FIFA 10 Recenze FIFA 10 (PC)

FIFA 10 (PC)

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

12. 10. 2009 22:30 20

Počítačové verze her od EA Sports zažily letos velkou existenční stagnaci. Hokej nevyšel, basketbal jakbysmet a golf jsme neviděli už dva roky. Prakticky jediná série, která si měla zachovat svůj statut a držet prapor s logem EA, je FIFA, jenže někdo se ve svých propočtech setsakrmanetsky seknul. Už minulý rok, během hraní FIFY 09, jsem přemýšlel, zda má všechna ta recyklace obsahu vůbec smysl, a letos? Letos se jen potvrzují slova, že čeho je moc, toho je příliš! Odvolávat se na to, že někteří posuzují hru z pohledu dlouholetého hráče, a jiní zase očima úplného nováčka, nelze. Tady už jde o ochranu potenciálního kupce, neférové jednání EA a hlavně drzost, se kterou tahle společnost vzala loňský ročník, zabalila ho do krabice s jiným artworkem a opět za to NIC požaduje nemalý objem peněz.

Co je tohle za marketing

Skutečně už nemám nervy na to, neustále baštit vývojářům jejich výmluvy skryté do rádoby elegantních řečí. Asi největší hloupostí je, že počítače nezvládnou po technologické stránce to, co konzole. Samozřejmě, že zvládnou, toto tvrzení už je dnes pouze přežitek. Stačí se podívat na letošní verzi Pro Evolution Soccer a pochopíte, že v grafice problém nebude. A ať lidé z EA raději ani nezkouší tvrdit, že omezenou grafiku dělají proto, že například lidé z Jižní Ameriky, kteří v celkovém čísle prodejů netvoří zas tak velkou část, mají v porovnání s evropským průměrem slabší hardware. Copak například výrobci aut nevyvíjí nové modely jen proto, že si je nemůže určité procento lidí dovolit?

Co se týče hratelnosti, tam už pak není o čem diskutovat. Stačilo by 70 - 80 procent ladnosti, kterou předvádí FIFA 10 na konzolích a všichni by byli spokojení. I na úkor případně nižší vizuální kvality by to byl nejlepší fotbal široko daleko, někde to ale pořád vázne. Jestli je tedy portování konzolové verze na PC drahé, nevýhodné a/nebo obtížně proveditelné, neměli by se tím pádem vývojáři vůbec starat. Pak to totiž dopadne jako v případě FIFY 10, která už letos nepřináší do hratelnosti ŽÁDNOU změnu ani vylepšení a  novinky jsou buď úplně nepodstatné, nebo nenesou nic zásadního.

Když nový znamená starý

Mluvím například o vylepšených animací brankářů, kteří snad jako jediní alespoň trochu připomínají své skutečné kolegy. Skáčou doleva, doprava, natahují ruce, používají nohy, ale k čemu je to platné, když jim pořád chybí mozek? Opravdu nerozumím, jaký byl záměr nechat brankáře takové, jací byli loni, nebo hůř, předloni. Chyb složených z tragikomické fyziky míče a špatných úsudků si všimnete už v prvních zápasech a věřte, že nejen tím jsem byl opravdu znechucen. Další věc, kterou už není v pořádku akceptovat, je tragický pokus hráčů o běh. Už od roku 2007 to vypadá všelijak, jen ne reálně. Anebo si snad myslíte, že rychlá chůze v podřepu, nenavazování animací a občasné bruslení po trávníku má něco společného s fotbalem? Nemá, stejně jako třeba tupé zírání na míč na brankové čáře, nebo záhadná nemožnost použít tlačítko sprintu, když kolem vás jede míč a obránce má o půl kroku napřed. Ne, tohle už zkrátka nelze tolerovat - jsou to zásadní chyby, které otravují, znemožňují hrát a co je nejdůležitější, u toho hraní se aspoň trochu bavit.

Alespoň taktické možnosti měly doznat nějakého posunu, jenže všechny naslibované věci opět platí pouze pro konzole. Pro nás si vývojáři nachystali pravý opak, a sice redukci v bombastickém módu nazvaném Sezóna! Po trapném tichu vám jen potvrdíme, že se jedná o jednu jedinou sezónu z pohledu vámi vybraného týmu, OKLEŠTĚNOU o cokoliv spojeného s manažerskou činností. Chcete si zahrát? Máte tu možnost, nic zásadního ale neovlivníte. Na to je tu „obrovsky” rozšířený mód Be-A-Pro, který počítá s tím, že váš hráč dostane také možnost zapojit se do reprezentačních akcí. Wow! To je tedy něco! Nejedná se ale vlastně pořád o to samé? Z reakcí v různých diskusích je patrné, že mód BAP není zrovna tím, co by hráče nutilo ke koupi, EA se tedy stále zaměřuje na nepodstatné věci a neřeší otázky existenční.

Jak z toho ven?

Shrnout se to dá v několika bodech. Hratelnost, která je momentálně na bodě mrazu, nutně potřebuje oživit a celkově provzdušnit. Souboje o míč jsou těžkopádné, hráči neplní své taktické pokyny, pokud nenastavíte skutečně maximálně ofenzivní taktiku, tak budete chodit s jedním útočníkem do plných a tak dále, a tak dále - viděno v předchozích ročnících s velkou frekvencí. Dalším bodem je ovládání, které nemá ani zdaleka nic společného s ladností na konzolích. Kličky se provádí velmi těžkopádně, přepínání hráčů je spojeno s pozastavováním běhu, nebo různými změnami směru a v klíčových situacích to neznamená nic jiného, než ohrožení branky způsobené nikoliv hráčem, ale vinou samotné hry. Co se týče rozhodčích, ani ti nepředvádějí nic světového, ostré fauly nechávají být, řeší je výhodou a pak se k nimi již nevrací. Naopak fauly na půlce hřiště jsou odměňovány červenými kartami a pokud se nebudete chtít vztekat, zbude vám maximálně to zakroucení hlavou. No a nakonec herní režimy - omezení BAP jen na čtyři sezóny, nepříliš rozsáhlé možnosti manažerského módu a nefunkčnost taktiky skutečně nejsou a nebudou dobrou vizitkou v žádné sportovní hře.

A abyste se nedivili, za co ty plusové body - FIFA 10 má opět perfektní hudbu, nabízí nejširší škálu licencovaných soutěží, týmů i jmen a našince možná potěší i rozšířený český komentář, ve kterém už znějí i jména z naší ligy. Mám se ale zmiňovat o tom, že komentátorům nefunguje skript stavby vět a ani pojmenovávání hráčů? Míra s Petrem totiž mají například Vlčka za Svěrkoše a Barošovi přidávají ambice označováním jej jako Ševčenka... Zkrátka a dobře, s takovou se na to mohou v EA vykašlat, dát si rok pauzu a když si pak ještě někdo na PC verzi fotbalu vzpomene, vydat něco důstojného.

FIFA 10

FIFA 10 je odstrašujícím příkladem i na poměry sportovních her. Letos už vývojáři zašli hodně daleko a tohle by si hráči neměli nechat líbit. Změny najdete jen v nepodstatných věcech, celkově se však tenhle fotbal hraje jako loni, vypadá tak a trpí na stejné problémy.

Prezentace jako vždycky, animace brankářů, licence, multiplayerové Live Seasons
Hratelnost, ovládání, animace hráčů, žádné novinky, update soupisek také není zrovna dvakrát aktuální.