FIFA 18 Recenze FIFA 18

FIFA 18

Jan Bors

Jan Bors

9. 10. 2017 13:30 14
Reklama

Kdo by si byl představil, že se na některém herním fóru, ale třeba jen při klábosení s lidmi ozvalo "Spoiler alert!!", když přijde řeč na FIFU. Po minulém roce samozřejmě žádné překvapení, a tak je letos příběhový režim opět součástí nabitého balení. Jestli jsme si totiž na něco u této série začali zvykat, tak je to kromě jiného obsahová nabídka, která každým rokem nabaluje další a další prvky jako virtuální sněhová koule. O to, zdali bude ve hře možné něco dělat, se tak nemusíme vůbec přít. Nemusíme se přít ani o funkčnosti tohoto obsahu. Nemusíte se ani bát, že by zase něco nepřibylo, ale stačí to? Je toho dost? A jak je na tom samotný fotbal?

JAKO NA STŘELNICI

Pojďme si nejprve odpovědět na poslední otázku, protože psát recenzi pár dní nazpátek, pravděpodobně by tento odstavec vypadal trochu jinak. V kostce. Autoři dopředu proklamovali, že v předchozím ročníku padalo příliš málo gólů a jali se tuto chybu napravit. Nu což, nelenili a odebrali brankářům schopnost chytat a útočníkům přidali neuvěřitelnou přesnost střel. V kombinaci s dalšími faktory, které popíšu níže, si dovede představit, jak končívaly zápasy. Hokejová čísla a zaděláno na to, že tento ročník naváže na temnou éru série, kdy se ve FIFĚ dbalo jen na góly, nikoliv na hru jako takovou. 

Tudíž pro ty, kteří si nehodlají hru jakkoliv updatovat - dejte ruce pryč a běžte buď k dílu minulému a nebo zkuste konkurenci.

Protože upřímně řečeno, tohle už jsem letos zažil jednou a jednoduché skórování prostě není zrovna něco, co vás u hry udrží nebo bude bavit po 50+ odehraných zápasech, neřkuli tisíci a více. Když k tomu připočtu hráče, kteří se nesmyslně sráželi a velmi necitlivého rozhodčího, bylo zaděláno na průšvih. Nicméně autoři naslouchali a během pár dní přišli s patchem, který vyřešil nejen tyto zmíněné problémy, ale i mnoho dalších a ze hry udělal to, co měla být hned na začátku. Tudíž pro ty, kteří si nehodlají hru jakkoliv updatovat - dejte ruce pryč a běžte buď k dílu minulému a nebo zkuste konkurenci. Dlouhodobě byste totiž pravděpodobně nedokázali u hry vydržet a to by byla škoda jak času, tak peněz a navíc, znamenalo by to, že tu máte daleko lepší alternativy.

VE JMÉNU INOVACÍ

Stejně jako ročníky předtím, i v osmnáctém je celá řada vylepšení nebo přímo inovací. Tím nejzásadnějším herním prvkem je kompletní revize způsobu bránění, což je také jediná opravdu pro hru samotnou, zásadní inovace. Nový a popravdě zcela logický způsob bránění spočívá v precizním timingu, v precizním odhadnutí situace a precizním provedením, který ve spojení se zdejší hrou tělem dává této herní činnosti kompletně nový rozměr. Nevím, jak přesně to popsat, ale zkusím to na příkladu.

Běží hráč s míčem proti obránci a vy máte hned několik možností, jak ho o míč připravit. Stejně tak on má spoustu možností, jak vám uniknout. Základem je trpělivost. Můžete mu míč vypíchnout, můžete zkusit skluz, můžete ho zkusit od míče odstavit. Pokud se pro jednu z těch věcí rozhodnete, musíte zvážit ve zlomku sekundy, s jakou intenzitou do souboje vlítnete a jestli máte vůbec šanci. Proto na hřišti vznikají neskutečné fotbalové situace, ohromná sada minisoubojů a například hra do těla, odstavování, přetlačování se doznala neskutečného progresu. Na hráče to přitom klade neskutečně vyšší nároky a pokud stojíte proti někomu, kdo dostatečně dobře odebírání míče nezvládá, máte vyhráno mnohem více, nežli tomu bylo v minulosti.

Bránilo by se přitom mnohem lépe a v menším stresu, kdyby autoři více zapracovali na umělé inteligenci zbytku neovládaného týmu. Ten má pořád občasnou tendenci vaše snažení poslat do kytek. AI ráda ustupuje při tlaku do vápna bez jakékoliv reakce na vaší záložní řadu, čímž vznikají děsné mezery, které způsobují velké šance soupeře. Nebo ačkoliv vy sprintujete přes celé hřiště zabránit katastrofě, zbytek týmu si v klidu vyklusává. Stejně tak více než dřív platí, že koho neovládáte, ten vám nepomůže, což je v celkovém kontextu komplexnosti hry dost k naštvání. S FIFOU se to především táhne už leta. Ačkoliv už se to neděje tak často, jako v minulosti. Beztak ale zůstává krabí běh brankářům po tečované střele mířící za brankovou čáru. Je snad tak těžké tohle napravit, když jde předělat celý systém bránění za pouhou jednu sezonu?

Celé bránění je o to těžší, že útočník má vždy výhodu. FIFA se KONEČNĚ naučila okamžitě reagovat na vaše snažení u gamepadu (až na jednu výjimku, viz níže). Každé drobné brnknutí, každý pohyb se projeví hned. Kontrola míče je tak ještě více intuitivní a navíc přesná v závislosti na kvalitě hráče. Navíc mi přijde, že jsou útočící hráči pružnější, rychlejší. Obrana je pořád oproti útoku taková zatuhlá. Je ale fakt, že zápasy mají grády, jsou to skutečné fotbalové bitvy, kde může každá chyba znamenat konec vašich snah. Přitom díky velké a hbité opravě není vůbec snadné skórovat, takže si dovedete představit, jak si za každou spálenou šanci (pokud se do ní vůbec dostanete) budete nadávat.

Změn doznaly centry do vápna, to byla vždycky taková FIFA bolístka.

To není jediná fotbalová revize či vylepšení, rozhodně však nejdůležitější. Změn doznaly centry do vápna, to byla vždycky taková FIFA bolístka. Buď byly moc přesné, nebo se dobře centrovalo jen odněkud. Nyní je to mnohem logičtější a třeba hráč, který nehrál žádný předchozí díl bude jako doma. Máme tři standardní typy centrů a to dva vzduchem a jeden přízemní. Každý využijete pro jinou situaci, nicméně musíte se naučit pořádně mířit (ovládání je vcelku dost citlivé) a třeba centr po zemi hodně závisí na intenzitě, nikoliv pouze na dvojím poklepání na tlačítko. Zajímavou novinkou jsou také střídání. Konečně to můžete udělat bez pauzování hry. Buďto vám hra nabídne nějakou náhradu sama, nebo si ji navolíte sami. Jen moc nechápu, proč si to nemůžete předpřipravit v Ultimate teamu?!

CHYBY? TO SAMÉ STÁLE DOKOLA

Možná by se zdálo, jak je FIFA děsně lepší a dokonalá a třeba by i mohla být, kdyby se už zbavila těch otravných chyb! Začneme například ofsajd systémem, který je stále takřka nepoužitelný proti živému protivníkovi. Pořád se vcelku často stává, že reakce na vysunutí obrany přichází s prodlevou, což ve hře, kde se každá půlsekunda hraje roli vcelku zamrzí. Stejně tak třeba přepínání hráčů. I když přepínáte manuálně pomocí pravé páčky, prostě to není přesné za každé situace. Vidím, že to je asi takový všeobecný problém fotbalových her, ale prostě už mě to po těch letech nebaví!

Existují také některé kličky, které nejen, že mohou rozhodit vás, ale také rozhodí zbytek týmu. Sice je vidět, že se na to někdo zaměřil, ale problém úplně nevyřešili. Třeba po 270°otočce u vápna dojde k tomu, že pokud ji nezachytíte, celý zbytek obraného bloku se posune úplně nesmyslně a blíže k bráně a tím uvolní cestu útočníkovi, od kterého je najednou každý obránce daleko. Ve hře proti počítači to nikterak nepostřehnete, ale v online zápasech, kde je tempo a variabilita hry úplně někde jinde, se každý nedotažený herní mechanismus projeví ve své nahotě a bohužel se pár takových chyb stále opakuje. Je to otravné a je to nepochopitelné, děsně mě to štve!

KDE JE TA CESTA?

Alex Hunter je opět na scéně a po loňském pokusu se vrací se vší parádou. Příběhový režim dospěl. Sice se v něm stále opakuje schéma trénink, zápas, cut-scéna, ale věřte mi, že vás přiková k obrazovce. Příběh, který je skvěle vyprávěný, vás posadí do role hlavního hrdiny coby dup. Dokáže ve vás probudit emoce a navíc nestojí na místě. V momentě, kdy už se začínáte trochu nudit se vždy něco stane, vždycky přijde nějaká změna, svěží vítr. Možná tomu trochu pomáhají i rozhodnutí, které při hraní budete muset učinit a která mají vliv na příběh. Nejde přitom o to, že by se jednalo o kdovíjaký scénáristický skvost, ale o to zpracování, o herecké výkony a nápady pohánějící vás kupředu za dalšími osudy všech zúčastněných! Dokonce i mě, jakožto člověka, který zrovna hru jednoho hráče ve fotbalových hrách nevyhledává, toto doslova přišpendlilo k televizní obrazovce.

Co ale i jiné módy pro jednoho hráče, doznali nějakých zásadních změn? Odpovědí je, že téměř ne. Jedinou novinkou je nový způsob vyjednávání o transferech a smlouvách v kariérním režimu. Můžete si zvolit, zdali přenecháte vyjednávání prostředníkovi, což je v podstatě systém, který léta známe a nebo můžete vyjednávat osobně. Hra se v ten moment přepne do takové "Mass Effectové" cut scény, kde jednáte s agentem a s hráčem nebo manažerem týmu, od kterého chcete nakupovat. Rozhovorem si tak vyjednáváte podmínky od platu, po výstupní klauzule (a realisticky vysoké), což má jednu ohromnou výhodu oproti starému systému. Cokoliv, co začnete řešit osobně, také osobně vyřešíte. Myšleno tak, že místo čekání na to, jak dopadla jednání, hned víte, na čem jste.

ULTIMATE TEAM

Královský mód je tu s námi už několikátou sezonu  a zatím se pokaždé povedlo, že přišel s něčím novým, nečím, co u něj hráče drží a ti si říkají, ještě jeden zápas a jdu spát. Ještě jeden transfer a jdu spát a nebo gamlerství největší, z toho dalšího balíčku už mi konečně něco vypadne. Prostě EA Sports objevili svatý grál a také se tak o něj starají. Letos přibyla novinka v podobě módu Squad Battles, ryze single-playerová záležitost, která je ve své podstatě alternativou k víkendové lize. Bojujete proti týmům ostatních hráčů ovládaných počítačem, které se vám vždy seřadí podle obtížnosti. Za pokoření každého z týmu pak dostáváte body, jejichž výše záleží na zvolené obtížnosti AI. Tyto body se následně sčítají a každá pokořená meta pak znamená vyšší odměnu a to v podobě herní měny a balíčků. 

Autoři ve snaze udržet si komunitu a každého jediného hráče ideálně každý den také hráče motivují denními a týdenními úkoly, za které jsou drobné odměny. Bývá to vždy sada pěti věcí, od jednoduchých prodlužování smluv až po skórováním hráčem určité národnosti. Je to sice úplná malá blbost, ale neurazí a věřím, že si kvůli úkolům velká řada lidí opravdu hru zapne. 

Možná největší vylepšení se týká lidských protivníků, kteří, když dostávají na frak a místo, aby teda hru vzdali, raději odejdou od konzole a nutí vás tak pět a více minut čekat na konec zápasu.

Co se týče hry více hráčů, pohráli si autoři s několika detaily a potvrdili, že naslouchají komunitě. Například in-game pauza lze využít pouze v přerušené hře. Zároveň vám hra hlasitě oznámí odpočtem, že se vracíte do hry, takže vám nehrozí přečíslení potom, co čučíte do mobilu. No a možná největší vylepšení se týká lidských protivníků, kteří, když dostávají na frak a místo, aby teda hru vzdali, raději odejdou od konzole a nutí vás tak pět a více minut čekat na konec zápasu. Nyní je hra po chvilkové neaktivitě bez milosti vykopne. Jinak k žádné speciální úpravě nedošlo, nebo alespoň ne k takové, kterou bych mohl ověřit. Přesto doufám, že i tento mód se nějak vylepší, především v nastavování týmu už má rezervy. Trochu přístupněji si hrát s taktikou a rozestavením hráčů. Také bych si dovedl představit změnu principu v chování herní chemie. Prostě to trochu překopat, je to totiž pořád to samé dokola a jen přidáním nových módů se to nezmění. 

TO JE JAKO VŠECHNO?

FIFA se každým rokem trochu rozrůstá a novinky v ní tradičně zůstávají, což značí ohromné kvantum obsahu, kde si každý může najít to své. Letos se tvůrci zaměřili mnohem více na hru samotnou, trochu ji zpomalili (po patchi) a udělali ji především náročnější. Novým hráčům tak rozhodně doporučuji projet všechny tutoriály a challenge, případně si projet příběh, který jako takový drobný tutorial působí. 

Jak ale působí nový ročník na mě? Po grafické stránce je to lehký posun, mnohem větší změnu zaznamenají majitelé 4K televizorů. Autoři by tedy už taky konečně mohli vyřešit problém se stíny některých stadionů nebo alespoň zavést možnost je vypnout. Co se týče plynulosti pohybů hráčů, tak tady se udělal znatelný pokrok, přesto existuje prostor pro zlepšení, když to porovnám třeba se sérií PES. Atmosféra zápasů je nicméně fenomenální a bezkonkurenční. Ale co samotná hra? 

FIFA 18
i Zdroj: Hrej.cz

Jak píšu v začátku této recenze, kdyby záhy nevyšel patch, který napravil nechytající brankáře a neomylné střelce, byla by tato recenze velmi, velmi negativní. Takhle bude její závěr poněkud mírnější, protože fotbal se hraje skvěle a především online bitvy stojí za to.  Herních módů je tolik, že si každý vybere. Všechny složky hry fungují naprosto bezproblémově. Tvůrci evidentně nespí, neustále na hře pracují, přidávají nové principy a režimy a na přání hráčů odpovídají bleskově. Tak to má být. Jen škoda, že se pořád nejsou schopni zbavit opakujících se otravných chyb a jen se je snaží lépe maskovat.

FIFA 18
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

FIFA 18 má tolik obsahu, co spousta her neviděla ani z rychlíku. Co víc, všechen obsah funguje na jedničku a každý si tak vybere to své. Autoři přesto nelení, vylepšují a přidávají každým rokem vždy více prvků naráz. Už by se ale měli zaměřit na chyby a nedodělky, které se sérií táhnou dlouhá léta.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama