FIFA 13 Recenze FIFA 13

FIFA 13

Maggot

Maggot

4. 10. 2012 22:32 6

Povídají si dva vývojáři v EA Sports Canada a jeden říká tomu druhému. "Hele Jacku, co máme do tý třináctý FIFY narvat? Vždyť už jsme všechno udělali předtím!" říká Peter. Jack mu bleskurychle vrací: "Blázníš! Copak jsi neviděl, jak se doopravdy kope do míče. Balón musí bejt tvůj sluha a ne pán." Po chvilce debatování došli oba vývojáři k tomu názoru, že týmu zadají několik menších úkolů, seberou oddělení pěstující kolizní Impact engine a vyrazí na chlastačku do Toronta. A to je, dámy a pánové, FIFA 13 pohledem vývojáře.

Unreal Madrid

A tak nám po roce vyšla nová FIFA, momentálně nejhranější fotbalový simulátor, který může s přehledem říct, že je stále ještě krok před konkurencí. Tedy alespoň prozatím. Pro Evolution Soccer 2013 letos ohromně posílil, nabral do svých řad nové sportovce, kteří dávají hře šťávu, jakou nikdy předtím neměla. Již nyní ale můžeme jako sudí tvrdit, že minimálně letos je FIFA stále ještě na předním stupínku vítězů. Onen rozdíl je ovšem den ode dne menší, jelikož zatímco ročník 2012 kopané původem z Ameriky vypadal jako opravdový fotbal nové generace, počet novinek se v případě třináctky smrsknul na několik úprav a menších, možná až banálních dodatků. Nikde ale není psáno, že to k úspěchu nestačí.

Ty nejkritičtější změny se odehrávají přímo pod kapotou, v jádru pudla, v morku kostí... tedy v morku holeních kostí! Míč nyní ještě více funguje jako nezávislý objekt, zatímco v minulosti se k hráčům lepil jako homosexuál v říji, tentokrát se vy jako fotbalisté budete muset více snažit, abyste jej chytili do spárů svých nohou. Kulatina má tendenci se odrážet od těla když k vám přiletí příliš velkou rychlostí, tím pádem je potřeba i během přihrávání zvážit, jak silně do míče kopnete, jelikož se nemusí nutně zastavit u vašeho spoluhráče. Což platí i o přebírání míče, který si posílá opozice. Jinak pozitivní systém fyziky se ovšem nechvalně promítá i na brankářích, kterým se míč nechce příliš chytat do rukou.

Nyní ještě více záleží na proporcích jednotlivých hráčů, už to nejsou ty počmárané bezpohlavní figurky (mluvíme o hře, nechytejte nás za slovo), které podléhají zákonům hry. Přepracovaný systém ovládání a kontroly míče se v podstatě jen pozitivně promítá nejenom na efektivní demonstraci hry jako kopii reálného fotbalu, ale také na požitku z hraní a oblbování týmu na druhé straně hřiště. Šikovným driblinkem se protáhnete přes jinak striktní obranu, jejíž účinky byly v kontrastu s dvanáctým dílem lehce přiškrceny.

Což je z velké části výsledek kombinace nových pohybů, šťouravější fyziky, ale také přepracované umělé inteligence, která, ačkoliv má stále několik děr a prázdných míst, významným způsobem pomáhá dynamickému chodu hry. Spoluhráči jsou mnohem chytřejší při výběru prázdného místa, budou se tlačit tam, kde nikdo není, a sami se nebojí jít do střetů, chytře brát míče a třeba i efektivně střílet na bránu. Zpočátku se možná budete až divit, jak moc se kamarádi polepšili. Při hraní na první dvě spodní hranice obtížnosti za vás ovšem možná udělají až příliš mnoho práce, což logicky dává vznik myšlence, že pokud si chcete zahrát kvalitní a odměňující fotbal, musíte se povinně vydat minimálně cestou profesionála.

Troppi Errori

Na straně druhé, stále se setkáte s jedinci, kteří budou občas jen stát a koukat, jako by ráno nedostali svou porci pohádek, čímž máme na mysli zejména jedince hrající na krajích. Naštěstí se sluší dodat, že tyto výpadky artificiální inteligence jsou téměř mizivé, co se jejich počtu týká. No nejsou to super novinky? Samozřejmě, ale nyní je potřeba strhnout strup. Impact engine, neboli nový kolizní systém, byl jednou z nejvítanějších novinek předchozího ročníku, po dlouhodobějším hraní bylo ovšem potřeba uznat, že tato technologie stále ještě potřebuje několik nocí strávit v laboratořích EA. A tak strávila, bohužel se nevrátila v kondici úplně vhodné pro zápas. Je totiž trošku jako ctižádostivý hypochondr, který jakmile vyleze na hřiště pln nadějí, padá k zemi a kvičí jako podsvinče.

Zatímco ubylo předsmrtných kreací v podobě nohou přetočených kolem hlavy stejného hráče, vykloubených pasů a strašidelně se vlnících rukou, počet pádů a s nimi souvisejících chyb naopak mírně poskočil. Viděli jsme, jak hráč spadl přes druhého hráče a přes ně spadl ještě brankář držící míč. Viděli jsme, jak z ničeho nic padající útočník FC Dallas spadl na trávu a špičkou paty se nepatrně dotknul spoluhráče, který, jak nejspíš čekáte, spadl s ním. Podobným způsobem bychom mohli interpretovat nespočet podobných kolizí, u kterých jsme se nejednou zasmáli, zároveň je ovšem potřeba přiznat, že jde spíše o faktor vzbuzující nezastavitelný pláč.

Engine jako by v takových momentech přestal pracovat s tolik proklamovanými daty hráčů a až příliš zcitlivěl. Výsledkem je mnohem větší koncentrace absolutně zbytečných pádů a srážek, které nejenom, že vám často brání ve hře, zároveň vypadají až příliš stupidně, což vede až k absurdně rychlým nepřirozeným animacím hráčů. Příkladem budiž fotbalista, který je v těsné blízkosti obránce druhého týmu a míče. Mnohdy se setkáte s tím, že engine nedokáže přesně vyhodnotit, co má konkrétní objekt udělat, a výsledkem je nadlidsky rychlý pohyb, jenž připomíná kombinaci epileptického záchvatu a výkopu míče. Konec zápasu.

Všechny výše zmíněné aspekty by člověk mohl přehlédnout s úsměvem na rtech, potíž je ta, že FIFA 13 málokdy rozliší viditelný faul a chybně vyhodnocenou srážku dvou šamstrů. Když někomu vezmete nohy skluzem, dostanete kartičku, protože čím více karet máte, tím více peněz potom vyhrajete v knajpě s klukama po zápase. Když vás ale za bílého dne doslova stáhne druhý hráč rukou na zem, chytne vás za triko nebo vás viditelně odstrčí rukama a vy spadnete, jen málokdy jej hra pokutuje. A vězte, že se s podobnými situacemi setkáte v prakticky každé hře, nehledě na to, na jaké straně hrajete. Počet opravdu prokazatelných faulů a tedy i následných pokutování se tedy smrskl na naprosté minimum. Impact engine - EA Sports (1:0).

Jakmile vás začne nudit kopat za těžké prachy v rámci pravidel, mód Skill Games, který představuje souhrn dovednostních miniher z oblasti přihrávání, střelby, lobů, držení míče a dalších, pro fotbalisty povinných disciplín, se vás chopí a nepustí. Volný režim mezi zápasy nahradil výkop na bránu v přítomnosti prázdného stadionu (který je mimochodem ve hře také dostupný) a zároveň je součástí hry jako plnohodnotný mód, kde jsou vaše zkušenosti bodovány ve čtyřech úrovních. Před očima máte další kladný bod pro FIFA 13, jelikož se přistihnete, že se vám od překonávání později náročných úkolů, kde musíte například míče nakopat do záludně položených barelů, moc odcházet nechce. Za nohy body, a za body sláva a nespočet bonusového harampádí v podobě unikátních a klasických dresů, míčů, oslavných póz, stadionů a dalších skutečně potěšujících blbinek, čekajících na odemčení.

První liga ve světě knedlíků

Obecně se FIFA 13 hraje skvěle, rozvojový potenciál je sice stále ještě hmatatelný, rozhodně si ale můžeme směle přiznat, že atmosféra zápasů, ať už je prožíváte ve dvou a v opačných týmech, či jako "osamělý" profík v kariéře, je na skvělé úrovni. Tomu dopomáhají i uvítací fanfáry a představování, které v modifikované míře převzali tvůrci z přídavku EURO 2012 pro předchozí ročník. Komentář jako takový si svůj standard drží, což platí i o lehce ušlápnutém českém namluvení. Jak se ale říká, co ucho neslyší, to fóra EA nebolí, tudíž není problém sáhnout po jiném jazyce. Ty největší novinky se skrývají pod plachtou sociálních aspektů hry a překopaných mechanismů samotné kariéry, kterou můžete opět hrát v dresu vlastního hráče.

Jako začínající hvězda se vydáváte vstříc bohaté kariéře buďto jako jedinec, nebo samozřejmě jako celý tým. O tom, jak s vámi bude manažer týmu manipulovat, a tedy zdali si zahrajete každý nadcházející zápas, rozhodnete jen vy sami. Pravdou zůstává, že vás skvěle motivuje systém úspěchů, který se v případě splnění podmínek přímo promítá na dovednostech vašeho fotbalisty. I druhá strana stadionu, tedy ta sedící v drahých oblecích na lavicích, prošla logickou nápravou. Ačkoliv můžete jako majitel týmu stále nakupovat i hráče logicky se nehodící do začínajícího týmu plného nováčků, systém prošel takovou změnou, aby již od začátku nepůsobil jako pěst na kuří oko. Kariéra v roli kravaťáka je oproti předešlému ročníku dynamičtější, více se zaměřuje na budování týmu od základu, přesto musí k dokonalosti ujít ještě kus nevyšlapané cesty.

FIFA 13 exceluje i nabídkou herních režimů, sociálních prvků a nástrojů, které budou velké spoustě hráčů, kteří "si přece přišli hlavně a jenom zakopat", připadat absolutně zbytečné. Tabulek bývá mnohdy na jedné obrazovce více než je pro lidské oko a mozek zdravé, dokonce i hlavní nabídce dáte červenou za to, jak nepřehledně jsou jednotlivé prvky řazeny. Než se tedy prokoušete k cílí a doslova prohledáte jednotlivé položky v uvítacím menu, nějaký čas vám to bude trvat. Na první pohled zbytečná featura Match Day se posléze přímo promítá do virtuálních hráčů, jelikož monitoruje reálné stavy reálných fotbalistů a na jejich základě upravuje aktuální kondici hry. Ačkoliv je služba jako taková stále ještě v zárodku, a tedy ani zdaleka nevyužívá potenciál, jež se v ní skrývá, přinejmenším poukazuje na to, jakým směrem se bude aktualizace sportovních her v budoucnu vyvíjet.

Ještě než vystřelíte na bránu, přečtěte si následující slova. Ano, FIFA 13 je i letos lepší než konkurenční Pro Evolution Soccer, ačkoliv nemusí nabízet až tak detailní pohled na týmovou taktiku a spolupráci. I těch několik málo pozitivních změn ovšem dělá z "třináctky" nesmírně zábavný a komplexní titul, kterému vévodí nažehlená, možná až manažerská prezentace sebe samotné. Jak již ale bylo řečeno, Japonsko letos dotáhlo svůj fotbal až nepříjemně blízko k branám EA. Pokud bude stejně rychle postupovat i příští rok, bude potřeba něco více, než jen napravovat a vyhlazovat. Otázkou je, co ještě do takového kolosu připadat, aby nám značka přišla skutečně nová? Ta definitivní odpověď přijde možná až s další generací železa.

FIFA 13
Nintendo 3DS 3DS
Wii U Wii U