou hodit do módu s výměnou kartiček za určitou odměnu, ale z herního hlediska nemají smysl vůbec žádný. Hra vám totiž nenalosuje další stříbrný tým nebo tým obdobné síly, ale zcela nekompromisně cokoliv a kohokoliv, tedy hráče, který je na tom sice herně podobně jako vy, ale bez ohledu na sílu týmu. To tedy znamená, že soupeř s podobnými schopnostmi, jako vy, bude mít v případě lepších hráčů výrazně navrch.

Je fakt škoda, že už ve hře nejsou specializované turnaje či alespoň výzvy, které by vás nutily nebo vám spíše vůbec dovolily takto hrát. Má tudíž smysl dávat dohromady tyto kartičky jen pro přáteláky s kamarády, kdy se na pravidlech dohodnete, jinak bohužel smůla. Vidím to jako velkou nevýhodu tohoto módu. Ten je prostě víc a víc designován jako money-maker, protože na nejlepší kartičky dosáhnou jen nejlepší hráči (a tudíž ti, co tomu věnují ohromné množství času), a pak ti nejmovitější, kteří se nezdráhají do FUT nasypat spoustu peněz a otevírat za ně balíčky. Pro všechny ostatní je tu pomalejší postup, spoléhání na náhodu a nebo hraní singleplayerové části. Prostě a jednoduše, komu nesedl Ultimate Team loni, letos těžko změní názor.

HRATELNOST

Dobrou zprávou nicméně je, že fotbal jako takový je pořád pekelně zábavný. Řekl bych, že zábavnější, než kdy předtím, protože spousta herních prvků je vylepšená. Obligátně se první vrhnu na hru tělem, která prošla vcelku zásadní revizí a hráči do sebe nevrážejí jak totální bezmozci. Naopak se chovají zase o kus realističtěji, lépe si odebírají balony nebo brání tělem. Navíc už nejde ani tolik o kličky, které loni dokázaly hru docela otrávit.

Někteří hráči totiž v podstatě využívali exploitů a chyb v umělé inteligenci, což bylo třeba v profi turnajcíh zákázáno. Nejsem si úplně jistý, že letos by to přehnané být nemohlo, ale autoři hráče připravili o přesnost. Prostě hra není tak extrémně přesná a spoléhat na kličky se vyplácí méně než na týmovou trpělivou hru. Tempo totiž zdánlivě polevilo, ale jak píšu, jen zdánlivě. Rychlost hráčů je pořád důležitým faktorem, nicméně nikoliv klíčovým, a větší důraz je kladen na správně zvolenou taktiku a ovládání hráčů a využívání pohybové dynamiky. Ovládání je reaktivnější než kdykoliv předtím a umožňuje mnohem náročnější kombinaci, ale i přesnější bránění. Nestává se už, že na pohyb hráče někdy čekáte výrazně dlouho. Stále se sice bavíme i zlomcích sekundy, ale ty hrají zásadní roli.

Je také třeba více přesnosti, prostě lépe mířit ať už u střel nebo přihrávek. Nepřesnost se totiž dotýká i této disciplíny. Těm z vás, kterým přišla vždy FIFA jako ping-pong, se může dvacítka jevit jako malý zlom. Je třeba mnohem více preciznosti, ale někdy i štěstí; faktor náhody a schopností fotbalistů doznaly v tomto smyslu změn. Míč se navíc také chová po svém, v tom dobrém slova smyslu, a někdy třeba nadskočí na drnu nebo se sveze po kopačce. Naštěstí tyto náhodné situace nekazí dojem ze samotného fotbalu, tak nějak tam prostě přirozeně zapadly a těchto událostí zase není kdovíkolik.

Více animací se dostalo do vínku i virtuálním čutálistům vč. brankáře, všechny pohyby působí zase trochu realističtěji, precizněji a tak nějak více ohrabaně. Hráči nejsou už tak těžkopádní, resp. v porovnání s předchozím ročníkem nejsou vůbec těžkopádní, snaží se elegantně vyhýbat soupeřům, nadskakují saním a celkově jejich pohyby působí dost svěže. Když si zapnete přechozí ročník, uvidíte ten rozdíl na první pohled jak u hráčů v poli, tak u brankářů. Předělání se dočkalo i zahrávání standardních situací. To bylo pro většinu neprofi hráčů zdánlivě postavené na náhodu a z těchto situací nepadalo moc gólů. Nápravu přináší nový systém, který ukazuje kurzor, tedy cílovou stanici vaší střelby, a pak citlivost toho, jak takovou střelu umístíte, s jakou přesností a silou. Ne, že by hned padalo o tolik více gólů, ale smysl tato změna dává, a uvidíme, jak se ji hráči v následujících měsícich naučí. Je třeba dodat, že ve hře více hráčů se u vápna fauluje minimálně.

Hráče, které neovládáte, stále nezajímá hra, resp. specificky obranné hráče. Zatímco útočníci si vždy vcelku rozumně nabíhají a hledají prostor pro přihrávku, obránci prostě čumí, dokud si je nepřepnete.

Trochu jiná písnička je vápno samotné, penalt jsem kopal násobně více, a to samé i mí soupěři. Způsob zahrávání je stejný jako u střel z poza vápna a je to velká změna. Loni totiž bylo proměňování penalt vcelku složité, protože brankářovi stačilo vystihnout směr střely a na 99% penaltu vyrazil nebo chytil. Teď nejen musí vybrat správně stranu, ale i výšku a hlavně jste schopni umísťovat nechytatelně. Chce to ale cvik a hlavně pevné nervy udržet kurzor na místě. Zábavná změna. Překvapivě ale nebyla implementována jiná změna, a to přímo fotbalová. Rozehrávání z vápna přímo ve vápně. Po vzoru moderních mužstev prostě nemůžete využít při výkopu od brány nahrávku na vedle brankáře stojící hráče.

CHYBY

A tím otevírám výčet herních chyb. Protože se jim letošní ročník evidentně nevyhne, a jsou to chyby, které se opakují. Nikoliv už tak často, jako třeba loni, ale autoři je prostě hry nezbavili, snad kromě jediné a naštěstí té nejotravnější - gól po rezehrávce, který první byl první tři dny stále velmi aktuální, momentálně hru netrápí. Přesto se někdy stává, že po rozehrávce je váš nebo soupeřův tým zamrzlý a není problém se probít jak útokem, tak zálohou tím, že prostě běžíte dopředu. Je to otravné, stejně jako stále blbnoucí přepínání hráčů. A pak je tu ještě jeden zásadní neduh. Hráče, které neovládáte, stále nezajímá hra, resp. specificky obranné hráče. Zatímco útočníci si vždy vcelku rozumně nabíhají a hledají prostor pro přihrávku, obránci prostě čumí, dokud si je nepřepnete. Což velmi často rezultuje v to, že předchozí ovládaný hráč se přestane připravené obranné pasti účastnit. To mě rozčiluje už řadu let, ale co mě dovádí k šílenství, je chování defenzivních záložníků, kteří se ve většině případů vrací poklusem, připadně na ně nelze alepsoň přepnout. Resp. vypozoroval jsem zajímavý jev, že na to kašlou třeba jednou ze tří zápasů, kdy ať děláte cokoliv, tak je ne a ne dostat do hry. Je to megaotravné, je to chyba a je to na pár facek.

Soupeři často stačí přehodit tuto linii a už je to jen na jeho skillu proti vašim obráncům, což vám obranné varianty dost tenčí a nechápu to. Je to chyba, která je ve hře už snad od ročníku 11, a ano, je to něco, co hráče, kteři hrají proti počítači netrápí, ale ve hře proti živým soupeřům to je fatální. Ti se chovají zcela jinak, a bez ohledu na to, jakou strategii naordinujete na jednotlivé pozice, se to děje stále dokola a v hodnocení to zohledním, jak jsem koneckonců loni slíbil.

Zajímavý byl i stav, ve kterém hra vyšla. Nebál bych se označení “Nejrozbitější FIFA v historii”, opravdu. Manažerský režim byl v podstatě celý zabugovaný. Ultimate Team se zasekával. Některá menu nereagovala, hra padala. Nepříčítaly se výhry a hráči mizeli z trhu. Rozhořčení prolétlo internetem, nicméně zhruba po týdnu vývojářské péče není ani po jedné z těchto chyb stopa. To má FIFA jediné štěstí...

FIFA 20

Obsahem nabitá hra. Volta dodává hře nový rozměr, fotbal jako takový je zase o fous lepší, reálnější a zábavnější. Bohužel ale staré chyby pořád vystrkují růžky a Ultimate Team by si zasloužil nebýt tak okatě zaměřený na platící hráče. Možná nejlepší FIFA, ale chtělo by to už rázný krok kupředu.