FIFA 11 Recenze FIFA 11

FIFA 11

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

12. 10. 2010 22:38 22

Byla to krušná léta. Poslední roky jsme my, majitelé PC a zároveň fanoušci kopané, smutně koukali kamarádům přes rameno, kterak si na konzolích užívali vynikající fotbalovou simulaci FIFA. Ne, že by v té době nevycházela i na PC, ale vývojáři z EA Sports si nelámali hlavu s konverzí nového enginu, takže nové ročníky běžely na zastaralém základu. Pravda, tvůrci se snažili a zejména v posledních dvou letech z enginu vymačkali absolutní maximum, přidali ovládání myší, ale i přes veškerá vylepšení jsme se stále nemohli zbavit dojmu, že jsme chudými příbuznými. Tedy, stále jsme na tom byli lépe než fanoušci hokeje: NHL se z PC pakovalo kompletně… Ale letos nastává zlom, nová "Fifinka" na PC přichází s next-gen enginem, což znamená jediné – konec závisti a hurá za kulatým nesmyslem!

Výkop!

Ale nechme už zbytečných řečí okolo, historie je pasé a tvůrci aktuální verze žehlí, co se dá. S next-gen enginem totiž nepřichází pouze nová, detailní grafika, ale také nepřeberné množství herních mechanismů, jež dohromady vyústí v jeden komplexní celek, jemuž se opravdu dá říkat fotbal. Lze říct, že každý zápas je jedinečný, nestalo se mi, že bych vstřelil dva identické góly. Navíc, hráči se po trávníku pohybují naprosto přirozeně, plynule mění posty v závislosti na vzniklé situaci, dodržují zvolenou taktiku. A co teprve míč, dámy a pánové, nebojím se říct, že takto realistická simulace mičudy na PC ještě nebyla. Zápasy působí jako opravdový fotbal, na nějž se s oblibou díváme v televizi nebo v lepším případě z tribuny na stadionu. Hurá akce, kdy si jeden hráč vezme balon a sprintuje přes půl hřiště k bráně, nahradilo technické kličkování nebo taktické nahrávky. Je možné bez problému kombinovat na půli hřiště, když tým vede v důležitém zápase o dva góly a šetří čas. Efektně lze i presovat, hráči pod tlakem jsou náchylnější k chybám a z chyb pramení gólové šance. Přirozeně působí i další herní situace jako rohy nebo přímé kopy, jež jsou mnohdy rozehrány bez prostřihové animace. Vytkl bych snad jen vybíhání brankářů, kteří se povětšinou při úniku útočníka nepochopitelně zastaví někde na hranici malého vápna, čímž ulehčí vstřelení branky. Ale ani to není nic jednoduchého…

Taktické kreace

Jak už jsem naznačil, jedenáctka hráčů se velmi dobře řídí taktickými pokyny trenéra. Toho lze využít zejména v manažerském módu, kdy se upíšete jakožto generální sportovní manažer určitého týmu, volíte taktiku, soupisku, nakupujete a prodáváte hráče. Ale ruku na srdce – fajnšmekři stejně sáhnou po nejnovějším přírůstku do série Football Manager a pro ty ostatní jsou dané možnosti takřka dostačující. Na konci sezony (nepodařilo se mi dostat padáka během roku) můžete zvážit další nabídky na koučování, bude-li se dařit, můžete pokračovat v práci s týmem i v další sezoně a uspět třeba i v pohárové Evropě. Nutno říct, že laťka obtížnosti byla nastavena rozumně, a tak se v dresu Sparty dají na úroveň professional měřit síly třeba i s Barcelonou nebo jinými velkokluby.

V dalším obsahu najdeme tradiční exhibiční klání, možnost sehrání turnaje nebo režim Be a Pro. U turnajů mne zamrzela absence předdefinovaných evropských pohárů nebo mistrovství světa, takže budete-li si chtít vychutnat jihoafrické řádění ještě jednou, virtuálně a bez vuvuzel, nezbude, než poslepovat turnaj vlastními silami. Co se týče licence, na té si v EA Sports tradičně zakládají, nechybí všechny nejvýznamnější světové soutěže a ani Česká liga, jejíž název je ochuzen o pivní značku. Pravda, soupisky a úrovně hráčů by stály za to vylepšit, ale je pouze otázka času, než fanoušci vydají vylepšení v podobě aktuálních přesných soupisek. A ač se licence může zdát kompletní, tj. nic důležitého vám nechybí, pokud byste si chtěli zahrát derby Česko-Slovensko, budete mít smůlu, neboť na naše východní sousedy se i přes účast na mistrovství světa jaksi zapomnělo.

Vítejte v Aréně

Vedle parádních zápasů je dalším příjemným zpestřením také Aréna, tj. lokace, jež nahrazuje tradiční loading screen. Zde se hráč ujme jednoho fotbalisty, aby s ním tváří v tvář gólmanovi předvedl nějakou technickou finesu, krásnou střelu nebo si jen vyzkoušel penaltu. Nutno říct, že Aréna dokáže krásně navnadit na následující zápas, navíc jednoduše a nenásilně. A že se dají naučit zajímavé kousky, to vám garantuji, doporučuji shlédnout youtube a podívat se, co dovedou ostřílení harcovníci. A ač se dá nová FIFA bez problémů ovládat na klávesnici, k těmto technickým finesám už bych doporučoval spíše gamepad, ale to je každého věc. Tématem samo o sobě je online hraní, ale to by dalo na další článek, takže to shrňme pod výkřikem, že je zkrátka super.

Pokud jste povahou škarohlídi, určitě u FIFY naleznete spoustu drobných nedostatků. Ano, není tak dobrá jako její sestřička na Xboxu, ano, rozhodčí tu a tam pískne neskutečně těsný ofsajd nebo ponechá prazvláštní výhodu, ano, na sněhové pokrývce se hraje s bílým a nikoli oranžovým míčem, což může být matoucí… Ale z devadesáti devíti procent se jedná o velmi kvalitní a zábavnou záležitost, kterou bez váhání doporučuji všem fanouškům fotbalu na PC.

FIFA 11

I když není tak dokonalá jako její konzolová sestřička, nabízí nová FIFA parádní next-gen zážitek konečně i na PC. Jasná volba!